بایگانی مطالب خواندنی  جالب..
بایگانی مطالب خواندنی  جالب..

بایگانی مطالب خواندنی جالب..

چگونه قهوه‌ اصل و با کیفیت را تشخیص دهیم؟ (راهنمای خرید قهوه) چگونه قهوه دم کنیم؟ خاصیت فوق العاده قهوه با شیر برای بدن.

چگونه قهوه‌ اصل و با کیفیت را تشخیص دهیم؟ (راهنمای خرید قهوه)

نویسنده: بهار خرم
دوشنبه، ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ ۵ دقیقه مطالعه

چگونه قهوه با کیفیت را تشخیص دهیم؟ در این مقاله از هاو کن یو به شما آموزش خواهیم داد که چگونه یک قهوه اصل و یا کیفیت از هر نوع را تشخیص دهید، با ما همراه باشید تا نکات مهمی را که به هنگام خرید و انتخاب قهوه خوب و با کیفیت باید مد نظر داشته باشید را مرور کنیم.

اگر علاقه به خوردن قهوه داشته باشید پس بدون شک تا به حال به نوشیدن این نوشیدنی گرم معتاد شده اید. اما سوالاتی که معمولا دوست داران و علاقه مندان به این نوشیدنی برایشان پیش می آید به دو قسمت تبدیل می شود اول اینکه چگونه یک قهوه خوب، با کیفیت و اصل را تشخیص دهیم و حال که این قهوه را خریداری و تهیه کردیم چگونه صحیح آن را دم کنیم. در این مقاله به مورد اول خواهیم پرداخت و در رابطه با روش صحیح دم کردن قهوه هم می توانید مقاله زیر از هاو کن یو را مطالعه کنید.

چگونه می توانید قهوه را به درستی دم کنید؟

  زمانی که یک فنجان اسپرسو درست می‌کنید، کیفت آن بسیار وابسته به مواد خامی است که برای تهیه آن استفاده کرده‌اید. خیلی از مردم تصور می‌کنند که دانه‌های قهوه برای تیه اسپرسو حتما باید به رنگ تیره باشند، و یا کافیین بالایی داشته باشند و حتما بر روی کیسه قهوه‌‌ای که خریداری می‌کنند کلمه”مخصوص اسپرسو”  نوشته شده باشد. اما کلیه این موارد تصوراتی اشتباه هستند. در حقیقت قهوه اسپرسو می‌تواند از هر نوعی از دانه‌های قهوه تهیه شود و کلمه اسپرسو بیانگر نوعی خاص از دانه‌های قهوه نمی‌باشد، بلکه در اصل  بیانگر روشی برای دم‌کردن این دانه‌ها است، اما لازم است تا بدانید که طعم این مدل قهوه، بسیار وابسته به حرفه‌ای بودن شما در دم‌کردن آن می‌باشد. در زیر می‌توانید برخی نکات مفید را که شما را در خرید بهترین قهوه‌ و در نهایت درست‌ کردن بهترین اسپرسو راهنمایی می‌کند، مطالعه نمایید.

همیشه قهوه را به صورت دانه‌های درسته بخرید

قطعا هر‌چه قدر هم که بر این مساله تاکید شود که، برای درست کردن یک قهوه با کیفیت، مهمترین نکته خریدن آن به صورت دانه‌های قهوه‌ است، کافی نمی‌باشد. برای داشتن بهترین حالت عصاره‌کشی از دانه‌های قهوه، باید بلد باشید تا  خودتان دانه‌های قهوه را به بهترین نحو تبدیل به ذرات ریز و آسیاب شده بکنید. اگر قهوه را به صورت از قبل آسیاب شده تهیه کنید، ( و آسیاب قهوه به بهترین نحو انجام نشده باشد.) قطعا روند عصاره‌کشی دانه‌ها، با بیشترین کیفیت ممکن اتفاق نخواهد افتاد.

 طعم خود دانه‌های قهوه، نسبت به  طعم پودر آن، بسیار با کیفیت‌تر و تازه‌تر هست و اگر آن‌ها را دقیقا در همان روزی که آسیاب شده‌اند دم بکنید، می‌توانید به یک فنجان قهوه بسیار خوش ‌بو و خوش‌طعم برسید. معمولا قهوه آسیاب شده، خیلی زود بو و خاصیتش را از دست می‌دهد و بعد از مدتی ماندن در مغازه و گذشتن از زمان آسیاب آن، کهنه می‌شود.

