بایگانی مطالب خواندنی  جالب..
بایگانی مطالب خواندنی  جالب..

بایگانی مطالب خواندنی جالب..

.:: فوت و فن های آشپـــــزی ::.

.:: فوت و فن های آشپـــــزی ::.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

خانم هایی که بیرون از خانه کار می کنند و وقتی ظهر به خانه می آیند، فرصت پختن برنج را ندارند و یا اینکه دوست ندارند از شب قبل برنج آماده کنند، می توانند از این روش کمک بگیرند:

صبح یا شب قبل برنج را آبکش کنید، البته کمی آن را خشک بردارید، سپس ته دیگ برنج را آماده کرده و برنج را داخل قابلمه بریزید و قابلمه را داخل یخچال قرار دهید، ظهر برنج را کمی آب و روغن دهید و آن را دم کنید حالا تا سالاد را آماده کنید، برنج هم دم کشیده است.


برای از بین بردن بوی سوختگی برنج:

1. یک تکه نان روی برنج قرار دهید و موقع کشیدن، نان را بردارید.
2. یک عدد پیاز را پوست کنده و در داخل برنج فرو کنید پیاز بوی سوختگی را بخود می گیرد.

آب برنج برای بچه ها:

وقتی می خواهید برنج را آبکش کنید یک لیوان از آب آن را بردارید و با یکی دو قاشق ماست مخلوط کنید. این آب برنج در صورتی که شور نباشد برای بچه ها خیلی مفید است.

اگر برنج شما شور شد:


اگر قبل از آب کش کردن برنج متوجه شدید، که برنج شما شور شده است موقع آب کش کردن برنج آب بیشتر روی برنج داخل آبکش بریزید. اما اگر بعد از آب کش کردن برنج متوجه شوری آن شدید دیگر چاره ای برای برطرف کردن شوری آن ندارید. مگر اینکه خورش را بی نمک درست کنید.

اگر برنج شما بی نمک شد:


اگر بر اثر فراموشی برنجتان بی نمک شد اصلاً نگران نباشید، موقع کشیدن برنج مقدار مورد نیاز نمک را با مقدار بسیار کمی آب و روغن مخلوط کنید و روی برنج بریزید. با این کار بی نمکی برنج شما رفع می شود هرگز نمک را مستقیم در روغن نریزید، زیرا نمک در روغن حل نمی شود.

برای خوشمزه تر شدن شیر برنج:


اگر می خواهید شیر برنج شما خوشمزه تر شود، برنج را با شیر خیس کنید. این کار باعث می شود که شیر برنج شما خوشمزه تر شود.

برای خوشمزه تر شدن شوید پلو:


برای اینکه شوید پلوی شما خوشمزه تر شود می توانید از ادویه ی مخصوص پلو که سبزرنگ است و (در عطاری ها موجود می باشد) استفاده کنید بعد از آبکش کردن برنج کمی ادویه لابه لای برنج بپاشید.

از بین بردن بوی نامطبوع برنج:


اگر به هر دلیلی برنج خشک شما بو گرفت برنج را روی یک سطح پهن کنید. البته باید حتماً در سایه باشد تا بوی نامطبوع برنج از بین برود. زیرا اگر برنج را جلوی نورآفتاب قرار دهید باعث خرد شدن برنج می شود و برنج حالت خود را از دست می دهد و وقتی آن را داخل آب جوش می ریزید از هم پاشیده می شود.

بر طرف کردن بوی پیاز از کارد:

اگر کارد شما بوی پیاز می دهد، با کارد هویج را حلقه حلقه ببرید. با این کار بوی پیاز از بین می رود.

تمیز کردن ظرفی که در آن غذا سوخته است:


اگرغذا به ته قابلمه چسبیده، هرگز کارد، قاشق یا کفگیر فلزی برای پاک کردن آن به کار نبرید. کافی است آن را از آب گرم پر کنید و مقداری نمک نیز به آن اضافه کنید. اگر غذا خیلی محکم به قابلمه چسبیده است، مقداری سرکه در آن بریزید و بجوشانید تا کاملاً پاک شود.

برای پاک کردن سس:


برای پاک کردن لکه ی سس با پارچه ی تمیزی که درون آب سرد فرو ببرید، پاک کنید و در صورت لزوم مقدار کمی از محلول آب و کف پودر رختشویی را به وسیله ی یک اسفنج به آرامی روی آن بمالید و سپس با یک پارچه ی تمیز و نم دار آن را پاک کنید.

دستگاه بخار پز درخانه:


برای ساختن این دستگاه، یک قابلمه را آب کرده و آبکشی روی آن قرار دهید. سپس مقداری آب در قابلمه بریزید(به میزانی که آبکش با آب برخورد نکند) حالا هر ماده ای را که می خواهید بخار پز کنید، روی آبکش قرار دهید. اجاق گاز را روشن کنید تا مواد غذایی شما بخارپز شود.

