بایگانی مطالب خواندنی  جالب..
بایگانی مطالب خواندنی  جالب..

بایگانی مطالب خواندنی جالب..

گفتنی های جالب درباره سیاره مریخ.


موضوع: یک عالمه نکته‌ی جالب درباره‌ سیاره مریخ

 

 
 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


مریخ سیاره‌ی چهارم منظومه‌ی شمسی است که اگر بخواهیم این جمله را فارسی‌تر بگوییم، می‌شود: بهرام چهارمین سیاره‌ی پایانه‌ی خورشیدی است. مریخ در مداری طولانی‌تر از زمین به دور خورشید می‌چرخد و شب و روزش اندکی از شب و روز زمین بلندتر است. هم اکنون دانشمندان در حال بررسی شرایط زیستی مریخ هستند تا بتوانند هر چه سریع‌تر مریخ را به خانه‌ی دوم انسان تبدیل کنند. ادامه ایمیل را مرور کنید تا یک عالمه نکته‌ی جالب درباره مریخ دستگیرتان شود.


بیش از ۱۰۰ هزار نفر برای سفر یک‌طرفه به مریخ از الان برای سال ۲۰۲۲ ثبت نام کرده اند

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


از روی مریخ غروب خورشید آبی است

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


یک سال مریخی، از ۶۸۷ روز کره‌ی زمین تشکیل می‌شود

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


مریخ دارای مرتفع‌ترین کوه شناخته شده در منظومه‌ی شمسی است. این کوه المپوس نام دارد و ارتفاعش ۲۲ کیلومتر است

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


تنها مسافرین فعلی مریخ ۷ ربات کاوشگر هستند

گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org


رنگ مریخ قرمز است زیرا یک سیاره‌ی زنگ زده است. به عبارت دیگر پر از اکسید آهن است

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


هزینه‌‌ای که فیلم Gravity در بر داشت، از هزینه‌ی ارسال مدارگرد هندوستان به دور مریخ بیشتر بود

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


پس از این‌که دقیقاً یک‌سال از فرود ربات کاوشگر ناسا به نام Curiosity Rover بر روی مریخ می‌گذشت، این ربات برای خودش آهنگ "تولدت مبارک" را پخش کرد.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


میانگین دمای مریخ منفی ۶۱ درجه سانتی‌گراد است

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


وزن ما بر روی مریخ ۶۰ درصد کمتر از وزن‌مان بر روی زمین است

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


اندازه‌ی مارس، نصف اندازه‌ی زمین است

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


روزهای بهرام ۲۴ ساعت و ۳۷ دقیقه درازا دارند

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net
 

راههای کاهش عوارض امواج زیانبار موبایل.

راههای کاهش عوارض امواج زیانبار موبایل

 

 
 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گفته می شود موبایل و آنتن موبایل عوارض زیادی دارد و در بلند مدت باعث مبتلا شدن به سرطان در افراد می شود. حتما دلتان نمی خواهد طی صحبت های طولانی با تلفن همراه تحت تاثیر امواج خطرناک این وسیله قرار بگیرید. چون نمی شود استفاده از تلفن همراه را کنار گذاشت، اما باید بدانید که چگونه می توانید آثار زیانبار تلفن همراهتان را کاهش دهید. روش های متعددی برای کاهش عوارض امواج زیانبار تلفن های همراه وجود دارد که در ادامه ایمیل شما دوستان را با 19 مورد از آنها آشنا می کنیم:

1. مدت زمان مکالمه تان را کاهش دهید.

بهترین راهکار این است که مدت زمان مکالمه با تلفن همراه تان را کاهش دهید. مطالعات نشان می دهد اگر شما بیش از دو دقیقه با تلفن همراه صحبت کنید، امواج مغزی شما تحت تاثیر امواج تلفن همراه قرار می گیرد.