قهوه‌ اصل تهیه کنید که در بسته‌بندی و یا کیسه‌های هواگیری شده، فروخته شود. (قهوه بسته‌بندی شده تهیه کنید)


اگر چه شما می‌توانید تا قهوه اصل را  به صورت باز و خارج از بسته‌بندی هم  پیدا کنید، اما همیشه سعی کنید تا قهوه بسته‌بندی شده تهیه کنید، زیرا این دسته از قهوه‌ها از طعم و بوی بهتری برخوردارند و با گذشتن زمان، در اثر مجاورت با  هوا اکسیده نشده و خشک نمی‌شوند. اگر خودتان دستگاه قهوه‌ سرخ کن دارید و  قهوه‌تان را خودتان تفت می‌دهید و دستگاهتان مجهز به سیستم بسته‌بندی کردن بدون هوا نیست، سعی کنید تا حداقل قهوه ای که تهیه‌ می‌کنید در دو هفته اخیر تفت داده شده باشد. توجه داشته باشید که، هر چه این زمان کمتر باشد، قطعا کیفیت قهوه‌تان نیز بهتر می‌شود.

بر روی بسته‌بندی قهوه، به دنبال نوشته زمان تفت داده‌ شدن آن باشید

این زمان حداکثر باید ۲ تا ۳ هفته قبل از تاریخ روز باشد. هنگامی که می‌خواهید قهوه اصل تهیه کنید، اگر بر روی بسته‌ بندی آن زمان تفت داده شدن آن ذکر نشده بود، خودتان زمان آن را از باریستا (فروشنده قهوه) سوال کرده و اگر او زمان تفت‌ دادن این قهوه‌ را نمی‌دانست و یا اصلا برایش مهم نبود، بهتر است تا قهوه‌ اصل را از جایی دیگر تهیه نمایید، زیرا هر فروشنده حرفه‌ای قهوه، این را می‌داند که زمان تفت قهوه تاثیر به ‌سزایی در طعم و عطر مطلوب آن دارد.

نباید بر روی دانه‌های قهوه اصل اثری از روغن ببینید

اگر بر روی دانه‌های قهوه‌تان مقدار قابل ملاحظه‌ای روغن دیدید، این اتفاق ناشی از تفت داده شدن بیش از حد دانه‌های قهوه است. زمانی که این دانه‌ها تفت داده می‌شوتد، بر اثر گرما گاز کربن‌دی اکسید تولید شده واین گاز باعث می‌شود تا روغن دانه‌های قهوه‌، با فشاری بالا از منافذ موجود در سلول‌های دانه‌های قهوه بیرون بیاید. اگر این دانه‌ها با دمای بسیار بالا و در مدت خیلی طولانی تفت داده شوند، دیواره سلول‌های دانه‌های قهوه خراب شده و از هم باز می‌شوند و در نتیجه غلظت و چسبندگی روغن موجود در داخل دانه‌ها، کم شده و روغن بیشتری از دانه‌ها به بیرون تراوش کرده و روی سطح دانه‌ها می‌ریزد.

اما اگر این دانه‌ها در دمای کمتری سرخ شوند، دیواره سلول‌ها به راحتی سالم مانده و روغن به حدی چسبناک می‌شود که دیگر نمی‌تواند از داخل دانه‌ها خارج شده و بر روی آن‌ها بریزد. قهوه‌ای که بیش از حد تفت داده شود، حالت سوخته گرفته و خاصیت خود را از دست می‌دهد، در حالی که اگر قهوه به درستی تفت داده شده باشد، روغن دانه‌های آن در داخل دانه‌ها مانده و این امر منجر به ساخته شدن یک اسپرسوی خوب و خوش طعم می‌شود.

در اصل شما با تفت دادن نادرست دانه‌های قهوه اصل باعث می‌شوید، تا پودر حاصل از آسیاب دانه‌های قهوه، حالت چسبناک و لزجی به خود بگیرد. پس به خاطر داشته باشید که می‌توان حتی بدون بیش از حد تفت دادن دانه‌ها، به قهوه‌ای کاملا تیره و در عین حال سرخ شده برسید. پس اگر به دنبال قهوه تیره رنگ و برشته هستید، از دانه‌های قهوه‌ای استفاده کنید که حسابی توسط دستگاه سرخ کن، تفت داده شده‌اند.

اگر  همیشه قهوه‌‌های بسته بندی شده تهیه می‌کنید و در یک دستگاه سرخ کن مرغوب آن‌ها را تفت می‌دهید، مسلما دانه‌های قهوه‌ اصل هیچ وقت روغنی نخواهند شد.

درباره پیشینه قهوه‌تان و این که آن قهوه محصول کدام کشور است، سوال کنید.


