بایگانی مطالب خواندنی  جالب..
بایگانی مطالب خواندنی  جالب..

بایگانی مطالب خواندنی جالب..

چگونه از اضافه شدن وزنمان در تعطیلات جلوگیری کنیم؟

چگونه از اضافه شدن وزنمان در تعطیلات جلوگیری کنیم؟


روزهای آغاز سال نو فصل تعطیلات، سفر و زمان جشن‌ها و خوشگذرانی با اقوام و دوستان است. متاسفانه برای بعضی از ما، این فصل معنی‌ای جز پرخوری و اضافه‌وزن نمی‌تواند داشته باشد. تحقیقات موسسه ملی بهداشت اروپا نشان می‌دهد که پرخوری در تعطیلات می‌تواند باعث اضافه شدن یک یا حتی دو کیلو وزن شود و در صورتی که تعطیلات دو هفته‌ای باشد، این میزان ممکن است به پنج کیلوگرم برسد. اگر این مقدار را طی چند سال جمع کنیم، به رقم خیلی بزرگی می‌رسیم. بنابراین باید کاری کنیم که تعطیلات باعث چاق شدن ما نشود. با تمرکز بر تغذیه سالم، فعالیت و تفریح و در نظر داشتن چند نکته ساده زیر می‌توانیم سلامتی خود را در طول تعطیلات تضمین کنیم.

1 - واقع‌بین باشید.
تعطیلات وقت مناسبی برای وزن کم کردن نیست. به جای این کار فقط به ثابت نگه داشتن وزن‌تان اکتفا کنید.

2 - زمانی را به ورزش اختصاص دهید.
ورزش باعث کمتر شدن استرس‌هایی می‌شود که ممکن است در طول تعطیلات با آن مواجه شوید و همین‌طور مانع از افزایش وزن‌تان می‌شود. هرچه میزان خوردن‌تان زیاد می‌شود، بیشتر ورزش کنید تا جبران پرخوری خود را بکنید. 10 تا 15 دقیقه پیاده‌روی تند و دو بار در روز راه‌حلی ساده و عالی است.

3 - هیچ وعده غذایی را حذف نکنید.
قبل از رفتن به میهمانی، با خوردن اسنک‌های سبک مثل سبزیجات خام یا یک میوه، خود را سیر کنید. با این کار کمتر به خوردن در میهمانی فکر می‌کنید.

4 - قبل از پر کردن بشقاب‌تان در میهمانی، تمام غذاها و خوراکی‌ها را بررسی کنید.

آن غذاهایی را که از همه بیشتر دوست دارید را انتخاب کنید و سعی کنید اولویت‌های بعدی را کمتر در ظرف خود بچینید. حتما سعی کنید که جایی برای سبزیجات و میوه در ظرف‌تان خالی بگذارید.

5 - تا جایی بخورید که احساس رضایت کنید.
خودتان را سیر نکنید. تنقلات را در وعده‌های کوچک و کم بخورید. بعد از کم کردن غذای‌تان به صندلی تکیه دهید و لذت ببرید. در زمان غذا خوردن دسته‌جمعی بد نیست به مبل یا صندلی تکیه دهید و بشقاب‌تان را روی میز بگذارید تا با دیر تمام کردن ظرف، کمتر بخورید.

6 - ماءالشعیر مصرف کنید.
این روزها ماءالشعیر طرفدارهای زیادی پیدا کرده و به جای نوشابه در میهمانی‌ها از این نوشیدنی استفاده می‌کنند. با اینکه این نوشیدنی از نوشابه سالم‌تر است، ولی هنوز هم مقدار زیادی کالری و شکر دارد. پس در خوردن آن زیاده‌روی نکنید.

7 - اگر در یک وعده پرخوری کردید، وعده بعدی را سبک بخورید.

اگر روزی 500 کالری بیشتر از استاندارد بدن‌تان بخورید، در طی دو هفته یک کیلو چاق می‌شوید. اما با تنظیم تعادل بین خورد و خوراک‌تان می‌توانید از این اتفاق جلوگیری کنید.

