بایگانی مطالب خواندنی  جالب..
بایگانی مطالب خواندنی  جالب..

بایگانی مطالب خواندنی جالب..

13 پیش‌بینی علمی سال 2015

اتفاقات جالبی در حوزه علم در سال 2014 رخ داد اما یکی از بهترین چیزها در مورد علم این است که هر سال انسان چیزهای بیشتر یاد گرفته و بیشتر پیشرفت می‌کند.
ایسنا: اتفاقات جالبی در حوزه علم در سال 2014 رخ داد اما یکی از بهترین چیزها در مورد علم این است که هر سال انسان چیزهای بیشتر یاد گرفته و بیشتر پیشرفت می‌کند.

کریس هادفیلد، فضانورد بازنشسته کانادایی می‌گوید: «طی 100 سال ما از فیلمبرداری از برادران رایت به قرار دادن دوربینی بر روی قمر تیتان در فاصله 1.2 میلیارد کیلومتر زمین رسیده‌ایم.» در این گزارش به چند تغییردهنده احتمالی جهان که ممکن است در سال 2015 ظهور کنند، اشاره شده است.

13 پیش‌بینی علمی سال 2015
1- موشک‌های قابل استفاده مجدد تحت آزمایش اسپیس‌ایکس می‌توانند آینده سفر فضایی را دگرگون کنند

اگر انسان بتواند مستعمره‌ای در مریخ بسازد، به موشک‌های فرودگری نیاز خواهد داشت که برای سفر بازگشت به زمین قابل استفاده مجدد باشند. همچنین چنین موشک‌هایی هزینه‌های سفرهای فضایی را بسیار کاهش خواهند داد.

درحالیکه موشک مرحله اول – انتها یا بزرگترین بخش موشک در پرتاب‌های خاص – هیچگاه برای استفاده مجدد بازیابی نشده بودند اما الون ماسک و شرکت اسپیس‌ایکس قصد دارند امسال این رویه را تغییر دهند.

این شرکت در روز 20 دی با موفقیت توانست موشکی را مستقیما از ارتفاع حدود 80 کیلومتری بر روی یک کشتی پهپاد د در اقیانوس فرود آورد اما به دلیل برخورد سختی که با آن داشت، دیگر قابل استفاده نیست. اما سازندگان همچننان این تجربه را دارای پتانسیل خوب برای موفقیت‌های آینده می‌دانند و قصد دارند در طول سال جاری چندین پرتاب و فرود متعاقب را بر روی پلت‌فرمهای دریایی انجام دهند.

ماسک در اخبار دیگر اظهار کرده بود که شرکت اسپیس‌ایکس امیدوار است برنامه‌های سیستم انتقال مریخ را که کاملا متفاوت از سیستم‌های فالکون و دراگون است، معرفی کنند.

2- اولین نسخه از ربات C-3PO در فوریه به فروش می‌رسد

شرکت ژاپنی Softbank فروش ربات انسان‌نمای «فلفل» خود را که توسط شرکت فرانسوی Aldebaran Robotics ساخته شده، آغاز خواهد کرد. فلفل از موتور حسی برخوردار بوده که از هوش مصنوعی برای کمک به یادگیری احوالات انسان از طریق سرنخ‌های چهره و تجربیات قبلی استفاده می‌کند و همچنین به راحتی به زبان‌های ژاپنی، انگلیسی، اسپانیایی و فرانسوی را صحبت می‌کند.

اگرچه این ربات بیشتر به عنوان یک همراه تا یک یاور طراحی شده و برای مثال توانایی بهتری در خواندن دستورالعمل‌ها نسبت به استفاده از ابزار برای پخت غذا دارد، در طول زمان با افزوده شدن ابزارها و قابلیت‌های جدید از توانایی‌های بیشتری برخوردار خواهد شد.

3- اطلاعات بیشتری در مورد جهان نامرئی که آینه جهان ماست، بدست خواهیم آورد

برخورددهنده بزرگ هادرونی در ماه مارس پس از دو سال وقفه روشن خواهد شد و ذرات را با دو برابر قدرت بیشتر از قبل به هم خواهد کوبید. کسی نمی‌داند چه دانشی از این طریق بدست خواهد آمد اما یکی از احتمالات شامل کشف ذرات مرتبط با ماده تاریک است.

همچنین، وجود یا غیاب ذرات خاص می‌تواند نظریه ابرتقارن را ثبت یا رد کند که بر اساس آن یک جهان آینه جهان ما وجود دارد که از ذرات نامرئی دارای جرم ساخته شده و با آنچه قابل مشاهده بوده، مرتبط است.

