بایگانی مطالب خواندنی  جالب..
بایگانی مطالب خواندنی  جالب..

بایگانی مطالب خواندنی جالب..

ماجرای گودال عظیم مریخ: وجود این حفره عجیب در سیاره سرخ نشان دهنده چیست؟

ماجرای گودال عظیم مریخ: وجود این حفره عجیب در سیاره سرخ نشان دهنده چیست ؟

سیاره مریخ، جایی بسیار وحشی و در عین حال شگفت‌انگیز است. شما می‌توانید نمونه بارز آن را در تصاویری که ناسا به تازگی منتشر کرده، ببینید. چیزی که به نظر می‌رسد یک کوه عظیم باشد؛ اما، در واقع کاملا توخالی و گود است! یک حفره عجیب. با دینو در ادامه همراه باشید تا درباره ماجرای گودال عظیم مریخ بیشتر بدانید.

ماجرای گودال عظیم مریخ

این حفره عجیب در سیاره سرخ، در واقع محصول آزمایش‌های معدن‌کاری نبوده و احتمالا شکل‌گیری طبیعی داشته و توخالی است. آن چه که شما مشاهده می‌کنید، روزنه یک لوله گدازه است که محصول فعالیت‌های آتشفشانی باستانی زیر سطح مریخ است. این عارضه در دامنه‌های غربی یک آتشفشان خاموش به نام «پاونیس مونس» (Pavonis Mons) قرار گرفته که ویژگی‌های زمین‌شناسی هیجان‌انگیزی دارد. از جمله آن می‌توان به لوله گدازه‌های طولانی و مارپیچ، گسل‌های مختلف و البته خود دهانه بزرگ آتشفشانی اشاره کرد.

ماجرای گودال عظیم مریخ: وجود این حفره عجیب در سیاره سرخ نشان دهنده چیست
ماجرای گودال عظیم مریخ - روزنه لوله گدازه کوه پاونیس مونس
ماجرای گودال عظیم مریخ - تصاویر ناسا

تصاویر فوق توسط مدارگرد «های‌رایز مریخ» (Mars HiRise) در سال 2011 گرفته شده و به تازگی مورد توجه دانشمندان ناسا بوده است. ماجرای گودال عظیم مریخ از این قرار است که با نگاهی دقیق‌تر می‌توان دریافت با یک روزنه باز شده به لوله گدازه زیرین آن روبرو هستیم. این توخالی بودن نشان می‌دهد که گدازه آتشفشانی می‌تواند روی سطح جامد شود و جریان مواد مذاب در زیر آن ادامه یابد. این گدازه‌های جامد می‌توانند بعدها از بین رفته و غارهای لوله گدازه‌ای را به وجود بیاورند. با گذشت زمان، بخش‌هایی از سقف فرو ریخته و این روزنه‌ها ایجاد می‌شوند. تجزیه و تحلیل این روزنه، یک مدخل ورودی به  طول حدود 35 متر (115 فوت) را آشکار می‌کند. با نگاهی به درون آن نیز گودالی به عمق حدود 28 متر (92 فوت) را می‌توان دید. ابعاد این لوله گدازه در مریخ، بسیار بزرگ‌تر از هر مورد مشابه دیگری روی زمین است.

غارهای لوله گدازه‌ای

غارهای لوله گدازه‌ای مانند این، بسیار هیجان‌انگیز هستند. آن‌ها می‌توانند فضانوردان را از تابش شدیدی که سطح مریخ را بمباران می‌کند، محافظت نمایند. این بدان معنی است که آن‌ها می‌توانند مکان‌های خوبی برای ایجاد پایگاه‌های زیرزمینی باشند. با طبیعت خشن سیاره سرخ، اگر بخواهیم به دنبال نشانه‌های حیات در مریخ باشیم، غارها می‌توانند بهترین گزینه باشند. پست APOD در این باره توضیح می‌دهد:

گودال‌هایی از این دست برای ما اهمیت ویژه‌ای دارند. غارهای داخلی آن‌ها از سطح خشن مریخ محافظت می‌شوند و این امر آن‌ها را به گزینه‌های نسبتا خوبی برای زندگی مریخی تبدیل می‌کند. در نتیجه، این گودال‌ها، اهداف اصلی فضاپیماهای احتمالی آینده، ربات‌ها و حتی کاشفان بین سیاره‌ای هستند.

