بایگانی مطالب خواندنی  جالب..
بایگانی مطالب خواندنی  جالب..

بایگانی مطالب خواندنی جالب..

در مورد کاکائو و شکلات بیشتر بدانید. تاثیر مثبت ۲ خوراکی خوشمزه بر حافظه.

کد خبر: 235637
00
در مورد کاکائو و شکلات بیشتر بدانید

در گذشته واژه لاتین Theobroma cacao به معنای «غذای خدایان» کاربرد فراونی داشت. به نظر می رسد در گذشته های بسیار دور، میوه خوشمزه «درخت کاکائو» برای خدایان در نظر گرفته شده بود.

به گزارش بهداشت نیوز ،این باور وجود دارد که اقوامی چون «مایاها» و «آزتک‌ها» در مراسم مهمی همچون تولد، ازدواج و مرگ از دانه های کاکائو استفاده می کردند. در قرن ۱۷ میلادی و در میان روشنفکران اروپایی نوشیدن شکلات به صورت مایع رواج یافت. آنها تصور می کردند که شکلات دارای مواد مغذی و دارویی است و به افزایش قوای جنسی نیز کمک می کند.

علاقه به این ماده خوراکی هرگز کاهش پیدا نکرد و تنها در ایالات متحده آمریکا به صنعتی ۱۱ میلیارد دلاری بدل گردید و هر آمریکایی در ماه و به طور متوسط حداقل حدود ۲۵۰ گرم شکلات مصرف می کند.

در سال های اخیر نیز به مصارف پزشکی جدید کاکائو پی برده شد و دانشمندان دریافتند که این ماده خطر حملات قلبی و سکته را نیز کاهش می دهد. مطالعه اخیر محققان دانمارکی، نیز نشان می دهد، خوردن اندکی شکلات در طول یک یا دو هفته، ابتلا به «فیبریلاسیون دهلیزی» که سبب ریتم غیرطبیعی قلب می شود را با کاهش همراه می سازد. با این حال در کنار مزایای شکلات باورهای نادرستی نیز وجود دارد. به عنوان مثال تصور می شود که شکلات به ایجاد آکنه بر روی پوست انجامیده و سبب افزایش وزن و کلسترول خون نیز می شود.

اکنون این سئوال پیش می آید که با توجه به مزایا و مضرات احتمالی کاکائو، آیا باید به مصرف آن ادامه داد یا از خوردن آن پرهیز کرد؟ آنچه در ادامه خواهید خواند، باورهای رایج نادرستی هستند که در مورد این ماده وجود دارد. آنها را مرور کرده و به بررسی آخرین پژوهش های انجام شده در هر مورد خواهیم پرداخت.

باورهای کاملا غلط در مورد شکلات ( کاکائو )

۱- کلسترول بد خون را افزایش می دهد
شکلات محتوی مقادیر فراوانی اسیدهای چرب اشباع شده است که بیشتر آن از طریق «اسید استریک» بدست می آید. این ماده همانند سایر اسیدهای چرب اشباع شده عمل نمی کند. به همین دلیل نیز بر خلاف تصور رایج عموم، شکلات سبب افزایش کلسترول بد خون نخواهد شد و در برخی از افراد کلسترول بد خون شان را نیز با کاهش همراه خواهد ساخت.

۲- مقادیر فراوانی کافئین دارد
بر خلاف تصور عموم، در شکلات مقادیر فراوانی کافئین وجود ندارد. به عنوان مثال یک تکه شکلات «هرشیز» تنها حاوی ۹ میلی گرم کافئین و شکلات تلخ و مخصوص این کمپانی ۳۱ میلی گرم کافئین دارد. این در حالی است که میزان کافئین موجود در یک قهوه استارباکس در حدود ۳۲۰ میلی گرم است. بله تصور رایج مردم صحیح و شکلات تلخ حاوی مقادیر بیشتری کافئین است اما این مقدار بسیار کمتر از تصور رایج عموم مردم است.

۳- شکر موجود در شکلات به بیش فعالی می انجامد
مصرف بیش از اندازه شکر به بیش فعالی در کودکان می انجامد اما مطالعات و پژوهش های دانشمندان نشان داده که وجود اندکی شکر در رژیم غذایی کودکان لازم است.

