بایگانی مطالب خواندنی  جالب..
بایگانی مطالب خواندنی  جالب..

بایگانی مطالب خواندنی جالب..

خصـوصیات گروه‌های خـونی را بیشتـر بشناسیـد. بایدها ونبایدهای سه گانه زندگی.


خصوصیات گروه‌های خـونی را بیشتـر بشناسیـد
  • شاید وقتی پروفسور کارل لندشتاینر، پزشک اتریشی سرگرم آزمایش روی گروه های خونی بود، هرگز فکر نمی کرد که نتیجه پژوهش هایش چه نقش ارزشمندی را در نجات زندگی انسان ها بازی خواهد کرد. کشف گروه های خونی و امکان انتقال خون از فرد سالم به فرد بیمار، که جایزه نوبل و عنوان پدر طب انتقال خون را برای این دانشمند به همراه داشت، منجر به نجات زندگی میلیون ها بیمار از طریق دریافت خون‌های اهدایی گردید.

گروه های خونی اصلی

  • تفاوت گروه های خونی مختلف به وجود یا عدم وجود پروتئین های ویژه ای به نام آنتی ژن که در فارسی "پادزا" یا "پادگن" نامیده می شوند، بر می گردد. پادگن یا آنتی ژن ماده‌ای است که می تواند بدن را برای ساخت پادتن تحریک نماید. تقریباً تمامی موادی که به شکل آنتی ژن عمل می کنند، پروتئین های خارجی هستند که از راه عفونت، تزریق و یا روش های دیگر وارد بدن می شوند. "پادتن" یا آنتی بادی ماده‌‌ای است که در پاسخ به تحریک یک آنتی ژن در بدن ساخته شده و با آن واکنش نشان می دهد.
آنتی ژن های گروه های خونی بر سطح گلبول های قرمز قرار دارند و شامل ده ها نوع می شوند. مهمترین آنتی ژن های گروه های خونی، آنتی ژن های A و B می باشند. برخی افراد آنتی ژن نوع A ، برخی نوعB ، برخی هر دو آنتی ژن A و B را دارا هستند و برخی نیز هیچ یک از این آنتی ژن ها را ندارند که به گروه خونی O معروف می باشند. به این ترتیب افراد مختلف در گروه های خونیAB ، B ، A و O قرار می‌گیرند.
باید توجه داشت که حیوانات و انسان علاوه بر داشتن آنتی ژن های گروه های خونی بر سطح خود، ممکن است واجد آنتی بادی بر علیه آنتی ژن های گروه خونی که خود فاقد آن ها نیز هستند، ‌باشند. مثلا افرادی که گروه خونی آنها A است، در سرم خود آنتی بادی بر ضد آنتی ژن B دارند. همچنین افرادی که گروه خونی آن ها B است، در سرم خود آنتی بادی بر ضد آنتی ژن A دارند. واجدین گروه خونی AB فاقد هر گونه آنتی بادی بوده و دارندگان گروه خونی O دارای آنتی بادی بر علیه آنتی ژن های A و B هستند.
    • بروز آنتی ژن های گروه های خونی تحت کنترل ژن های خاصی است و به ارث رسیدن آن ها از قوانین ژنتیک تبعیت می‌کند. بنابر این گروه خونی شما به آنچه که از والدین خود به ارث برده اید، بستگی دارد. درصد توزیع گروه های خونی در جمعیت های مختلف، متفاوت است. در ایران 38% افراد دارای گروه خونی O و 33% افراد دارای گروه خونی A و 22% افراد دارای گروه خونی B و تنها 7% افراد دارای گروه خونی AB می باشد. همه گروه های خونی با هم سازگار نیستند. دانسـتن گروه خونی هنگام دریـافـت و یـا پـیـوند عضـو از اهـمیت بالایی برخوردار می باشد. دریافت خون نـامتـجـانس و ناسازگار می تواند به واکنش شدید ایمنی و تخریب گسترده گلبول های قرمز، افت فشار خون، نارسایی کلیوی، شوک، لخته شدن خون، حـمـله قلبی، تشکیل لخته خون در ریه، سکته مغزی و حتی مرگ گیرنده خون بیانجامد.
سیستم RH (مثبت و منفی)
در سال 1940 ، "لندشتاینر" که کاشف گروه های اصلی خون بود، به همراه دستیار خود، "وینر" نشان دادند علاوه بر گروه خونی A و B و O، سیستم دیگری به نام Rh (ار- هاش) نیز وجود دارد. هر فردی که عامل Rh را روی گلبول های قرمز خود داشته باشد Rh مثبت و اگر نداشته باشد Rh منفی است. حدود 85 تا 90% ایرانیان Rh مثبت و مابقی Rh منفی هستند.
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
                    • آنتی بادی های غیر منتظره
ممکنست آنتی بادی‌های کمیاب دیگری هم علاوه بر آنتی بادی های ضد گروه های خونی A و B و O و Rh، در سرم افراد مختلف وجود داشته باشد. این آنتی بادی ها بر ضد آنتی ژن های نایابی که ممکن است روی سطح گویچه های سرخ پراکنده باشند، ساخته شده اند. مانند گروه های کل، دافی و ... . با آن که اغلب، ما انتظار نداریم در سرم افراد، چنین آنتی بادی هایی را مشاهده کنیم، با این حال وجود آن ها به نوبه خود واجد اهمیت هستند. به همین دلیل زمانی که دستور تزریق خون داده می شود و خون بیمار تعیین گروه می شود، سرم او نیز از لحاظ وجود آنتی باد های غیر منتظره بر ضد آنتی ژن های گویچه های سرخ دهنده، آزمایش می شود. گویچه های سرخ دهنده به سرم بیمار گیرنده خون نزدیک می شوند، در صورت ایجاد واکنش (به هم چسبیدگی و یا انهدام سلول ها) از تزریق آن خودداری می گردد. به این آزمایش، سازگاری گروه های خونی یا "کراس مچ " می گویند.

