بایگانی مطالب خواندنی  جالب..
بایگانی مطالب خواندنی  جالب..

بایگانی مطالب خواندنی جالب..

برداشت کاهو رومی به 2 روش و تربچه.

برداشت کاهو رومی به 2 روش و تربچه

برداشت کاهو رومی به 2 روش

کاهو رومی یک نوع سالم و پرطرفدار کاهو می باشد. کاهوی رومی (نام علمی: Lactuca sativa L. var. longifolia)از انواع کاهو است که در یک سر بلند برگهای درشت با گوشت محکمی زیر مرکز آنها رشد می‌کند و برخلاف بیشتر کاهوها در برابر گرما مقاوم است.

کاشت این کاهو نسبتا آسان است و در یک باغچه کوچک و حتی یک گلدان هم قابل رشد می باشد. کاهوی رومی را می توان 2 الی 3 ماهه برداشت کرد. شما می توانید برداشت سالاد رومی به 2 روش انجام دهید. تمام سر کاهو را در یک زمان برداشت، چه با کشیدن سر، ریشه و همه، و یا با قطع کردن سر در پایه. همچنین میتوانید برگهای بیرونی سر را برداشت کنید و برگهای درونی همچنان رشد و بالغ شوند.

روش 1 : برداشت کامل کاهو رومی

برداشت کامل کاهو رومی
برداشت کامل کاهو رومی

کاهو را از 65 تا 70 روز پس از کاشت بذر می توانید برداشت کنید. کاهو رومی کمتر از 3 ماه کاهوی بالغی می شود. زمانی که رنگ برگ ها سبز تیره شوند و برگ ها کاملا به صورت باز می شوند.

برداشت کامل کاهو رومی - برش از پایه
برداشت کامل کاهو رومی – برش از پایه

اگر می خواهید برداشت دومی هم داشته باشید می توانید کل کاهو را از پایه برش دهید و با استفاده از یک قیچی تیز و یا کاتر کاهو را از پایه برش دهید. برش را باید حدود 2.5 سانتی متر از سطح خاک انجام دهید.

برداشت کامل کاهو رومی - رشد دوباره کاهو
برداشت کامل کاهو رومی – رشد دوباره کاهو

کاهو را پس از برداشت اول مراقبت کنید تا برگ های جدید شروع به رشد کند. زمانی که کل کاهو را برداشت می کنید برگ های تازه سریع تر و بیشتر شروع به رشد می کنند. پس از رشد و بالغ شدن کاهو می توانید برداشت دوم رو هم انجام دهید. شما برای برداشت دوم باید حدود 50 الی 60 روز صبر کنید.

برداشت کامل کاهو رومی - برداشت کاهو
برداشت کامل کاهو رومی – برداشت کاهو

کاهو را از ریشه برداشت کنید اگر تنها یک برداشت را می خواهید انجام دهید. برای این کار دیگر نیازی به قیچی باغبانی ندارید فقط کافیست سر کاهو را با یک دست گرفته و بطور محکم به سمت بالا بکشید و کاهو را از ریشه خارج کنید.

روش 2 : جمع آوری برگ های خارجی کاهو رومی

زمان جمع آوری برگ های خارجی کاهو رومی
زمان جمع آوری برگ های خارجی کاهو رومی

در این روش برگ های کاهو را باید در اوایل روز انتخاب کنید. زیرا نور خورشید وقتی به برگ ها بتابد دیگر آن تازگی برگ های اول صبح را نخواهد داشت. اگر شما برداشت اول صبح را فراموش کرده اید و نیازی به کاهو ندارید بهتر است تا روز بعد صبر کنید.

برگ های کاهو رومی بالغ حدود 10-15 متر ارتفاع خواهند داشت.

جمع آوری 6-8 برگ خارجی کاهو رومی
جمع آوری 6-8 برگ خارجی کاهو رومی

ابتدا 6 الی 8 برگ های بیرونی کاهو را برداشت کنید. اگر می خواهید تنها برگ های بزرگ را برداشت کنید. مزیت این نوع برداشت این است که شما قادر خواهید بود تا از یک کاهو برای مدت طولانی تری استفاده کنید. چون برگ های درونی حدود یک هفته زمان می برد تا رشد کامل را انجام دهند.

مضرات این برداشت این است که برگ های برداشت شده به نسبت کوچکتر خواهد بود.

برداشت کاهو رومی در 10 سانتی متری
برداشت کاهو رومی در 10 سانتی متری

پس از رسیدن به حدود 10 سانتیمتر، برگ ها را برداشت کنید. برگ های درونی را دست نخورده برای رشد دوباره به حال خود قرار دهید. رشد برگ ها متفاوت می باشند پس باغچه خود را به صورت روزانه بررسی کنید.