۴- افراد مبتلا به دیابت باید از خوردن شکلات پرهیز کنند
لزومی ندارد که افراد مبتلا به دیابت به طور کامل مصرف شکلات را کنار بگذارند. بسیاری از پایین بودن «شاخص قند خون» در شکلات متعجب می شوند. مطالعات و پژوهش های اخیر دانشمندان نشان می دهد که شکلات تلخ حساسیت به انسولین در افراد نرمال و کسانی که فشار خون بالایی دارند را افزایش داده و در مبتلایان به دیابت نیز به تقویت عملکرد نادرست اندوتلیال عروقی می انجامد. با تمام اینها حتما با پزشک معالج خود مورد مصرف شکلات مشورت کنید.

۵- سبب ایجاد حفره و تخریب دندان ها می شود
پژوهش های انجام پذیرفته اخیر نشان داده که آسیبی که شکلات به دندان می رساند کمتر از شکری است که بر روی میز گذاشته و به خوراکی ها و نوشیدنی ها افزوده می شود. برخی دیگر از مطالعات نیز عدم ارتباط میان ایجاد حفره های دندانی با شکلات را نشان می دهند.

مطالعه دیگری که در دانشگاه اوساکای ژاپن و بر روی دانه های کاکائو انجام شد نشان داده که این ماده در خنثی کردن باکتری های دندان و تخریب آنها موثر است.

۶- سبب افزایش وزن می شود
البته مصرف بیش از اندازه آن به افزایش وزن می انجامد، اما مطالعات مرکز ملی سلامت آمریکا نشان داده که مصرف اندکی از آن و پنج بار در هفته به کاهش وزن می انجامد.

۷- خوردن مواد قندی و شکلات به میزان استرس افراد می افزاید
پژوهش های دانشمندان نشان داده کسانی که به مدت دو هفته و روزانه حدود ۲۸ گرم شکلات مصرف می کنند، میزان ترشح هورمون استرس در آنها با کاهش همراه خواهد بود.

۸- شکلات هیچ ماده مغذی ندارد
بر خلاف این باور نادرست، میزان آنتی اکسیدان موجود در شکلات، به اندازه نوشیدن چند فنجان چای سبز یا انواع بری است. به علاوه در شکلات مواد معدنی و فیبر نیز وجود دارد.

۹- شکلات خوب و مفید باید حداقل ۷۰ درصد کاکائو داشته باشد
بر خلاف این تصور، مطالعه ۱۸ هفته ای محققان نشان داده، افرادی که طی این مدت، شکلات هایی که تنها ۵۰ درصد کاکائو داشتند را به رژیم غذایی خود اضافه کرده بودند، میزان «سیستولیک» و «دیاستولیک» فشار خون آنها با کاهش قابل توجهی همراه بود. پژوهش دیگری نیز نتایج خوبی از مصرف شکلات ۶۰ درصد بدست آورد.

۱۰- سبب کاهش میل جنسی می شود
شاید بتوان گفت «آزتک‌ها» نخستین اقوامی بودند که به رابطه میان میل جنسی و مصرف کاکائو پی بردند. به همین دلیل نیز، Montezuma، پنجمین فرمانروای این قوم، مقادیر فروانی از آن را مصرف می کرد. مطالعات فراوان انجام شده، نتایج قطعی و حتمی را در این زمینه نشان نمی دهد. با این حال شکلات به کاهش میزان استرس انجامیده و احتمال دارد که به افزایش قوای جنسی نیز کمک کند.

۱۱-  به آکنه های پوستی می انجامد
اگرچه بسیاری از افراد بر این باورند که شکلات به ایجاد آکنه های پوستی می انجامد، بسیاری از مطالعات که از دهه هفتاد میلادی آغاز و در این زمینه انجام پذیرفته، چنین نتیجه ای را به اثبات نمی رساند. انجمن پزشکی آمریکا، نقش تغذیه بر ایجاد آکنه را موثر می داند اما حتی مصرف فراوان شکلات از دیدگاه پزشکی به ایجاد آکنه نمی انجامد.

با توجه به آنچه برشمرده شد، بهترین روایتی که می توان در مورد شکلات نقل کرد، این است که حتما شکلات میل کنید اما حد و اندازه مصرف آن را نیز در نظر داشته باشید.

یک تکه شکلات ۸۵ گرمی حاوی ۴۲۰ کالری و ۲۶ گرم چربی است که معادل یک ساندویچ همبرگر بزرگ است. باید در هنگام مصرف شکلات، همواره این موضوع را در نظر داشته باشید.