                    • سازگاری گروه های خونی

  1. گروه خونی O، به تمام گروه های خونی می تواند خون اهدا کند، اما فقط می تواند از گروه خونی O خون دریافت کند.
  • گروه خونی A، می تواند به گروه های AB و A خون اهدا کند و از گروه های خونی A و O خون دریافت کند.
گروه خونی B، می تواند به گروه های AB و B خون اهدا کند و از گروه های خونی B و O خون دریافت کند.
  1. گروه خونی AB، تنها می تواند به گروه خونی AB خون اهدا کند، ولی از تمام گروه های خونی می تواند خون دریافت کند.
گویچه های سرخ گروه خونی O هیچ آنتی ژنی ندارند و دهنده عمومی محسوب می شوند. بنابراین در مواقع اضطراری می توان خون گروه O را به هر گروه خونی دیگری تزریق نمود. در یک حادثه منجر به خونریزی شدید، زمان بسیار مهم است و گاه نباید منتظر پیدا کردن خون هم گروه ماند و گاهی چه بسا جایز نیست حتی برای تعیین گروه خونی خود مصدوم نیز وقت را تلف کرد. در این گونه موارد، در دسترس بودن خون گروه O می تواند تنها راه نجات باشد. از طرفی دیگر فردی با گروه خونی AB می تواند در مواقع اضطراری با خیالی آسوده از همه گروه های خونی دیگر، خون دریافت کند (گیرنده عمومی)، زیرا پلاسمای گروه خونیAB بر ضد هیچ یک از گروه های خونی دیگر آنتی بادی ندارد. با همه این ها، در شرایط عادی، تمامی خون هایی را که برای تزریق بکار می بریم باید با خون گیرنده آن، هم گروه باشد و علاوه بر آن آزمایش سازگاری (کراس مچ) نیز برای آنها انجام شده باشد.
                    • اهمیت گروه های خونی
اهمیت گروه های خونی زمانی مشخص می شود که فرد نیاز به تزریق خون پیدا کند و مجبور شویم به او خون تزریق کنیم. دراین صورت اگر گویچه های سرخ دهنده، آنتی ژنی داشته باشد که در پلاسمای گیرنده، آنتی بادی ضد آن وجود داشته باشد، این گویچه ها پس از تزریق، به سرعت به هم چسبیده و نابود می شوند و علاوه بر عدم کارآیی، باعث ایجاد عوارض شدید و یا حتی مرگ گیرنده خواهند شد.
                    •  
  •  
پس از ورود خون ناسازگار به رگ فرد گیرنده، آنتی بادی های موجود در خون وی به آنتی ژن های موجود در سطح گلبول های قرمز بیگانه (فرد دهنده) متصل می شوند. در این حال روند تخریب گلبول های قرمز شروع شده و گلبول های قرمز پاره می شوند. علائم اولیه تزریق خون ناسازگار شامل لرزش بدن، فلج، تشنج، انعقاد داخل عروقی، تب و پیدایش هموگلوبین در ادرار است. اقدامات فوری برای درمان واکنش های انتقال خون، شامل متوقف کردن انتقال خون و زیاد کردن حجم ادرار با کمک داروهای خاص می‌باشد، چرا که تجمع هموگلوبین در کلیه ممکن است موجب اختلال عملکردی کلیه و از بین رفتن این عضو مهم بدن گردد. اگر اقدامات درمانی فوری صورت نگیرد، ممکن است باعث مرگ هم گردد.
آزمایش سازگاری چیست؟ و چرا تزریق خون غیرهمساز، خطرناک و مرگ‌افرین است؟
دکتر نگین بابادی‌پور کارشناس دفتر برنامه‌ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان سازمان انتقال خون ایران در گفت‌وگو با ایسنا گفت: همه افراد باید گروه خونی و ارهاش (مثبت یا منفی)‌ خون خود را بدانند، زیرا هر انسانی ممکن است روزی نیاز ضروری به دریافت خون داشته باشد. البته برای جلوگیری از واکنش خطرناک بین آنتی ژن‌های یک فرد با آنتی بادی‌های فرد دیگر، قبل از اینکه یک بیمار خون دریافت کند در بانک خون بیمارستان‌ها چند آزمایش انجام می‌شود که به آنها "آزمایش سازگاری" می‌گویند و پس از تکمیل آزمایشات، خون سازگار به بیمار تزریق می‌شود.
گروه خونی O، دهنده عمومی :
بابادی‌پور با اشاره به اینکه بر روی گلبول‌های قرمز افرادی که گروه خونی O دارند، هیچ آنتی ژنی وجود ندارد، گفت: بنابراین در مواقع ضروری می‌توانیم گروه خونی O را به هر گروه خونی دیگری تزریق کنیم و این گروه خونی "دهنده عمومی" است. مثلا در یک حادثه منجر به خونریزی شدید، زمان بسیار مهم است و گاهی نمی‌توانیم منتظر پیدا کردن خون هم گروه بمانیم در این گونه موارد در دسترس بودن خون گروه O می‌تواند تنها راه نجات باشد.
  • گروه خونی AB، گیرنده عمومی :
  1. وی افزود: اما افرادی که دارای گروه خونی AB هستند هم آنتی ژن A دارند و هم آنتی ژن B و پلاسمای خون آنها بر ضد هیچ کدام از گروه‌های خونی آنتی بادی(پادتن) ندارد. بنابراین در مواقع ضروری با خیالی آسوده می‌توانند از همه گروه‌های خونی دیگر خون دریافت کنند که به آنها "گیرنده عمومی" می‌گویند.


 

  • گروه خونی O دهنده عمومی و گروه خونی AB گیرنده‌ عمومی است.


سازگاری دستگاه گوارش گروه های خونی به مواد غذایی

  • انسان‌ها از بسیاری جهات با هم تفاوت دارند. این تفاوت در گروه‌های خونی آنها نیز وجود دارد. فردی که گروه خونی A مثبت دارد، نمی‌تواند از فردی با گروه خونی B منفی خون بگیرد زیرا در این صورت بدنش به شدت واکنش نشان می‌دهد. در مورد موادغذایی نیز همین مساله صادق است، یعنی برخی موادغذایی که بدن بعضی افراد به خوبی می‌پذیرد با دستگاه گوارش برخی دیگر از افراد سازگار نیست. البته در اینکه دستگاه گوارش می‌تواند خود را سازگار کند، شکی نیست اما اگر بدانید چه موادغذایی‌ای با بدن شما سازگارتر هستند، نیازی نیست بی‌دلیل دستگاه گوارشتان را خسته کنید.

  1. گروه خونی O

این گروه خونی قدیمی‌ترین و رایج‌ترین گروه خونی است که از 50 هزار سال پیش تاکنون در رگ‌های انسان‌ها جریان داشته است. بررسی‌ها نشان داده‌اند گروه خونی انسان‌های اولیهO بوده و با توجه به اینکه آنها بیشتر گوشتخوار بوده‌اند، پس بدنشان با این ماده غذایی سازگار شده است. معده افرادی که گروه خونی O دارند اسید و تمام آنزیم‌های لازم برای هضم پروتئین‌های حیوانی را به اندازه کافی تولید می‌کند. از سوی دیگر، گروه خونی O دهنده جهانی است اما فقط از گروه O می‌تواند خون دریافت کند. از دیگر مزیت‌های این گروه خونی، سیستم ایمنی قوی و متابولیسم خوب است.

  1. جالب است بدانید سیستم ایمنی خوب و قوی‌ این گروه، باعث می‌شود بیشتر به بیماری‌های خودایمنی مبتلا شوند و میزان ابتلا به آلرژی نیز به همین علت در آنها بالاتر است. دستگاه گوارش دارندگان گروه خونی O به راحتی با غذاهای جدید سازگار نمی‌شود و جز پروتئین با سایر گروه‌های غذایی مشکل دارد. اگرچه این عدم تحمل را نمی‌توان مسئول بروز مشکلات موثری در این افراد دانست، ولی ظاهرا در مقابل زخم‌های معده و اثنی‌عشر حساسیت بیشتری دارند.

از آنجا که دستگاه گوارش افراد دارای این گروه خونی با مصرف پروتئین مشکلی ندارد، میزان چربی دریافتی‌شان بالاست و به همین علت خطر ابتلا به گرفتگی شرایین و ناراحتی‌های قلبی ��عروقی در آنها افزایش می‌یابد. به کسانی که گروه خونی‌شان O است، توصیه می‌شود میزان مصرف پروتئین‌های حیوانی را کاهش دهند و سعی کنند سبزی را وارد برنامه غذایی‌شان کنند، در ضمن مراقب مصرف غلات، کلم و سبزی‌های خشک باشند زیرا بدن آنها در هضم گلوتن کمی دچار مشکل است. بطورکلی این گروه خونی با گوشت قرمز سازگاری بیشتری دارند. غذاهای دریایی هم برای آنها خوب است. در عین حال باید انواع لوبیا، سویا، قارچ و زیتون را با احتیاط مصرف کنند.

گروه خونی A

این گروه خونی از حدود 20 هزار سال پیش یعنی از زمانی که کشاورزی رونق گرفت، پدیدار شد. کشاورزان زندگی خود را از طریق شکار، دامپروری و زراعت می‌گذراندند و گروهی زندگی می‌کردند و فعالیت فیزیکی آنها به نسبت کمتر از پیشینیان خود بود. زندگی جدید، این مردم را با غذاهای گیاهی سازگار کرد و از آنجا که زندگی‌ها گروهی‌تر و بیماری‌ها همه‌گیر شدند، سیستم ایمنی آنها نیز قوی‌تر شد.

برعکس سیستم ایمنی، دستگاه گوارش دارندگان گروه خونی A به دلیل مصرف بیشتر گیاهان ضعیف‌تر است و در هضم پروتئین‌های حیوانی دچار مشکل می‌شود. به نظر می‌رسد این افراد در ابتلا به سرطان معده و روده بزرگ از سایر گروه‌های خونی مستعدتر باشند. بیشتر افرادی که گروه خونی A دارند، گیاهخوارند زیرا در هضم گوشت و شیر مشکل دارند. توصیه ما به این افراد مصرف کمتر گوشت و شیر و در عوض مصرف بیشتر سبزی‌ و غلات است. بطورکلی سبزیجاتی غیر از بادمجان و میوه‌هایی غیر از موز و طالبی برای‌شان خوب است اما بهتر است در مصرف گوشت قرمز، پنیر و نان گندم احتیاط کنند.

گروه خونی B
تقریبا 10 هزار سال است که این گروه خونی به وجود آمده و دلیل آن هم به مهاجرت انسان‌ها در پی تغییرات آب‌وهوایی برمی‌گردد. آمار نشان می‌دهد این گروه خونی بیشتر در اروپای شرقی و میان جوامع یهودی شایع است. میزان سازگاری افراد دارای این گروه خونی با هر نوع آب‌وهوا بسیار بالاست و به‌طور کلی از سیستم ایمنی، عصبی و فیزیکی خوبی برخوردارند.