نگهداری برگ های کاهو
نگهداری برگ های کاهو

برپ های برداشت شده را بشویید و تا 10 روز می توانید در یخچال نگهداری کنید. هنگامی که برگ های کاهو را برداشت کردید خاک آن را زیر آب سرد بشویید سپس کاملا خشک کرده و در کیسه پلاستیکی در یخچال نگهداری کنید.

نکات برداشت کاهو رومی

اطمینان حاصل کنید که هر گونه ابزار برش را که قبل و بعد از برداشت کاهو خود استفاده می کنید، پاکسازی کنید.

همیشه قبل از خوردن کاهو آن را کاملا با آب گرم بشویید، مخصوصا اگر در زمان رشد، هر نوع حشره کش یا قارچ کش استفاده کرده اید.

اگر به مدت طولانی کاهو را برداشت نکنید، برگ های کاهو بیش از حد بلند شده و بافت چوبی به خود می گیرند.   

سبزیجات برگیسبزیجات و صیفی جات

چرا تربچه من فقط برگ دارد؟ دلیل تبدیل نشدن گل بوته صیفی جات به میوه!!!!

چرا تربچه من فقط برگ دارد؟ دلیل تبدیل نشدن گل بوته صیفی جات به میوه!!!!
تربچه اولین بار در کشور فرانسه پرورش یافته است. تربچه گیاهی است که دارای انواع بیشماری می باشد و عموما با غذا یا به عنوان پیش غذا به طور خام خورده می شود. در بعضی موارد از برگ تربچه به صورت خام استفاده می شود. تربچه بسیار اشتها آور بوده و برای هضم غذا نیز مفید است. تربچه دارای انواع و اقسام زیادی است که علاوه بر رنگ های مختلف دارای شکل و اندازه های گوناگون و متعدد نیز می باشند. از تربچه در سالاد و یا ظرف سبزی خوردن بسیار زیاد استفاده می شود به خاطر رنگ زیبایی که دارد به سفره شما روح می بخشد. می‌توان گفت که این سبزی یکی از مطلوب‌ترین چاشنی هاست. تربچه سریع و آسان رشد می‌کند.

تربچه می تواند در طول 3 روز از دانه به یک گیاه کوچک تبدیل شود و این نامگذاری نیز به همین علت بوده است .(Raphanus sativus به یونانی یعنی سریع ظاهر شونده  ، که اشاره به جوانه زنی سریع تربچه دارد.)
خواص دارویی تربچه بسیار زیاد است.
حالا میریم سراغ سوالاتی که درباره رشد تربچه برای شما عزیزان پیش میاد.

چرا تربچه من فقط برگ دارند؟
چرا تربچه من فقط برگ دارند؟

چرا در مطالب همیشه یک تربچه بزرگ و خوش رنگ مشاهده می شود و وقتی می کاریم از تربچه خبری نیست و فقط برگ آن نصیب من می شود؟

چرا بوته های خیار، گوجه فرنگی، کدو، فلفل، بادمجان و دیگر صیفی جات ها فقط برگ های پهن و بزرگ دارند و گل ها تبدیل به میوه نشده و می افتند؟ 

چرا ……………………. ؟

اگر به دنبال جواب سوالات اینچنینی هستید حتما مطلب زیر را مطالعه بفرمایید.

آبیاری مداوم و بیش از حد

تمامی گیاهان برای رشد و میوه دهی به جذب نیتروژن نیاز دارند. اگر شما گیاه را بیش از نیاز آبیاری کنید راه های جذب نتروژن مسدود می شود.

ریشه گیاه نیازمند دسترسی به هوا و تنفس کردن می باشد. با آبیاری مکرر و بیش از حد گیاه را پژمرده می کنید.

با آبدهی بیش از حد، هویج، شلغم، چغندر،ترپ و ترپچه و در کل محصولات غده ای از رشد ایستاده و برگ بالای آنها پهن و بزرگ می شود و به گمان اینکه ترپچه بزرگی در زیر خاک رشد کرده آنرا از خاک درمی آوریم اما با کمال تعجب میبینیم از محصول خبری نیست.
یا در صیفی جات بوته ای، این مشکل با رشد بیش از حد برگ و بوته خود نمایی میکند.
برای مثال آبدهی هر روزه بوته خیار یا گوجه فرنگی بوته را بزرگ کرده و اجازه تبدیل گل به محصول را نمی دهد. یا در نهایت چند محصول ریز و کج و کوبه به درد نخور عاید ما میکند.