2. کودکان فقط در مواقع ضرورت

به هیچ وجه درست نیست که کودکان یک تلفن همراه مخصوص خودشان داشته باشند، چون مغز کودکان در حال رشد بوده و اثر امواج تلفن همراه بر آنها پنج برابر بیشتر است. بهتر است کودکان جز در موارد ضرورت، با تلفن همراه خود صحبت نکنند.

3. تلفن همراه را در جیب شلوارتان و یا روی کمربندتان قرار ندهید.

بهتر است تلفن همراه را در جیب شلوارتان قرار ندهید، چون بافت های بخش پایینی بدن بیشتر از بافت های سر و صورت، اشعه های مضر تلفن همراه را جذب کرده و آسیب می بینند. نتایج یک مطالعه نشان می دهد مردانی که تلفن همراه را در جیب شلوارشان قرار می دهند، تعداد اسپرم هایشان ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده و دچار عقیمی موقت می گردند.

4. اول بگذارید ارتباط برقرار شود.

وقتی شماره گرفتید، اجازه دهید اول ارتباط با طرف مقابل برقرار شود، سپس موبایل را روی گوش تان قرار دهید. در این صورت تحت اشعه مضر کمتری قرار می گیرید. شما می توانید برقرار شدن ارتباط را روی صفحه تلفن همراه تان ببینید.

5. تلفن همراهتان را داخل پوشش های فلزی قرار ندهید.

برای موبایلتان پوشش های فلزی نخرید. این محفظه های فلزی مانند یک گیرنده عمل کرده و اثر امواج تلفن همراه را که به سمت بدن شما می آیند، تشدید و منعکس می کنند. استفاده از تلفن همراه در کنار تخت بیماران و یا تجهیزات پزشکی خطرناک است

6. تلفن همراهی با میزان اِس.اِی.آر پایین تر (جذب پایین اشعه برای بدن) بخرید.

هنگام خرید تلفن همراه به میزان اِس.اِی.آر آن توجه کنید. این عدد به طور معمول به وسیله شرکت سازنده تلفن همراه روی گوشی و یا کاتالوگ آن درج می شود و نشان می دهد که هنگام استفاده از تلفن همراه چه مقدار از امواج جذب بدن شما می شود. هر چه این عدد در یک گوشی تلفن همراه پایین تر باشد، آن گوشی ایمن تر است.

7. حتی الامکان از هدست استفاده کنید.

برای اینکه امواج تلفن همراه هنگامی که آن را روی گوش تان قرار داده اید مغز شما را نشانه نروند، باید آن را از سرتان دور کنید. بهترین کار این است که به جای قرار دادن تلفن همراه روی گوش تان، از یک "هندزفری" یا "هدست" سیم دار استفاده کنید. این کار موجب می شود امواج تلفن همراه به سمت مغز شما نیایند.

8. از اسپیکر یا پخش صدا استفاده کنید.

برای کاهش تماس با امواج مضر تلفن همراه، هنگام صحبت کردن با آن، از اسپیکر یا پخش صدا استفاده کنید. فراموش نکنید در این شرایط تلاش کنید تا می توانید تلفن همراه را دورتر از بدن تان قرار دهید. با بیشتر شدن فاصله، میزان امواج الکترومغناطیس به میزان زیادی کاهش می یابد.

9. از آنتی اکسیدان ها استفاده کنید.

آنتی اکسیدان ها موادی در بدن هستند که از پیری پیشگیری می کنند و برای سلامت بدن بسیار ضروری هستند. امواج تلفن همراه می توانند این ترکیبات حیاتی بدن را از بین ببرند و فرمول شیمیایی آنها را بشکنند. بنابراین چون در طول روز شما مدت زیادی تحت تابش این اشعه های مضر قرار می گیرید، خوب است روزانه از موادغذایی حاوی آنتی اکسیدان بیشتری استفاده کنید.

10. جلوی آنتن موبایلتان را نپوشانید.