دارندگان این گروه خونی نیز همانند گروه خونی O، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های خودایمنی‌اند و در برابر بیماری‌های ویروسی بسیار ضعیف هستند. علاوه بر این، افراد دارنده گروه خونی B، با احتمال بیشتری به عفونت‌های باکتریایی نظیر استرپتوکوک پنومونیه و اشرشیاکولی مبتلا می‌شوند. دستگاه گوارش آنها تقریبا با هر ماده غذایی سازگار است و به‌راحتی می‌توانند لبنیات بخورند. بطورکلی غذاهای دریایی برای آنها مناسب‌ترین غذاست. بادنجان و لبنیات هم برای‌شان خوب است اما بهتر است گوشت مرغ و ماکیان، آجیل و گندم را با احتیاط بیشتری مصرف کنند.

گروه خونی AB
تعداد دارندگان این گروه خونی چندان زیاد نیست. تقریبا هزار سال است که این گروه خونی به وجود آمده و می‌توان گفت ترکیبی از 3 گروه خونی است. گروه خونی AB می‌تواند از هر 3 گروه دریافت داشته باشد اما فقط می‌تواند به گروه خونی خود خون اهدا ‌کند. بدن دارندگان گروه خونی AB با جهان مدرن بسیار سازگار است. دستگاه گوارش آنها به نسبت ضعیف‌تر از دارندگان گروه خونی O است و به‌راحتی نمی‌توانند پروتئین‌های حیوانی را هضم کنند زیرا مقدار اسید معده آنها کاهش یافته و به قدر نیاز آنزیم ترشح نمی‌کنند. با این حال، میزان مصرف گوشت قرمز و موادغذایی مدرن مانند انواع فست‌فود در آنها بالاست. سیستم ایمنی آنها نیز تا حدی ضعیف عمل می‌کند و به همین علت در برابر باکتری‌ها و آلرژن‌ها به‌راحتی از پا درمی‌آیند. بطورکلی گوشت مرغ و ماکیان با این گروه خونی سازگار است. آنها به ماست و پنیر، ماهی و سبزیجات هم واکنش خوبی نشان می‌دهند. در مقابل با غذاهای دریایی، فلفل‌ها و موز سخت هماهنگ می‌شوند.

البته ویژگی‌های جسمی‌ای که برای دارندگان گروه‌های خونی مختلف ذکر شد، عمومیت ندارد. درست است که گفته می‌شود دارندگان گروه خونی B می‌توانند شیر را به خوبی هضم کنند اما این دلیل نمی‌شود اگر فردی با گروه خونی B به شیر آلرژی دارد، خود را مجبور به مصرف آن کند. در ضمن، اگر گروه خونی شما O است و به‌راحتی می‌توانید پروتئین حیوانی مصرف کنید، قرار نیست در مصرف گوشت قرمز زیاده‌روی کنید. فراموش نکنید که تعادل همیشه حرف اول را می‌زند.

خصوصیات اخلاقی گروه های خونی
 

بنابر مطالعات پژوهشگران که روی گروه‌های خونی تحقیق کرده اند در پژوهشهای جدید خود دریافته اند که شخصیت و خصوصیات اخلاقی افراد ارتباط قطعی با گروه خونی‌شان دارد.

گروه خونی O
افراد دارای این گروه خونی عموما مهربان و بخشنده هستند و شخصیتی بسیار اجتماعی، سیاستمدار و خوش‌فکر دارند. آنها مثبت‌اندیش هستند و افسوس گذشته را نمی‌خورند.

گروه خونی A
افراد این گروه خوش‌بین و نیرومند هستند و استعداد آنها در ریاضی و اقتصاد و کامپیوتر بی‌نظیر است. آنها هرگز در شرایط بحرانی دچار عصبانیت و رفتارهای خشن نمی‌شوند و همیشه سعی دارند با آرامش اهداف خود را دنبال کنند.

گروه خونی B
کسانی که گروه خونی B دارند، غیرقابل پیش‌بینی هستند و ممکن است در لحظه رفتارهای عجیب و هیجانی از آنها سر بزند. پشتکار و اراده قوی آنها در انجام کارها ستودنی است.

گروه خونی AB
این افراد معمولا رفتاری محافظه‌کارانه و در عین حال صادقانه دارند. این افراد به شدت منطقی هستند.


 


بایـدها و نبایـدهای سـه گانـه در زنـدگی

( زیبــــا و آموزنده )



Three things in life that are never certain
سه چیز در زندگی پایدار نیستند

Dreams
رویاها

Success
موفقیت ها

Fortune
شانس


Three things in life, once gone never come back
سه چیز در زندگی قابل برگشت نیستند

Time
زمان

Words
گفتار

Opportunity
موقعیت


Three things in human life are destructive
سه چیز در زندگی انسان را خراب می کنند

Alcohl
الکل

Pride
غرور

Anger
عصبانیت


Three things are constructive in life
سه چیز انسانها را می سازند

Hard Work
کار سخت

Sincerity
صمیمیت

Commitment
تعهد


Three things are most valuable in life
سه چیز در زندگی بسیار ارزشمند هستند

Love
عشق

Self-Confidence
اعتماد به نفس

Friends
دوستان


Three things should never be shattered in life
سه چیز در زندگی که هرگز نباید از بین بروند

Peace
آرامش

Hope
امید

Honesty
صداقت


And how beautifully these three important things in life, are expressed by Dr.Ali Shariati
و چه زیبا این سه چیز مهم در زندگی از دیدگاه دکتر علی شریعتی بیان شده

Never rely on three things
به سه چیز هرگز تکیه نکن

Pride
غرور

Lie
دروغ

Love
عشق

A pride individual gallops
انسان با غرور می تازد

He loses by telling lies
با دروغ می بازد

And dies with love
و با عشق می میرد


Our happiness in life is based on three principals
خوشبختی زندگی ما بر سه اصل است

Yesterday's Experience
تجربه از دیروز

Benefiting the present
استفاده از امروز

And Hope for Tomorrow
امید به فردا


The destruction of our lives are also based on three principles
تباهی زندگی ما نیز بر سه اصل است

Regret for Yesterday
حسرت دیروز

Wasting Today
اتلاف امروز

Fear of Tomorrow
ترس از فردا



 

 

جملاتـی آموزنـده از نلسـون مانـدلا و گـلواژه های مانـدگار از دیـدگاه بـزرگان قسمت 19


جملاتـی آموزنـده از نلسـون مانـدلا

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


زندگی، شگفت انگیز است فقط اگر بدانید که چطور زندگی کنید.

شجاعت مترادف نترسیدن نیست، بلکه شجاعت به معنای غلبه بر ترس است.

موفقیت پیش رفتن است نه به یک نقطه پایان رسیدن.

مهم این نیست که زیبا باشی زیبایی در این است که مهم باشی حتی برای یکنفر.

شک هایت را باور نکن و هیچگاه به باورهایت شک نکن.

دو نفر ممکن است دقیقاً به یک چیز نگاه کنند و دو چیز کاملاً متفاوت را ببینند.

خشم و رنجش همچون نوشیدن زهر و سپس، امید به نابودی دشمنان است.

بگذار عشق خاصیت تو باشد نه رابطه خاص تو با کسی.

بقای دوستی ها به تفاهم متقابل وابسته است.

کوچک باش و عاشق، که عشق می داند آئین بزرگ کردنت را ...

ما هم به ذهن سلیم و هم قلب نیازمندیم. شکوه زندگی این نیست که هرگز به زانو در نیائیم، در این است که هر بار افتادیم دوباره برخیزیم.

آزادی به بریدن زنجیرها از دست و پا خلاصه نمی شود، آزادی به احترام گذاشتن آزادی دیگران نیز نیاز دارد.

اگر قرار باشد خون را با خون شست دچار بدبختی میشویم، ببخشیم اما فراموش نکنیم!

هیچ چیز مانند نحوه ی رفتار افراد یک جامعه با کودکان، شرافت آن جامعه را نشان نمیدهد.

به میلیونها انسانی که در جنوب آفریقا هستند و به کسانی که آنها را دیده ام و می شناسم، پیشنهاد می کنم که ارزش دوستی خود را بدانند و بیشتر عشق بورزند.

بهترین لذت آدمی این است که بداند نسلی از او بر جا مانده، ولی حسی برتر از هر لذت موجود این است که بداند مسئولیت خانواده ای بر دوش او است و هر فردی می تواند از این لذت برخوردار شود.