8 - تمرکزتان را از خود غذا به حاشیه‌های آن منحرف کنید.
وقتی شیرینی می‌پزید، با تزیین کردن آن با مغزها وقت خودتان را پر کنید و کمتر هم از شیرینی بخورید. دور هم جمع شدن دوستان و خانواده در این ایام فقط معنی خوردن نمی‌دهد. بازی کردن یا قدم‌زدن‌های گروهی بهتر از یکجا نشستن و خوردن است. چه اشکالی دارد به هوای نشان دادن دکوراسیون جدید اتاق‌هایتان باعث شوید، میهمان‌هایتان کمی از جایشان تکان بخورند.

9 - اگر به خانه دوستانی می‌روید که با آنها رودربایستی ندارید، خودتان غذای خودتان را ببرید.

10 - سعی کنید در تعطیلات غذاهای کم چرب و سالم بپزید.

حالا که وقت بیشتری دارید، می‌توانید با دقت بیشتری مواد اولیه را انتخاب کنید. با خواندن جدول کالری می‌توانید کم چرب‌ترین محصول را انتخاب کنید. با این کار سلامت خود و خانواده‌تان را ارتقا دهید.
با در نظر گرفتن این چند نکته تازه از تعطیلات‌تان لذت ببرید. با تحرک و خوردن غذای سالم، می‌توانید بدون استرس از خوراکی‌های مورد علاقه خودتان لذت ببرید. با این کار ذهن و بدن‌تان از شما ممنون خواهند شد.

دستوراتی برای سالم غذا خوردن
با چند نکته ساده زیر می‌توانید غذاهای سنتی و روزمره را طوری درست کنید که سالم‌تر باشند:

آبگوشت: موقع پاک کردن گوشت، تمام چربی‌های آن را بگیرید. این کار باعث می‌شود هر بشقاب از غذا حدود 60 گرم چربی کمتری داشته باشید.

دور چین غذا: به‌جای اینکه دور غذایتان را با نان یا سیب‌زمینی سرخ کرده تزیین کنید، با حلقه‌های پیاز، سیر، کرفس یا سبزیجات دور غذایتان را پر کنید. این کار هم شکیل‌تر است و هم رنگ و روی بهتری به غذا می‌دهد. می‌تواند غذایتان را با آب مرغ کم نمک و کم چرب مرطوب کنید (مثلا مرغ شکم‌پر که کالری کمی داشته باشد.)

بوقلمون: بهتر است همیشه پوست بوقلمون را بگیرید و آن را روی ظروف توری بپزید تا چربی‌اش بیرون بچکد با این کار حدود 11 گرم چربی اشباع کمتری در هر بشقاب خواهید داشت.

خوراک نخود سبز : این بار جای اینکه نخودها را با سوپ بپزید، آنها را با تکه‌های سیب‌زمینی له شده بپزید و جای اینکه غذا را با پیازداغ سرو کنید، از خلال بادام استفاده کنید.

پوره سیب‌زمینی : از شیر خشک، آب مرغ، سیر یا پودر سیر و پنیر پارمزان جای شیر و کره استفاده کنید. مزه بهتر و تازه‌تری هم می‌دهد..

توصیه های تغذیه ای مفید برای جوان ماندن

در تبلیغات رسانه ای شما نیز شاهد آن هستید که افرادی ادعای ارائه رژیم ضد پیری را می نمایند. واقعیت آن است که افزایش سن و پیر شدن یک پدیده طبیعی غیر قابل اجتناب است که از نشانه های آن عبارتند از: افزایش چین و چروک های صورت، کاهش هوشیاری ذهنی و منطقی، ضعیف شدن عملکرد ارگان های حسی، ابتلا به بیماری هایی نظیر: بیماری های قلبی، فشار خون، دیابت، آرتریت و از جمله عوارض ظاهری افزایش سن می توان افزایش چین و چروک های پوست و سفید شدن مو ها و ... را نام برد. هیچ کس دوست ندارد پیر شود و مسن به نظر برسد و احساس پیر بودن را داشته باشد ولی پیر شدن نیز حقیقتی از زندگی است.