مسدود کردن آنتن تلفن همراه هنگام استفاده از آن، مقدار پرتوهای جذب شده از طریق مغز را افزایش می دهد. این کار موجب می شود کارایی تلفن همراه کاهش یابد و موجب شود موبایل از نیروی بیشتری برای ایجاد کیفیت بیشتر استفاده کند و پرتوهای بیشتری را منتشر کند.

11. موبایل در منزل

بهتر است موبایل را هنگام خواب دور از خودتان قرار دهید. همچنین در حالت آنتن دهی بالای موبایل در محل سکونت یا محل کار و داشتن علائمی نظیر سردرد، وزوز گوش، اضطراب، عدم کیفیت خواب خوب مثل بی خوابی یا کابوس، سوزش چشم، فشار خون بالا و یا حالت گُر گرفتگی، اضطراب و دلهره، تپش نامنظم قلب، استرس و پرخاشگری به احتمال زیاد در معرض امواج قوی الکترومغناطیس قرار دارید. بهتر است نسبت به شناسایی و ایزوله کردن محیط خود در برابر امواج بالا اقدام نمایید.

12. موبایل و خانم باردار

امواج بالای موبایل، آسیب جدی به سلول های در حال شکل گیری و دی ان ای جنین وارد می نماید. لذا بهتر است خانم های باردار در طول ایام بارداری، موبایل را از خود دور نگه دارند، خصوصا در هنگام زنگ خوردن موبایل یا برقرار شدن تماس که بیشترین میزان موج را دارا می باشد، موبایل در نزدیکی بدن آنها نباشد. قرارگیری موبایل بر روی قلب باعث ایجاد اختلال و بی نظمی در ضربان قلب شده و در بلندمدت می تواند اثرات مخربی بر نظم قلب به جا بگذارد

13. موبایل و بیماری های خاص

امواج الکترومغناطیس تاثیرات مخربی بر روی سلول های ضعیف گذاشته و می تواند در پیشرفت بیماری و طولانی شدن درمان آن تاثیر بگذارد. لذا بهتر است افراد با بیماری های خاص خصوصا تومور، ام اس، لوسمی، اختلالات خونی و قلبی و کلیوی یا افرادی که پروتز یا قعطه فلزی در بدن دارند، از موبایل و امواج الکترو مغناطیس دوری نمایند.

14. موبایل در بیمارستان

استفاده از تلفن همراه در کنار تخت بیماران و یا تجهیزات پزشکی خطرناک است. سازمان جهانی بهداشت یک سری وسایل و تجهیزات پزشکی را مشخص کرده است که موبایل و سیستم های وایرلس از فواصل نزدیک می تواند روی آنها تأثیر بد بگذارد.

15. موبایل در پمپ بنزین

به گزارش تبیان امواج موبایل به دلیل داشتن پرتوهای قوی امواج الکترومغناطیس می تواند با برخورد به اشیای فلزی حالت جرقه ایجاد نماید. موارد بسیار زیادی از انفجار خودروهای در حال سوختگیری، به دلیل استفاده از موبایل در جایگاه سوخت بوده که پرتوها با ایجاد جرقه در محل بخارهای بنزین، باعث انفجار و شعله وری محل گردیدند.

16. محل قرارگیری موبایل

قرارگیری موبایل بر روی قلب باعث ایجاد اختلال و بی نظمی در ضربان قلب شده و در بلندمدت می تواند اثرات مخربی بر نظم قلب به جا بگذارد. بهتر است موبایل با اعضای اصلی بدن مانند قلب، سر و اندام پایین تنه فاصله داشته باشد. همچنین زنگ خوردن موبایل در نزدیکی کارت های اعتباری مغناطیسی نیز می تواند باعث اختلال در کارایی آنها گردد.

17. موبایل و استفاده از اینترنت

اتصال به اینترنت موبایل، امواج الکترومغناطیسی را چندین برابر می کند. بهتر است در موارد ضروری از اینترنت موبایل استفاده کنید و بعد از استفاده، در حالت خاموش قرار دهید و یا بهتر است در مواقع لزوم از وایفای موبایل بجای اینترنت سیم کارت استفاده کنید.