هر روز صبح در جنگل آهوئی از خواب بیدار میشود که میداند باید از شیر تندتر بدود تا طعمه او نگردد و شیری که میداند باید از آهوئی تندتر بدود تا گرسنه نماند. مهم نیست شیر باشی یا آهو مهم این است که با تمام توان شروع به دویدن کنی.

برای آنکه مانع احساس عدم امنیت دیگران در اطرافمان باشیم، خود را از انظار دور می سازیم. اما این کار ما را به جایی نمی رساند. ما زاده شده ایم تا شکوه و بزرگی خداوندی را که در درونمان است آشکار سازیم و این امر، همه ی انساتها را در بر میگیرد. و زمانی که به این نور درونمان اجازه تابیدن می دهیم، ناآگاهانه به دیگران نیز اجازه چنین کاری را می دهیم.

از خدا پرسیدم: خدایا چطور می توان بهتر زندگی کرد؟ خدا جواب داد : گذشته ات را بدون هیچ تاسفی بپذیر، با اعتماد زمان حالت را بگذران و بدون ترس برای آینده آماده شو. ایمان را نگهدار و ترس را به گوشه ای انداز.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

یادداشتی حکیمانه از نلسـون مانـدلا


من باور دارم؛ که ما مسئول کارهایى هستیم که انجام مى‌دهیم، صرفنظر از اینکه چه احساسى داشته باشیم.

من باور دارم؛ که دو نفر ممکن است دقیقاً به یک چیز نگاه کنند و دو چیز کاملاً متفاوت را ببینند.

من باور دارم؛
که زندگى ما ممکن است ظرف تنها چند ساعت توسط کسانى که حتى آن‌ها را نمى‌شناسیم تغییر یابد.

من باور دارم؛
که هر چقدر دوستمان خوب و صمیمى باشد هر از گاهى باعث ناراحتى ما خواهد شد و ما باید بدین خاطر او را ببخشیم.

من باور دارم؛
که همیشه کافى نیست که توسط دیگران بخشیده شویم، گاهى باید یاد بگیریم که خودمان هم خودمان را ببخشیم.

من باور دارم؛
که اگر من نگرش و طرز فکرم را کنترل نکنم، او مرا تحت کنترل خود درخواهد آورد.

من باور دارم؛
که ما مى‌توانیم در یک لحظه کارى کنیم که براى تمام عمر قلب ما را به درد آورد.

من باور دارم؛
که همیشه باید کسانى که صمیمانه دوستشان دارم را با کلمات و عبارات زیبا و دوستانه ترک گویم زیرا ممکن است آخرین بارى باشد که آن‌ها را مى‌بینم.

من باور دارم؛
که گاهى کسانى که انتظار داریم در مواقع پریشانى و درماندگى به ما ضربه بزنند، به کمک ما مى‌آیند و ما را نجات مى‌دهند.

من باور دارم؛
که دوستى واقعى به رشد خود ادامه خواهد داد حتى در دورترین فاصله‌ها. عشق واقعى نیز همین طور است.

من باور دارم؛
که گاهى هنگامى که عصبانى هستم حق دارم که عصبانى باشم ام. اما این به من این حق را نمى‌دهد که ظالم و بیرحم باشم.

من باور دارم؛
که صرفنظر از اینکه چقدر دلمان شکسته باشد دنیا به خاطر غم و غصه ما از حرکت باز نخواهد ایستاد.

من باور دارم؛
که زمینه‌ها و شرایط خانوادگى و اجتماعى برآنچه که هستم تاثیرگذار بوده‌اند اما من خودم مسئول آنچه که خواهم شد هستم.

من باور دارم؛
که نباید خیلى براى کشف یک راز کند وکاو کنم، زیرا ممکن است براى همیشه زندگى مرا تغییر دهد.

من باور دارم؛
که گواهى‌نامه‌ها و تقدیرنامه‌هایى که بر روى دیوار نصب شده‌اند براى ما احترام و منزلت به ارمغان نخواهند آورد.

من باور دارم؛
که شادترین مردم لزوماً کسى که بهترین چیزها را دارد نیست، بلکه کسى است که از چیزهایى که دارد بهترین استفاده را مى‌کند.

من باور دارم؛
که دعوا و جر و بحث دو نفر با هم به معنى اینکه آن‌ها همدیگر را دوست ندارند نیست و دعوا نکردن دو نفر با هم نیز به معنى اینکه آن‌ها همدیگر را دوست دارند نمى‌باشد.

من باور دارم؛
که قهرمان کسى است که کارى که باید انجام دهد را در زمانى که باید انجام گیرد، انجام مى‌دهد. صرفنظر از پیامدهاى آن ...

من باور دارم؛
که بلوغ بیشتر به انواع تجربیاتى که داشته‌ایم و آنچه از آن‌ها آموخته‌ایم بستگى دارد تا به این که چند بار جشن تولد گرفته‌ایم.

من باور دارم؛
که زمان زیادى طول مى‌کشد تا من همان آدمی بشوم که مى‌خواهم.




 گـلواژه های مانـدگار از دیـدگاه بـزرگان

قسمت 19


 لطفا تا باز شدن کامل عکسها شکیبا باشید
در صورتیکه عکسها قابل نمایش نیست، در بالای ایمیل بر روی گزینه Show Images یا Display images below کلیک کنید

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتـی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org




جمـلاتی الـهام بخـش برای زنـدگی

قسمت 20


 لطفا تا باز شدن کامل عکسها شکیبا باشید
در صورتیکه عکسها قابل نمایش نیست، در بالای ایمیل بر روی گزینه Show Images یا Display images below کلیک کنید

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتـی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org





شـور و تـرشی خـورهای قـهار بخواننـد...چه کسانی نباید ترشی بخورند. رموز حرفه ای شدن در خرید عطر



شـور و تـرشی خـورهای قـهار بخواننـد

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


اگر توجه کرده باشید هوا که سرد می شود میل و رغبت مان به خوردن انواع شور و ترشی بیش از هر فصل دیگر می شود و احساس می کنیم خوردن آبگوشت و اشکنه با ترشی مخلوط، کله گنجشکی و کله پاچه با سیر ترشی، ساندویچ فلافل با ترشی کلم یا کتلت و کوکو با خیارشور برایمان لذت بخش و دلچسب تر می شود و به نوعی اشتهایمان را زیاد می کند.

حتی گاهی در این فصل، آنقدر هوس خوردن ترشی و شور داریم که همچون زنان ویار کرده سراغ ظرف یا دبه خیارشور، زیتون شور یا انواع ترشی ها می رویم و اگر کسی جلویمان را نگیرد حجم آن را به نیمه می رسانیم، اما سوالاتی که اغلب از کارشناسان و متخصصان علوم غذایی می پرسند این است که ارزش تغذیه ای شور و ترشی چقدر است؟ این درست است که زیاده روی در مصرف ترشی موجب دفع کلسیم و املاح معدنی بدن می شود؟ این که می گویند هرچه از زمان تهیه ترشی بگذرد کیفیت بهتری پیدا می کند و حتی برخی معتقدند سیر ترشی جاافتاده چند ساله خاصیت درمانی دارد، صحت دارد؟ آیا به گفته سرد و گرم چشیدگان روزگار ما مصرف همزمان ماست یا ماهی با ترشی زیان آور است؟


شور و ترشی ارزش تغذیه ای چندانی ندارد

معمولا انواع ترشی ها با سرکه و شورها با آب نمک و سرکه تهیه می شود. هر دو محصول برای معطر شدن و به اصطلاح جاافتادن به مدت زمان تعریف شده ای نیاز دارند. در طول این زمان میوه و سبزیجات مورد استفاده در شور یا ترشی تخمیر و همین عامل موجب افزایش ماندگاری و پیدایش عطر و طعم مطلوب در محصول می شود. اما خوب است بدانید ترشی در مقایسه با محصولات لبنی همچون ماست و پنیر که طی تخمیر مغذی تر می شوند، ارزش تغذیه ای چشمگیری ندارد. از سوی دیگر، طی تخمیر خاصیت اسیدی ترشی مضاعف شده و در صورت مصرف بیش از حد، باعث افزایش ترشح اسید معده می شود و برای مبتلایان به زخم و ورم معده و اثنی عشر و ریفلاکس مضر است.

در ضمن نوجوانانی که در سن رشد قرار دارند و به دلیل مصرف غذاهای آماده و نوشیدنی های گازدار از معده و سیستم گوارشی آسیب پذیرتری برخوردارند باید به مصرف یک یا دو بار ترشی در هفته قناعت کنند و همیشه شور و ترشی را همراه با غذا و نه با شکم خالی بخورند.