حتی هنگامی که به کافی‌شاپ و یا قهوه ‌فروشی رفته و قهوه ترکیب شده (مثلا با شیرخشک و یا شکر قهوه‌ای یا سفید) از فروشنده و یا کارمند کافی‌شاپ می‌خواهید، فروشنده باید درباره این مساله که آن قهوه مورد تقاضای شما، تولید کدام منطقه است، اطلاعاتی دقیق داشته باشد. در صورتی که فروشنده اطلاعات لازم در این ضمینه را نداشت، این امر صرفا به معنای بی‌‌کیفیت بودن قهوه‌ای که انتخاب کرده‌اید نمی‌باشد، بلکه بدین معناست که فروشنده آن قهوه و کارمند آن کافی‌شاپ، اهمیت و تاثیر عناصر اصلی و سازنده یک اسپرسو و قهوه خوب را نمی‌داند. غالبا اکثر قهوه‌ فروشان و کافی‌شاپ‌های خوب، اطلاعاتی عمیق درباره این ‌که قهوه اصل شما محصول کجا می‌باشد و در چه شرایطی به عمل آمده  و چگونه تفت داده شده است، دارند و  از تاثیر عمیق کلیه این موارد بر روی طعم قهوه آگاهی دارند.

گونه قهوه دم کنیم؟ آموزش قدم به قدم و مرحله به مرحله     

در اکثر نقاط دنیا، مردم بعد از خواب شبانگاهی برای از بین بردن خواب آلودگی و امادگی برای شروع کار قهوه می نوشند. از قهوه های دم شده در خانه گرفته تا شرکت های بزرگ فروش قـهوه ی آماده. خرید قـهوه ی آماده مزایای خاص خود را دارد، که از این دست می توان به اتلاف وقت بسیار کمتر آن اشاره کرد. اما با همان مقدار پول پرداخت شده، می توان به مدت یک هفته در خانه قـهوه ی تازه دم داشت. اگر خود تصمیم به دم کردن قهوه در خانه گرفته اید و راه درست آن را نمی دانید در این مقاله از “هاو کن یو” با ما همراه باشید.

ابتدا قهوه را بشناسید

سعی کنید قبل از دم کردن قـهوه در یک کافی شاپ یا باجه های فروش قهوه ی آماده یک فنجان قـهوه ی درجه یک( طبعاً گران قیمت تر) بنوشید تا با طعم آن آشنا باشید، سپس اقدام به خرید قـهوه کنید. در هنگام خریداری قهوه باید به این نکته توجه داشت که طعم همه ی قهـوه ها یکسان نیست و موارد مختلفی چون خاک ، نوع درخت و ارتفاع از سطح دریا و… در عطر و مزه ی آن تاثیر دارند. در این رابطه می توانید کتاب های مختلف قـهوه شناسی تهیه کرده و مطالعه نمایید.

نکته ی دیگری که باید مد نظر شما باشد، انتخاب بین قهوه ی آسیاب شده و قـهوه ی دانه ای (آسیاب نشده) است. پیشنهاد می کنیم برای اطمینان از تازگی قـهوه سعی کنید آن را به صورت دانه ای (فله ای) خریداری کنید.

حال که محصول مورد علاقه ی خود را تعیین کرده اید نوبت به دم کردن آن می رسد. در این مقاله، دو نوع روش دم کردن قهوه آنوزش داده خواهد شد.

روش اول: توسط قـهوه ساز



وسایل مورد نیاز: ۱-قهوه ساز خانگی ۲-خرد کن ۳-فنجان ۴-صافی ریز


  1. ابتدا مقداری از دانه های قهـوه را در خرد کن ریخته و روشن کنید (اگر خرد کن شما درجه دارد، از درجه میانی یا medium استفاده کنید). اگر خرد کن شما دستی است تا حد آسیاب کنید که احساس کنید قهو ه به حالت پودر درآمده باشد.
  2. در این قسمت می توانید برای کیفیت بیشتر، قهـو ه را از صافی ریز رد کنید. دانه های مانده را دور نریزید زیرا آن را برای دفعه ی بعد نیز می توانید استفاده کنید.
  3. در سبد قـهوه، فیلتر کاغذی مناسب را قرار دهید، می توانید از فیلتر های چند بار مصرف موجود در بازار استفاده کنید. اگر فیلتر های کاغذی جداشونده استفاده می کنید، می توانید هر دفعه آن را با آب داغ بشویید تا از بوی کاغذ قهوه جلوگیری کنید.
  4. قهوه را اضافه کنید. مقدار قهوه معمولا ٢ قاشق غذا خوری (یا ٣٠ میلی گرم) به ازای هر فنجان است. اگرچه شما می توانید قدرت و مقدار قهوه را کم و زیاد کنید. اگر مقدار را بیشتر کنید یعنی قهوه ی سنگین تری خواهید داشت و اگر مقدار را از میزان گفته شده کمتر کنید یعنی قهـوه ی سبک تری دم کرده اید.
  5.  آب را به دستگاه اضافه کنید.
    می توانید از پیمانه استفاده کنید یا اینکه از مقدار نوشته شده روی دستگاه پیروی کنید. توجه داشته باشید که اگر قـهوه ی سنگین و تندی دم کردید می توانید از آب بیشتری استفاده کنید تا دوباره قـهوه شما به حالت مطبوع خود باز گردد.
  6. ۶- دستگاه را روشن کنید و چند دقیقه صبر کنید تا صدای قل زدن آب به اتمام برسد. قـهوه آماده است.