تاثیر مثبت ۲ خوراکی خوشمزه بر حافظه

یک مطالعه جدید نشان می دهد که احتمالاً با افزایش سن بخشی از حافظه و توانایی های فکری از بین می روند، اما مواد مغذی به نام فلاوانول ها ممکن است به جلوگیری از این زوال کمک کند.

به گزارش مشرق، محققان می‌گویند دریافت نکردن فلاوانول های کافی- ترکیبات طبیعی موجود در میوه‌ها، سبزیجات و حتی شکلات- می‌تواند منجر به کاهش حافظه مرتبط با افزایش سن شود.

این تحقیق ۱۵ ساله نشان می‌دهد فلاوانول ها برای شکنج دندانه دار، ناحیه‌ای در هیپوکامپ مغز که برای حافظه حیاتی است، مفید هستند.

دکتر «اسکات اسمال»، استاد عصب شناسی و مدیر مرکز تحقیقات بیماری آلزایمر در دانشگاه کلمبیا نیویورک، گفت: «این اولین بار است که می‌توانیم نتیجه بگیریم که فلاوانول ها به عنوان یک ماده مغذی برای مغز در حال پیری خوب عمل می‌کنند. ما در این مطالعه نشان می‌دهیم، کمبود فلاوانول‌ها باعث کاهش حافظه مرتبط با افزایش سن شما می‌شود.»

اسمال گفت: «ممکن است همانطور که نوزادان برای مغز در حال رشد خود به مواد مغذی خاصی نیاز دارند، مغز سالمندان نیز به مواد مغذی خاصی برای سلامتی مطلوب نیاز داشته باشد.»

او خاطرنشان کرد: «اکنون که مردم عمر طولانی‌تری دارند، دانشمندان به دنبال مجموعه‌ای از توصیه‌های مواد مغذی هستند که برای بدن و مغز در حال پیری مفید باشد.»

علاوه بر انواع توت‌ها و شکلات تلخ، سایر غذاهای حاوی فلاوانول عبارتند از سیب، انگور، مرکبات، کاکائو و چای سبز. به گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده، منابع گیاهی خوب فلاوانول ها پیاز، فلفل تند، کلم پیچ، کلم بروکلی، و اسفناج هستند.

تحقیقات قبلی روی موش‌ها نشان داد که ماده خاصی در فلاوانول ها به نام «اپی کاتچین» وجود دارد که رشد نورون‌ها و عروق خونی را افزایش می‌دهد و حافظه را بهبود می بخشد.

با این حال، محققان خاطرنشان کردند که فلاوانول ها فقط حافظه تحت کنترل هیپوکامپ و نه سایر مناطق مغز را بهبود می‌بخشند.

در مطالعات تحقیقاتی نشان داده شده است که مصرف غذاهای سرشار از فلاوانول به نفع سلامتی بوده و موجب کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های مزمن مربوط به مغز، قلب و سایر اندام‌ها می‌شود.

کدام ساز و کار ترکیبی تورم را درمان می‌کند؟ چارهای اساسی تورم چیست؟

محمد ایمانی

رونق تولید و صادرات و واردات مبتنی بر آن، یکی از چاره‌های اساسی تورم است. در مقابل، آن عارضه‌ای که رمق تولید را می‌گیرد، دلالی و سفته‌بازی است.

به گزارش مشرق، محمد ایمانی طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت:

۱) تدارک سازوکارهای منطقی برای چاره‌جویی مشکلات، غالبا این‌گونه است که مدیران ذی ربط، تدابیر موقتی برای مهار آنها بیندیشند و ضمنا در میان‌مدت، به حل مبنایی مسئله بپردازند. نابسامانی بازارهایی مثل مسکن و خودرو و ارز و طلا و سکه هم، از این جنس است.

تورم معمولا در بستر ناترازی عرضه و تقاضا پدید می‌آید. گاهی اوقات، تقاضا ثابت است، اما کاهش عرضه موجب تورم می‌شود. در برخی مواقع، حجم تقاضا از میزان عرضه جلو می‌زند و تورم را پدید می‌آورد.

گاهی نیز، همزمان با کاهش عرضه، هیجان تقاضا فزونی می‌گیرد و به تورم می‌انجامد. تقاضا را می‌توان بر مبنای نیازهای «ضروری و مشروع» و «کاذب و نامشروع» دسته‌بندی کرد.