راه حل میوه ندادن صیفی جات

دلیل تبدیل نشدن گل بوته صیفی جات به میوه!!!!
دلیل تبدیل نشدن گل بوته صیفی جات به میوه!!!!

حتما به نسبت رشد گیاه فواصل آبیاری را زیاد تر کنید. دقت کنید که در این مطلب استفاده از کلمه پر آبی به این معنا نیست که به گیاه در دفعات آبیاری کم آب بدهیم بلکه منظور ما تکرار دفعات آبیاری می باشد.

بهترین روش کاشت توت فرنگی در گلدان، باغچه و زمین.

بهترین روش کاشت توت فرنگی در گلدان، باغچه و زمین + ویدیو

نحوه کاشت توت فرنگی در گلدان

نحوه کاشت توت فرنگی در گلدان و باغچه : چطور میتونیم توت فرنگی رو در گلدان یا باغچه بکاریم؟ آیا بدون بذر هم میشه این کار رو انجام داد؟ همیشه دوست داشتم که میوه ها رو خودم در خانه پرورش بدم، اوت فرنگی یکی از میوه های خومشزه بهار است که میشه خیلی راحت و آسون اون رو در خانه نگهداری کرد و از میوه خوشمزه اون هم به صورت تازه و هم به شکل مربا استفاده کرد. در ادامه تمام روش های کاشت توت فرنگی رو هم در گلدان و هم در باغچه به شما آموزش میدم و یک ویدیو از نحوه کاشت این گیاه بدون تهیه بذر و با دانه های روی خود توت فرنگی قرار دادم که حتما نگاه کنید.

مختصری در خصوص توت فرنگی و نیازهای اون

نمیخوام خیلی برم سمت چیزایی که شاید به دردتون نخوه ولی دونستن نام علمی واجبه

بررسی خواص و فواید شگفت انگیز درمانی گل ساعتی ( وقتی گل ساعتی دیازپام می شود )


گل ساعتی گیاهی است که دارای خواص دارویی بسیاری می باشد، بهبود خواب و خواص ضد سرطان و کاهش افسردگی نمونه هایی از خواص بی نظیر گل ساعتی است.

بررسی خواص و فواید شگفت انگیز درمانی گل ساعتی

گل ساعتی یک کلمه بسیار گسترده است که در منابع مختلف بیش از 400 گونه متنوع از جنس پاسیفلورا استفاده شده است همچنین با نامهای مای پاپ، انگور شور و انگور آلویی شناخته می شود. این گیاه چند ساله به گلهای به شدت روشن آبی سفید، میوه خشخاش مانند و برگ های همیشه سبز شناخته می شود. این گیاه بومی آمریکای شمالی است و به صورت طبیعی در بسیاری از ایالتهای جنوبی رشد می کند اما بسیار دشوار است که آن را در باغچه ها و مزارع مناطق و کشور های دیگر رشد داد. این موضوع اثبات شده است که اگر گل ساعتی با دیگر گیاهان آرام بخش مانند بابونه آلمانی و سنبل الطیب ترکیب گردد، ترکیبی بسیار قوی به وجود خواهد آمد. مکمل های گیاهی متنوع به صورت طبیعی گل ساعتی برای ایجاد آرامش به کار می روند. تمامی قسمت های مختلف گیاه مانند برگ ها و میوه ها و گل ها بدون اینکه آسیبی بزند خورده شود.

خواص گل ساعتی

فواید گل ساعتی و خواص آن برای درمان و زیبایی

اضطراب و افسردگی

اگر افسردگی به یائسگی مربوط باشد، گل ساعتی می تواند موثرترین گیاه دارویی باشد. این گیاه همچنین می تواند علائم ناشی از یائسگی مانند گرگرفتگی و عرق شبانه را تسکین دهد. آلکالوئیدهای موجود در گل ساعتی مانند کریسین و بنزوفلاون می توانند گابا (گاما آمینو بوتریک اسید) در مغز را افزایش دهند. گابا یکی از مهار کننده های ناقل های عصبی است که مغز از آن برای ممانعت از هیجان بیش از حد و دستیابی به تعادل استفاده می کند. این ماده شیمیایی همچنین با وادار کردن سلول های مغز فعالیت افسردگی را کاهش می دهد.