راهی برای بهتر رنگ دادن زعفران:


برای اینکه زعفران شما بهتر رنگ بدهد می توانید از این روش کمک بگیرید: درون یک استکان کوچک به مقدار مورد نیاز زعفران ساییده بریزید و دو قاشق غذا خوری آب جوش به آن اضافه کنید. بعد از اینکه برنج را آبکش کردید و داخل قابلمه ریختید استکان حاوی آب و زعفران را در برنج فرو ببرید و دم کنی را روی قابلمه بگذارید. با دم کشیدن برنج، زعفران هم دم می کشد و بهتر رنگ می دهد.

نکته هایی در مورد پخت گوشت:


اگر می‌خواهید گوشت سفت را ترد کنید، روی همه قسمت های آن مخلوطی از سرکه و روغن زیتون بمالید و بگذارید به مدت دو ساعت بماند، سپس بپزید. اگر گوشت شما خیلی سفت و تازه است، روی همه قسمت های آن جوش شیرین بمالید، بگذارید چند ساعت بماند، سپس قبل از پختن کاملاً بشوئید و وقتی می‌خواهید گوشت را با زدن بیفتک یا کارد نرم کنید، روی آن آرد بپاشید، ‌این کار از خارج شدن آب گوشت جلوگیری خواهد کرد.

آبگوشت پرمایه:


برای آنکه آبگوشت شما غلیظ تر و پرمایه تر شود چند تکه نان به داخل آن بیندازید.

اسپاگتی نچسب:

برای آنکه برنج، ماکارونی، اسپاگتی یا هر ماده نشاسته دار دیگر هنگام پختن به هم نچسبد، قبلاً دو قاشق روغن خوراکی به آب آن اضافه کنید مشکل شما حل خواهد شود.

سفید مثل یاس:

اگر هنگام پختن پلو یا کته یعنی زمانی که برنج در داخل آب شروع به جوشیدن می کند، مقدار کمی آبلیمو یا آب نارنج یا آبغوره یا یک تکه زاج سفبد به آب برنج اضافه کنید، نه تنها پلو یا کته را مانند یاس سفید می کند، بلکه دانه های آن را نیز از هم جدا ساخته مانع از چسبیدن آنها به یکدیگر و در نتیجه له شدن برنج می شود.

خاصیت روغن:

هنگام جوشاندن برنج، لویبا و حبوبات دیگر یک کاغذ روغنی را به بالای قابلمه یا دیگ بمالید و یا چند قطره روغن خوراکی به آن اضافه کنید این کار باعث خواهد شد که محتوی دیگ یا قابلمه دیر تر از حد معمول بجوشد و در نتیجه طعم و مزه آن بهتر و لذیذتر خواهد شد.

پوست کندن تخم مرغ آب پز:

تخم مرغ آب پز را بعد از جوشیدن حدود 1 دقیقه زیر آب سرد نگه دارید پوست آن مانند یک نوار متصل به هم کنده می شود.

چه کنیم تخم مرغ هنگام آب پز شدن ترک نخورد:


قبل از اینکه تخم مرغ را آب پز کنید درون ظرف مورد نظر کمی نمک بریزید، دیگر تخم مرغها ترک بر نمی دارد.

کندن پوست گردو:


اگر گردوی خشک را در آب نمک بخوابانید، بعد از چند ساعت حالت گردوی تازه پیدا می کند و پوستش به راحتی کنده می شود.

جلوگیری از وارفتن غذا:


برای آنکه مواد خوراکی مانند کوفته و غیره در آب از هم نپاشد و به اصطلاح وا نرود قدری آرد یا تخم مرغ به آن بیفزاید و حرارت آتش را زیاد کنید.

کف جانانه:


برای آنکه سفیده تخم مرغ زودتر و بهتر کف کند، قدری نمک به آن اضافه کنید. سپس هم بزنید خیلی زودتر از موقع لازم کف خواهد کرد.

نمک ناپز:


هنگام پختن نخود و لوبیا سایر حبوبات هیچگاه به آن نمک نزنید زیرا سفت خواهد شد و دیرتر می پزد.
 

.:: نکاتی در مورد شستشوی لباس و آویزان کردن آن ::.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

شستن لباسهای استرج و کشی:
در نظر داشته باشید که هرگز این لباسها را پس از شستن روی طناب آویزان نکنید، زیرا سرازیر شدن آب، باعث کش آمدن لباس می شود و زیبائی خود را از دست می دهد. به همین منظور همیشه بعد از شستن، آنها را در سبد گذاشته، بگذارید تا خشک شود. با اینکار هیچ صدمه ای به لباس شما وارد نمی شود.