هرچند غیر ممکن است که بتوان برای همیشه جوان باقی ماند، اما از طرف دیگر با کمک یک رژیم غذایی و الگوی زندگی سالم می توانیم نیروی جسمانی و شادابی خود را بهتر حفظ نماییم. اصلاح رژیم غذایی تان می تواند طول عمر شما را افزایش دهد و باعث شود نسبت به سن جسمانی تان جوان تر و سالم تر به نظر برسید. یک رژیم غذایی سالم می تواند به شما کمک کند تا بر روند پیری غلبه نمایید و آن را کندتر کنید. حفظ زیبایی جوانی فقط با مصرف انواع کرم های ضد پیری میسر نمی شود بلکه تغذیه سالم و ورزش نقش های بسیاری مهمی را در حفظ سلامت جوانی بازی می نمایند .


جزء اصلی یک رژیم غذایی حفظ جوانی مصرف آنتی اکسیدانها هستند . غذاهای غنی از آنتی اکسیدانها شما را در برابر طیف وسیعی از بیماری ها محافظت کرده و روند پیری شما را به تعویق می اندازند. آنتی اکسیدانها شما را از ابتلا به بیماری هایی نظیر: سرطان، آلزایمر، بیماری های قلبی و افزایش فشار خون و... نیزمحافظت می نمایند. آنتی اکسیدانها قادرند روند پیری را به تعویق بیندازند. برخی از مهم ترین اقلام غذایی غنی از آنتی اکسیدانها عبارتند از: توتها، کلم، اسفناج، چای سبز، سیر و گوجه فرنگی.

در بخش زیر برخی از راهکارهایی تغذیه ای برای به تعویق انداختن پیری را ارائه گردیده است که شما را در جهت آنچه که باید بخورید راهنمایی می نمایند:

1 - مصرف چربی و شکر خود را محدود نمایید.
نشان داده شده است که مصرف بی رویه مواد قندی علاوه بر افزایش خطر ابتلا به دیابت و بیماریهای متابولیک وابسته می تواند پیری زودرس را در پوست ایجاد نماید.

2 - از منابع غذایی غنی از ویتامین و مواد معدنی به میزان مکفی بهره ببرید.
علاوه بر آن می توانید از مصرف دوز ملایمی مکمل های چندگانه ویتامین ها و مواد معدنی نیز بهره ببرید. البته مسلم است که قبل از مصرف هر نوع مکملی باید با پزشک معالجتان مشورت کنید . از پزشک معالجتان بپرسید که آیا صلاح می داند مقداری آنتی اکسیدان اضافی استفاده نمایید برای مثال مکمل ویتامین ای ( به میزان 100 IU).

3 - بر مصرف انواع اقلام غذایی مفید نظیر: انواع میوه ها، سبزیجات ، غلات کامل، حبوبات، شیر و محصولات لبنی عاری از چربی، گوشت لخم بدون چربی و به ویژه مصرف ماهی توجه و تاکید داشته باشید.

4 - آب و مایعات فراوان بنوشید.
در طی روز در حدود 8 لیوان آب و مایعات مصرف نمایید ، مایعات و آب کافی به خروج و شستشوی سموم بدنتان کمک خواهد نمود.

5 - بر مصرف انواع کربوهیدرات های پیچیده و سبوس دار تاکید داشته باشید.
مصرف انواع نانها و غلات سبوس دار را به مصرف انواع کربوهیدرات های ساده سریع الهضم مانند: برنج، آرد سفید، نان تهیه شده از آرد سفید ، پاستا و... ترجیح دهید .

6 - از مصرف بیش از حد انواع سبزیجات ریشه ای و نشاسته ای مانند سیب زمینی و هویج و... اجتناب کنید .
چرا که آنها نیز می توانند منجر به عدم تعادل قند خون گردند و مصرف بیش از حد آنها نیز می تواند اضافه وزن را به همراه داشته باشد.