تقاضای مبتنی بر نیازهای واقعی و مشروع باید تامین گردد؛ اما به موازات آن باید مجال تقاضاهای فزون‌خواهانه و سوداگرانه برچیده شود.

رونق تولید و صادرات و واردات مبتنی بر آن، یکی از چاره‌های اساسی تورم است. در مقابل، آن عارضه‌ای که رمق تولید را می‌گیرد، دلالی و سفته‌بازی است.

۲) دلال‌بازی و کسب ثروت‌های بادآورده به قیمت در شیشه کردن خون مردم، ویران‌کننده روندهای پر زحمت تولیدی است و باید ضمن اصلاح رویه‌ها، به ویژه با دانه درشت‌هایی که فعالیت ویرانگرشان سرمشق شیوع دلالی می‌شود، بشدت مبارزه کرد.

یک اقلیت ۴-۳ درصدی به علاوه اقلیت ۱۵-۱۰ درصدی دنباله‌رو، به قیمت نابود کردن ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم، تکاثر ثروت می‌کنند؛ یا مثلا سعی می‌کنند ارزش دارایی خود را از طریق خرید و بلوکه کردن ملک و مسکن و خودرو و ارز و طلا و سکه حفظ کنند. نتیجه چیست؟ افزایش مصنوعی تقاضا و تورم انتظاری.

حاکمیت اینجا می‌تواند و باید، رفتارهای زیان رساننده به اقتصاد ملی و معیشت عامه مردم را محدود کند. این قاعده پذیرفته حکمرانی در کشورهای پیشرفته از نظر اقتصادی است. چند میلیون واحد مسکونی خالی، میلیون‌ها خودروی مازاد نیاز خریداران عمده (دپو شده در برخی پارکینگ‌ها) و میلیاردها دلار ارز خریده و بلوکه شده توسط دلالان و برخی موسسات بانکی و مالی، نشانه گل‌آلودگی اقتصاد است که امکان ماهیگیری را برای دشمن فراهم می‌کند.

۳) ما در میانه جنگ اقتصادی و ترکیبی تحمیل شده از سوی دشمن قرار داریم و این واقعیت، ساز و کارهای تورم‌ساز را پیچیده‌تر، و مسئولیت مدیران را دو چندان می‌کند.

کشورهای مختلف در مواقع اضطرار و جنگ و بحران، حتی برخی از رفتارهای مجاز در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و رسانه‌ای را محدود می‌کنند، چه برسد به فعالیت‌های ذاتا نامشروع، اخلالگرانه و قاچاق و احتکار.

کره جنوبی چند دهه قبل، هنگامی که پا در مسیر توسعه مصطلح اقتصادی گذاشت، با چیزی به نام جنگ اقتصادی دشمنانش روبه‌رو نبود. با این وجود، اتلاف منابع ارزی جرم‌انگاری شد.

به ادبیات پروفسور هاجون چَنگ، (استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه کمبریج) در کتاب «نیکوکاران نابکار» دقت کنید: «در دهه ۱۹۷۰ ضرورت داشت ارز صادرات، برای واردات ماشین‌آلات به‌ کار گرفته شود؛ ارز به ‌راستی، خون و عرق جبین سربازان صنعتی ما بود که در کارخانه‌ها دست‌اندرکار جنگ صنعتی بودند. کسانی که با خریدهای بیهوده، ارز را هدر می‌دادند، خائن به ‌شمار می‌ رفتند. هزینه کردن ارز در موارد غیر ضرور ممنوع بود و شدیدا ممانعت می‌شد. سفرهای خارجی جز با مجوز دولت برای معامله تجاری یا تحصیل ممنوع شد... دولت روی ارز کمیاب، کنترل مطلق اعمال کرد و تخلف از آن می‌توانست مجازات مرگ در پی داشته باشد».

۴) دشمن، در آشوب‌افکنی سال ۱۳۸۸، برخی عناصر داخلی را تور کرد و از طریق آنها، بخشی از ظرفیت اجتماعی را علیه خود ملت ایران به کارانداخت. بنابراین، مشارکت ۴۰ میلیونی (۸۵ درصدی) مردم که سرمایه‌گذاری بزرگ ملی برای ثبات و پیشرفت و آبادانی کشور بود، از سوی بدخواهان غارت شد و در خدمت نقشه بی‌ثبات‌سازی درآمد.