4- بخش‌هایی از نظریه نسبت اینشتین بسته به کشف یا عدم کشف امواج گرانشی، اثبات یا رد خواهد شد

اگر فیزیک همانطور که اینشتین می‌گوید کار کند، باید امواج گرانشی در حال حرکت در فضا-زمان وجود داشته باشد. دو آزمایش در سال 2015 به ارائه بینش بهتر از این امواج خواهند پرداخت.

در ماه ژوئیه، فضاپیمای رهیاب لیسا برای آزمایش فناوری یک رصدخانه فضایی امواج گرانشی پرتاب خواهد شد.

بر روی زمین نیز حساس‌ترین آشکارسازهای موج گرانشی ساخته‌شده تاکنون موسوم به آشکارسازهای پیشرفته لیگو (LIGO) روشن خواهند شد.

5- نزدیکترین رصد از پلوتو و سرس انجام خواهد شد

ماموریت نیوهورایزنز (New Horizons) که در ژانویه 2006 و هشت ماه قبل از آنکه پلوتو سیاره نامیده شود، به فضا پرتاب شده بود، در ژوئیه پس از طی یک سفر پنج میلیارد کیلومتری به این سیاره کوتوله خواهد رسید.

این ماموریت به ثبت تصاویری از سطح و بزرگترین قمر آن، شارون، پرداخته و سپس برای کمربند کوییپر به مسیر خود ادامه خواهد داد.

در ماه آوریل نیز کاوشگر داون ناسا به سرس خواهد رسید که بزرگترین سیارک در کمربند بین مریخ و مشتری است و تصور می‌شود در زیر پوسته خود از یخ آب برخوردار است.

6- بدترین شیوع ابولا متوقف خواهد شد

شیوع ابولا در گینه، لیبریا و سیرا لونا کاملا تحت کنترل درآمده است. آزمایشات دارویی در حال انجام بوده و کارآزمایی‌های بالینی واکسن بزودی آغاز خواهند شد. امید است این اخبار در کنار اقدامات ارتقایافته بهداشت عمومی بتواند تفاوت بارزی را در جهت توقف بدترین شیوع ابولا که تاکنون دیده شده، ایجاد کند.

7- سازمان فدرال هوانوردی آمریکا قوانین حریم هوایی برای پهپادها وضع خواهد کرد

کنگره آمریکا سازمان فدرال هوانوردی این کشور را موظف کرده که تا ماه سپتامبر راهی را برای ادغام پهپادها به حریم هوایی آمریکا پیدا کرده تا نه تنها انتقال بسته‌های پستی با آن‌ها را به واقعیت تبدیل کنند، بلکه همچنین کاربردهای دیگری برای دانشمندان از جمله مشاهده حیات وحش، اولید نقشه و نظارت بر مناطق بیابانی داشته باشند. اگرچه نشانه‌هایی وجود دارد که سازمان هوانوردی با وجود مقررات قانونی، به ضرب‌العجل تعیین شده نخواهد رسید.

8- جهان به توافق‌نامه جدیدی برای محدود کردن تاثیرات تغییر آب‌وهوایی خواهد رسید

زمینه برای یک توافق‌نامه بین‌المللی در نشست‌های سازمان ملل در پاریس که ماه دسامبر برگزار خواهند شد، به منظور تلاش و محدود کردن انتشارات گازهای گلخانه در آینده پی‌ریزی شده است که از سال 2020 لازم‌الجرا خواهد شد.

دو منتشرکننده بزرگ دی‌اکسیدکربن جهان یعنی چین و آمریکا در حال حاضر قراردادی را امضا کرده‌اند که این توافق‌نامه را ساده‌تر خواهد کرد. سوال موجود این است که با افزایش یافتن دی‌اکسیدکربن جوی به بیش از 400 بخش در بیشتر بخش‌های نیمکره شمالی در اکثر اوقات سال، آیا هرگونه اقدامی می‌تواند کافی باشد؟

9- بررسی ژنوم کامل یک انسان 400 هزار ساله برای یادگیری بیشتر در مورد اصلاح نژاد گونه‌های انسانی

متخصصان ژنتیک انسان‌شناسی در تلاش برای تعیین توالی کل ژنوم بقایای یک انسان Sima de Los Huesos هستند که در غاری در شمال اسپانیا کشف شده است.

این کار بسیار مشکل بوده و هنوز مشخص نیست که آیا این کار امکان‌پذیر است یا خیر، اما این پروژه می‌تواند چیزهای بیشتری در مورد پیوند گونه‌های انسان باستانی و باقی ماندن نژاد کنونی انسان آموزش دهد.

10- درمان ایدز به واقعیت نزدیکتر خواهد شد

ایدز همچنان قاتل عفونی برجسته جهان محسوب می‌شود اما اقدامات مهمی که در زمینه تشخیص و درمان انجام شده به این معنی است که در نقطه عطفی در مبارزه علیه ویروس اچ‌آی‌وی قرار داریم.