شستن ملحفه:

برای اینکه ملحفه های شما تمیز شسته شود و در ضمن به تار و پود پارچه آسیب نرسد، از مواد پاک کننده استفاده نکنید. بلکه به جای این کار ملحفه ها را داخل ماشین لباسشویی بریزید و مقداری پودر صابون و یا تکه ای صابون رنده شده را به آن اضافه کنید. بعد از ۱۵ دقیقه شستن، می بینید که ملحفه ها بسیار تمیز شده اند بدون اینکه لکه ای داشته باشند.

مشکل شستن دستمال آشپزخانه:

به دلیل کوچک بودن دستمالهای آشپزخانه شستن آنها مشکل است. برای رفع این مشکل یک کیسه بدوزید. تمام دستمال ها را داخل کیسه بریزید و دهانه آن را با کش جمع کنید و کیسه را داخل ماشین لباسشویی بیندازید، با این کار مشکلتان حل خواهد شد.

شستن لباس با نوشابه:

اگر لباسهای شما بسیار کثیف شدند، می توانید از نوشابه گاز دار کمک بگیرید. به این صورت که یک شیشه نوشابه را همراه با پودر لباسشویی روی لباسهای کثیف بریزید و به طور معمولی آنها را بشویید. خواهید دید که لباسها چقدر تمیز می شوند.

شستن لباسهایی که اپل دارند:

همان طورکه می دانید وقتی لباسهای دارای اپل را داخل ماشین لباسشویی می اندازیم، اپل آنها از بین می رود.
برای جلوگیری از این کار از چند روش می توانید کمک بگیرید:
1. اپل ها را با سنجاق به لباس وصل کنید و در موقع شستن اپل را از لباس جدا کنید و بعد اپل را به لباس وصل کنید.
2. می توانید از چسب هایی که در بازار هستند و برای بستن کفشها هم از آن استفاده می شود، کمک بگیرید. به این صورت که یک طرف چسب را به لباس و طرف دیگر را به اپل بدوزید تا در موقع شستن، اپل را به راحتی از لباس جدا کنید.
3. می توانید هر کدام از اپل ها را داخل پلاستیک کرده و خیلی محکم گره بزنید و بعد لباس را داخل لباسشویی بیندازید، با اینکار اپل ها سالم می مانند.

نظافت پرده حمام:

پرده حمام را روی یک سطح صاف پهن کنید، با اسفنج آغشته به آب و صابون دو طرف آن را تمیز کنید. سپس با آب گرم بشویید و آن را در آفتاب خشک کنید. در ضمن در نظر داشته باشید که پرده حمام را لوله نکنید و آن را برای آبگیری فشار ندهید.

پاک شدن یقه بلوز مردانه :

برای پاک کردن یقه بلوز مردانه از مایع ظرفشویی استفاده کنید.

تمیز کردن اسفنج:

برای نو کردن اسفنج آن را یک شب داخل آب نمک و یا محلول آب و جوش شیرین بگذارید. کاملاً تمیز می شود.

آویزان کردن لباس بر روی طناب لباس:

برای اینکه کمتر به اتو کردن احتیاج داشته باشید، می توانید از چوب لباسی استفاده کنید. چوب لباسی را در داخل لباس قرار دهید، به همان صورتی که می خواهید لباس را داخل کمد قراردهید، بعد چوب لباسی را به طناب آویزان کنید. با این روش هم حجم کمتری گرفته می شود و هم کمتر چروک می شود یا این که لباس ها را از یقه به طناب با گیره آویزان کنید.
 

.:: نکات زیر را اگر بدانید بهتر است ::.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

- برای نگهداری سبزی خوردن در یخچال، ابتدا آن را پاک کنید و بشویید. سپس در پارچه ی نازکی بریزید و داخل یخچال بگذارید. در صورتی که مقدار سبزی زیاد است، برای این که سالم تر بماند، پس از پاک کردن، قسمتی را به صورت نشسته داخل کیسه بریزید و در یخچال نگه دارید و هنگام مصرف بشویید.

- در مورد خرید حبوبات چند نکته را به یاد داشته باشید، اول اینکه اندازه آن باید یکدست باشد، چرا که در غیر این صورت، ممکن است هنگام پخته شدن مقداری از آنها پخته شود و بقیه خام بماند. همچنین حبوبات باید سالم و بدون سوراخ‌های ریز باشند، چون این سوراخ‌ها، مکان سوسک‌های ریز است که هنگام پخت از آنها خارج می‌شوند.

- قبل از کوبیدن میخ به دیوار، اگر میخ را کاملا چرب کنید با اولین ضربه چکش، میخ به آسانی در دیوار فرو خواهد رفت.

- اگر درون قالب‌های یخ، آب گرم بریزید تکه‌های مقاوم‌تری بدست خواهد آمد.

- اگر می‌خواهید سفره غذا، همیشه تمیز باشد و بوی غذا و چربی ندهد، هر بار پس از استفاده با آب و کمی سرکه بوسیله یک قطعه ابر، سفره را پاک کرده و خشک کنید.