7 - انواع سبزیجات رنگی که محتوای آنتی اکسیدانی بالایی دارند را انتخاب نمایید .
برای مثال : کلم، اسفناج، گوجه فرنگی و...

8 - مصرف میوه تازه را به آبمیوه به ویژه آبمیوه های صنعتی که حاوی شکر بالاتری می باشند ترجیح دهید.

9 - ورزش ، پیاده روی و فعالیت بدنی کافی را در الگوی زندگی روزانه خود بگنجانید.
لزوما لازم نیست ورزش حرفه ای را تجربه نمایید بلکه پیاده وری روزانه نیز در این زمینه در صورت تداوم مفید می باشد.

10 -از مصرف غذاهای سرخ کرده و فرآوری شده و غذاهای آماده و فست فود اجتناب نمایید.
سعی کنید غذاهای سالم تری که در طبخ آنها از چربی های اشباع کمتری به کار رفته است را مصرف نمایید.

11 - در انتخاب مواد پروتئینی تنوع پروتئینهای حیوانی و گیاهی را در نظر داشته باشید.
از طرف دیگر در انتخاب پروتئینهای حیوانی علاوه بر گوشت قرمز از انواع گوشتهای سفید استفاده نمایید.

12 - هفته ای 2 بار ماهی و محصولات دریایی که حاوی چربی های غیر اشباع مفید هستند را مصرف نمایید.

13 - چربی های دریافتی خود را از طریق مصرف انواع چربی های سالم مثل : مغزها، چربی ماهی ، روغن زیتون و... دریافت بنمایید و از مصرف انواع لبنیات پر چرب و گوشت های قرمز پر چرب نمایید.

.

راهی موثر برای درخشان کردن موهای زبر و کدرشده!


برای درخشنده‌ کردن موها مرطوب‌کردن آن‌ها با کرم‌های آبرسان بسیار موثر است، همچنین می‌توانید پوست کف‌ سر و موها را با مقدار نسبتا زیادی از یک نوع روغن تصفیه شده مثل روغن کنجد یا زرد آلو ماساژ دهید. بهتر است بعد از این ‌که به موها روغن زدید، آن‌ها را با یک حوله گرم بپوشانید و اجازه دهید حدود یک ساعت روغن روی موها باقی بماند. بعد حوله را از دور سر بردارید. در این مرحله استفاده از گل سرشور می‌تواند بسیار موثر باشد، کافی است مقداری از آن را به حالت خمیر درآورید و به موها بمالید، بعد چند دقیقه موها را با آب ولرم و شامپو بشویید، بعد موها را کمی با حوله خشک کنید و در آخر مقدار خیلی کمی از همان روغن قبلی را روی موهای مرطوب‌تان بمالید و اجازه دهید موها با هوا و به ‌طور طبیعی خشک شوند. این کارها موجب می‌شوند موهای شما درخشان‌تر و زیباتر به‌ نظر برسند.

روغنی که به خوبی در موها نفوذ می‌کند

خشکی موها را با روغن جوجوبا هم می‌توان تا حدی برطرف کرد. این نوع روغن در بسیاری از شامپو‌ها وجود دارد و علاوه بر این می‌توانید به‌ صورت خالص نیز آن‌را تهیه کرده و مصرف کنید، در حقیقت روغن جوجوبا می‌تواند به خوبی در ساقه موها نفوذ کند و آب آن‌ها را تامین کند. تنها کافی است پوست کف سر و خود موها را با این روغن ماساژ دهید، البته پیشنهاد می‌کنیم موهارا نیز با همین روغن حالت دهید تا ببینید چگونه موهایتان بهتر از همیشه حال می گیرند

با 9 مورد از سالم ترین مواد غذایی آشنا شوید

- گردو
گردو یکی از منابع شگفت انگیز اسیدهای چرب امگا 3 می باشد. این اسیدهای چرب باعث کاهش کلسترول بد خون ( LDL ) و افزایش کلستلرول خوب ( HDL ) می شود.