13 پیش‌بینی علمی سال 2015
آزمایشگاههای تشخیصی به اندازه کوله‌پشتی قرار است وارد آفریقا شوند و داروهای جدید مانند Truvada می‌توانند از ابتلای افراد به ایدز در جایگاه اول جلوگیری کنند.

همچنین اگرچه سالها تلاش دانشمندان برای تولید واکسن هنوز به نتیجه نرسیده، اما به گفته محققان، بینش‌های جدید در مورد ساختار پروتئین‌های خاص اچ‌آی‌وی توانسته آن‌ها را بیش از گذشته در مسیر تولید یک واکسن واقعی قرار دهد.

11- واکسن تب دانگ در دسترس قرار خواهد گرفت

اگرچه تب دانگ همیشه مرگبار نیست، اما بیماری بسیار دردناکی است که نیمی از جمعیت جهان در خطر ابتلا به آن قرار دارند. همچنین این بیماری سالانه 20 هزار نفر را از بین برده و یکی از عوامل پیشتاز مرگ کودکان در کشورهای خاص به شمار می‌رود. اما واکسنی تولید شده که در برابر 60 درصد موارد عادی تب دانگ و 95.5 درصد گونه مرگبار و شدید این بیماری محافطت می‌کند.

این واکسن در نیمه دوم سال در دسترس قرار خواهد گرفت.

12- پروژه‌های پژوهشی بزرگ در زمینه هوش مصنوعی اولیم گامهای خود را برخواهند داشت.

با تولید هوش مصنوعی در سطوح انسانی، جهان دیگر مشابه قبل نخواهد بود و برخی دانشمندان بر این گمانند که زمان آن بزودی فرا خواهد رسید.

موسسه هوش مصنوعی آلن در سیاتل به برپایی یکی از سه برنامه آزمایشی هوش مصنوعی موسوم به پژوهشگر معنایی خواهد پرداخت که برای کمک به محققان در مواجهه با سیل تحقیقات جدیدی که به طور مداوم در جهان علمی منتشر می‌شوند، طراحی شده است.

علاوه بر آن، یک پژوهش جدید 100 ساله در مورد هوش مصنوعی به انتشار اولین گزارش خود در سال جاری خواهد پرداخت.

اواخر سال 2014، اریک هورویتز یک پژوهش 100 ساله را در دانشگاه استنفورد در مورد تاثیرات آینده هوش مصنوعی آغاز کرد. محققان اولین تحلیل خود در مورد حالت کنونی و آینده هوش مصنوعی را در اواخر سال 2015 منتشر خواهند کرد.

13- موسسات و پروژه‌های مرتبط با تحقیقات تغییردهنده جهان اولین گامهای خود را خواهند برداشت

در آمریکا، موسسه 100 میلیون دلاری علوم سلولی آلن برای نخستین بار به اجزای سازنده پایه حیات نگاه خواهد کرد.

در بریتانیا، موسسه ملی گرافن افتتاح خواهد شد و در آن به بررسی این ماده پرداخته خواهد شد که در نهایت می‌تواند همه چیز از فناوری سلول سوختی تا باتری و نیروی محاسباتی را دگرگون کند.

در فرانسه نیز تیم‌ها به مونتاژ اجزا برای ساخت پروژه انرژی همجوشی Iter خواهند پرداخت که بزرگترین راکتور گرماهسته‌ای ساخته شده تاکنون خواهد بود.

معجزه طبیعت برای محافظت ازمغز .. تاثیر بی نظیر یک فنجان از این نوشیدنی بر حافظه ..ودمنوش های چربی سوز..

معجزه طبیعت برای محافظت ازمغز


درحال حاضرشیوع زوال شناختی به یک موضوع غیرمنتظره تبدیل شده است محققان سالهای زیادی برای حفظ  سلامتی

مغزدنبال درمانهای موِثری بودن اما همه داروهای مورد مطالعه یکی پس ازدیگری باشکست روبرو میشدندتااینکه باگذشت زمان مشخص شد مواد دارویی راه حل خوب ومناسبی برای بهداشت وحفظ سلامتی مغز نیست . تعدادی از محافظ های طبیعی برای مغز وجوددارد اما یافته های جدید پزشکی نشان میدهد یکی از این مواد طبیعی گیاهی ادوییه زردچوبه است که ازسیستم عصبی حمایت میکند به نقل ازسایت (لایواسترانگ)این یک واقعیت علمی است کور کومین یا همان ترکیب انتی اکسیدانی موجود درریشه گیاه زرچوبه یکی از محافظان مغز است دانشمندان نیز بامشاهده خواص قابل توجه درمانی شناختی زرچوبه شگفت زده شدند. زرچوبه ازگزشته های دوربه عنوان گیاه شفابخش وادویه آشپزی درهندمرسوم است

که هنددارای با لاترین سرانه مصرف زرچوبه وپایین ترین  میزان بروززوال شناختی درسراسر جهان است.