- در هنگام خرید کاهو دقت کنید، دل آن پیچیده باشد و ساقه آن بالا نیامده باشد، در غیر این صورت بخش عمده وزن کاهو از همان ساقه خواهد بود.

- اسفناج و جعفری نباید ساقه بلند و خشن داشته باشند.

- پیاز خوب سفت است و پوست خشک آن یکی دولا بیشتر نیست، نرمی پیاز و جدا شدن پوست آن نشانه‌ فساد یا سبز شدن است.

- برنج مرغوب باریک و کشیده است، یکدست و به رنگ سفید عاجی است، در پخت قد می‌کشد و پس از جذب روغن جلا می‌گیرد. همچنین برنج خوب سخت و محکم و زیردندان به سختی خرد می‌شود و هنگام پخت حجم آن افزایش پیدا می کند که این افزایش را ری کردن برنج می‌نامند. از یک پیمانه برنج ری‌دار خوب حدود سه پیمانه چلو در می‌آید. اگر قصد خرید مقدار زیادی برنج را دارید به اندازه یک خوراک از آن بپزید و طعم، رنگ و بوی آن را ببینید و سپس برای خرید تصمیم بگیرید.

- برای آب‌پز کردن گل کلم، ابتدا آب را جوش بیاورید و سپس گل کلم خرد شده را در آن بریزید، در هنگام پختن گل کلم، کمی آب سیر با سرکه به آن اضافه کنید. برای آب‌پز کردن لوبیا سبز آن را در آب سرد بریزید و روی شعله اجاق قرار دهید.

- سعی کنید مربا را در ظرف لعابی بپزید برای معطر کردن مرباهای سیب، به، هویج و گلابی از چاشنی‌هایی نظیر دانه‌ هل استفاده کنید و چوب‌دار چین، وانیل و گلاب را برای مربای آلبالو و گیلاس به کار ببرید به یاد داشته باشید چوب‌دارچین را پس از مدتی که در مربا جوشید بیرون بیاورید.

- اگر فلفل غذای شما زیاد شد، چند دقیقه قبل از اینکه غذا را از روی حرارت بردارید، آب یک عدد لیموترش تازه یا آبلیمو در آن بریزید و خوب هم بزنید.

- بهتر است روغن جامد را درون ظرف سفالی یا لعابی نگهداری کنید و دقت کنید در ظرف حتما بسته باشد. برای نگهداری روغن از ظروف شیشه‌ای یا رنگ روشن استفاده نکنید

- آرد را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

- روغن زیتون تصیفه نشده را در یخچال نگهداری کنید و برای اینکه روغن زیتون دیرتر خراب شود یک حبه قند داخل آن بیندازید.

- آبغوره را در شیشه‌های کوچک بریزید و پس از باز کردن در شیشه، آن را سریع مصرف کنید.

- هر گاه عسل شما شکرک زد، شیشه عسل را درون ظرفی از آب جوش که روی شعله ملایم گاز گذاشته‌اید قرار دهید تا شکرک آن ذوب شود. قارچ، کاهو، کرفس و لیموترش را نشویید، بلکه در پاکت کاغذی بپیچید و در یخچال نگهداری کنید، تا رطوبت یخچال به آن نفوذ کند و تازه بماند.

- پنیر پیتزا را در فریزر قرار ندهید، بلکه آن را در داخل کاغذ آلومینیومی و سردترین جای یخچال قرار دهید.

- خرما را در داخل ظرف در بسته ریخته و داخل فریزر بگذارید در این صورت خرما هم تازه می‌ماند و هم یخ می‌بندد که همیشه می‌توانید تازه آن را میل کنید.

- لاستیک دور در و قسمت‌های خارجی یخچال را با آب گرم و مایع ظرف‌شویی تمیز کرده و با پارچه خشک کنید.

- برای بوزدایی از یخچال تکه‌ای ذغال داخل یخچال قرار دهید و هر چند وقت یکبار آن را عوض کنید.

- برای تمیز کردن ظروف چینی قیمتی و نفیس آنها را مدت کوتاهی در آب سرد، مقداری آب‌لیمو قرار دهید و بعد بشویید.

- سبد حصیری یا پلاستیکی که محل قرار دادن ظروف شسته شده در آشپرخانه است خیلی زود چرک و کثیف می‌شود برای از بین بر دن جرم‌ها، بهترین راه‌حل استفاده از محلول آب و جوش‌شیرین به وسیله مسواک است.
 

.:: بهترین روش شست‌وشوی سبزیجات ایرانی ::.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

همیشه متخصصان تغذیه مصرف سبزیجات را توصیه می کنند اما بی توجهی به نکات بهداشتی در مراحل آماده سازی این گروه غذایی ارزشمند، می تواند زمینه ای باشد برای تبدیل آن به یک ماده غذایی زیان بار که حداقل می تواند باعث ایجاد مشکلات گوارشی شود. بنابراین روش شست وشوی آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بهترین روش شست وشوی سبزیجات، همان روش ۴ مرحله ای است که وزارت بهداشت توصیه می کند.