بعدها برخی محافل خارجی بانی آشوب گفتند که در سناریو نویسی، از فنون «جوجیتسو» تقلید کرده‌اند: استفاده از ظرفیت و توانمندی‌های حریف علیه خود وی. فتنه اقتصادی نیز همین گونه است. نقدینگی موجود (اعم از اشخاص حقیقی، بانک‌ها و موسسات مختلف) که باید در مسیر مولدسازی اقتصاد باشد، در صورتی که گرفتار مدیریت‌شدگی معکوس از سوی بدخواهان شود، صرفا منافع اقلیتی ۴-۳ درصدی را تامین می‌کند اما به معیشت ۹۶ درصد مردم آسیب می‌رساند. باید در برابر مهندسی دشمن برای چپ کردن و منحرف کردن روندهای اقتصادی که متاسفانه با منافع نامشروع برخی محافل سیاسی و اقتصادی منطبق می‌شود، حساسیت و قاطعیت نشان داد.

۵) مروّت و عدالت حکم می‌کند که سه قوه در این‌جا در کنار مردم بایستند و یکی از شرایط و لوازم آن، پر هزینه کردن اقدامات اقتصادی مجرمانه است که سر حلقه‌های ماجرا، در بازارهای مختلف راه می‌اندازند و روی التهابات حاصله، موج سواری می‌کنند. مجازات‌هایی مانند زندان و اعدام، قطعا سزاوار اخلالگران دانه درشت است و نباید در اعمال آن مسامحه و کوتاهی شود.

در عین حال مجازات، منحصر به حبس و اعدام نیست، و در بسیاری از موارد، جریمه‌ها و مجازات‌های سنگین اقتصادی می‌تواند بازدارنده باشد. این مجازات‌ها باید به نحوی باشد که سوداگری کاذب و و احتکار و قاچاق برای مرتکبان آن نصرفد و اصطلاحا مجرمان را «نقره‌داغ» کند. یکی از ساز و کارها در این زمینه -در کنار بستر ‌سازی برای رونق تولید و افزایش عرضه در حوزه‌های مختلف- می‌تواند اولویت «اخذ مالیات بر عایدی سرمایه» باشد. این مسیر -به شرط دقت و جدیت و اهتمام به ساز و کارهای شفافیت ساز- عادلانه‌ترین مسیرهاست و «هیجان حرص» را که ویرانگرترین هیجان‌هاست، مهار می‌کند.

۶) باید تاکید کرد مراد از مجازات‌های اقتصادی یا اخذ مالیات بر سرمایه و ساز و کارهایی از این دست، آن نیست که مانند تخلفات حوزه ساخت‌وساز، تخلفی غیر قانونی شمرده شود، اما متخلفان مجاز باشند و بتوانند با پرداخت مقادیری جریمه که برایشان «می‌صرفد»، همان اقدام مجرمانه را مرتکب شوند! میزان جریمه و مالیات و انواع محرومیت‌های اقتصادی-اجتماعی، باید به حدی باشد که سودآوری فعالیت‌های غیر مجاز را منتفی کند و باتلاق متعفن سفته بازی را بخشکاند.

آنچه به عدالت نزدیک‌تر و حق توده‌های مردم است، این است که ارزش پول ملی و قدرت خریدشان صیانت شود و این صیانت، بدون مبارزه قاطع حاکمیتی با رانت‌جویان و مفسدان و اخلالگرانی که سود خود را در نابود کردن معیشت مردم و کوچک کردن سفره‌های آنان می‌جویند، به سرانجام نخواهد رسید. اسلام می‌گوید «لا ضرر و لا ضرار». کسب سود به قیمت ضرر رساندن به دیگران، ممنوع است. حاکمیت به خاطر دفاع از منافع و مصالح عمومی، می‌تواند بلکه باید، سوداگری‌های «ضرار محور» را محدود و سرکوب کند.

۷) در کنار تغییر ساز و کارهای فسادخیز اقتصادی، اقدامات قضایی و امنیتی برای سلب امنیت از التهاب‌افکنان بازار، یک ضرورت فوریت‌دار است. ️اکنون بسیاری از عناصر مخرب بازار در دو حوزه رسانه‌ای و میدانی، احساس امنیت می‌کنند و حال آن که به معیشت مردم و ثبات کشور -به نیابت از اتاق جنگ اقتصادی دشمن- ضربه می‌زنند.