تاثیر بی نظیر یک فنجان از این نوشیدنی بر حافظه



7coffi

بر اساس یک مطالعه جدید کاکائو می تواند در جلوگیری از «از دست دادن حافظه ناشی از افزایش سن» کمک کند. مطالعه مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا در نیویورک نشان می دهد که ازدست دادن حافظه، یک مشکل شایع در افراد مسن، است که باعث می شود حتی اسم های ساده مانند نام بستگان و یا جایی که کلید خود را گذاشتند بیاد نیاورند که می توان با تغییر غذا خوردن درمان شوند.

این مطالعه شامل 37 داوطلب بین 50 و 69 سال سن، و به دو گروه تقسیم شده است. یک گروه نوشیدنی های روزانه (900 میلی گرم فلاوانوئید نوشیدند، و از سوی دیگر تنها 10 میلی گرم فلاوانوئید در طول روز نوشید. پس از سه ماه، در گروه که فلاوانوئید زیاد تر نوشیده بودند نشانه هایی از سرعت و وضوح الگوهای بصری نشان داد. اسکن قبل و بعد از تست نشان داد که خون بیشتری به این منطقه از هیپوکامپ، که سلول های تازه مغز تولید شده وجود دارد.

شرکت کننده ای که در دهه 60 است، پس از سه ماه حافظه های معمولی مثل شخص 30 یا 40 ساله دارداین تحقیق در مجله آنلاین طبیعت علوم اعصاب منتشر شده، پژوهش نشان می دهد که علاوه بر این کاکائو برای قلب و عروق فواید زیادی دارد. با این حال، کارشناسان می گویند که این بدان معنا نیست که مردم باید بیشتر شکلات بخورند، چرا که محصول که در این آزمایش مورد استفاده قرار گرفت یک نوشیدنی ساخته شده از دانه های کاکائو بود.



چربی سوزی این دمنوش ها باورنکردنی است

امروز
چاپ

13damtea

فکر کنید که درست مثل یک قوری روی حرارت هستید و آب بدنتان مانند چربی‌های اطراف شکم‌تان است. فرصت‌ها، مانند ظرفی هستند که روی یک حرارت ملایم قرار دارند، کار مشکلی هم انجام نمی‌دهند. آب درون داغ است ولی نمی جوشد. اگر دوست دارید این قابلمه با سوت به شما علامت دهد باید بدون ذره ای زحمتی گرما به وجود آورید.

بسیار خب، این دقیقاً همان چیزی است که با برداشتن قوری، در واقعیت رخ می‌دهد. حداقل چای، در واقع انواع خاصی از چای، می‌تواند قدرت بدن‌تان را بالا ببرد تا به همان قدر که کم کردن شعله‌ی گاز از کم به زیاد ساده و سریع است خیلی سریع و ساده چربی بسوزانید. تحقیقات جدیدی نشان می‌دهد که چای می‌تواند بدن‌تان را در سوزاندن چربی – بدون نیاز به ورزش و تمرین، یا رژیم یا نشستن در سونا- کمک کند.

در اینجا به پنج چای دم‌کرده‌ای که برای نوشیدن و رسیدن به اندامی لاغرتر، متناسب‌تر و مووثرتر در زمینه سوزاندن چربی نیاز دارید می‌پردازیم.

چای سفید؛ کاهش چربی‌های اندوخته

این چای در حالت‌های مختلف طوری در بدن‌تان عمل کی‌کند که میزان چربی‌سوزی را افزایش می‌دهد: این چای در واقع شکل‌گیری سلول‌های جدید چربی را هم‌زمان با افزایش لیپولیسیس‌ها-فرآیند بدن در از بین بردن چربی اندوخته- بالا می‌برد. گروهی دیگر از محققان گفتند که این چای منبع غنی کاتچیناست؛ کاتچین نوعی آنتی‌اکسیدان است که عامل پراکنده‌ کردن چربی از اطراف سلول‌ها بوده و به کارکرد بیشتر کبد کمک کرده تا چربی را به انرژی تبدیل کند.

چای زرشک؛ انسداد در رشد سلول‌های چربی‌ساز

ساقه، میوه و ریشه‌ی زرشک حاوی بربرین است- بربرین ماده‌ای قدرتمند و سوزاننده‌ی چربی ا‌ست. محققان چینی دریافته‌اند که بربرین می‌تواند از افزایش وزن جلوگیری کرده و نیز باعث بالا رفتن میزان انسولین در موش‌ها می‌شود که دارای رژیم غذایی با چربی بالا هستند. مطالعات قبلی نشان داده که ‌استفاده از این گیاه می‌تواند میزان مصرف انرژی را افزایش داده و تعداد گیرنده‌های موجود در سطح سلول‌های چربی را کاهش ‌دهد.