 حفره عجیب در سیاره سرخ
روزنه لوله گدازه در سیاره سرخ

چگونگی مخروطی بودن دهانه این گودال عظیم برای دانشمندان همچنان یک راز بزرگ است. به نظر شما، آیا ماجرای گودال عظیم مریخ برای تشکیل زندگی روی سیاره سرخ، به حد کافی امیدوار کننده هست؟

آشنایی با آزاد راه تهران - شمال .


آشنایی با آزاد راه تهران - شمال

ساخت این آزادراه از حدود ۲۳ سال پیش در برنامه اجرایی قرار گرفت. این آزادراه در سال‌های اولیه در اولویت پروژه‌های عمرانی دولت‌های ایران قرار نداشت اما در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ یک دوره فعالیت چشم‌گیر صورت گرفت که منجر به احداث و بهره‌برداری از منطقه ۴ آن شد، براساس سیاست دولت دهم نیز، آغاز به کار مجدد و جدی‌ترِ ساخت آزادراه تهران-شمال در دستور کار قرار گرفت و طی ۵ سال پیشرفت فیزیکی این آزاد راه نسبت به دولت‌های نهم و دهم و پیش‌ازآن قابل قبول‌تر بود و عملیات اجرایی بر روی منطقه یک بدون وقفه از اواخر سال ۱۳۹۳ به‌طور جدی شکل گرفت که با مشاهده روند اجرایی پروژه نشان از این بود که هیچ‌یک از نقاط تعطیل نبوده‌است و به‌طورکلی درحالیکه برای حدود ۱۷ سال پروژه با پیشرفت سالانه حدود ۱٫۵ درصد پیگیری می‌شد اما از سال ۱۳۹۳به بعد ماهانه پیشرفت ۱٫۵ درصد نیز به ثبت رسیده‌است.

در خصوص مناطق ۲ و سه آزادراه تهران-شمال، این دو منطقه از پل‌ها و تونل‌های بزرگ و متعددی تشکیل شده‌اند و به منظور احداث آن‌ها بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده حدود چهار سال زمان و ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز است. هرچند بر اساس لایحه بودجه باید این پروژه در سال ۱۴۰۰ به‌طورِ کامل به اتمام برسد؛ اما آنگونه که مسئولان برآورد می‌کنند این طرح در سال ۱۴۰۲ پایان خواهد یافت. در نتیجه در حالی که احداث آزاد راه تهران-شمال از سال ۱۳۷۵ خورشیدی آغاز شد، بر اساس برآورد صورت گرفته در لایحه بودجه ایران، روی کاغذ این پروژه در سال ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد که هرچند طبق گفته مسئولان این احتمال وجود دارد که افتتاح پروژه مذکور تا سال ۱۴۰۲ طول بکشد.

دولت ایران برنامه دارد که در گام نخست با افتتاح منطقه یک آزادراه، آن را به جاده موجودِ کندوان وصل کند تا بدین ترتیب مسافران از طریق بزرگراه همت و بزرگراه آزادگان وارد منطقه کن به عنوان کیلومتر صفر آزادراه تهران-شمال شده و سپس در منطقه شهرستانک وارد جاده موجود شوند و پس از طی مسیر، از سه راهی دشت‌نظیر وارد قطعه چهار آزادراه تهران-شمال شده و مسیر تا کمربندی چالوس-نوشهر ادامه یابد. تنها با تکمیل منطقه یک آزادراه، گلوگاه‌های ترافیکی که موجب توقف خودروها در ایام پیک ترافیک می‌شود شامل ترافیک بین تهران تا کرج، ترافیک ورودی به محور کرج-چالوس و ترافیک محورِ قدیم همه پایان می‌یابند و بدین ترتیب مسیر مسافران شمال از مسافران کرج به‌طور کامل جدا می‌شود.