- مرحله اول شامل پاک سازی اولیه می شود. پاک سازی اولیه یعنی اینکه تمام برگ های زرد، چوب ها و گل و لای احتمالی از سبزی جدا شوند. در این مرحله اگر لازم بود، حتی باید یک آب سطحی هم روی سبزیجات گرفته شود.

- مرحله دوم، انگل زدایی است که توصیه می شود در یک ظرف آب، به ازای هر لیتر آن، بین ۲ تا ۴ قطره مایع ظرفشویی بریزید. این کار باعث می شود که تخم و کیست انگل ها لیز و لزج شود و به سطح آب بیاید. در این مرحله از شست وشو، شما باید آب روی سبزی را به آرامی تخلیه و سپس سبزی تان را از درون ظرف خارج کنید.

- مرحله سوم، میکروب زدایی است که باید دوباره سبزی تان را درون یک ظرف پر از آب غوطه ور کنید و مقداری از محلول های ضدعفونی کننده حاوی پرکلرین را که در بازار وجود دارند، داخل آب سبزی بریزید. مقدار ماده ضدعفونی کننده ای هم که داخل آب می ریزید باید بر حسب دستور روی کالا باشد.

- مرحله چهارم یا مرحله نهایی هم، آب کشی ساده است تا اثر مواد شیمیایی که داخل آب سبزی ریخته اید، کاملا از بین برود.

این دستورالعمل خاص وزارت بهداشت است که فکر می کنم فقط برای کشور خودمان تنظیم شده! شاید برایتان جالب و حتی باورنکردنی باشد اگر بگویم وقتی نگاه به سایت وزارت بهداشت کشور کانادا کردم تا ببینم که بهترین روش شست وشوی سبزیجات در این کشور چیست، دیدم که نوشته: "سبزیجات را بعد از خرید فقط با آب بشویید و هرگز با افزودن مواد ضدعفونی کننده یا مایع ظرفشویی، اجازه ورود انواع مواد شیمیایی را به درون بافت این خوراکی ندهید!"

متاسفانه، آبیاری سبزی ها در کشور ما با فاضلاب و کودهای انسانی سبب شده که چنین دستورالعمل پیچیده ای برای شستن آن وجود داشته باشد؛ وگرنه، چه کسی است که نداند افزودن مواد شیمیایی به خوراکی ها، ارزش غذایی آنها را پایین می آورد؟ بنابراین به نکات بهداشتی که برای آماده سازی سبزیجات به آنها اشاره شد، همواره دقت کنید تا سلامت تان تهدید نشود؛ هرچند که ارزش تغذیه ای

کتاب اول دبستان در هفتاد سال پیش ..عجیب ترین پسر دنیا

 

عجیب ترین پسر دنیا


دینا سانیچار، پسر گرگی هند . تاریخ پیدا شدن: ۱۸۶۷ سن هنگام پیدا شدن: ۶ . محل: سکندرا مدت زمان زندگی در طبیعت: ۶ سال .
 «دینا سانیچار»، یکی از پسرهایی بود که در پرورشگاه سکندرا زندگی می‌کرد و دچار معلولیت‌های ذهنی بود.
او را در سال ۱۸۶۷، هنگامی که شش سال سن داشت، از غار گرگ‌ها بیرون آوردند. اما داستان کشف او نیز بسیار جالب است، چند شکارچی در جنگل‌های «بلندشهر» از دیدن پسری که روی چهار دست و پا دویده و به دنبال یک گرگ وارد لانه‌ی شد، در شگفت ماندند.


این چنین بود که دینا سانیچار پیدا شد. آن‌ها با استفاده از دود، گرگ و همراهش را بیرون آورده و گرگ را با شلیک گلوله کشتند.
دینا در ابتدا عادات یک حیوان وحشی را از خود بروز می‌داد؛ او جامه‌هایش را می‌درید و از زمین غذا می‌خورد. دینا سرانجام غذای پخته را با غذای خام جایگزین ساخت اما هرگز صحبت کردن نیاموخت. ظاهراً دینا به تنباکو هم معتاد شده بود، وی در سال ۱۸۹۵ مُرد.

کتاب اول دبستان در هفتاد سال پیش

حتما همه‌ ما کتاب کلاس اول خود و یا دست کم، تصاویر و نوشتارهایی از آن را به یاد داریم.

