بایگانی مطالب خواندنی  جالب..
بایگانی مطالب خواندنی  جالب..

بایگانی مطالب خواندنی جالب..

ای که‌ می‌پرسی‌ نشان‌ عشق‌ چیست‌ ...و عجیب ودیدنی ترین آب گرم دنیا در ایالت نوادای امریکا



ای که‌ می‌پرسی‌ نشان‌ عشق‌ چیست‌ ...

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

 ای که‌ می‌پرسی‌ نشان‌ عشق‌ چیست

عشق‌ چیزی‌ جز ظهور مهر نیست


‌عشق یعنی مهر بی‌چون و چرا

عشق یعنی کوشش بی‌ادعا


عشق یعنی عاشق بی‌زحمتی

عشق یعنی بوسه بی‌شهوتی


عشق یعنی دشت گل کاری شده

در کویری چشمه‌ای جاری شده


یک شقایق در میان دشت خار

باور امکان با یک گل بهار


عشق یعنی ترش را شیرین کنی

عشق یعنی نیش را نوشین کنی


عشق یعنی این که انگوری کنی

عشق یعنی این که زنبوری کنی


عشق یعنی مهربانی در عمل

خلق کیفیت به کندوی عسل


عشق یعنی گل به جای خار باش

پل به جای این همه دیوار باش


عشق یعنی یک نگاه آشنا

دیــدن افتادگــان زیــر پــا


عشق یعنی تنگ بی ماهی شده

عشق یعنی، ماهی راهی شده


عشق یعنی مرغ‌های خوش نفس

بردن آنها به بیرون از قفس


عشق یعنی جنگل دور از تبر

دوری سرسبزی از خوف و خطر


عشق یعنی از بدی ها اجتناب

بردن پروانه از لای کتاب


در میان این همه غوغا و شر

عشق یعنی کاهش رنج بشر


ای توانا، ناتوان عشق باش

پهلوانا، پهلوان عشق باش


عشق یعنی تشنه‌ای خود نیز اگر

واگذاری آب را بر تشنه تر


عشق یعنی ساقی کوثر شدن

بی پر و بی پیکر و بی سر شدن


نیمه شب سرمست از جام سروش

در به در انبان خرما روی دوش


عشق یعنی مشکلی آسان کنی

دردی از درمانده‌ای درمان کنی


عشق یعنی خویشتن را نان کنی

مهربانی را چنین ارزان کنی


عشق یعنی نان ده و از دین مپرس

در مقام بخشش از آیین مپرس


هرکسی او را خدایش جان دهد

آدمی باید که او را نان دهد


عشق یعنی عارف بی خرقه ای

عشق یعنی بنده ی بی فرقه ای


عشق یعنی آنچنان در نیستی

تا که معشوقت نداند کیستی


عشق یعنی جسم روحانی شده

قلب خورشیدی نورانی شده


عشق یعنی ذهن زیباآفرین

آسمانی کردن روی زمین


هر که با عشق آشنا شد مست شد

وارد یک راه بی بن بست شد


هرکجا عشق آید و ساکن شود

هرچه ناممکن بود ممکن شود


در جهان هر کارخوب و ماندنی است

رد پای عشق در او دیدنی است


سالک آری عشق رمزی در دل است

شرح و وصف عشق کاری مشکل است


عشق یعنی شور هستی در کلام

عشق یعنی شعر، مستی؛ والسلام

سروده زنده یاد مجتبی کاشانی


 


عجیب ترین آب گرم دنیا در ایالت نوادای امریکا


 در دنیای شگفت انگیزی که ما زندگی می کنیم پدیده هایی هستند که به نظر می رسد از دنیایی دیگر وارد جهان شده اند یا حداقل اینکه به این سیاره تعلق ندارند و اشتباهی روی زمین جا مانده اند. درست مثل آبگرم پرواز که در گوشه ای از امریکا جا خوش کرده و خیلی از طبیعت دوستان دنیا را حیرت زده کرده است. در ایالت نوادای امریکا، یکی از دیدنی ترین آبشارهای آب گرم وجود دارد که با تمام آب گرم های دیگر دنیا متفاوت است. آب گرمی با سنگ های رنگین کمانی و منظره ای که بیشتر از هر چیز به یک نقاشی شباهت دارد!