18. موبایل در وسیله نقلیه

موبایل در حال حرکت به میزان چند برابر آلودگی موجی تولید می نماید. همچنین به دلیل وجود دیواره های فلزی در خودرو، امواج در داخل خودرو محبوس شده و باعث جذب و نفوذ بیشتر امواج به بدن می گردد. همچنین استفاده طولانی مدت از موبایل هنگام رانندگی باعث بروز سردرد، سرگیجه، اختلال در هوشیاری و واکنش سریع راننده می گردد.

19. استفاده از پیام یا تلفن ثابت به جای تماس

از موبایل در مواقع ضروری، استفاده کنید و بیشتر از تلفن ثابت و یا ارسال پیامک استفاده نمایید. البته در این کار هم نباید زیاده روی کنید تا دچار بیماری "گردن پیامکی" نشوید.
 

نکات عالی برای موفقیت در مصاحبه های شغلی . شناسایی انواع سردردهای خطرناک و بی خطر ..

نکات عالی برای موفقیت در مصاحبه های شغلی

 

 
 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


وقتی در نوشتن رزومه های کاری و نامه های درخواست کار مهارت پیدا کردید، نوبت به مصاحبه های کاری میرسد تا هر چه بیشتر به هدفتان برای پیدا کردن کار موردنظرتان نزدیک شوید. در این مقاله به ۱۰ نکته بسیار مهم برای موفقیت در مصاحبه های شغلی اشاره میکنیم.

1. درمورد کارفرما، مدیر منابع انسانی و موقعیت کاری تحقیق کنید. موفقیت در مصاحبه با داشتن اطلاعات خوب و کافی درمورد کار موردنظر شروع میشود. باید کارفرما، الزامات شغلی و پیشینه کسی که با شما مصاحبه خواهد کرد را خوب بشناسید. هرچه بیشتر تحقیق کنید، اطلاعات بیشتری به دست آورده و بهتر به سوالات مصاحبه کننده بهتر پاسخ خواهید داد. منابع اطلاعاتی شما میتواند وبسایت آن شرکت، موتورهای جستجوی اینترنتی، ابزارهای تحقیق و شبکه ارتباطات شما باشد.

2. سوالات متداول برای مصاحبه های شغلی را مرور کرده و پاسخهای خوبی برای آنها آماده کنید. یکی دیگر از نکات مهم برای موفقیت در مصاحبه شغلی، آماده کردن پاسخ برای پرسشهای متداولی است که در مصاحبه ها پرسیده میشود. هدفتان باید ارائه پاسخهایی کوتاه و دقیق درمورد موضوع کار باشد. یک راه عالی برای به خاطر سپردن پاسخهایتان این است که آنها را به شکل داستانگونه به خاطر بسپارید. نیازی به حفظ کردن جوابهایتان نیست (البته بهتر است اصلاً اینکار را نکنید).

3. برای موفقیت لباس بپوشید. لباسی برای آن روز آماده کنید که با فرهنگ آن شرکت متناسب باشد و سعی کنید حرفه ای ترین ظاهر را برای خودتان بسازید. یادتان باشد همیشه بیش از اندازه خوب لباس پوشیدن بهتر از بد لباس پوشیدن است. سعی کنید تا حد امکان از وسایل جانبی و زیورآلات استفاده نکنید. همچنین درست قبل از زمان مصاحبه از کشیدن سیگار یا خوردن چیزی خوددارید کنید و حتماً مسواک و عطر بزنید.

4. سر ساعت در جلسه مصاحبه حاضر شوید. برای دیر رسیدن سر جلسه مصاحبه هیچ بهانه ای جایز نیست. سعی کنید حداقل ۱۵ دقیقه قبل از وقت تعیین شده حضور پیدا کنید تا کارهایی مثل پر کردن فرم استخدام و از این قبیل را زودتر انجام دهید. این زودتر رسیدن به شما این امکان را میدهد که کمی محیط شرکت را نیز بررسی کنید.