در قانون بودجه سال ۱۳۹۷ موعد زمانی اتمام کاملِ احداث آزاد راه تهران-شمال سال ۱۳۹۹ تعیین شده بود که در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، سال ۱۴۰۰ به عنوان سال پایانِ احداث پروژه در نظر گرفته شد. با توجه به اینکه در صورت عدم کنترل ترافیک آزادراه و افتتاحیه بدون برنامه‌ریزی آن، شاهد رسیدن ترافیک مسافران شمال ایران به بزرگراه همت خواهند بود، بر این اساس بهره‌برداری بعد از کنترل این وضعیت انجام خواهد شد؛ و در کنار مسائل فنی موضوعی که اهمیت زیادی دارد مدیریت ترافیکی است؛ به‌طوری که به‌پس‌زدنِ ترافیک و به وجود آمدن صف‌های طولانی ترافیک در مسیرهای مجاور مانند چالوس یا همت منجر نشود، از این رو پس از پایان کارهای فنی بالاجبار باید تمام جوانب برای افتتاح این پروژه بررسی شود. طول مسیر آزادراه تهران-شمال ۱۲۱ کیلومتر خواهد بود.

رئیس‌جمهوری ایران، حسن روحانی در مراسم ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۸ دستور بهره‌برداری آزمایشی از قطعه یک آزادراه تهران شمال را از تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ صادر کرد. چند روز بعد، در روز ۶ اسفند ۱۳۹۸، قطعه ۱ آزادراه تهران شمال رسماً افتتاح شد.[

همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی: پروژه آزادراه تهران - چالوس به منظور تأمین ارتباط مطمئن، سریع و ارزان بین منطقه شمالی و مرکزی کشور و سهولت ارتباط با کشورهای همسایه شمالی در حال اجراست

آزاد راه تهران - شمال

آزادراه تهران - شمال

مطالعات اولیه طرح آزادراه تهران - چالوس در سال 1353 آغاز شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی مطالعات مسیر آزادراه از سوی وزارت راه و ترابری به مسابقه گذاشته شده و بهترین طرح توسط هیئتی متشکل از وزارت راه و ترابری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی نهاد ریاست جمهوری کشور انتخاب شد.


ضمناً در طرح کالبدی منطقه گیلان و مازندران و مجموعه راهبردها و سیاست‌ها که در سال 1373 به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسیده، بر ساخت یک راه ارتباطی سریع میان تهران و غرب مازندران تأکید شده است.

این آزادراه بخشی از آزادراه سراسری شمال - جنوب است که کوتاهترین مسیر ارتباطی دریای خزر با خلیج فارس بوده و در ترانزیت منطقه عمده‌ترین نقش را بر عهده خواهد داشت.

مسیر آزادراه از محل تقاطع غیر همسطح با بزرگراه 76 متری شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده و سپس توسط تونل بلند تالون به طول 4850 متر این رشته کوه را قطع نموده و در دامنه‌های شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار می‌گیرد.

اجرای این قسمت که طول تقریبی آن 32 کیلومتر می‌باشد باعث می‌شود مسیر فعلی حدود 60کیلومتر کوتاهتر گردد.

از آن پس، مسیر به موزات جاده قدیم کرج - چالوس امتداد می‌یابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول 6300 متر شده و در پل زنگوله خارج می‌شود، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج- چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی نوشهر - چالوس -تنکابن متصل می‌شود.

مشخصات فنی آزادراه تهران - شمال

  • طول آزادراه 121 کیلومتر بوده و دارای 2 خط در هر باند (در فرازهای تند 3 خط) می‌باشد
  • حداکثر شیب طولی مسیر 6 درصد
  • حداقل شعاع قوس‌ها (در اکثر مسیر)450 متر
  • میانگین سرعت سیر 80 کیلومتر در ساعت
  • تعداد تونل‌ها (در باند رفت و برگشت) 145 دستگاه که جمعاً به طول تقریبی 88 کیلومتر می‌باشد که بلندترین آنها تونل‌های بلند تالون و البرز به ترتیب به طول تقریبی 4850 متر و 6350 متر (در هر باند
  • تعداد پل‌های بزرگ (در باند رفت و برگشت) جمعا 97 دستگاه و طول کل آن حدود 13 کیلومتر
  • حجم عملیات خاکی (مجموع عملیات خاکبرداری و خاکریزی) حدود 40 میلیون متر مکعب پیش‌بینی می‌شود
  • امکانات رفاهی : پیش بینی محل‌های لازم برای احداث مجتمع‌های خدماتی و رفاهی و ...