به گزارش ایسنا، ایام کلاس اول دبستان یکی از پرخاطره‌ترین دوران زندگی آدم‌هاست و همه‌ ما دوست داریم برای یک بار هم که شده، نخستین کتاب درسی زندگی‌مان را به‌دست بگیریم و صفحه‌های آن‌را به یاد دوران کودکی ورق بزنیم و کمی هم در آن تأمل کنیم. گاهی هم افسوس می‌خوریم که ای کاش کتاب فارسی کلاس اول‌مان را به عنوان یادگاری نگه می‌داشتیم.

عبدالحسین کلهرنیا گلکار فردی است که کتاب اول ابتدایی خود را حدود 70 سال حفظ و نگه‌داری کرده است. کلهرنیا بیش از 30 سال در مدرسه‌های استان کرمانشاه به عنوان معلم هنر سعی کرده نظم را در زندگی دانش‌آموزان نهادینه کند و امروز می‌توان از او به عنوان یکی از دانش‌آموزان منظم هفت دهه‌ی گذشته نام برد.

استفاده از کتاب یادشده به سال‌های دهه‌ 1320 مربوط می‌شود و نوع خط به کار برده‌شده در آن به صورت نستعلیق و نسخ است.

در آن دوران که دانش‌آموزان با این کتاب تحصیل می‌کردند، اواخر جنگ جهانی دوم بود.

کلهرنیا که دوران خردسالی‌اش را با شعرها و جمله‌های کودکانه‌ی این کتاب سپری کرده است، در این‌باره می‌گوید: «تأثیر مثبت و شادی‌آور بعضی از حکایت‌های این کتاب هنوز پس از چند دهه بر روح و روان من باقی مانده؛ به طوری که بارها از این کتاب برای فرزندان و نوه‌هایم قبل از رفتن به مدرسه، خوانده‌ام. برخی از حکایت‌های این کتاب عبارت‌اند از: شب مهتاب، بوسه‌ی مادر، عید نوروز و پیشی پیشی ملوسم.»

او با اشاره به انتقادی که در همان سنین کودکی به یکی از درس‌های این کتاب داشته است، می‌گوید: «درس «آذر و شخص کور» همیشه سؤالی آزاردهنده در ذهن من به وجود می‌آورد که چرا نویسنده‌ی این کتاب ارزشمند، آن فرد نابینا را مرد کور خطاب می‌کند؟ چون من همیشه از واژه‌ی کور متنفر بودم که اصلاً چرا انسان به خاطر معلولیت باید تا آخر عمر احساس ذلت کند و همیشه دوست داشتم که آدم علیل هرگز ذلیل نباشد.

نگه‌دارنده این کتاب قصد فروش آن را ندارد؛ مگر این‌که در مراکز فرهنگی خاص مورد بازدید عموم قرار گیرد.

آقایون چه جور خانم هایی را دوست دارند ؟!



آقایون چه جور خانم هایی را دوست دارند ؟!

          


معمولا خانم ها اظهار می دارند که رفتار آقایون آنها را تا حدی گیج می کند و به درستی نمی توانند تشخیص دهند که مردها از آنها چه انتظاراتی دارند. آنها از اینکه نمی توانند مردها را راضی نگه دارند اندکی ناراحت هستند. البته امروزه کمتر اتفاق می افتد که خانمی به رضایت و یا عدم رضایت مردها اهمیت دهد، چرا که خانم ها تصور می کنند که با در اختیار گذاشتن مسائل جنسی تمام مشکلات به راحتی قابل حل شدن می باشد و تا زمانی که یک چنین دیدی نسبت به زندگی داشته باشید همه چیز بر وفق مراد پیش خواهد رفت، اما...

بدون توجه به اینکه چنین نقطه نظری درست است و یا اشتباه باید توجه داشته باشیم که مردهای امروزی، با تلاش هر چه بیشتر در پی یافتن جایگاه واقعی خود در اجتماع هستند. خانم هایی را داریم که به عضویت ارتش و پایگاه های فضایی در آمده اند و به خوبی از انجام وظایفی که بر گردن آنها نهاده می شود بر می آیند. آنها در سایر مشاغل صنعتی دیگر هم در حال پیشرفت و ترقی می باشند. رفته رفته قلعه مستحکم مردها در حال ویران شدن است و آنها احترام و ارج و قرب گذشته خود را کم کم از دست رفته می بینند.

اگر یک خانم این مقاله را بخواند شاید با خود بگوید که خوب این مشکل مردهاست و خودشان هم باید به فکر پیدا کردن راه حلی برای آن باشند. بله درست است اما نباید انتظار داشت که به یک باره معجزه روی دهد و همه چیز مطابق میل آنها شود. تاریخ برای سالیان دراز جایگاه و عملکرد مردها را در جامعه معین کرده و شما به راحتی نمی توانید در عرض چند سال آنرا تغییر دهید. شاید کمتر افرادی بتوانند در مقابل پیشرفت ها و موفقیت های خانمها قد علم کنند اما یک چنین وضعیتی به طور قطع با خود مشکلاتی را نیز به همراه می آورد. یکی از مشکلات این است که بدانیم مرد قرن بیستم چه انتظاراتی دارد.