اگر واقعیت میدان، جنگ اقتصادی است، نباید بر بازیگران این جنگ ناجوانمردانه که سفره و معیشت مردم را ناامن می‌کنند، رحم کرد. ساماندهی فضای رسانه به مفهوم «قانونمند، شفاف، مسئولیت‌پذیر و صادقانه کردن آن»، از نان شب واجب‌تر است و می‌تواند در ارتقای همه شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی، نقش منحصر به فردی ایفا کند. در ادای این مسئولیت نباید از هیاهوی بدخواهان و جیغ انبوه رسانه‌ها و پادوهای دشمن ترسید.

۸) روند اخیر التهابات اقتصادی، در بستر اغتشاشاتی که از اواخر شهریور ماه کلید خورد، شکل گرفت. رادیو فردا ارگان سازمان سیا اوایل آبان ماه گذشته، گزارش‌هایی را با عنوان «جهش ۱۶ درصدی نرخ دلار از آغاز اعتراضات» و «رکود ۸۰ تا ۹۰ درصدی بازار لوازم خانگی؛ اعتراضات اخیر بر رکود بازار دامن زد» منتشر نموده و از این که برخی کسب و کارها و واحدهای تولیدی دچار رکود شده و قیمت دلار افزایش یافته، ابراز خوشحالی کرد.

می‌توان گفت التهابات اخیر اقتصادی، انتقام دشمن سرشکسته خارجی و پادوهای سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای آن، از ملتی است که در مقابل فتنه و جنگ پیچیده جا نزدند، بلکه با درخشش بهنگام در سلسله راهپیمایی‌های ضد فتنه و به ویژه ۲۲ بهمن حماسی، نقشه دشمن را نقش بر آب کردند. این عقبه قوی مردمی، به تعبیر رهبر حکیم انقلاب در دیدار با خبرگان، «حجت را بر مسئولان» تمام کرده و حالا مسئولیت مدیران است که برای صیانت از زندگی شرافتمندانه و عزتمندانه مردم، به میدان بیایند.

۹) تحمیل تورم و فشار اقتصادی به مردم، از جنس فحاشی‌های سیاسی چند ماه قبل نیست که اجزای نظام مجاز به تحمل، یا اغماض و عفو باشند. آنجا ضمن استثنا کردن مجرمان جنایتکار و خیانتکار، سعه صدر در قبال متهمان غافل و بی‌خبر روا بود و اعمال شد.

اما این‌جا پای حقوق مردم به ویژه طبقات پایین جامعه در میان است و دستگاه‌های مسئول باید با قاطعیت، از معیشت مردم در مقابل اشرار و تروریست‌های اقتصادی- سیاسی دفاع کنند. سنگینی فشار تورم معمولا روی دوش طبقات پایین می‌افتد.

توده نجیب و غیور مردم باید احساس کنند دستگاه‌ها پشت‌وپناه آنها در برابر زالوصفتان هستند و در این صورت، خود پشتوانه اصلی برای مبارزه با تروریست‌ها و اخلالگران دانه درشت خواهند بود.

در این میان، کوتاهی در مبارزه هوشمندانه و قاطع با شبکه تحریفگر، شایعه‌پراکن ‌و هراس‌افکن در حوزه رسانه، جمع کردن بساط جنگ ترکیبی و اقتصادی دشمن را به تاخیرانداخته است. خداوند از این شبکه به عنوان منافقین و «مرجفون» یاد می‌کند. «مرجفون» کسانی هستند که با شایعه‌ ‌سازی، انتشار اخبار بی‌پایه و ایجاد ‌ترس و اضطراب، جامعه را در برابر دشمن دچار تزلزل می‌کنند. خداوند در سوره احزاب با لحنی قاطع و تهدیدآمیز درباره اینان می‌فرماید: «لَئِن لَم یَنتَهِ المُنافِقونَ وَالَّذینَ فی قُلوبِهِم مَرَضٌ وَالمُرجِفونَ فِی المَدینَهًْ لَنُغرِیَنَّکَ بِهِم ثُمَّ لا یُجاوِرونَکَ فیها إِلّا قَلیلًا. مَلْعُونِینَ أَیْنَمَا ثُقِفُوا أُخِذُوا وَقُتِّلُوا تَقْتِیلًا. (ای پیامبر) اگر منافقان و بیماردلان و آنها که با تبلیغات سوء در مدینه دل‌ها را خالی می‌کنند، دست از کار خود برندارند، تو را بر ضدّ آنها بر می‌انگیزیم، پس جز مدّت کوتاهی نمی‌توانند در جوار تو در مدینه بمانند. آنها لعنت ‌شدگانند. باید هرجا یافت شدند، گرفته و به سختی کشته شوند».