امتحان کنید:
برای یک میان وعده سالم و سبک یک مشت گردو با مقداری انجیر خشک و انیسون (تخم رازیانه رومی، این دانه در کنار بقیه رایحه خوبی پخش می کند) استفاده کنید. سالاد ذرت با گردو و پنیر فتا را هم می توانید امتحان کنید.

2 - پاستا، تهیه شده از آرد کامل
این پاستا سه مرتبه بیشتر از دیگر محصولات مشابه فیبر دارد. از دیگر محصولات که ادعا می کنند از چند غلات تهیه شده پرهیز کنید چون شاید تعداد غلات استفاده شده بیشتر باشد اما مطمئن از دانه کامل تهیه نشده است.

امتحان کنید: پاستا را با پستو (سس ایتالیایی سبز رنگ)، منداب خرد شده(arugula) و لیموی رنده شده نوش جان کنید. اسپاگتی تهیه شده از آرد کامل با مارچوبه را هم می توانید امتحان کنید.

3 - مغز بادام
مغز بادام سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع است و باعث حفظ سلامت عروق است. فیبر موجود در آن باعث کاهش کلسترول می شود.

امتحان کنید: مخلوط مغز بادام با دانه های غلات پخته شده همراه با کشمش یا مویز بسیار خوشمزه می شود. پاستای نخود با مغز بادام و پنیر ایتالیایی (Parmesan) را هم می توانید تست کنید.

4 - عدس
این دانه سرشار از پروتئین است و فولات موجود در آن نیز بسیار مفید بوده و از بعضی نقصهای مادرزادی جلوگیری می کند.

امتحان کنید: مخلوط عدس پخته با روغن زیتون طبیعی، کرفس خورد شده و آویشن تازه واقعا لذیذ است. ماهی خاردار (Sea Bass) پخته و عدس را هم می توانید امتحان کنید.

5 - بلوبری ( Blueberries )
این ابر میوه سرشار از فیبر است و یکی از برترین میوه های حاوی آنتی اکسیدان می باشد.

امتحان کنید: این میوه را با ماست وانیلی و هل می توان سرو کرد. لیموناد بلوبری هم بسیار خوشمزه است.

6 - تخم مرغ
سفیده تخم مرغ پروتئین زیادی را با کمترین کالری در اختیار شما قرار می دهد. هیچگونه چربی یا کلسترول هم در آن وجود ندارد. زرده تخم مرغ را هم به صورت متعادل استفاده کرد. زرده سرشار از ویتامین B12 و A می باشد. کولین موجود در آن به طور ویژه برای خانمهای باردار مفید است.


امتحان کنید: یک ساندویچ خوشمزه و مقوی با نان کامل، تخم مرغ آب پز ، گوجه ، زیتون، ماهی کولی، پیاز و چند قطره روغن زیتون. استیک گوشت با تخم مرغ و گوجه پخته شده را هم از دست ندهید.

7 - ساردین
این ماهی سرشار از پروتئین است و غذای مورد علاقه خیلی هاست اما سعی کنید آن را از دست ندهید. این ماهی همچنین حاوی B12 بوده و منبع خوبی از کلسیم و اسیدهای چرب امگا 3 نیز می باشد.

امتحان کنید: ساردین را در سالاد خیار، گوجه و جعفری تازه سرو کنید.

8 - اسفناج
با خوردن اسفناج علاوه بر آهن ، فولات و فلاوونید دریافت خواهید کرد که حاوی آنتی اکسیدان می باشد.

امتحان کنید: اسفناج خورد شده را در آب میوه طبیعی مورد علاقه تان بریزید و نوش جان کنید. استیک با اسفناج را هم امتحان کنید.

9 - کیوی
این میوه دو برابر پرتقال ویتامین ث و به اندازه موز پتاسیم دارد.

امتحان کنید: برش های نازک کیوی با مقدار کمی عسل و نارگیل توست شده بسیار خوشمزه است.