این آب گرم که در دره هوآلاپای قرار دارد، در دهه 1960 به طور طبیعی به وجود آمد و کم کم لقب گردشگرپذیرترین پدیده طبیعی ایالت نوادا را به خود اختصاص داد. چون علاوه بر خواص درمانی زیادی که دارد، به دلیل وجود املاح معدنی خاص با رنگ های متفاوتی در هم آمیخته و تابلویی هفت رنگ را مقابل چشمان گردشگران آورده است. نام این شگفتی فوق العاده محبوب معجزه رنگی می‌باشد، که همواره میزبان توریستها و ساکنان محلی بوده است. گردشگرانی که قصد سفر به این آب گرم شگفت انگیز را دارند، معمولا ساعات ظهر را برای این کار انتخاب می کنند چون در این صورت آب و آفتاب تصویری خلق می کند که نمونه اش را هیچ جای دیگر نمی توان دید. آب تا ارتفاع 2متری پاشیده می شود و قطرات ریز آن به همه جا می پاشد. خورشید هم با تابیدن به این آب معدنی نمایی هزار رنگ به آبگرم می دهد.

این چشمه آب گرم حدود یک مایل از جاده فاصله دارد اما آنقدر بزرگ است که از ده ها متر دورتر دیده می شود. رنگ آمیزی غیرمنتظره این چشمه جوشان بواسطه وجود محلول های مواد معدنی، جلبک‌ها و سیانو باکتری ‌ها است. در این آب گرم ماهی های کوچک، قوها و مرغابی های وحشی هم زندگی می کنند. زیر این آب گرم از گل و لایی پوشیده شده که برخی از مردم عقیده دارند برای لجن درمانی مفید است اما هنوز در این زمینه داده ای علمی منتشر نشده است.



لطفا تا باز شدن کامل عکسها شکیبا باشید
اگر تصاویر برای شما قابل نمایش نیست بر روی لینک موجود در ابتدای ایمیل کلیک کنید

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

تنباکوهای میوه ای چگونه درست می شوند؟ و بیماری های مرتبط با قلیان کشیدن.


تنباکوهای میوه ای چگونه درست می شوند؟

17 فروردین 1393

تنباکوهای میوه‌ای چگونه درست می شوند؟

یک متخصص ریه گفت:

تنباکوهای قلیان ۴ هزار ماده سمی از جمله قطران و فلزات سنگین را در ریه رسوب می‌دهند و برجک های تنفسی را فلج می‌کنند. تنباکوهای میوه ای نیز توتون‌های کپک زده‌ای هستند که ۱۶ ماده شیمیایی به آنها اضافه می‌شود.

حسن آذری اظهار داشت: استعمال قلیان در میان دختران و پسران جوان افزایش یافته است. این افزایش سرسام آور دیگر مختص قهوه خانه‌ها نیست و در جمع‌های خانوادگی و فامیلی نیز شاهد این امر هستیم چرا که به اشتباه تصور می‌شود که چون دود قلیان از آب می‌گذرد ضرر ندارد و میزان سموم مواد بیماری زای آن کم می‌شود که تصور کاملاً غلطی است.

عضو هیئت مدیره انجمن زندگی بدون دخانیات تأکید کرد: آبی که در قلیان است وظیفه‌اش خنک و مرطوب کردن دودی است که به علت مجاورت توتون با ذغال برافروخته بسیار داغ و خشک شده است که اگر این کار صورت نگیرد بافت دهان، ریه و نای صدمه می‌بیند و هیچ تأثیری در کاهش میزان سموم و مواد سرطان زا مواد دخانی قلیان ندارد.

متخصص ریه در مورد تفاوت توتون و تنباکوهای معمولی و میوه‌ای نیز گفت: توتون‌هایی که قرار است به تنباکوی میوه‌ای تبدیل شوند در انبارها به مدت بیشتری نگهداری می‌شوند.