روز قبل از مصاحبه، چند کپی اضافه از رزومه و مدارکتان تهیه کنید. اگر نمونه کار دارید، آنها را هم همراه خود ببرید. بردن کاغذ و خودکار برای یادداشت برداری را فراموش نکنید. همچنین دقت کنید وقتی سر جلسه رسیدید، تلفن همراهتان را خاموش کنید.

5. اولین تاثیر را خوب بر جای بگذارید. یکی از مهمترین اصلها در مصاحبه های شغلی: مودب باشید و با هر کس که روبرو میشوید احوالپرسی کنید، از پارکبان گرفته تا مسئول پذیرش و فرد مصاحبه کننده. کارفرماها معمولاً کنجکاوند که تقاضادهنده ها چطور با اعضای شرکت رفتار میکنند و اگر برخوردتان با این افراد مغرورانه یا بیادبانه باشد ممکن است آن کار را از دست بدهید.

وقتی نوبت به مصاحبه شما رسید، به خاطر داشته باشید که اولین تاثیری که بر جای میگذارید -- یعنی حسی که در ثانیه های ابتدای برخوردتان به مصاحبه کننده منتقل میکنید -- میتواند منجر به موفقیت یا شکست شما شود. با خوب لباس پوشیدن، سر موقع رسیدن، خوب ایستادن، لبخند زدن، ارتباط چشمی و … اولین تاثیرتان را خوب بر جای بگذارید.

یادتان باشد که داشتن رویکردی خوب و نشان دادن علاقه و اشتیاق برای آن کار، ازجمله نکات مهم برای مصاحبه های شغلی است. تحقیقات نشان میدهد که مصاحبه کننده ها تصمیمات مهم دررابطه با استخدام افراد را در ۲۰ دقیقه اول میگیرند.

6. با اعتمادبه نفس، دقیق، متمرکز و رسمی باشید. وقتی مصاحبه شروع میشود، رمز موفقیت کیفیت و رسانش پاسخهای شماست. هدفتان باید ارائه پاسخهای دقیق، رسمی و صادقانه باشد. همچنین هدفتان باید این هم باشد که مصاحبه را به مرحله بعد ببرید، بنابراین باید حواستان باشد پاسخهایی بدهید که همه مهارتها، تجربیات و تواناییهای شما را به خوبی مطابق با نیازهای آن شرکت نشان دهد. نمونه های خوب از راهکارها و دستاورهایی که داشتهاید بیان کنید اما دقت کنید که پاسخهایتان باید کوتاه و دقیق باشد.

با آماده کردن پاسخهای سوالات متداولی که در مصاحبه های شغلی پرسیده میشود، از ارائه پاسخهای طولانی و نامربوط که ممکن است باعث خسته شدن مصاحبه کننده شود، جلوگیری خواهید کرد. و آخر اینکه هرچقدر هم که فرد مصاحبه کننده به شما میدان دهد، هیچوقت درمورد کارفرما یا همکاران سابقتان بدگویی نکنید. این مصاحبه درمورد شخص شماست و همه تلاشتان باید این باشد که نشان دهید مناسب آن کار هستید.

7. زبان بدن را فراموش نکنید، از عادتهای بد بپرهیزید. بااینکه محتوای پاسخهای شما در مصاحبه اهمیت زیادی دارد اما داشتن زبان بدن ضعیف میتواند آن کار را از چنگ شما درآورد.

اشکال موثر زبان بدن: لبخند زدن، ارتباط بصری، فرم خوب نشستن و ایستادن، گوش دادن فعال و حرکات سر.

اشکال نادرست زبان بدن: قوز کردن، نگاه کردن به دوردست، بازی کردن با خودکار، بازی کردن با موها، دست زدن به صورت، جویدن آدامس، زیر لبی حرف زدن.