آقایون کم کم متوجه می شوند که جایگاه آنها چنان که در گذشته بوده نیست. دیگر هیچ رد پایی از زمانیکه مردها نان آور خانه بودند و خانم ها هم باید در خانه می نشستند و فرزندان خود را بزرگ می کردند، نمانده است. شاید چنین تغییر شگرفی مستلزم سپری شدن مدت زمان بسیار زیادی باشد اما همانطور که مشاهده می کنید این امر در جوامع غربی با روند چشم گیری در حال پیشروی است. این روزها مردها می دانند که اگر بخواهند برای خود همسری پیدا کنند باید سخت تر از گذشته کار کنند و خانم ها سنگ های بیشتری در جلو پایشان می اندازند.


خوب، حالا مردها واقعا به دنبال چه چیز هستند؟

1.
اول از همه مردها به دنبال کسی هستند که تشنه عشق و محبت باشد. شاید این حرف بسیاری از خانم ها را غافلگیر کند اما مردها دوست دارند مورد دوست داشتن قرار بگیرند و خودشان نیز کسی را دوست بدارند. مشکل اینجاست که خانم ها برخورد بی احساس و سردی با آنها دارند. پیدا کردن خانمی که قابل دوست داشتن باشد کمی مشکل است و مردها از اینکه بفهمند دختر رویاهایشان را پیدا کرده اند خوشحال می شوند.

2.
مردها دنبال خانمی می گردند که در نظرشان جذاب باشد. خانم ها اغلب تصور می کنند که مردها خیلی سطحی نگر بوده و تنها چیزی که برایشان اهمیت دارد وضعیت ظاهری خانم می باشد. مردها لزوما به دنبال خانم های کمر باریک نمی گردند و اکثر آنها از خانم های چهل کیلویی خوش شان نمی آید، بلکه آنها می خواهند کسی را داشته باشد که به وضعیت ظاهری خود افتخار کند (البته این کار را نباید بیش از اندازه انجام دهد). مردها از داشتن نامزدی که قیافه خوبی داشته باشد لذت می برند و من فکر نمی کنم که مردی چیزی جز این به شما بگوید.

3.
مردها به دنبال خانم هایی هستند که بتوانند به آنها اعتماد کنند. کسی که آنها را به خاطر خودشان بخواهد، کسی که بتوانند به او ایمان داشته باشند. شاید برایتان عجیب باشد اما برخی از خانم ها قابل اعتماد نبوده و بسیار بی وفا هستند. همین امر باعث می شود که مردها محتاط تر عمل کنند. بوسه روز عید و یا عشق بازی ها اصلا به حساب نمی آیند و این جزئی از خصوصیات خانم هاست. آقایون به شدت از بی وفایی و بد قولی بیزار هستند و به دنبال کسی می گردند که بتوانند از صمیم قلب به او اعتماد کنند.

4.
مردها می خواهند برای خود تشکیل زندگی خانوادگی دهند و به دنبال شریکی هستند که بتواند با او در خانه زندگی کند. خانم هایی که در محیط های اجتماعی فعالیت می کنند برای مردها قابل قبول تر هستند چرا که آقایون تصور می کنند خیلی بهتر می توانند با این گونه افراد ارتباط برقرار کنند و ارتباطشان پایدار تر خواهد بود.

5.
مردها به دنبال خانم هایی با روحیه زنانه و مهربان می گردند زیرا چنین خصوصیاتی باعث می شود که یک زن بتواند مادر بهتری برای بچه هایش باشد. البته این امر بدان خاطر نیست که مردها انتظار دارند خانم ها آنها را نیز تر و خشک کنند بلکه بدان خاطر است که دوست دارند فرزندانشان در آغوش مادر مهربان و دلسوزی پرورش پیدا کنند.

6.
مردها به دنبال خانم های خوش مشرب هستند. بعضی از خانم ها خیلی سخت گیر بوده و برای جزئیات اهمیت بیش از اندازه ای قائل می شوند. آیا تا به حال دختر هایی را دیده اید که دارای خلق و خوی پسرانه هستند؟ مردها می خواهند از در کنار هم بودن با همسر خود لذت ببرند و احتیاج به محبت دارند به همین دلیل همیشه به دنبال فرد خوش طبعی هستند که بتوانند در کنار او به آرامشی که آرزوی آن را دارند دست پیدا کنند.

7.
مردها به دنبال زن هایی هستند که حس و ظرافت زنانه خود را حفظ کرده باشند. البته منظور ما آن دسته از خانم هایی نیست که دائما به دنبال مد می روند و چهره خود را به انواع و اقسام اشکال مختلف در می آورند. خانمی که باد گلو می زند و از خود گاز معده خارج می کند هیچ گاه برای یک مرد قابل قبول نخواهد بود. بعضی از خانم ها هستند که در زمان عصبانیت هر چه که دلشان می خواهد بار طرف مقابل می کنند که این کار به هیچ وجه به مزاج آقایون سازگار نیست. مردها نمی خواهند رفتار همسرشان به اندازه خودشان بی شرمانه و توهین آمیز باشد.