وی گفت:

انبارهایی که متأسفانه مملو از کپک و قارچ هستند در مرحله بعد با اضافه کردن یک اسانس که مخلوطی از 16 ماده شیمیایی است آن را تبدیل به تنباکوی میوه‌ای می کنند که متأسفانه آزمایش‌های مراکز تحقیقاتی نشان داده دو نوع قارچ آسپرژیلوس وکاندیدا در آنها رشد داشته است.

آذری تصریح کرد: قلیان همه مضرات سیگار را دارد و باعث ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی، سرطان، التهاب دیواره عروق، زخم و سرطان‌های گوارشی می‌شود علاوه بر آن استفاده از قلیان به دلیل استفاده مشترک افراد باعث ابتلا به بیماری سل و عفونت ریوی می‌شود.

این متخصص ریه با تاکید بر اینکه استنشاق دود قلیان به ریه صدمه جدی می‌زند، هشدار داد: دود توتون دارای 4 هزار نوع ماده شیمیایی است از قطران و هیدروکربن‌ها گرفته تا فلزات سنگین که این مواد در ریه رسوب می کنند و برجک‌های تنفسی را فلج می‌کنند و روند پاکسازی سموم بدن را مختل می‌سازد و مواد در ریه رسوب می‌کنند.

آذری گفت: برونشیت مزمن،سرطان ریه و عفونت‌های ریه که به ذات‌الریه مشهور است از جمله دیگر بیماری‌هایی است که نتیجه استفاده از قلیان است.


بیماری های مرتبط با قلیان کشیدن

یکی از باورهای غلط میان مردم این است که استفاده از شیر به جای آب در مخزن قلیان می تواند از انتقال آلودگی ها به مصرف کننده جلوگیری کند.


مصرف دخانیات چه به صورت سیگار و چه قلیان برای سلامت انسان ها مخاطره آمیز و نقش آن در بروز سرطان ریه از سال ها قبل اثبات شده است. علاوه بر این، استفاده مشترک از قلیان چه در منازل و چه قهوه خانه ها و رستوران های سنتی خود تهدیدی برای سلامت محسوب می شود زیرا بیماری های ویروسی و میکروبی مختلفی از این طریق قابل انتقال هستند. یکی از آلودگی هایی که در سال های اخیر به طرز قابل توجهی در ایران شیوع پیدا کرده «اپشتن بار ویروس» یا EBV است. این ویروس باعث ایجاد بیماری «مونونوکلئوز حاد عفونی» می شود که با گلودردهای شدید، چرک روی سطح لوزه ها، بزرگی غدد لنفاوی ناحیه گردن، تب و لرز همراه است.

خیلی از جوانان یکی دو هفته بعد از استفاده مشترک از قلیان دچار این بیماری می شوند، حتی اگر از سر مکش یکبار مصرف استفاده کرده باشند. در واقع، فردی که به این بیماری مبتلاست، می تواند با یکبار پک زدن تعداد زیادی ویروس را وارد محفظه آب قلیان کند. با توجه به اینکه در این محفظه هوای خنک وجود دارد، ویروس می تواند مدت طولانی در آن زنده بماند و باعث آلودگی سایر افراد مصرف کننده قلیان شود.

احتمال انتقال سل، حتی فقط با یک پک!