چند ماسک ساده پیش از مهمانی مخصوص ایام نوروز!

 همانطورکه ازاسم ماسک معلوم است این ماسکها برای قبل از آرایش کردن و رفتن به مهمانی است که این کار باعث شادابی پوست و بهتر جلوه دادن آرایش است.


الف( ماسک سفیده تخم مرغ : سفیده تخم مرغ را باید خوب بزنید و به مدت 15 دقیقه روی پوست بگذارید و با آب گرم بشویید.

ب( مقداری صمغ درخت را آب کنید و کمی لانولین به آن بیفزایید و به مدت 15 دقیقه روی پوست بگذارید و بعد با آب ولرم بشویید.

ج( مخلوط جو دو سر و شیر و عسل ماسک مناسبی است.

د( اگر صورتتان پف کرده است با دم کرده بابونه قسمت های پف کرده صورت را کمپرس کنید و یا از بابونه و سفیده تخم مرغ ماسکی بسازید و به مدت 5 دقیقه روی پوست بگذارید و بعد با آب ولرم بشویید

 

5 ماده خوراکی برای کاهش کلسترول خون

5 ماده خوراکی برای کاهش کلسترول خون

5 ماده خوراکی برای کاهش کلسترول خون
رژیم غذایی نقش بسیار مهمی در کاهش کلسترول ایفا می کند.5 ماده غذایی را معرفی می کنیم تا ضمن کاهش کلسترول از قلب نیز حفاظت می کند.

آیا یک کاسه جو پخته شده می تواند کلسترول را کاهش دهد؟ آیا یک مشت گردو یا حتی سیب زمینی پخته شده به همراه مارگارین سالم می تواند در کاهش آن تأثیر داشته باشد؟با ایجاد تغییرات کوچک در رژیم غذایی می توان کلسترول را به حد استاندار سلامت رساند و تا مدتها از مصرف دارو درامان ماند.

 

جو، سبوس جو و غذاهای حاوی فیبر

جودارای مقدار زیادی فیبر حل شدنی است این نوع فیبر مقدار لیپوپروتئین(ال دی ال) که همان کلسترول بد است را کاهش می دهد.این نوع فیبر را می توان در موادی همچون لوبیا قرمز، سیب، گلابی، جو و آلو بخارا یافت.

 

فیبرمحلول قدرت جذب کلسترول توسط خون را کاهش می دهد.پنج تا ده گرم از این ماده در روز در کاهش کلسترول ال دی ال بسیار مؤثر است.خوردن یک و یک دوم فنجان جو پخته حدود شش گرم از این نوع فیبر را تأمین می کند.اگر از میوه جاتی مانند موز استفاده کنید می توانید چهار گرم دیگر فیبر بدست آورید.پس در کل می توان گفت از جو پخته شده یا غذاهایی استفاده کنید که جو یا سبوس جو در آن به کار رفته است.

 

ماهی واسید چرب امگا 3

خوردن ماهی های پرچربی به دلیل دارا بودن اسید چرب امگا 3 حائز اهمیت است.این ماده احتمال ابتلا به فشار خون و خطر ایجاد لخته خون را به مراتب کاهش می دهد.پس همواره روغن ماهی و با اسید چرب امگا 3 به افراد دچار بیماری های قلبی پیشنهاد می شود.

 

پزشکان خوردن حداقل دو وعده ماهی را در هفته پیشنهاد می دهند. ماهی های زیر مقدار زیادی امگا 3 دارا هستند:

استومری

قزل آلا

شاه ماهی

ساردین

آلباکر

ماهی آزاد

هالیبوت

 

این ماهی ها را پخته و یا کبابی کنید تا مجبورنشوید از جربی های ناسالم استفاده کنید.روغن کتان و روغن کانولا نیز منبع غنی از امگا 3 هستند.با تهیه منابع مختلف امگا 3 و روغن ماهی می توانید از مواد مغذی آن استفاده کنید.اما ماهی علاوه بر موارد مذکور دارای مقداری سلنیوم نیز هست.درصورتی که تمایل به استفاده از مکملهای غذایی(مثل مولتی و یتامین و ...) را دارید به این نکته توجه کنید که از گوشت و سبزیجات نیز به اندازه استفاده کنید.