ترشی، کلسیم را دفع می کند

با توجه به آن که مازاد اسید خون به واسطه مواد قلیایی خنثی می شود در صورت زیاده روی در مصرف ترشی، بدن برای حذف اسید اضافی بناچار املاح قلیایی بخصوص کلسیم را از استخوان ها خارج می کند که منجر به افت آن می شود و در نتیجه زیاده روی در مصرف ترشی ها برای زنان یائسه و کسانی که مستعد ابتلا به پوکی استخوان هستند یا کلیه سنگ ساز دارند، زیانبار است و در سالمندان منجر به ضعف سیستم تنفسی و اعصاب شده و سرفه را شدید می کند. همچنین لازم است بدانید شورها و ترشی ها با تحریک ترشح آنزیم های گوارشی، غذا را بسرعت هضم می کنند و موجب افزایش تمایل افراد به مصرف مجدد مواد خوراکی می شوند و می توانند سبب اضافه وزن شوند.

این شورها و ترشی های بانمک

با توجه به این که در تخمیر، مزه ترش و اسیدی در شور و ترشی غالب می شود برخی افراد با این گمان که محصول ترش است و نمک کمی دارد بیش از حد آن را می خورند. اما باید بدانید شور و ترشی هر دو، حاوی میزان بالای نمک است و برای مبتلایان به نارسایی کلیوی، بیماران قلبی ـ عروقی و افراد با فشار خون بالا محدودیت مصرف دارد. از سوی دیگر، مصرف ترشی های بسیار شور و مملو از ادویه جات تند همراه غذاهای گوشتی از قدرت جذب پروتئین گوشت می کاهد. لازم است بدانید اگر ترشی را بدون نمک تهیه کنید تا مدت نسبتا زیادی ماندگاری دارد و طعم آن با ترشی های پرنمک برابری می کند.

سیر ترشی چند ساله درمانگر نیست

برخی خانواده ها بر این باورند که هرچه از زمان تهیه ترشی بگذرد کیفیت بهتری پیدا می کند و حتی معتقدند سیر ترشی چند ساله خاصیت درمانی دارد و التیام دهنده بیماری های قلبی است. اما حقیقت این است، اگرچه ترشی های جاافتاده، خوشمزه تر هستند، ولی باید دانست سرکه و نمک افزوده شده به ترشی با گذر زمان از خاصیت و میزان مواد مغذی ترکیبات ترشی می کاهد و آن را به محصولی بی ارزش تبدیل می کند. این را هم بدانید ماندگاری زیاد برخی از انواع ترشی موجب ایجاد فعل و انفعالات شیمیایی در آن شده و ماده ای مضر به نام نیترات تولید می شود که در طولانی مدت خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهد.

با ماست و ماهی ترشی بخوریم یا نخوریم؟

در طب سنتی برخی حکما مصرف همزمان ترشی با ماهی و ماست را به دلیل طبع سرد و اسیدی مضر می دانند و برخی افراد نیز از مصرف توامان این غذاها اجتناب می کنند، چرا که عقیده دارند به بیماری لک و پیس دچار می شوند. اما بسیاری از متخصصان طب مدرن بر این باورند که مصرف توام ماهی با ترشی یا چاشنی های اسیدی مثل آبلیمو و تمبرهندی در قالب غذاهای لذیذی چون قلیه ماهی در جنوب ایران که بسیار زیاد است، اشکال ندارد و تحقیقات نشان داده آمار بیماری لک و پیس در این مناطق بیش از سایر مناطق نیست. همچنین بسیاری از خانواده ها بدون آن که خود بدانند انواعی از سس های سفید که حاوی سرکه است را با ماست مخلوط و چاشنی سالاد می کنند. به گفته متخصصان اگر چه مصرف غذاهای سرد با ترشی به آستانه تحمل افراد بستگی دارد و ممکن است هضم غذا را ثقیل و سبب رخوت و پری شود، اما فرد را به بیماری های پوستی و برص مبتلا نمی کند و اگر کسی دریافت که بدن او با مصرف توامان این غذاها ناسازگاری دارد باید از مصرف آن پرهیز کند و این موضوع همگانی نیست.

توصیه های ترش و شور

برخی افراد برای جلوگیری از فساد زودهنگام ترشی، سرکه آن را از قبل می جوشانند. اما باید بدانید اسید سرکه درمجاورت حرارت ضعیف می شود و احتمال کپک زدگی ترشی افزایش می یابد. برای تهیه ترشی از سرکه سیب، خرما و انگور استفاده کنید. سرکه چند میوه احتمال کپک زدگی را بالا می برد.

برای تغییر رنگ بهتر ترشی آن را درون ظرفی شیشه ای بریزید و یک تا دو روز در معرض آفتاب قرار دهید. البته این را بدانید تابش بیش از حد آفتاب موجب بدبو و بدطعم شدن ترشی می شود. ادویه ای که در بیشتر ترشی ها به کار می رود ترکیب ساییده ای از فلفل سیاه، گلپر، سیاه دانه، تخم گشنیز، زنجبیل، رازیانه، هل، میخک و دانه خردل است. اگر قصد استفاده از دانه کامل ادویه را دارید آن را کمی در تابه حرارت دهید تا عطر و بوی آن ظاهر شود.

اگر سطح آب نمک شورهای باز و فله ای، کدر و شیری رنگ شده باشد مشکوک به کپک و باکتری بوده و احتمال فساد زودهنگام و انتقال میکروب های بیماریزا زیاد است. در اغلب شورهای صنعتی بخصوص خیارشور از سبزیجات معطری چون ترخون، شوید، مرزه، سیر و فلفل استفاده می شود. بد نیست بدانید سیر موجود در خیارشور طی فرآیند تخمیر اکثر میکروب های خیار یا شکوفه آن را به خود جذب می کند و غیرقابل مصرف می شود.


نوشته فاخره بهبهانی در روزنامه جام جم




کاهش وزن با این 6 غذای چربی سوز
 


کاهش وزن با این 6 غذای چربی سوز

 

تا کی برای کاهش وزن بگوییم فلان غذا را نخورید، کم بخورید، دیر به دیر بخورید، آرام بخورید؟؟؟ واقعاً رژیم گرفتن چه لذتی دارد اگر فقط به نبایدها توجه کنیم؟ واقعاً آدم‌هایی که در کاهش وزن بدون عذاب موفق بوده‌اند چه کارهایی انجام دادند؟ چقدر خوب است که بتوان با غذا خوردن هم لاغر شد! آیا این اصلاً ممکن است؟ حتماً شما هم آرزو می‌کنید حقیقت داشته باشد. در این مقاله به بررسی غذاهایی که به کاهش وزن کمک می‌کند می‌پردازیم. به نظر خوب می‌رسد! خب. برای پی بردن به معنی این همه مقدمه فقط کافی است این مقاله را بخوانید.
 
1 - گوشت‌های خالص
گوشت چاق می‌کند. درست. اما چه گوشتی و چرا؟ گوشتی چاق می‌کند که سرشار از چربی اشباع باشد. مثل گوشت قرمز. اما گوشت مرغ و ماکیان، البته قسمت‌های بدون چربی و بدون پوست آن از بهترین غذاهای یک رژیم کاهش وزن‌اند. چرا؟ چون دارای مقادیر بالای پروتئین و مقادیر اندکی از چربی است. همان طور که می‌دانید پروتئین اگر به میزان متعادل و مناسب مصرف شود، صرف ایجاد توده عضلانی می‌گردد. به علاوه آنکه با عضلانی شدن بدن، مصرف انرژی توسط فرد افزایش یافته و سرعت سوخت و ساز و متابولیسم بالا می‌رود. اما شاید دوست داشته باشید یک راز دیگر را هم بدانید. انرژی که بدن شما برای هضم و جذب و ذخیره پروتئین مصرفی صرف می‌کند، بسیار بیشتر از انرژی لازم برای چربی و قند است. پس هرچه بیشتر پروتئین ناب و خالص بخورید، بدن شما کالری بیشتری می‌سوزاند.