مزایای احداث آزادراه تهران - شمال

  • صرفه جویی‌های ملی و عمومی شامل سوخت، ‌استهلاک، زمان، تصادفات و ...
  • اشتغال زایی
  • توسعه صنعت توریسم و صنایع کشاورزی و تبدیلی با توجه به پتانسیل بالای موجود در منطقه شمال
  • ایجاد راه ارتباطی سریع و ایمن برای چهار فصل سال
  • کوتاه شدن مسیر عبوری در مقایسه با جاده موجود
  • افزایش ظرفیت عبور نسبت به راه فعلی
  • کاهش زمان مسیر
  • کاهش شیب طولی مسیر
  • کاهش آلودگی ناشی از بهبود وضعیت ترافیک     

    منبع مورد استفاده برای این مدخل

    کد خبر 141454


گزارش تاریخ|انگلیس چگونه با "آنفلوآنزای اسپانیایی" در ایران نسل‌کشی کرد؟ .

گزارش تاریخ|انگلیس چگونه با "آنفلوآنزای اسپانیایی" در ایران نسل‌کشی کرد؟

"آنفلوآنزای اسپانیایی" که مردم آن را "زکام فرنگی" می‌نامیدند، بلافاصله پس از قحطی بزرگ توسط نیروهای نظامی انگلیسی وارد ایران شد و بیش از یک‌میلیون ایرانی را به کام مرگ کشاند.


گزارش تاریخ|انگلیس چگونه با "آنفولانزای اسپانیایی" در ایران نسل‌کشی کرد؟

گروه تاریخ خبرگزاری تسنیم ــ جنگ جهانی اول تلخ‌ترین و مرگبارترین حادثه برای مردم ایران در طول تاریخ معاصر است. ایران اگرچه در این جنگ بی‌طرف بود، اما بیشترین صدمات را از نیروهای نظامی خارجی درگیر جنگ دریافت کرد.

بزرگترین خسارتی که به ایران وارد شد، کشته شدن و نسل‌کشی حدود 40 درصد از مردم ایران تحت عنوان «قحطی بزرگ» بود. ایران که در این جنگ بی‌طرف بود، متحمل بزرگترین خسارات شد. محمدقلی مجد نویسنده کتاب «قحطی بزرگ» معتقد است که هیچ کشوری مانند ایران از جنگ جهانی اول آسیب ندید.

نیروهای متخاصم انگلیسی و روسی از شمال و جنوب وارد ایران شدند و باتوجه به نیاز این قوا به غذا و آذوقه، تمام غلات و نیازهای خوراکی مردم ایران توسط نیروهای انگلیسی جمع‌آوری شد، به همین دلیل بین 25 تا 40 درصد مردم ایران به‌دلیل گرسنگی، سوءتغذیه و بیماری‌های ناشی از آن کشته شدند.

اما قحطی پایان ماجرا نبود و در پایان جنگ جهانی اول بیماری واگیرداری با نام ویروس آنفلوآنزای اسپانیایی که مردم آن را زکام فرنگی نام نهاده بودند در کشور شیوع پیدا کرد. این بیماری را سربازان نیروهای متجاوز وارد کشور کردند و به دامن مردم ایران انداختند.

بیشتر بخوانید

ویروس آنفلوآنزای اسپانیایی نیز جان بسیاری از مردم ایران را گرفت و بنا بر برخی نوشته‌ها بین 10 تا 25 درصد مردم ایران یعنی 900 هزار تا دو و نیم میلیون نفر به‌دلیل شیوع این ویروس به کام مرگ فرورفتند. آنفلوآنزای اسپانیایی که ویروسی همه‌گیر در جهان (دنیاگیر) بود، به‌نسبت دیگر کشورها، تلفات بسیاری از ایران گرفت.

کشور انگلیس ,
بین 10 تا 25 درصد مردم ایران یعنی 900هزار تا دو‌ونیم میلیون نفر به‌دلیل شیوع آنفلوآنزای اسپانیایی به کام مرگ فرورفتند.