8.
مردها کسی را می خواهند که حامی و پشتیبانشان باشد. خیلی از خانم ها منتظر هستند که اشتباه کوچکی از آقا سر بزند که آنها را به باد انتقاد بگیرند و در مسائل خصوصی و حتی شغلی شان دخالت کنند. آقایون به ارتباط خود به عنوان یک سیستم محافظ نگاه می کنند زمانیکه خانم نتواند یک چنین حسی را در آنها به وجود آورد و از این گذشته تا آنجا که می تواند از آنها انتقاد هم بکند، چیزی نمی گذرد که آقا از او جدا می شود.

9.
مردها از خانم های عصبی که تمام مدت داد و فریاد می کنند خوششان نمی آید. آنها خانم هایی را می پسندند که اهل بحث و گفتگو باشند و قادر باشند که مشکلاتشان را از راه های منطقی حل کنند. شاید خلق و خوی آتشین شما را در همان روزهای اولیه اندکی جذاب باشد اما در روز 500 به هیچ وجه به شما افتخار و قدرت نخواهد بخشید.

10.
مردها از خانم هایی که آنها را به چالش وا می دارند خوششان می آید. دوست دارند که خانم ها آنها را در انتظار بگذارند. مردها معمولا زمانی که احساس امنیت کنند اندکی در رابطه تنبل می شوند اما زمانیکه آنها را به چالش وا می دارید، حداقل کاری برای انجام دادن دارند. اگر می خواهید مرد خود را همواره به خود علاقمند نگه دارید باید او را همیشه به چالش وادار کنید.

11.
مردها به دنبال همسری می گردند که به آنها متعهد باشد. هر چند پیدا کردن چنین شخصی مشکل است اما می توانید حداقل آرزوی داشتن یک چنین همسری را داشته باشید. مردها نامزدی را دوست دارند که بتوانند به او اعتماد کنند و مشکلات و ناراحتی هایشان را با او در میان بگذارند. تعهد مثل یک خیابان یکطرفه نیست و باید از جانب هر دو طرف رعایت شود. چنین نیازی برای همیشه در وجود تمام مردها باقی خواهد ماند.

12.
مردها دوست ندارند که تنها زندگی کنند. حقیقت این است که مردهای امروزی به دنبال یک خانم مجرد قابل اطمینان و جذاب هستند که بتوانند رابطه بلند مدتی را با او آغاز کنند. آنها می خواهند با او از زندگی خود لذت ببرند و دقایق خود را با او تقسیم کنند تا آرام و قرار بگیرند. افراد مجرد کمی وجود دارند که خواهان ارتباط بلند مدت هستند. مشکلی که مردها با آن مواجه هستند این است که دنیا به طور کلی عوض شده. زمانی که انتظار هیچ چیزی را ندارند به سرعت برایشان زن می گیرند و طوری که متوجه نشوند بچه دار می شوند. آنها فقط و فقط به دنبال ارزش و احترام از طرف شریک زندگی خود هستند و بس. در حالیکه خانم ها در نقشهای اجتماعی خود بسیار موفق هستند خوب است که هیچ گاه از یاد نبریم که جایگاه اصلی آنها به خانه و خانواده شان تعلق دارد.
 

مجرد ها، شعر زیر از ایرج میرزا را بخوانید و نگید که همه لال بودند

زن گرفتم شدم ای دوست به دام زن اسیر … من گرفتم تو نگیر

چه اسیری که ز دنیا شده ام یکسره سیر … من گرفتم تو نگیر

بود یک وقت مرا با رفقا گردش و سیر … یاد آن روز بخیر

زن مرا کرده میان قفس خانه اسیر … من گرفتم تو نگیر

یاد آن روز که آزاد ز غمها بودم … تک و تنها بودم

زن و فرزند ببستند مرا با زنجیر … من گرفتم تو نگیر

بودم آن روز من از طایفه دّرد کشان … بودم از جمع خوشان

خوشی از دست برون رفت و شدم لات و فقیر … من گرفتم تو نگیر

ای مجرد که بود خوابگهت بستر گرم … بستر راحت و نرم

زن مگیر ؛ ار نه شود خوابگهت لای حصیر … من گرفتم تو نگیر

بنده زن دارم و محکوم به حبس ابدم … مستحق لگدم

چون در این مسئله بود از خود مخلص تقصیر … من گرفتم تو نگیر

من از آن روز که شوهر شده ام خر شده ام … خر همسر شده ام

می دهد یونجه به من جای پنیر … من گرفتم تو نگیر