گوشت ماهی همچنین ماده غذایی مناسبی برای کاهش وزن سریع است. ماهی نظیر ماهی سالمون و ماهی تن حاوی مقادیر بالایی از روغن امگا 3 است. این روغن‌ها در دسته روغن‌های خوب یا غیراشباع قرار می‌گیرند. اصلاً چرا چربی‌های بد چاق می‌کنند؟ تجمع چربی در بدن به دلیل فعالیت هورمون خاصی به نام لپتین است که چربی را در بدن ذخیره می‌کند. چربی‌های امگا 3 باعث کاهش عملکرد این هورمون می‌شوند در نتیجه شما سریع‌تر و با شکم سیر وزن کم می‌کنید. پس هر دو نوع گوشت مرغ و ماهی برای کاهش وزن مفید هستند. البته فراموش نکنید که پوست و چربی آن جدا شود. اما از گوشت قرمز دوری کنید و مصرف آن را به حداقل برسانید.
 
2 - روغن زیتون
روغن مصرفی‌تان را با روغن زیتون عوض کنید. روغن زیتون کاملا عاری از روغن‌های بد و اشباع است و مقادیر بالایی از چربی‌های غیراشباع را به بدن ارائه می‌دهد. این چربی‌های غیراشباع نه تنها اشتهای ما را کاهش می‌دهد بلکه با افزایش کلسترول هم مبارزه می‌کند. کلاً مصرف روغن زیتون سطح کلسترول و چربی بدن را پایین نگه می‌دارد.

3 - توت‌ها
توت‌ها میوه‌های خوبی برای وزن کم کردن‌ هستند. توت سفید، سیاه، قرمز، فرنگی و خلاصه هر توتی که دم دست دارید بخورید تا لاغر شوید. زغال‌اخته نیز از این قاعده مستثنا نیست. چگونگی تأثیر این توت‌ها در کاهش وزن ممکن است متفاوت باشد. در میان همه‌ی این توت‌ها، توت‌فرنگی بیش‌ترین تأثیر را در کاهش وزن دارد. توت‌فرنگی نه تنها خیلی خوشمزه است بلکه مصرف آن باعث کاهش وزن نیز می‌شود.
 
4 - حبوبات
درباره مزیت پروتئین در رژیم غذایی که صحبت کردیم، مزایای فیبر و غذاهای پر فیبر در کاهش وزن و کاهش اشتها را هم که بارها گفته‌ایم. حالا فکرش را بکنید هر دوی این مواد با هم در یک ماده غذایی باشد: حبوبات. نخود، لوبیاها، مخصوصاً سویا، عدس و ... بهترین منابع برای پروتئین گیاهی‌اند که نه تنها درصدی چربی اشباع ندارد بلکه سرشار از فیبر هستند.

5 - تخم‌مرغ
تخم‌مرغ منبع بسیار خوب پروتئین است که می‌تواند باعث تسریع سوخت و ساز شود. تعجب کرده‌اید؟ حتماً بارها خطرات تخم‌مرغ برای سلامتی را شنیده‌اید. مثلاً اینکه کلسترول را افزایش می‌دهد. اولا، کاملا درست است که تخم‌مرغ حاوی کلسترول نسبتا بالایی است. اما این کلسترول در قسمت زرده است و سفیده تخم‌مرغ سرشار از پروتئین. دوما، مطالعات اخیر نشان داده‌اند خود کلسترول رژیم غذایی به تنهایی کمترین اثر را بر کلسترول خون دارد. در افزایش کلسترول خون محتوی کل چربی رژیم غذایی متهم اصلی است. اما اگر باز هم نگران کلسترول خون خود هستید از سفیده تخم‌مرغ استفاده کنید. تا به حال ساندویچ سفیده تخم‌مرغ را برای صبحانه امتحان کرده‌اید؟
این را هم بگوییم که تخم‌مرغ منبع غنی ویتامین B12 است. ویتامینی که در شکستن و فروپاشی سلول‌های چربی مهارت دارد.

6. لبنیات کم چرب
بر اساس نتیجه چندین مطالعه در زمینه چاقی، زنانی که محصولات لبنی کم چرب نظیر ماست کم چرب و شیر کم چرب را به طور دائم در رژیم غذایی خود مصرف می‌کردند، 70 درصد بیشتر از گروهی که در رژیم غذایی خود لبنیات نداشتند چربی سوزانده و وزن کم کردند. مزایای لبنیات کم چرب در کاهش وزن علاوه بر کمتر بودن چربی آن، به میزان بالای کلسیم لبنیات نیز نسبت داده شده است. اگر شما به مصرف لبنیات علاقه دارید این بسیار عالی است. اما حالا زمان آن رسیده که برای بهره‌مند شدن از تمام مزایای لبنیات انواع کم چرب و حتی بدون چربی آن را انتخاب کنید لوبیای سویا، جوی دو سر، غلات کامل و نان‌های سبوس‌دار، ذرت کامل، و قطعاً میوه‌ها و سبزی‌ها از دیگر مواد غذایی کاهنده اشتهایند که اهمیت و اثر آن‌ها در کاهش وزن بر هیچ کس پوشیده نیست.

پس : اشتهای کمتر= غذا خوردن کمتر= وزن کمتر!
 همان طور که می‌بینید، تمایل و قصد کاهش وزن به معنی گرسنگی و عذاب نیست. امروزه رژیم‌های غذایی متفاوت و البته عجیب غریبی برای کاهش وزن توصیه می‌شود. اما با اطمینان می‌گوییم که هیچ‌کدام از آن‌ها نمی‌تواند "رژیم وزن کم کردن با خوردن" را زمین بزند. مطمئن باشید اگر شما درست غذا بخورید، نه تنها وزن کم می‌کنید بلکه سالم خواهید بود. رژیم‌های غذایی سخت و البته خیلی وقت‌ها موفق در کاهش وزن، معمولاً مشکلاتی برای سلامتی نیز ایجاد می‌کند. ریزش مو، خشکی پوست، لاغری صورت و افتادگی پوست و ... . اما غذاهایی که اینجا به آن‌ها اشاره شده، با تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی و نیز آنتی‌اکسیدان‌ها، از این‌گونه عوارض پیشگیری خواهد کرد.

 

منبع : آکا ایران

چه کسانی نباید ترشی بخورند؟

۸ بهمن ۱۳۹۲

 چه کسانی نباید ترشی بخورند؟

یکی از متداول‌ترین توصیه‌ها برای پیشگیری و درمان بیماری‌های گوارشی، مصرف موادغذایی مفید و اجتناب از خوردن خوراکی‌های مضر است زیرا تغذیه در بروز بسیاری از بیماری‌ها، به‌خصوص بیماری‌های گوارشی، نقش دارد…

در این میان، برخی افراد هم اصلا نباید ترشی بخورند؛ مثلا کسانی که اسید معده‌شان زیاد است و افراد مبتلا به التهاب مری که معمولا در اثر برگشت اسید معده به مری ایجاد می‌شود. بیماران دچار ریفلاکس معده که معمولا احساس ترش‌کردن و سوزش سر دل دارند، به غیر از ترشی، باید از مصرف هرگونه موادترش مانند مرکبات، لواشک و… هم پرهیز کنند زیرا مصرف این خوراکی‌ها باعث تشدید علایم بیماری‌شان می‌شود.

گروه دیگری که بهتر است ترشی نخورند، افراد مبتلا به زخم‌معده و اثنی‌عشر هستند. معمولا این بیماران در اثر زخم‌معده و زخم اثنی‌عشر دردهای شدیدی دارند. در مبتلایان به زخم‌معده، مصرف غذا باعث شدت بیماری می‌شود درحالی که در بیماران دچار زخم اثنی‌عشر، غذاخوردن از شدت ناراحتی‌ می‌کاهد. داروهای تجویزشده برای این بیماران، میزان ترشح اسید را کم می‌کند تا زخم ترمیم شود و بهبود یابد اما مصرف خوراکی‌های اسیدی و ترش‌ مانند انواع ترشی، نه‌تنها بهبود زخم را به تاخیر می‌اندازد بلکه بر شدت و علایم بیماری می‌افزاید.

بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) نیز باید از ترشی خوردن اجتناب کنند به این دلیل که بر شدت مشکل آنها می‌افزاید. در مبتلایان به سوءهاضمه هم اگرچه زخمی در معده وجود ندارد، اما در معده احساس ناراحتی می‌کنند باید برای تشدید نشدن مشکلات گوارشی از مصرف ترشی پرهیز کنند.