 

گردو، بادام و دیگر خشکبار

گردو،بادام و دیگر آجیل ها این توانایی را دارند تا کلسترول را کاهش دهند.این مواد دارای مقدار زیادی حلقه های چربی اشباع نشده هستند. علاوه بر این گردو رگ ها را در وضعیت سالمی نگه می دارد.

بر اساس گزارش وزارت دارو و کنترل مواد غذایی مصرف یک مشت(1.5 اونس یا 42.5 گرم )از انواع آجیل ها مثل بادام،فندق،بادام زمینی،پیکان (گردو آمریکایی)، میوه کاج،پسته و گردو به صورت روزانه احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.اگاه باشید که این مواد باید به صورت خام و بدون نمک یا شکر استفاده شوند.

 

یک مشت از این خشکبار مقدار زیادی کالری(انرژی) دارد. پس می توان آنها را با غذاهای دارای چربی اشباع شده جایگزین کرد.برای مثال میتوان به جای گوشت یا پنیرموجود در سالاد از یک مشت گردو یا بادام استفاده کرد.

 

روغن زیتون

روغن زیتون به دلیل دارا بودن ترکیبی از آنتی اکسیدان ها قادر است کلسترول بد(ال دل ال) را پایین وکلسترول خوب (اچ دی ال) را ثابت نگه دارد. پس استفاده از دو قاشق غذا خوری روغن زیتون به صورت روزانه آن هم به جای چربی های دیگر توصیه شده است تا بتوان از فواید آن استفاده کرد.

 

خاصیت کاهش دهندگی کلسترول موجود در روغن زیتون را می توان افزایش داد به شرط آنکه از روغن خالص استفاده کنیم. روغن خالص روغنی است که فرایند تولید آن کوتاه بوده و مقدار بیشتری آنتی اکسید داراست.به خاطر داشته باشید که روغنی که از نظر رنگ روشن باشد فرایند بیشتری را در مقایسه با روغن خالص گذرانده است. (این روشنی تنها در رنگ است نه در میزان چربی یا انرژی

 

غذاهای حاوی استرل یا استانول

غذاهایی که از نظر داشتن استرل و یا استانول _ماده ای که در گیاهان یافت میشود_غنی هستند از جذب کلسترول جلوگیری می کنند.اگرمارگارین یا کره گیاهی ،آب پرتغال و دوغ به همراه استرل گیاهی مصرف شود میزان کلسترول بد تا 10 درصد کاهش می یابد.پس دو گرم استرل گیاهی لازم است تا بتوان نتیجه کاملی(کاهش کلسترول) بدست آورد.این مقدار با 8 اونس یا 237 میلی لیتر آب پرتغال غنی شده با استرل برابری می کند.

 

استرل یا استانول موجود در غذاهای غنی شده هیچ گونه تأثیری بر روی تری گلیسیرید و یا کلسترول خوب (اچ دی ال) نخواهد داشت.

 

تغییراتی دیگر در رژیم غذایی

برای آنکه بتوان از مواد غذایی مذکور حداکثر بهره را برد لازم است تغییراتی در رژیم غذایی ایجاد شود.

میزان کلسترول و یا هر نوع چربی دیگر به خصوص چربی اشباع شده و ترانس را کم کنید.گوشت،انواع لبنیات و روغن های جامد جز چربی های اشباع شده به حساب آمده و کلسترول را افزایش می دهند.چربی ترانس نیز که غالباّ در مارگارین،انواع کلوچه ها وکیک ها وجود دارد در میزان کلسترول تأثیر فراوانی دارد.این ماده لیپوپروتئین (ال دی ال) یا همان کلسترول بد را افزایش داده وسبب کاهش کلسترول خوب می گردد.