اگر قبل از خواب عسل بخورید، چه اتفاقی برای بدن می‌افتد؟ از فواید جویدن آدامس چه می‌دانید؟

اگر قبل از خواب عسل بخورید، چه اتفاقی برای بدن می‌افتد؟

عسل یک غذای سرشار از مواد مغذی است که از ارزش غذایی بالایی برخوردار می باشد و مصرف عسل قبل از خواب فواید بی نظیری را برای بدن به همراه دارد.

به گزارش مشرق،‌ بسیاری از ما به خوبی آگاه هستیم که عسل می تواند برای مقابله با سرماخوردگی و مرطوب کردن پوست ما مورد استفاده قرار گیرد اما ممکن است آگاه نباشیم که دانشمندان به دلیل ویژگی های بسیار دیگری که ممکن است هرگز نشنیده باشید ، عسل را یک غذای عالی (غذای سرشار از مواد مغذی ) می نامند.

ترکیب این ماده با غذا خوش مزه و سالم است اما اگر فقط یک قاشق از آن را قبل از خواب مصرف کنید و اجازه دهید بدن شما تمام خاصیت های آن را در شب جذب کند، از این شگفتی که در بدن خود خواهید دید، حیرت زده خواهید شد.

۱. خواب خوب شبانگاهی:

عسل حاوی ماده مغذی ای به نام تریپتوفان است که به شما کمک می کند استراحت کنید و پیغامی به بدن تان می دهد که " زمان رفتن به رختخواب است." اگرچه بدن ما به این آمینو اسید نیاز دارد اما به طور طبیعی آن را تولید نمی کند و می توانیم آن را از طریق ژریم غذایی خود با مصرف موادی مانند عسل به دست آوریم.

گاهی اوقات نیمه شب بیدار می شویم و این اتفاق به این دلیل می افتد که در طول خواب ، مغز ما به ماده ای به نام گلیکوژن نیاز دارد و غده آدرنال واقع در کلیه ها را تحریک می کند تا آدرنالین و کورتیزول را که به شما اجازه خوابیدن نمی دهد، دفع کند و خوشبختانه عسل حاوی گلیکوژن است و بنابراین مصرف آن قبل از خواب به شما کمک می کند تا از حمله آدرنالین پیشگیری کنید و خواب خوب شبانگاهی را برای شما تضمین خواهد کرد.

۲. به کاهش فشار خون شما کمک می کند:

از آنجا که فشار خون بالا عاملی است که به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد ، متعادل و پایدار نگهداشتن آن یک اقدام خوب برای جلوگیری از مشکلات قلبی است. عسل شامل ترکیبات آنتی اکسیدان است که ثابت شده فشار خون را کاهش می دهد و مصرف یک قاشق عسل در شب یک روش خوب برای جلوگیری از بالا رفتن فشار خون است.

۳. تری گلیسیرید خود را پایین می آورد:

تری گلیسرید نوعی چربی موجود در خون است و سطح بالای تری گلیسرید به معنی افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت است و خوشبختانه عسل باعث کاهش سطح تری گلیسرید در بدن می شود و عسل همچنین این چربی را به نوع مشابهی تبدیل می کند که خون شما را از چربی های غیر ضروری پاک می کنند.

۴. باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود:

عسل سرشار از آنتی اکسیدان ها و عوامل ضد میکروبی است که به تقویت سیستم ایمنی شما کمک می کند و باعث می شود که در مبارزه با عفونت های ناشی از میکروارگانیسم ها ، مانند باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها قوی تر شوید و علاوه بر این که عسل را هر شب برای بالا بردن سیستم دفاعی طبیعی خود مصرف می کنید همچنین می توانید آن را روی جراحات بزنید و اجازه دهید تا خواض ضد باکتریایی آن به نفع شما کار کند.