بسیاری از بیماری های منتقله توسط ریز قطره های تنفسی مثل سل، آنفلوانزا، سرماخوردگی و… می توانند با مصرف قلیان مشترک میان افراد منتقل شوند. البته راه انتقال بیماری های ویروسی مثل آنفلوانزا فقط استنشاق نیست بلکه کافی است بیمار به بدنه یا شیلنگ قلیان دست بزند و شما بعد از او با آن ناحیه تماس پیدا کنید. سل نیز یکی از عفونت های باکتریایی است که به راحتی از طریق قلیان مشترک منتقل می شود. این بیماری در افرادی که نقص یا ضعف سیستم ایمنی دارند مثل افراد مبتلا به ایدز می تواند بسیار خطرناک باشد. از علائم اصلی آن نیز می توان به درگیری ریه، سرفه، تب، خلط عفونی، عرق شبانه و بی اشتهایی اشاره کرد. افراد مبتلا به سل می توانند با انجام آزمایش خلط، بیماری شان را تشخیص دهند. این بیماران باید برای مدت ۶ ماه داروی ضد سل مصرف کنند تا درمان شوند. البته به غیر از سل ریوی انواع دیگری از این بیماری نیز وجود دارد؛ از جمله سل استخوان، دستگاه تناسلی، مغز، کبد، چشم و…

از ظاهر افراد نمی توان به سلامتشان پی برد

تمامی بیماری های ویروسی که با تماس های مستقیم منتقل می شوند از جمله تبخال دور لب، بیماری های عفونی ناحیه دهان و ضایعات شبیه آفت همگی می توانند به دنبال استفاده از قلیان مشترک از فرد بیمار به افراد دیگر منتقل شوند. حتی گاهی اوقات ممکن است علائم این بیماری ها بعد از یک دوره کمون چند روزه تظاهر پیدا کنند. به همین دلیل احتمال دارد فرد آلوده باشد و علامتی نداشته باشد بنابراین شما متوجه نمی شوید بیمار است و از قلیان مشترک با او استفاده می کنید و آلوده می شوید. در مورد تبخال نیز ثابت شده افرادی که دچار تبخال راجعه می شوند حتی در مواقعی که تبخال ندارند هم ممکن است درجات خفیفی از تراوش ویروس را در دهان و روی لب هایشان داشته باشند.

انتقال ایدز و هپاتیت با قلیان بعید است

استفاده از قلیان مشترک راه شایعی برای انتقال ایدز و هپاتیت محسوب نمی شود. بیماری ایدز یا از طریق مادر آلوده به جنین منتقل می شود یا به دنبال استفاده از سرنگ مشترک یا تماس جنسی بنابراین انتقال HIV و هپاتیت B و C به دنبال استفاده از مواد خوراکی و قلیان بسیار بعید است. مگر اینکه فرد مبتلا دچار زخمی در ناحیه دور لب باشد و خون حاصل از آن به سر مکش قلیان منتقل شود و در عین حال فرد سالم نیز زخمی در دهان داشته باشد و با خون آلوده به ویروس HIV تماس پیدا کند بنابراین انتقال بیشتر از طریق خون است و لزومی ندارد افراد خیلی نگران این موضوع باشند.

احتمال انتقال هلیکوباکتر پیلوری وجود دارد

«هلیکوباکتر پیلوری» نوعی آلودگی باکتریایی است که می تواند از طریق بوسیدن، قلیان مشترک، قاشق مشترک، غذای مشترک و حتی دست دادن میان افراد منتقل شود، اما باید بدانید این باکتری خیلی دردسرساز نیست و بسیاری از ما از ابتدای عمرمان چند بار به آن مبتلا شده ایم. این عفونت ممکن است هیچ گونه علامتی نداشته باشد اما در بعضی موارد با ورم معده و اثنی عشر، درد ناحیه زیر جناق، تهوع، استفراغ و ترش کردن غذا همراه می شود. در واقع علائم آن بیشتر شبیه زخم معده است.

استفاده از شیر در قلیان و افزایش خطر رشد باکتری ها

یکی از باورهای غلط میان مردم این است که استفاده از شیر به جای آب در مخزن قلیان می تواند از انتقال آلودگی ها به مصرف کننده جلوگیری کند. این باور کاملا اشتباه است و برعکس آن حقیقت دارد زیرا شیر محیط بسیار مناسبی برای رشد و بقای میکروب ها و ویروس هاست. با توجه به مضرات ذکر شده در بالا توصیه می کنم جوانان دخانیات را کنار بگذارند و دنبال ورزش، تفریح، سفر، طبیعت گردی و سرگرمی های سالم دیگر باشند.