8. سوالات خوب بپرسید. تحقیقات نشان میدهد که کارفرما با میزان سوال کردن تقاضادهنده های کار در مصاحبه، به علاقه آنها به گرفتن آن کار پی میبرند. درنتیجه، حتی اگر فرد مصاحبه کننده شدیداً درگیر توضیح دادن درمورد نیازهای کاری خودشان بود، شما باید چند سوال از او بپرسید. اگر باهوش باشید از قبل سوالاتی را آماده میکنید و اگر در حین مصاحبه نیز سوالاتی به ذهنتان رسید، از او بپرسید.

9. ابتدا تواناییهایتان را به معرض فروش بگذارید و بعد معامله را تمام کنید. ضرب المثلی درمورد مصاحبه های شغلی میگوید، کارآمدترین تقاضادهنده معمولاً همان کسی نیست که استخدام میشود. این یعنی کسی که استخدام میشود کسی است که بیشترین تلاش خود را برای پاسخ دادن به سوالات مصاحبه کننده به کار گرفته و سعی میکند تا جایی که در توان دارد تواناییهای خود رابه او نشان دهد.

بعضیها مصاحبه های شغلی را مثل فروش میدانند. شما فرد فروشنده هستید و محصولی که میخواهید به فرد مصاحبه کننده بفروشید، تواناییتان برای برآوردن نیازهای سازمان و شرکت است. کم کم که مصاحبه کمی جلوتر رفت، درمورد قدمهای بعدی در روند استخدام و مدت زمانی که آنها برای تصمیمگیری درمورد استخدام نیاز دارند سوال کنید. اگر کاری که برای آن تقاضا دادهاید درمورد فروش است، میتوانید خشونت بیشتری نشان داده و در آخر از او بخواهید که کار را به شما بدهد.

10. حضوراً، از طریق ایمیل یا نامه از فرد مصاحبه کننده تشکر کنید. همانطور که در نکات بالا برایتان عنوان کردیم، ادب و احترام در مصاحبه اهمیت بسزایی دارد. درنتیجه، اهمیت تشکر کردن از افرادیکه با شما مصاحبه میکنند جای تعجب ندارد. ابتدا در همان جلسه مصاحبه از فرد مصاحبه کننده تشکر کرده و پس از آن ایمیلی برای قدردانی از او بفرسید. البته این کار تضمین نمیکند که حتماً آن کار را میگیرید اما مطمئناً باعث خواهد شد نسبت به آنهایی که این اصل مهم را رعایت نکرده اند اولویت داشته باشید.

نکته آخر : موفقیت در مصاحبه های شغلی نیاز به تحقیق، تمرین و پشتکار دارد. هرچه تلاش بیشتری برای آماده سازی خود قبل از مصاحبه به کار گیرید، برای گرفتن شغل مورد نظرتان موفقیت بیشتری خواهید داشت، مخصوصاً اگر این ۱۰ نکته را به درستی رعایت کنید.
 

شناسایی انواع سردردهای خطرناک و بی خطر

 

 
 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


سردرد یکی از نشانه های شایع انواع بیماری ها به حساب می آید؛ از یک سرماخوردگی ساده گرفته تا تومورها و خونریزی های مغزی همگی می توانند سردرد ایجاد کنند. بعضی سردردها آنقدر آزاردهنده هستند که زندگی مان را مختل می کنند اما در عین حال بی خطر هم محسوب می شوند. در مقابل، بعضی سردردها ممکن است خیلی آزاردهنده نباشند اما جانمان را به خطر بیندازند.

سردرد یکی از شایع ترین مشکلات روزمره بشر است به گونه ای که در بسیاری از مواقع افراد را مجبور می کند تا در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند. برخی سردردها اختصاصی تر بوده و با علامت دیگری همراه نیستند. در این سردردها بر خلاف تصور بسیاری از افراد، مغز عامل ایجاد سردرد نیست، بلکه سردرد از بد عمل کردن عضلات، عروق خونی و اعصاب ناشی می شود؛ برای مثال گشاد شدن شریان ها و یا انقباض بیش از حد عضلات می تواند عصب های خاص و حساسی در مغز را تحریک کند و در نتیجه سردرد به وجود آورد.