چای پوئر؛ کم کننده‌ی چربی شکم

این چای ترش چینی می‌تواند باعث کاهش چربی‌های شکم‌تان شود. برای پی بردن به قدرت این چای، محققان چینی طی یک دوره‌ی دو ماهه به گروهی از موش‌ها رژیم‌های مختلف غذایی دادند. آن‌هایی که رژیم غذایی با چربی بالاتری داشتند در حالی که به آنه‌ا چای پوئر هم داده می‌شد نسبت به آنهایی که این رژیم را نداشتند چربی خون و نیز میزان کمتری چربی شکمی داشتند. در شرایطی که این تاثیرات در انسان به اثبات نرسیده، این چای خاصیت از بین‌برندگی بالای چربی دارد.

چای اولونگ هفته‌ای نیم کیلو از وزنتان را کم می‌کند

‌این نوشیدنی سنتی چینی سرشار از آنتی‌اکسیدان نه تنها میزان کلسترول خون را به حالت متعادلی نگه داشته و برای رژیم غذایی مفید است، هم‌چنین می‌تواند متابولیسم شما را نیز بالا ببرد. چای اولونگ مانند چای سبز، سرشار از کاتچین بوده که با بالا بردن قابلیت بدن در سوخت و ساز چربی، به کاهش وزن را سرعت می‌بخشد. مطالعه شش هفته‌ای محققان چینی نشان می‌دهد که افراد شرکت‌کننده در این تحقیق که به طور منظم از این چای خوردند حدود نیم کیلو در هفته وزن کم کردند.

چای رویبوس از رشد سلول‌های چربی‌ساز جدید جلوگیری می‌کند

این چای قرمز و شیرین که از بوته‌ی گیاه رویبوس به عمل می‌آید بسیار قوی و سوزاننده‌ی چربی است. بر طبق تحقیقات محققان آفریقای جنوبی، پلی‌فنول‌ها و فلاونوید‌های موجود در این گیاه تا ۲۲ درصد مانع از آدیوپوجنسیس- شکل‌گیری بافت‌های چربی- می‌شود. این مواد شیمیایی هم‌چنین به سوخت و ساز چربی کمک می‌کنند. نیاز به رژیم خاصی نیست، فقط از این چای بنوشید تا چربی زیادی را که مثل ماهی چاب به شکم‌تان چسبیده بسوزانید.


قلبتان را به راحتی تقویت کنید

امروز
چاپ

14fruit

از منظر طب سنتی، قلب یکی از مهمترین اعضای بدن محسوب می‌شود که حتی در این طب، از آن به عنوان یکی از اعضای رئیس در بدن یاد شده است. عملکرد قلب، رساندن زندگی به تمام اعضای بدن است، بنابراین سلامت و تقویت آن، با سلامت اعضای دیگر بدن ارتباط دارد.

در این میان برخی از خوراکی‌ها برای تقویت قلب مؤثر هستند، در میان میوه‌ها سیب و گلابی رسیده و شیرین، به، انار، لیمو، نارنج، بالنگ، تمبرهندی و آناناس میوه‌هایی هستند که علاوه بر داشتن ویتامین و مواد مغذی، تقویت‌کننده قلب بوده و از تجمع مواد زائد و نامناسب در قلب و عروق جلوگیری می‌کنند.

همچنین بوئیدن میوه‌های خوشبو مثل سیب و به در تقویت قلب مؤثر است. از دیدگاه طب سنتی، خوردن سیب، شادی‌بخش و تقویت‌کننده قلب است به ویژه اگر با گلاب مصرف شود. مصرف سیب و آب سیب میزان LBL یا چربی مضر بدن را کاهش می‌دهد و به دنبال آن، از گرفتگی عروق پیشگیری می‌کند و ریسک بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

گلابی شیرین نیز تعدیل‌کننده خون، شادی‌آور و تقویت‌کننده قلب است، حتی مصرف روزانه گلابی میزان کلسترول خون را در افراد سیگاری کاهش می‌دهد و از بروز بیماری‌های قلبی در افرادی که دو عامل خطر مصرف سیگار و کلسترول بالا را دارند پیشگیری می‌کند. سبزی‌های مؤثر برای تقویت قلب نعناع، ریحان و گشنیز هستند که علاوه بر داشتن بوی خوش، تقویت‌کننده قلب و عروق قلبی هستند.