گل ساعتی برای بی خوابی:

گل ساعتی یک گیاه داروی ضد اضطراب و آرام بخش ملایم است که می تواند کودکان را وادار به یک خواب خوب در شب کند. یک مطالعه تخصصی از داوطلبان مبتلا به مشکل خواب، خواست تا قبل از به رختخواب رفتن یک فنجان از دمنوش گل ساعتی بنوشند همه آنها گزارش دادند که خوابشان به طور قابل ملاحظه ای بهبود پیدا کرده است. افزایش گابا در مغز می تواند اضطراب مرتبط با بی خوابی را کاهش دهد. همچنین در بخش سلامت نمناک و در بحث بررسی خواص گل ساعتی گفته ایم گل ساعتی به عنوان یک شل کننده عضلات شناخته شده است که با رفع تنش می تواند افراد را به یک خواب راحت وادار کنند.

خاصیت گل ساعتی

فواید گل ساعتی برای بی خوابی

آنتی اکسیدان و ضد التهاب:

گل ساعتی با توجه به وجود ترکیبات مختلف آنتی اکسیدانی شناخته شده است مانند ویتکسین، کوسرتین، روتین و لوتئولین. گل ساعتی همچنین حاوی آلکالوئیدها، اسیدهای چرب، صمغ، مالتول، قند و انواعی از روغن فرار است. یکی از این ترکیبات بخصوص کوسرتین که مطالعه گسترده ای درباره آن انجام شده است بطور موثری بدن را در مقابل آسیب های رادیکال های آزاد حفظ می کند و آنزیم های مختلفی که باعث التهاب می شود را مهار میکند. این ترکیبات همچنین سیستم عصبی را آرام می کنند و همچنین به اعصاب کمک می کند تا پیام درد را دریافت نکنند.

فشار خون پایین با گل ساعتی:

مطالعات نشان داده اند استفاده از عصاره گل ساعتی می تواند به کاهش فشار خون بالا کمک کند. اخیراً یافته شده است که استفاده از یک فنجان دمنوش گل ساعتی به صورت روزانه می تواند به تعدیل فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا کمک کند. این نکته حائز اهمیت است برای افرادی که از داروهای مرتبط با فشارخون استفاده می کنند، که همزمان با استفاده از این داروها گل ساعتی را ننوشن زیرا فشار خون را به طور خیلی خطرناکی پایین می آورد.

گل ساعتی برای کاهش علائم یائسگی:

درمان های هورمونی دارو محور بیش از آنکه فایده داشته باشند مضرات دارند و بر همین اساس سطح هورمون های زنانه به شکل خطرناکی دستکاری می شود. به علت عوارض جانبی خطرناک مرتبط با این روش درمان تهاجمی، بیشتر زنان برای خلاص شدن از این علائم به گل ساعتی روی آورده اند. چرا که علاوه بر هشدار به سیستم طبیعی بدن، گل ساعتی عملکردهای مناسب بدن را بهبود می دهد.

عکس علائم بیش فعالی:

توجه داشته باشید که اختلال بیش فعالی به عنوان یک نگرانی در حال افزایش بین کودکان و نوجوانان در سالهای اخیر به اثبات رسیده است. داروهای مرسوم در حالی که مقداری روی علائم اختلال بیش فعالی موثر هستند، اغلب باعث مشکلات بیشتر شده و عوارض جانبی آن از فواید آن بیشتر بوده است اخیراً استفاده از گل ساعتی به صورت رایج تری یک راهکار طبیعی برای این اختلالات رفتاری رواج پیدا کرده است.

گل ساعتی برای کاهش انسولین:

پوست میوه گل ساعتی زرد می تواند به کاهش مقاومت انسولین در افراد مبتلا به دیابت درجه دو کمک کند. نتایج یک مطالعه واکنش مناسبی را به میوه گل ساعتی به عنوان یک جایگزین مکمل برای روش های مرسوم کنترل قند خون نشان داد.

خواص گل ساعتی

خواص گل ساعتی چیست؟

گل ساعتی برای از بین بردن علائم ترک مواد مخدر:

استفاده های پشت سر هم از گل ساعتی می تواند در افزایش تسهیل علائم ترک مواد مخدر کمک کننده باشد. علائمی مانند تحریک پذیری بیخوابی و رفتار دمدمی مزاج

گل ساعتی برای سرفه:

سرفه کردن های غیر قابل کنترل ممکن است مانع از تنفس عادی شود. در یک آزمایش بالینی درمان با 500 میلی گرماز عصاره گل ساعتی، مانع سرفه و به تنفس عادی کمک کرد. بالینی بالا با گل ساعتی بسیارامیدوار کننده بود.