در ضمن، مصرف فلفل هم که در تهیه ترشی به کار می‌رود، برای بیماران مبتلا به ناراحتی‌های گوارشی می‌تواند تحریک‌کننده و تشدیدکننده علایم بیماری باشد بنابراین افراد مبتلا به هیچ‌وجه نباید ترشی تند مصرف کنند. از سوی دیگر، نتایج تحقیق‌ها نشان می‌دهد اگر ترشی، مانده و کهنه باشد، وجود قارچ‌های درون آن نه‌تنها برای سلامت مضر است، بلکه می‌تواند سرطان‌زا هم باشد بنابراین باید از خوردن ترشی‌های چند ساله پرهیز کرد زیرا هرچه از زمان تولید آنها بگذرد، میزان نیتراتشان افزایش پیدا می‌کند. لازم است یادآور شوم که بررسی‌ها نشان داده‌اند در مناطقی که میزان مصرف ترشی بالاست، ابتلا به سرطان مری و معده بیشتر گزارش شده است.

 
 
 

رموز حرفه ای شدن در خرید عطر

perfum

خیلی از ما علاقه داریم در آستانه سال جدید، بدنبال خرید عطر برویم، همیشه هم دوست داشتیم در هنگام خرید عطر یک حرفه ای تمام عیار باشیم. فکر نکنیم که برای خرید یک عطر عالی فقط نیاز است تا هر اندازه که می خواهیم پول در اختیار داشته باشیم و یا به فلان مغازه معروف مراجعه کنیم، بهتر است حرفه ای باشیم. خواندنی ها رموز حرفه ای شدن در خرید عطر را برای شما آماده کرده تا بتوانید به یک حرفه ای تمام عیار تبدیل شوید. باید بدانیم عطرها از 78 الی 95 درصد الکل طبیعی به علاوه اسانس های روغنی ساخته می شوند. اینکه در هر عطری میزان اسانس روغنی به کار رفته چقدر باشد، اسامی مختلفی به عطرها می دهد که خوب است شما هم با آنها آشنا شوید تا موقع خرید انتخاب دقیق تری داشته باشید.

انواع عطر

پرفیوم ها: پرفیوم ها بهترین و با دوام ترین نوع رایح ها با 22 درصد اسانس روغنی هستند.

ادو پرفیوم ها: بعد از پرفیوم ها، اتدوپرفیوم ها قرار می گیرند. این گروه با داشتن 15 الی 22 درصد روغن معطر رتبه دوم را به دست می آورند.

ادو تویلت ها: این دسته 8 تا 15 درصد اسانس روغنی دارند.

ادکلن ها: که برای مردان استفاده می شود تنها حدود 4 درصد روغن دارند.

ادوفرش ها: اما رقیق ترین عطرها اصطلاحا ادوفرش نامیده می شوند که 3 درصد اسانس روغنی دارند و به کار آنهایی می آیند که دلشان می خواهد عطرشان بسیار ضعیف و ملایم باشد. هر چقدر میزان اسانس روغنی یک عطر بیشتر باشد قیمتش هم بیشتر و ماندگاری اش زیادتر خواهد بود. برای همین با توجچه به استفاده ای که از عطرتان می کنید یکی از دسته های بالا را انتخاب کنید. معمولا برای مهمانی ها دسته اول و دوم گزینه های بسیار مناسبی هستند، به خصوص آنهایی که دوست ندارند عطرشان را به همراه شان ببرند و مجددا تجدیدش کنند. برای استفاده های روزمره و محیط های کاری، از ادوتویلت ها و ادوفرش ها استفاده کنید که رایحه های رقیق و ملایمی دارند. امروزه ادوپرفیوم ها و ادوتویلت ها، بیشترین تولید خودشان را دارند. چون آدم های امروزی بیشتر از هر چیزی خواستار ماندگاری هستند و هر دو این موارد ماندگاری نسبتا بالایی دارند.

نگهداری عطر

بعد از استعمال عطر از محکم بسته شدن درش مطمئن شوید. شیشه عطرها را در جاهای گرم یا در معرض نور خوشید قرار ندهید. این کار باعث از بین رفتن بخش زیادی از بوی عطر و در عین حال تیره شدنش می شود. به همین خاطر است که خیلی از تولیدکنندگان عطرها شیشه های تیره یا مات را برای عطرشان انتخاب می کنند.

سعی کنید عطری را انتخاب کنید که انگار برای شما ساخته شده است، عطری که با آن احساس راحتی کنید. به اینکه این عطر روی بدن فلان دوست یا آشنا خوش بوست اکتفا نکنید. عطرها را حتما باید روی بدن خودتان امتحان کنید. پوست هر کسی، میزان خشک یا چرب بودنش و حتی رایحه شخصی هر فردی با دیگران متفاوت است . وقتی برای خرید عطر به فروشگاهی می روید، آن عطر را روی بدنتان اسپری کنید و بگذارید 10 دقیقه بماند. معمولا بعد از 10 دقیقه عطرها خودشان را نشان می دهند و می توانید تشخیص بدهید برای شما مناسب هستند یا نه اما هستند عطرهایی که در یک ساعت اول چندان دوست داشتنی به نظر نمی رسند و تازه بعد از گذشت یک ساعت خودی نشان می دهند. سعی کنید برای خرید عطر اصلا و ابدا عجله نکنید. باور کنید آدم لباسی با پارچه زیر را راحت تر از عطر نامناسب تحمل می کند!

رایحه های اصلی

عطرها با اینکه خیلی متفاوت هستند اما در ساخت شان معمولا از یکسری رایحه های اصلی استفاده می شود، رایحه هایی مثل عطر گل ها، رایحه های شرقی، ترکیب گل و رایحه های شرقی، چوب صندل و میوه ها جزو اصلی ترین ها هستند. همچنین گیاهانی مثل بادیان رومی، گل سرخ، ترنج، هل، چوب سدار، اکالیپتوس، کندر، یاسمن، شمعدانی، زنبق، اسطوخودوس، لیمو، یاس بنفش، لی لی، ماگنولیا، خزه، بهار نارنج، پرتاقل، زنبق زرد، نعنا، کاج، تمشک، رز، گل مریم و وانیل جزو موارد بسیار محبوب و پرطرفدار به حساب می آیند. نوع عطر این گیاهان و میوه هاست که تعیین می کند عطر شما سرد است یا گرم.

شاید از خودتان بپرسید؛ چطور می شود عطری که ترکیبی از روغن های معطر و الکل است ماندگار شود؟ در حالی که الکل می پرد و روغن های معطر هم ممکن است زیاد با دوام نباشند. راز ماندگاری عطر با بخش دیگری از طبیعت تکمیل می شود: حیوانات! جالب است بدانیدعطر را با کمک گرفتن از بعضی از حیوانات ماندگار می کنند. حیواناتی مثل آهو، با ایجاد مشک به دوام عطرها کمک می کنند. یعنی معمولا سازندگان عطرهای خوشبو مقداری مشک و عنبر هم به عطرشان اضافه می کنند تا این عطرها مدت زمان بیشتری رایحه شان را حفظ کنند و روی بدن بمانند. معمولا میزان پرفیوم ها و ادوپرفیوم ها به همین خاطر بیشتر از سایر عطرهاست. بنابراین اگر میزان ماندگاری عطر برایتان مهم است به سراغ این دو دسته بروید.

تمام محصولات عطری

از تمام محصولات وابسته به عطرتان استفاده کنید. اگر دقت کرده باشید به خصوصعطرهایی که توسط کمپانی های معروف تولید می شوند معمولا داخل جعبه هایی هستند که سایر محصولات مثل لوسیون و ژل حمام یا دوش هم درونشان قرار گرفته است. برای اینکه همیشه بوی خوبتان به قوت نخستین لحظات استفاده از عطر باقی بماند می توانید موقع استحمام از ژل دوش یا حمام این محصولات استفاده کنید.

بعد از استحمام، لوسیون همان محصول یا اسپری را مورد استفاده قرار دهید. در نهایت هم ادوپرفیوم تان را روی بدن اسپری کنید و مطمئن باشید که این رایحه تا استحمام بعدی به خوبی روی بدنتان باقی خواهد ماند. به خاطر داشته باشید برای استفاده از لوسیون خوب است که از پاها شروع کنید. اینطوری عطر لوسیون رو به بالا می رود و خیلی خوب روی بدن می نشیند.

عطر ارزان قیمت هرگز!

دقت داشته باشید که هیچ گرانی بی حکمت نیست! مسلما یک عطر ارزان قیمت نه چندان معروف نمی تواند جای شرکت های معتبر سازنده عطر را بگیرد. در مورد عطرهای نامرغوب باید بدانید که ممکن است پس از استفاده بد بو شوند برای همین اگر از این نوع عطرها دارید آنها را به هیچ وجه وی لباستان اسپری نکنید. این کار باعث می شود بوی بد به خورد لباس برود و به سختی بتوانید از دستش خلاص شوید اما اگر روی مچ دست هایتان اسپری شده باشد با شست و شو به راحتی از بین خواهد رفت.