معرفی ۱۰ خوراکی برای تقویت مغز

سرویس سلامت جوان ایرانی به نقل از دکتر سلام:

brain-food1

آیا می توانیم  با رژیم غذایی کارکرد مغز  را افزایش دهیم؟  مطالعات نشان می دهد که غذایی که می خوریم تأثیر زیادی بر کارکرد شناختی مغز  دارد. علاوه بر این، مواد غذایی مناسب ممکن است از بیماری آلزایمر و دیگر انواع زوال عقل پیشگیری کند. غذاهای سالم را انتخاب کنید تا حافظه خوبی داشته باشید و مغز را تقویت کنید .ده غذای سالم برای تقویت  مغز عبارتند از :

 

آوکادو

آووکادو  تاثیر بسیار مهمی درکار کرد مغز  دارد و خونرسانی مغز را زیاد میکند، چون چربیهای اشباع نشده  دارد

avocado

 


تخم مرغ

هر روز یک تخم مرغ بخورید ! تخم مرغ   به تقویت مهارت های حافظه و بهبود سلامت کلی مغز کمک میکند

egg


گوجه فرنگی

گوجه فرنگی ، آنتی اکسیدانی بسیار قوی  دارد که به محافظت در برابر آسیب به سلول های رادیکال های آزاد و زوال عقل کمک میکند

tomato

ماهی های چرب


ماهی های چرب منبع غنی  امگا 3 اسیدهای چرب اشباع نشده، یک نوع از چربی است که برای سلامت خوب است. تحقیقات نشان می دهد که افرادی که 3 بار در هفته ماهی می خورند بیماری آلزایمر را  39 درصد کاهش می دهند.انواع ماهی های چرب شامل تن ماهی، ماهی خال مخالی، ساردین، ماهی آزاد است

fish

آجیل

 آجیل یکی از بهترین منابع ویتامین E هستند، و مطالعات نشان می دهد که مصرف مقدار کافی ویتامین E  در برابر زوال شناختی، به ویژه در افراد مسن پیشگیری میکند

almond

روغن زیتون

این چربی سالم می تواند  برای بهبود حافظه و جلوگیری از زوال شناختی کمک کند

oil

مریم گلی

برای تقویت حافظه خوبست به رژیم غذایی خود اضافه کنید

sage

انواع توت

 

 تحقیقات نشان می دهد که مصرف انواع توت ها  در بهبود و یا به تاخیر انداختن کاهش حافظه کوتاه مدت موثر است. با توجه به مطالعه انجام شده، زنانی که دو فنجان توت فرنگی یا یک فنجان زغال اخته در هفته  می خورند  کمتر به کاهش حافظه مبتلا می شوند

berry

قهوه

در نوشیدن قهوه دقت کنید نوشیدن بیش از حد، کافئین می تواند مغز را دچار اختلال کند ، اما اگر در مقدار متوسط ​​مصرف شود  مهارت های شناختی را تقویت می کند.

coffee

کدو تنبل

مصرف متعادل تخم کدو خوبست  نیاز روزانه  برای افزایش حافظه و مهارت های فکری لازم و ضروری است




pumpkin seeds



"> مطلب توسط تیم مترجمین مجله پزشکی دکتر سلام ترجمه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع (hiDoctor.ir) مجاز می باشد



ابداع تست تشخیص آلزایمر با کره بادام‌زمینی!



کره بادام‌زمینی,استفاده از کره بادام‌زمینی در تشخیص آلزایمر

خواص بادام زمینی درتشخیص آلزایمر

 

ابداع تست تشخیص آلزایمر با کره بادام‌زمینی!
محققان دانشگاه فلوریدا اعلام کردند استفاده از کره بادام‌زمینی می‌تواند به شیوه‌ای غیرتهاجمی و ارزان برای آزمایش امکان ابتلای بیماران به آلزایمر تبدیل شود.


دانشمندان این دانشگاه بر این باورند، توانایی بوییدن با نخستین عصب جمجمه مرتبط است و این عصب اغلب یکی از اولین اجزایی است که تحت تاثیر زوال شناختی قرار می‌گیرد.در مورد بیماران آلزایمر، حس بویایی به شیوه‌ای خاص تحت تاثیر قرار می‌گیرد و در آن سوراخ چپ دماغ به طور قابل ‌توجهی بیش از سوراخ سمت چپ تاثیر می‌پذیرد.

 

نحوه تست تشخیص آلزایمر با کره بادام‌زمینی!

آزمایش انجام‌شده در دانشگاه فلوریدا شامل پوشاندن یک سوراخ و اندازه‌گیری فاصله‌ای بود که در آن بیمار می‌توانست بوی حدود یک قاشق از کره بادام‌زمینی را شناسایی کند.در بیماران مبتلا به آلزایمر، سوراخ چپ دارای نارسایی بود و از حدود 10 درصد طیف کمتری در شناسایی بو در مقایسه با روزنه راست برخوردار بود.