در شهر شیراز در مدت یک ماه، یک‌پنجم مردم شهر کشته شدند. محمدعلی جمال‌زاده نویسنده معروف ایرانی در مورد ابعاد این فاجعه در شهر شیراز نوشته است: «هیچ غذایی پیدا نمی‌شد، مردم مجبور بودند هرچه را که می‌توانستند بجوند، بخورند، شیء یا حیوان. به‌زودی گربه و سگ و کلاغ را نمی‌شد یافت. حتی موش‌ها نسلشان برافتاده بود. برگ، علف و ریشه گیاه را مانند نان و گوشت معامله می‌کردند. در هر گوشه و کنار اجساد مردگان بی‌کس‌وکار پراکنده بود. بعد از مدتی مردم به خوردن گوشت مردگان روی آوردند. گاه‌گاه اجساد را جمع کرده و با گاری‌ها رها کرده و به بیرون شهر می‌بردند تا در چاله‌هایی ریخته و رویشان خاک بریزند. بازارها و دکان‌‌‌ها خالی و تعطیل بودند و هیچ پزشک و پرستار و درمانی پیدا نمی‌شد.»

آنفلوآنزای اسپانیایی همچنین با وزش بادی به‌یک‌باره وارد تهران شد و چهره شهر را تیره‌وتار کرد. عین‌السلطنه نوشته است: «روز 18 ذی‌حجه [1336ق. برابر با اول مهر 1297] باد و طوفانی به شهر طهران رسید که بعد از آن روز بدون اغراق از صد نفر انسان ساکن طهران نود نفر مبتلا به تب و ناخوشی شده و چنان شده است که بازارها [و] دکاکین بسته شد. عموم مدارس تعطیل کردند. در تمام ادارات بیش از یک ثلث اعضا حاضر نمی‌شود. در هر خانه روی‌هم روی‌هم مریض ریخته است که کسی نیست پرستاری مرضا را بنماید. هیچ کس همچو واقعه را به‌یاد نداشت و این مرض با سینه‌درد است، سه شب یا دو شب با سردرد و سرگیجه...».

آنفلوآنزای اسپانیایی از کجا آمد؟

آنفلوآنزای اسپانیایی را نظامیان خارجی وارد ایران کردند. اگرچه نام آن اسپانیایی است، اما منشأ آن اسپانیا نیست و بسیاری محل تولد آن را آمریکا می‌دانند.

البته سه فرضیه در خصوص مرکز شیوع ویروس مطرح شده است؛ یک فرضیه مربوط به چین و ویتنام است؛ چرا که دولت‌های آمریکا، کانادا و انگلیس برای مشارکت در جنگ ده‌ها هزار چینی را از کانادا به فرانسه و جبهه‌های غربی اروپا منتقل کردند.

دومین فرضیه مربوط به انگلیس و فرانسه است و گفته می‌شود ویروس از یک کمپ بیمارستانی بریتانیا در شمال فرانسه آغاز شد و از آنجا به سراسر جهان تسری یافت. در سال 1918 دو میلیون نظامی بریتانیایی، کانادایی، استرالیایی، نیوزیلندی، چینی، هندی، آفریقای جنوبی، پرتغالی، فیجیایی و غیره در ارتش بریتانیا در شمال فرانسه در حال جنگ بودند.

اما مهمترین و رایج‌ترین فرضیه مربوط به آمریکاست. هرچند بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهد که این ویروس از فرانسه یا چین آغاز شده، اما بررسی‌های زیادی تأکید بر این دارد که منشأ ویروس آمریکا بوده است. مک‌فارلن برنت محقق سیستم ایمنی بدن و برنده جایزه نوبل که مطالعاتش در حوزه آنفلوآنزاست، استدلال می‌کند که منشأ ویروس آمریکا بوده و دلیل انتشار آن در فرانسه به‌دلیل ورود سربازان آمریکایی به آن کشور بوده است.

کشور انگلیس ,
بیشترین تلفات آنفلوآنزای اسپانیایی در کشورهای جهان سوم بود که ایران در این بین تلفات بسیار زیادی داشت. تلفات آنفلوآنزای اسپانیایی در جهان معادل تلفات جنگ جهانی اول بود.

ویروس به چند کشور جهان منتقل شد. اولین کشوری که به آن توجه کرد، اسپانیا بود و دیگر کشورها از جمله آمریکا از اعلام وجود ویروس خودداری کردند. اسپانیا در جنگ جهانی اول شرکت نداشت و ضرورت شفافیت و اطلاع‌رسانی در خصوص آنفلوآنزای جدید را درک کرد و مردم را نسبت به وجود چنین ویروسی آگاه ساخت، از این رو ویروس زاییده جنگ جهانی اول، آنفلوآنزای اسپانیایی در جهان نام گرفت.