۵. بدن شما سریع تر چربی سوزی می کند:

هنگام مصرف عسل این ماده با تولید یک اثر ترموژنیک بر روی بدن سوخت و ساز شما را افزایش می دهد و این بدان معناست که باعث افزایش گردش خون می شود و دمای بدن شما را کمی افزایش داده و به شما کمک می کند تا بدون تلاش زیاد چربی بسوزانید.

۶. از سرفه کردن پیشگیری می کند:

عسل یک ضد التهاب طبیعی است و بنابراین هر شب با مصرف یک قاشق سوپ خوری عسل در ترکیب با آب گرم می توانید سوزش گلو را به حداقل برسانید و از سرفه کردن جلوگیری کنید و علاوه بر این، عسل آنتی بیوتیک خوبی است که می تواند به مبارزه با باکتری هایی که به گلوی شما می رسد، بپردازد.

۷. به عنوان ضد پیری برای شما عمل خواهد کرد:

بهترین روش طبیعی برای کاهش سرعت پیری مصرف آنتی اکسیدان ها است و عسل سرشار از آنتی اکسیدان است. عسل همیشه بهترین ایده برای مرطوب کردن و استفاده از سرم های مغذی بر روی پوست شماست اما مصرف عسل هر شب قبل از خواب به شما در مبارزه با علائم پیری از درون کمک می کند و آن را به یک عامل قدرتمند تبدیل می کند.

۸. به شما کمک می کند از افسردگی پیشگیری کنید:

عسل حاوی پلی فنول ، یک ماده شیمیایی آلی است که با مقابله با استرس اکسیداتیو در سلول های مغز شما در مبارزه با افسردگی کمک می کند و اگر می خواهید سلامت روان خود را حفظ کنید و با انگیزه از خواب بیدار شوید ، هر شب عسل مصرف کنید که به شما در این امر کمک خواهد کرد.

منبع: ایسکانیوز

از فواید جویدن آدامس چه می‌دانید؟

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که جویدن آدامس می‌تواند به بهبود حافظه کمک کند.

به گزارش بهداشت نیوز، در ادامه قصد داریم برخی از فواید جویدن آدامس را برای شما بررسی کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

جویدن آدامس می‌تواند به کاهش وزن کمک کند
جویدن آدامس می‌تواند یک گزینه مناسب برای افرادی باشد که به دنبال کاهش وزن هستند. آدامس‌ها معمولا شیرین و بسیار کم کالری هستند. به همین دلیل آدامس جویدن می‌تواند به شما کمک کند تا اشتها و ولع خود را نسبت به شیرینی کاهش دهید. این موضوع به کاهش پرخوری و درنتیجه به کاهش وزن شما منجر خواهد شد.

بهبود حافظه
تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که جویدن آدامس می‌تواند به بهبود حافظه کمک کند. محققان معتقدند که این بهبود در حافظه در اثر افزایش جریان خون در مغز اتفاق می‌افتد. زیرا هنگام آدامس جویدن، جریان خون در مغز بیشتر می‌شود. محققان معتقدند که با جویدن آدامس می‌توان حافظه کوتاه مدت را تا ۳۵ درصد بهبود بخشید.

کاهش استرس و افزایش تمرکز
جویدن آدامس می‌تواند سبب کنترل و مدیریت استرس شود. این موضوع در هنگامی که مشغول به انجام کاری هستید، همچنین سبب افزایش تمرکز شما خواهد شد. به همین دلیل متخصصان برای افرادی که در انجام برخی کارهای مختلف استرس زیادی می‌گیرند یا به تمرکز بالایی نیاز دارند، جویدن آدامس را توصیه می‌کنند. جویدن آدامس همچنین به افزایش هوشیاری در محل کار نیز کمک می‌کند.

 سلامت دندان‌ها و رفع بوی بد دهان
آدامس جویدن می‌تواند به بهبود سلامت دهان و دندان و رفع بوی بد دهان کنک کند. همچنین مصرف آدامس‌های بدون قند برای سلامت دندان مفیدتر خواهد بود. متخصصان مصرف آدامس بعد از وعده‌های غذایی را توصیه می‌کنند. در حقیقت بهترین زمان جویدن ادامس می‌تواند بعد از خوردن هر وعده غذا باشد. زیرا علاوه بر تمیز کردن دندان‌ها، باعث افزایش بزاق دهان می‌شود. و کمک می‌کند که قندهای مضر، مواد غذایی زائد و باکتری‌های موجود در دهان را تمیز کند.