حمله ناگهانی:

کاهش مدت و شدت حمله ناگهانی

افزایش تاثیرات گابا در محافظت از مغز

حفظ سطح نرمال سروتونین و نورآدرنالین

کاهش افسردگی بعد از حمله ناگهانی و مرگ و میر

ویتِکسین این موجود در گل ساعتی لایه های مغز را مستحکم کرد و التهاب را در موش ها متوقف کرد. در نتیجه این موارد ریسک ابتلا به ناگهانی را قطع می کنند. کریسین موجود در گل ساعتی از موش ها در مقابل حمله ناگهانی محافظت کرد عضلات آنها را شل کرد.

گل ساعتی برای بیماری های پارکینسون و آلزایمر:

آثار مفید گل ساعتی بر روی مغز در اینجا به پایان نمیرسد. در موش های آزمایشگاهی آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد متوقف شد و شناخت و حرکت این حیوانات بهبود یافت. ویتکسین و آپیژنین که هر دو در گل ساعتی فراوان هستند، مقاومت قوی از خود در مقابل پارکینسون و آلزایمر را از خود نشان دادند.

اثرات ضد سرطانی گل ساعتی:

ویتکسین و آپیژنین موجود در گل ساعتی اثرات قوی ضد سرطان دارند. در مطالعاتی که بر روی حیوانات انجام شد نشان داده شد که از رشد سرطان های که در این بخش فوق العاده سلامت نمناک گفته ایم جلوگیری به عمل آمد:

سرطان کبد، سرطان روده بزرگ، سرطان سینه، سرطان پروستات، سرطان تخمدان و سرطان معده.

آزمایشات سلولهای توانایی ویتکسین جهت از بین بردن سلول های سرطانی سینه و روده بزرگ را نشان داد. این ماده همچنین توانست اثرات شیمی درمانی را افزایش دهد. کریسین نیز همچنین می تواند انواع مختلفی از سلول های سرطانی را کشته و از گسترش آن جلوگیری کند.

فواید گل ساعتی

خواص ضد سرطانی گل ساعتی

گل ساعتی برای بیماری های قلبی عروقی:

ویتکسین و آپیژنین و کریسین در آزمایشات حیوانات آسیب های قلبی را کاهش دادند و از آسیب سلول ها جلوگیری کردند.

افزایش آنزیم های آنتی اکسیدان

مسدود کردن مولکول های التهاب آور

محافظت از سلولهای قلبی در مقابل مرگ

در لوله های آزمایش مشخص شد که ویتکسین از تصلب شرائین قلب ممانعت می کند. همچنین ایزوویتکسین می تواند تولید نیتریک اکسید را تحریک کند که این ماده می تواند.

فواید گل ساعتی برای آسم:

در یک خوکچه هندی مبتلا به آسم، عصاره گل ساعتی ریسک حملات آسمی را از بین برد. ویتکسین، ایزوویتکسین و کریسین در گل ساعتی ممکن است آسم را از بین برده و از شش ها محافظت کنند. در مطالعاتی بر روی موش ها توانستند مولکول های التهاب زا را در شش ها مسدود کنند.

جلوگیری از آسیب های اکسایشی و مرگ سلول ها

کاهش سطح IgE در واکنش های آلرژی

قطع تولید مخاط و ورم

درد

عصاره گل ساعتی درد ناشی از زخم ها و ضعف های عملکرد عصبی را بهبود دادند.

عوارض جانبی گل ساعتی:

گل ساعتی در تمام آزمایشات بالینی ایمن بود و باعث عوارض جانبی خاصی نشد.

بعضی افراد می گویند که شاید این موارد اتفاق بیفتد

کارشناسان مصرف گل ساعتی را برای کودکان 3 تا 12 سال توصیه نمیکنند و زنان باردار نیز باید از مصرف گل ساعتی اجتناب کنند.

تداخلات دارویی گل ساعتی:

گل ساعتی تاثیر قوی بر مغز دارد و ممکن است با داروهای اعصاب و روان تداخل داشته باشد. همچنین گل ساعتی ممکن است تداخلات خطرناکی با داروهای ضد افسردگی داشته باشد. با توجه به پتانسیل کاهش گلوکز گل ساعتی، ممکن است اثرات داروهای ضد دیابتی را افزایش دهد.

شما همواره باید قبل از مصرف هر دارویی به همراه گل ساعتی با یک پزشک یا داروساز مشورت کنید.

دمنوش گل ساعتی

تداخل دارویی گل ساعتی و روش تهیه دمنوش گل ساعتی

نحوه درست کردن دم نوش گل ساعتی

اگر کیسه های دمنوشی دارید، صرفا یک کیسه از آن را در 150 میلی لیتر آب داغ برای 5 تا 10 دقیقه دم کنید. و اگر خشک شده این گیاه را دارید صرفا 2 گرم از آن را در همان میزان آب دم کنید.