 

دلیل استفاده از بادام زمینی درتست تشخیص آلزایمر:

این ویژگی خاص بیماران آلزایمر بود و نه بیماران تیم کنترل (که از زوال شناختی رنج نمی‌برند) و نه افراد مبتلا به انواع دیگر نارسایی شناختی از قبیل جنون، این تفاوت در بویایی را از خود بروز ندادند.در این آزمایش از کره بادام زمینی استفاده شد زیرا این ماده «بودار خالص» خوانده می‌شود.
در حالت کلی، بویایی انسان دو حس مجزا را شامل می‌شود که عبارت‌اند از: حس بویایی یا «بو» و همچنین حس trigeminal که مانند حس سوزش فیزیکی یا خارش است.

 

کره بادام زمینی دارای هیچ عنصر trigeminal نیست و بوی خالص است که این موضوع آن را برای آزمایش‌ مبتلایان به آلزایمر ایده‌ال می‌کند.استفاده از شیوه جدید می‌تواند روشی ارزان برای هشدارهای اولیه افراد مبتلا به آلزایمر باشد.شناسایی این بیماری آسان نیست و مستلزم معاینات نورولوژیکی و روحی است و باید توسط افراد حرفه‌ای انجام شوند.

منبع:isna.ir


























































































































































































































































































































































































































































































































































بیست اثر برتر تاریخ هنر نقاشی

بیست اثر برتر تاریخ هنر نقاشی


در طول زمان، کارهای هنری زیادی خلق شده است. غبار زمان اما فقط بر روی تعداد انگشت‌شماری ننشسته و تنها چند اثر بر محدودیت‌های فرهنگی چیره شده‌اند تا بتوانند جای پای خود را برای همیشه در تاریخ هنر ثبت کنند.

آثاری هنری ارزشمند همواره از جایگاه والایی در جوامع انسانی برخوردار بوده است. به گونه‌ای که این آثار تحت تدابیر شدید امنیتی در بزرگ‌ترین موزه‌های جهان نگهداری می‌شوند. در ادامه ایمیل 20 اثر مشهور نقاشی در تاریخ را می‌بینید.

 


مونالیزا

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


امکان ندارد که یک فهرست از مشهورترین آثار نقاشی در تاریخ ایجاد شود و نام تابلوی مونالیزا در آن ندرخشد. لئوناردو داوینچی بین سال‌های ۱۵۰۳ تا ۱۵۱۹ این تابلو را کشیده و این اثر اکنون در موزه لوور پاریس نگهداری می‌شود.
 


شب پرستاره

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


وینسنت ون گوگ آثار زیادی را خلق کرده، اما از این تابلو به عنوان شاهکار او یاد می‌شود. این تابلو در سال ۱۸۸۹ کشیده شد. گفته می‌شود این تابلو را از روی تصویر ذهنی خود کشیده و نمایی از آسایشگاهی است که او در آن زمان در آنجا بود.
 


جیغ

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


ادوارد مونک این تابلو را حدود سال ۱۸۹۳ کشید. این تابلو یک فرد غول مانند را به تصویر می‌کشد. گفته می‌شود که زمینه این تابلوی اکسپرسیونیستی اسلو در نروژ است.
 


گِرنیکا

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


پابلو پیکاسو در سال ۱۹۳۷ این تابلو را کشید. تابلویی که از بمباران دهکده گِرنیکا در شمال اسپانیا و در خلال جنگ داخلی اسپانیا الهام گرفته است. گرنیکا در واقع تابلویی ضد جنگ، یا به اعتبار بهتر، به عنوان نمادی برای صلح است.
 


تداوم حافظه

گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org


یک هنرمند اسپانیایی دیگر این تابلو را در سال ۱۹۳۱ کشید. سالوادور دالی با الهام از نظریه نسبیت انیشتین این تابلوی خارق‌العاده را کشید: ساحلی با ساعت‌های در حال ذوب شدن!
 


سه موسیقی‌دان

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


در نگاه اول، به نظر می‌آید که این تابلو یک چسبانه‌کاری یا کلاژ باشد. اما این تابلوی مشهور پیکاسوی اسپانیایی در واقع نقاشی با رنگ روغن است. پیکاسو این تابلو را در سال ۱۹۲۱ به اتمام رساند. او دو تابلوی مشابه با همین نام کشید که می‌توان آن‌ها را در موزه هنرهای معاصر نیویورک و موزه هنر فیلادلفیا پیدا کرد.
 


بعد از ظهر یکشنبه در جزیره گراند ژات

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


ژرژ سورا با استفاده از تکنیک منحصر به فرد نقطه‌چینی، این تابلو را کشید. این تابلو در واقع از تعداد زیادی نقطه تشکیل شده است.
 


دختری با گوشواره مروارید

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


برخی به این تابلو می‌گویند "مونا لیزای شمال" این تابلو زیبا توسط هنرمند هلندی، یوهانس ورمر، کشیده شده که در واقع بازگوی همان عنوان تابلو است. این تابلو حدود سال ۱۶۶۵ به اتمام رسید و اکنون در موزه مائریتشویس در لاهه هلند نگه داشته می‌شود.
 