عطر را معمولا روی لباس اسپری نمی کنند، به خصوص پرفیوم ها و ادوپرفیوم ها، چون میزان روغن آنها بالاست و روی لباس لکه می اندازد ولی اگر خیلی دوست دارید لباستان هم بوی عطر بدهد، می توانید عطر را روی لباس های تیره و با فاصله اسپری کنید، آن هم در محل هایی که به چشم نمی آیند، مثل زیر تای یقه لباس.

عطر گرم، عطر سرد

معمولا بیشتر افراد تعریف ساده عطر گرم و سرد را می شناسند؛ می دانند عطرهایی که در آنها رایحه شکلات یا چوب صندل یا ادویه های شرقی به کار رفته باشد عطرهای گرم به حساب می آیند و عطرهایی که در آنها رایحه لیمو و نارنج یا هندوانه به کار رفته باشد عطرهای خنک هستند. برای فصل های سرد باید از رایحه های گرم استفاده کرد و برای فصل های گرم از رایحه های سرد.

حالا که کم کم به بهار نزدیک می شویم، بد نیست به فکر عوض کردن عطرتان بیفتید. برای این فصل از رایحه های خنک استفاده کنید. بهتر است برای این فصل 2 عطر تهیه کنید؛ یکی برای استفاده روزمره و دیگری برای مهمانی ها. عطرهای سنگین، مثل تولیدات شرکت دیور یا ورساچه را در مهمانی ها استفاده کنید؛ این عطرها معمولا به تلخی یا شیرینی می زنند.

از آنجایی که با ورود به فصل بهار روزهای گرم هم کم کم خودی نشان می دهند به سراغ عطرهایی با ماندگاری بالا بروید. بدن در فصول گرم سال، بیشتر عرق می کند و همین مسئله باعث از بین رفتن زود به زود بوی عطر می شود. برخلاف زمستان که عطرها برای خودشان حالا حالاها می مانند و جایی نمی روند!

نحوه درست استفاده کردن از عطر

خیلی ها فکر می کنند همین که عطر را روی بدن اسپری کنند، کار تمام است! اشتباه نکنید. عطر زدن آداب مخصوص به خودش را دارد، البته اگر دلتان می خواهد ماندگاری عطرتان بیشتر شود و مرتبا مجبور به استفاده مجدد نباشید؛ عطر را روی قسمت های نبض دار بدن اسپری کنید آن هم نه از فاصله خیلی نزدیک. عطری که از فاصله نزدیک اسپری شود. روی یک نقطه جمع می شود و احتمال اینکه بوی آن به تلخی بزند زیاد می شود مچ دست ها، گردن (در مواردی ممکن است باعث ایجاد حساسیت شود) و آرنج ها محل های اصلی اسپری شدن عطر هستند. دست تان را در فاصله 10 تا 15 سانتیمتری این نقاط بگیرید و به آرامی عطر را اسپری کنید. در مورد مچ دستان یک نکته را به خاطر داشته باشید؛ بعد از استفاده از عطر، مچ ها را به هم نسایید؛ این کار باعث خراب شدن بوی عطرتان می شود.

بعضی ها عطر را تنها روی گردن شان اسپری می کنند اما فقط به گردن اکتفا نکنید چون بخش زیادی از بوی عطرتان رو به بالا خواهد رفت و کمرنگ می شود. مچ دست ها برای تکمیل این پروژه عالی است! یک راه جالب دیگر هم برای اینکه بوی خوشتان بیشتر شود وجود دارد، مقدار کمی از عطرتان را در هوا اسپری کنید و به سمتش بروید، اینطوری عطر روی تمام بدنتان خواهد نشست. اگر عطرتان ماندگاری کمی دارد و برای مثال تا از خانه به مهمانی برسید پریده است یا کمرنگ شده، خوب است شیشه را به همراه تان داشته باشید و وقتی نزدیک مقصد مورد نظرتان شدید از عطرتان مجددا استفاده کنید. این کار عطر را تازه تر نگه می دارد.

عطر اصل

نسبت به خرید عطر اصلف حساس باشید. عطرها مستقیما با سیستم تنفسی شما سروکار دارند. اگر عطر شما نامرغوب باشد احتمال اینکه به بدنتان و حتی به محیط زیست صدمه بزند زیاد است. این روزها زیاد دیده می شود که دستفروش ها عطرهایی را با شکلی شبیه عطرهای اصل می فروشند و متاسفانه عده ای هم این عطرها را می خرند. سری به سایت های فروش عطر مورد نظرتان بزنید. با یک جستجوی ساده متوجه خواهید شد که قیمت آن عطر حدود چقدر است. چطور ممکن است همان عطر را با یک دهم قیمت بفروشند و بگویند اصل هم هست؟ حتی اگر گفتند به خاطر نداشتن جعبه به قیمت پایین فروخته می شوند باور نکنید؛ این عطرها تقلبی هستند.

تشخیص عطر اصلی از تقلبی

چگونه عطر تقلبی را تشخیص دهید؟ عطرهای تقلبی معمولا شیشه های نامرغوب و کدری دارند. چاپ روی شیشه و جعبه معمولا کمرنگ و با نمونه اصل آن متفاوت است و محتویات شیشه به طرز عجیبی غیرعادی به نظر می آید (مثلا خیلی پررنگ هستند). اگر در اینترنت عکس نمونه های اصل را ببینید به راحتی می توانید با نمونه هایی که فروشنده ها به شما نشان می دهند مقایسه کنید و انتخاب درستی داشته باشید.

اگر عطر شما تقلبی باشد می تواند علاوه بر پوست به ریه ها نیز آسیب بزند. علائمی مثل خارش گلو و بینی، عطسه، آبریزش بینی و سرفه می تواند نشان دهنده مشکل دار بودن عطرتان باشد. از طرف دیگر افرادی که آلرژی دارند یا به بیماری ها و مشکلات تنفسی مثل آسم دچار هستند باید بسیار مراقب خودشان باشند.

1- عطر را در نقاط نبض دار بدن استفاده کنید نقاطی که جریان خون قوی و پوست گرم تر از دیگر نقاط می باشد مانند مچ دست، پشت گوش، قفسه سینه، گردن، پشت زانوها و داخل آرنج ها

2- عطر را بصورت چند لایه استفاده کنید تا ماندگاری آن افزایش یابد.

3- پس از 4-3 ساعت معمولا باید مجددا به خودتان عطر بزنید.

4- عطر را در هوای روبروی خود اسپری کرده و از آن عبور کنید. با این کار عطر بطور یکنواخت روی بدن شما می نشیند.

5- هیچگاه عطر را مستقیما روی لباس خود به کار نبرید زیرا ممکن است ایجاد لک کند.

6- هنگام خرید اجازه دهید حداقل عطر بمدت 10 دقیقه روی پوست شام باقی بماندو زمانی که بوی عطر با بوی طبیعی بدن شما آمیخته می گردد ایجادی بوی متفاوتی خواهد کرد. با این کار انتخاب بهتری خواهید کرد. همچنین بیش از 3 عطر را همزمان امتحان نکنید چون بینی شما دیگر قدرت تشخیص نخواهد داشت.

گاهی ممکن است یک عطر تقلبی مشابه اصل را با قیمت مناسب به شما عرضه کنند و ادعا شود که همان عطر اصلی است. مثلا طرف می گوید این را خودم وارد کرده ام و با قیمت مناسب تر می دهم ولی یادتان باشد نمی شود چک پول 50 تومانی را 25 تومان خرید. شما یک محصول دربسته می خرید و داخل آن را نمی بینید. تستر هم هست ولی گاهی ممکن است تستر اصل را به شما نشان بدهند و کالایی که می خرید تقلبی باشد.

در کل بهترین روش برای تشخیص عطر تقلبی و اصل این است که از کنار خیابان یا فروشگاه هایی که نمی شناسید خرید نکنید. وقتی شما فروشگاه را بشناسید با خیال راحت خرید می کنید و نیاز به تشخیص نیست. باید مغازه را بشناسید و مطمئن باشید فروشگاه معتبری است. نمی توانیم بگوییم از کجا می توانید بفهمید عطری که می خرید اصل است ولی می گوییم از کجا می توانید بخرید؛ فروشگاه های معتبر و قدیمی که سال ها در این کار بوده اند.