گفته می‌شود یک‌سوم مردم جهان (حدود 500 میلیون نفر) به ویروس آنفلوآنزای اسپانیایی دچار شدند که از این تعداد بین 17 تا 50 میلیون نفر جان خود را از دست دادند. بیشترین تلفات در کشورهای جهان سوم بود که ایران در این بین تلفات بسیار زیادی داشت. تلفات آنفلوآنزای اسپانیایی در جهان معادل تلفات جنگ جهانی اول بود.

آنفلوآنزای اسپانیایی چگونه وارد ایران شد؟

در جریان جنگ جهانی اول، نیروهای انگلیسی، روسی و عثمانی از چهار مسیر و در چهار مرحله این ویروس را وارد کشور کردند.

روس‌ها از شمال‌شرق و شمال‌غرب کشور، این ویروس را وارد ایران کردند که البته همه‌گیری آن محدود و کوچک بود. نیروهای امپراتوری روسیه این ویروس را از نیروهای آمریکایی گرفته بودند و در شهرها و روستاهای مشهد و بندرانزلی شیوع پیدا کرد.

نیروهای عثمانی نیز از غرب کشور و از طریق جنگ‌زدگان آشوری و ارمنی ویروس را وارد ایران کردند. اما موج اصلی و بزرگ این بیماری توسط نیروهای انگلیسی و نیروهای نظامی هندی وابسته به انگلیس از جنوب کشور وارد ایران شد و شهرهای جنوبی ایران از جمله بندرعباس، بوشهر و شیراز آلوده شد که روایت آنچه بر شیراز گذشت بیان شد. هندی‌های بسیاری نیز بر اثر ابتلا به این بیماری در ایران کشته شدند.

کشور انگلیس ,
پیوند سه سوغات انگلیسی یعنی قحطی بزرگ، تریاک و آنفلوآنزای اسپانیایی کنار ضعف و ناتوانی حاکمان و دولت‌های قاجاریه تلفات بسیار زیادی را از مردم ایران گرفت.

چرا تلفات آنفلوآنزای اسپانیایی در ایران زیاد بود؟

آنفلوآنزای اسپانیایی زمانی وارد ایران شد که مردم کشورمان به‌دلیل قحطی بزرگ که توسط انگلیسی‌ها به وجود آمده بود، بسیاری از اعضای خانواده، دوستان و آشنایان خود را از دست داده بودند و با فقر، گرسنگی و قحطی همچنان دست و پنجه نرم می‌کردند. مردمی که از قحطی بزرگ جان سالم به‌در برده بودند، سیستم ایمنی بدنشان به‌شدت ضعیف شده بود و برخی دچار بیماری‌های دیگری هم شده بودند.

همچنین در آن زمان به‌دلیل قحطی بزرگ، مردم به مصرف تریاک روی آورده بودند. مصرف تریاک سیستم ایمنی بدن افراد را ضعیف کرده بود. انگلیسی‌ها عوامل خود را مأمور کرده بودند تا با تبلیغ تریاک به‌عنوان درمان دردها، مردم ایران را که در آن زمان به‌دلیل فقر و کمبود پزشک از بیماری رنج می‌بردند، به این ماده مخدر معتاد کنند.

گفته می‌شود در آن سال‌ها حدود ده درصد جمعیت دویست و پنجاه هزار نفری تهران تریاکی بودند. در برخی شهرستان‌ها درصد معتادان حتی بالاتر بود، به‌طور مثال در کرمان از جمعیت 60هزارنفری آن زمان به‌روایتی 25 هزار نفر معتاد بودند.

در نتیجه پیوند سه سوغات انگلیسی یعنی قحطی بزرگ، تریاک و آنفلوآنزای اسپانیایی کنار ضعف و ناتوانی حاکمان و دولت‌های قاجاریه تلفات بسیار زیادی را از مردم ایران گرفت. البته نیروهای نظامی انگلیس هم مبتلا به این ویروس شدند، اما آن‌ها مواد غذایی، غلات و نیازهای مردم را به‌غارت برده بودند و از تجهیزات درمانی برخوردار بودند و از این رو تلفات چندانی ندادند و از خطر آنفلوآنزای اسپانیایی در امان ماندند.

انتهای پیام/+