مادر ویسلر

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


جیمز مک نیل ویسلر این تابلو را در سال ۱۸۷۱ کشید و از معدود تابلوهای آمریکایی در این فهرست است. نام کامل این تابلو "طرحی از خاکستری و مشکی: مادر نقاش" است که به مادر ویسلر معروف شده است.
 


سیمای هنرمندِ بدون ریش

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گرچه عنوانی خلاقانه برای این تابلو انتخاب نشده است، اما این تابلوی ون گوگ بی‌شک یکی از شاهکارهای نقاشی تاریخ است. او تابلوهای زیادی را کشیده ولی دلیل شهرت این تابلو شاید این باشد که او بالاخره بدون ریش دیده شده است! این تابلو با قیمت ۷۱٫۵ میلیون دلار یکی از گران‌ترین تابلوهایی است که تاکنون فروخته شده است.
 


نگهبان شب

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


رامبرانت در سال ۱۹۴۲ این اثر را خلق کرد. یک فرمانده نظامی و ۱۷ محافظ او به رامبرانت سفارش دادند تا آن‌ها را نقاشی کند تا برای ملکه فرانسه خودنمایی کنند.
 


بوسه

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


بوسه اثر مشهور گوستاو کلیمت و بی شک از مشهورترین آثار این نقاش نماد گرای اتریشی است. بوسه تابلویی واقعی و البته هندسی است که در سال ۱۹۰۸ در وین به اتمام رسید. این تابلو از جهت پوشش طلاکاری استفاده شده بر روی بوم نقاشی با تابلوهای دیگر متمایز است. پوشش طلایی این اثر و نمای نامفهوم پس زمینه شکوه اولین بوسه را به زیبایی به تصویر کشیده است.
 


نیلوفرهای آبی

گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org


کلود مونه، نقاش فرانسوی، مجموعه‌ای شامل ۲۵۰ اثر از نیلوفرهای آبی را بین سال‌های ۱۸۴۰ تا ۱۹۲۶ میلادی کشیده است. او با الهام از برکه خانه‌اش این ۲۵۰ تابلو را کشید. این آثار در موزه‌های جهان پخش شده‌اند.
 


باربر گل

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


دیگو ریورا در سال ۱۹۳۵ این تابلو را کشید. از او به عنوان برترین نقاش مکزیکی قرن بیستم نام برده می‌شود. ریورا به سبک ساده و رنگ‌های روشن در نقاشی‌اش مشهور است.
 


گوتیک آمریکایی

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گوتیک آمریکایی یک اثر دیگر از آمریکا در این فهرست است. گرنت وود در سال ۱۹۳۰ تصویر پدر و دختر کشاورز را در دوران رکود بزرگ کشید.
 


کافه تراس در شب

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


ون گوگ در سال ۱۸۸۸ یک تصویر از زندگی روزمره مردم کشید. از نکات جالب این تابلو این است که او هیچ‌گاه این تابلو را امضا نکرد، اما به این کافه مشهور در چندین سند دیگر اشاره کرده بود. گفتنی است که نام این کافه اکنون به کافه ون گوگ تغییر کرده است.
 


پسر انسان

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


جدیدترین تابلوی موجود در این فهرست، اثری از رنه ماگریت در سال ۱۹۶۴ است. پسر انسان تصویری از ماگریت است که چهره‌اش به طور کامل با سیبی سبز رنگ پوشیده شده‌است.
 


شماره ۵، ۱۹۴۸

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


این اثر نیز یک تابلوی جدید دیگر است که جکسون پالاک در سال ۱۹۴۸ آن را نقاشی کرد. عنوان تابلو در واقع تاریخ به اتمام رسیدن این نقاشی است و غوغای درونی پالاک در آن دوران را نشان می‌دهد.
 


رقص در مولن دِلا گالت

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


تصویرسازی انجام شده در این نقاشی را نمی‌توان به سرعت دریافت کرد. این تابلو در سال ۱۸۷۶ میلادی به اتمام رسید. در ضمن، به قیمت ۷۸٫۱ میلیون دلار فروخته شد. تابلوی نقاش فرانسوی، پیر آگوست رنوار، یکی از گران‌ترین و ارزشمندترین تابلوی تمام تاریخ است.
 


بلوف شجاعانه

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


نقاش آمریکایی، کاسیوس کولیج، مجموعه‌ای شامل ۱۶ تصویر خارق‌العاده را با نام "سگ‌های پوکر باز" و به سفارش کمپانی هنری براون و بیگِلو در سال ۱۹۰۳ تهیه کرد. در این تابلوها، سگ‌های مختلفی پشت یک میز در حال پوکر بازی کردن نشان داده شده‌اند.