هورمون هایی مانند استروژن می توانند باعث بدتر شدن سردرد شوند. از آن جایی که خانم ها طی عادات ماهیانه متحمل نوسانات هورمونی در بدن می شوند، احتمال بروز سردرد متوسط تا شدید در خانم ها دو برابر آقایان است. همچنین خانم ها بیشتر از آقایان به انواع خاص سردرد مانند میگرن دچار می شوند. اگر کنجکاو شده اید که بدانید انواع سردردها چه علائمی دارند و چگونه برطرف می شوند، حتما این ایمیل را بخوانید.

1. سردرد خوشه ای

این نوع سردرد، شدیدترین درد را به همراه دارد، در عین حال کمتر از انواع دیگر شایع است. از هر ۱۰ فرد مبتلا به این بیماری، ۹ نفرشان مرد است که اغلب سیگاری های ماهر و دایم الخمر در زمره این گروه قرار دارند.

سردردهای خوشه ای به صورت گروهی حمله می کنند. معمولا درد، هر روز در یک ساعت معین بروز می کند و ممکن است روزها، هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد. در نهایت هم این امکان وجود دارد که پس از بهبودی نسبی، درد ماه ها یا سال ها به سراغ فرد نیاید و او فکر کند که کاملا خوب شده است.

در هنگام شروع حمله، دردی شدید و کشنده در یک طرف سر احساس می شود. ضمن آن که ممکن است آبریزش بینی و چشم از همان طرف سر آغاز شود. گاهی اوقات استنشاق اکسیژن خالص در مرحله اول بروز سردرد، ممکن است درد را متوقف کند. هنگامی که به این نوع سردرد مبتلا شدید، سیگار نکشید و از انجام فعالیت های استرس زا خودداری کنید.

2. سردرد تنشی یا هیجانی

این نوع سردرد بسیار شایع است. علت پیدایش این نوع سردرد، انقباض عضلات کاسه سر، گردن، شانه و صورت است. مهم ترین دلیل پیدایش این انقباض ها نیز هیجانات عصبی است. سردرد تنشی، هم به شکل پراکنده و نامنظم بروز می کند و هم به شکل مزمن و حاد گریبان افراد را می گیرد. طوری که شخص در طول یک ماه ممکن است پنج روز با این سردرد دست و پنجه نرم کند.

درد معمولا از ناحیه پیشـــــانی، گردن یا شانه شروع می شود و به تــدریج تمام کاسه سر را فرا می گیرد. این درد ماهیت فشاری داشته، ولی خاصیت ضربانی ندارد. بیمار از اینکه سرش سنگین است شکایت دارد، ممکن است تهوع پیدا کند، اما به استفراغ دچار نمی شود. این درد می تواند ۳۰ دقیقه تا ۷ روز ادامه داشته باشد.

برای درمان سردردهای پراکنده و نامنظم معمولا می توان از قرص های مسکن استفاده کرد. علاوه بر آن، سرد و گرم کردن پیشانی به کمک یک حوله، یا ماساژ آرام شقیقه و گیجگاه می تواند تاثیر بسزایی در تسکین این نوع سردرد داشته باشد.

3. میگرن

میگرن، سردرد شدید و گذرایی است که گاه در یک قسمت سر پدید می آید. میگرن در زبان یونانی به معنای "نیمه سر" است. معمولا سردرد میگرنی با یک دوره مقدماتی آغاز می شود که طی آن شخص به طرز غیرعادی احساس خستگی و کسالت می کند. سپس حالت تهوع، استفراغ، اختلالات بینایی و اغلب بیزاری از نور (ترس از نور) به وجود می آید. این دوره مقدماتی ممکن است چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد و متعاقب آن سردرد بروز می کند.

دردی که با میگرن همراه است ربطی به گشاد شدن رگ ها ندارد. در حقیقت، افراد مبتلا به میگرن نمی توانند به خوبی در برابر محرک های محیط از قبیل نور، صدا و حتی علایم درد واکنش نشان دهند، در نتیجه میزان درد شدت می یابد.

با اسکن مغز معلوم گردید به هنگام بروز میگرن، فعالیت ساقه مغز نیز غیر طبیعی می شود. ساقه مغز به ناحیه ای از مغز گفته می شود که کنترل واکنش های مربوط به گرسنگی و تنفس را بر عهده دارد. این ناحیه همانند فیلتر عمل می کند و موجب می شود افراد، پیغام های ناخواسته یا مزاحم مثل صداهای اضافی را از خود دور کنند. هنگامی که ساقه مغز خوب عمل نکند، این پیغام ها به سمت مغز هجوم می برند و موجب پر شدن مغز از بارهای اضافی می شوند.

به نظر می رسد داروهای ضد تشنجی که به منظور جلوگیری از حمله صرع توسط بیماران مبتلا به صرع مصرف می شود، می تواند آن دسته از سلول های عصبی را که موجب بروز میگرن می شوند غیر فعال کند. طبق تحقیقات حدود ۷۰ درصد بیماران مبتلا به میگرن شدید، از این داروها استفاده می کنند. داروهای ضد تشنج، عوارض جانبی مثل خستگی، اضطراب و ریزش مو را به دنبال دارند. بنابراین باید به دنبال داروهای جدیدی بود که تنها روی ساقه مغز اثر بگذارند.

4. سردرد به علت مننژیت (عفونت پرده مغزی)

درد در این بیماران به صورت فشرده است و تمام سر را فرا می گیرد، با استراحت کاهش می یابد و با حرکت بدنی تشدید می شود. وجود علایمی چون تب و سفتی گردن به تشخیص این نوع سردرد کمک می کند.

5. سردرد به علت تومور مغزی

این نوع سردرد معمولا متناوب بوده و در اوایل صبح شدیدتر است و بیشتر ماهیت حمله ای دارد. با حرکت سر، بلند کردن بار، عطسه و به خصوص سرفه تشدید می شود. معمولا سردرد همراه با اختلالات خواب همراه است و گاهی بیمار به علت سردرد از خواب بیــــــدار می شود.

6. سردرد به علت فشار خون بالا

سردرد در این بیماران، معمولاً زمانی ظاهر می شود که فشار خون ماکزیمم به حدود ۲۰ و فشار خون مینیمم به حدود ۱۲ رسیده باشد. این نوع سردرد غالبا در ناحیه پس سر است و با درمان فشار خون در اکثر موارد از بین می رود.

7. سردرد ناشی از بیماری های چشم

عیوب انکساری چشم، سبب پیدایش سردردهای مکرر در ناحیه پیشانی به خصوص هنگام مطالعه یا تماشای تلویزیون می شود. سردرد ناشی از آب سیاه چشم نیز معمولا در ناحیــه پیشانی متمرکز می شود، اما با درد شدید و تهوع همراه است.

8. سردرد ناشی از بیماری سینوس

سردرد ناشی از التهاب و عفونت سینوس ها (سینوزیت) اغلب در ناحیه پیشانــــی متمرکز می شود. این دردها با حرکت سر و دراز کشیدن تشدید می شود و پس از بیدار شدن از خــواب به حداکثر شدت خود می رسد. این سردردها با درمان التهاب یا عفونت سینوس ها مرتفع می شوند.

9. سـردرد ناشی از عفونت دندان

این نوع سردرد غالبا از ناحیه صورت شروع و به تدریج به تمام سر منتشر می شود و با درمان عفونت دندانی، درد از بین می رود.

10. سردرد آلرژیک

این نوع سردرد متعاقب تماس فرد بیمار با ماده حساسیت زا ایجــــاد می شود. معمولا همراه با این نوع سردرد، سایر علایم حساسیت مثل گرفتگی بینی، آبریزش بینی، سرفه، عطسه و گاهی اسهال دیده می شود و کنترل حساسیت معمولا به کنترل سردرد منجر می شود.