روش دوم:توسط قهو ه جوش




این روش، ترفند دم کردن قهوه ترکی به روش سنتی است که در ایران طرفداران زیادی دارد.

  1. ابتدا قهوه ی آسیاب شده را در ظرف قهو ه جوش بریزید. میزان قهو ه به ازای یک فنجان، دو قاشق شربت خوری (متوسط) است.
  2. اگر طبق رسم قصد دارید تا قهوه را باشیر بنوشید مقدار نصف فنجان (باید همان فنجانی باشد که در آخر قهوه را در آن می ریزید) شیر و نصف دیگر را آب بریزید. سپس شیر و آب را در قهوه جوش ریخته و روی شعله ی گاز قرار دهید. اگر علاقه ای به شیر در قهوه ندارید، می توانید به جای شیر, آب بریزید.
  3. در صورت تمایل می توانید به مقدار لازم شکر اضافه کنید. (استاندارد= ١ قاشق شربت خوری)
  4. منتظر بمانید تا قهوه جوش داغ شده و قهوه قل بزند. در این قسمت کف قهوه از دور ظرف به سمت وسط سرازیر می شود. به محض اینکه یک دایره به شعاع ٢ سانتی متر در وسط قهو ه بدون کف باقی ماند، ظرف را از شعله برداشته و در فنجان بریزید.

     

    کد خبر: 234741
    00
    اگر این‌جوری قهوه بخورید، قطعا نابود می‌شوید

    قهوه یک نوشیدنی پرطرفدار است که الزاما نوشیدن آن مضر نیست اما....

    به گزارش بهداشت نیوز، قهوه یک نوشیدنی پرطرفدار است که الزاما نوشیدن آن مضر نیست اما این عادات نادرست است که باعث خطرناک شدن این نوشیدنی برای سلامتی جسم و روان می شود.

    در کنار فوایدی که قهوه دارد طبیعی است که مصرف بدون حد آن و بدون رعایت نکاتی مهم خود را در معرض عوارض جدی قرار میدهید.

    عوارض نوشیدن بیش از حد قهوه
    در صورت مصرف بیش از 400 میلی گرم قهوه در روز، به عوارض منفی آن مانند به هم ریختگی ساعات خواب شبانه، ابتلا به اضطراب و استرس ، عصبی شدن، ایجاد لرزش، تغییر در ریتم و ضربان قلب دچار خواهید شد.

    اگر میزان مصرف قهوه بیش از 3 تا 5 فنجان در روز نباشد ، قهوه می تواند نقش محافظ را برای قلب ایفا کند. البته این عوارض جنبه ارثی دارد و به حساسیت شخصی شما به کافئین، وابسته است.

    عادات اشتباه در مصرف قهوه که سلامت شما را نابود می کند
    نوشیدن بیش از 4 فنجان قهوه در روز خطرناک است
    میزان مصرف کافئین، نباید از مرز 400 میلی گرم در روز تجاوز کند و این میزان در هر نوبت نباید بیشتر از 200 میلی گرم باشد.

    بنابراین شما نهایتاً میتوانید 4 فنجان قهوه در روز میل کنید اما اگر در کنار قهوه از نوشیدنی های کافئین دار دیگری نیز استفاده می کنید (مثل چای یا نوشابه های انرژی زا)، از تعداد فنجان های قهوه روزانه خود بکاهید و به میزان کافئین آنها نیز دقت کنید و مراقب باشید که مجموع کافئین دریافتی بدنتان در روز، از مرز 400 میلی گرم تجاوز نکند.

    یک فنجان چای 150 میلی لیتری، حاوی 32 میلی گرم کافئین است و یک بطری کوچک نوشابه انرژی زا، حاوی 80 میلی گرم که تقریباً معادل کافئین یک فنجان قهوه است. بنابراین اگر قهوه کمتری مصرف کنید می توانید در کنار آن، چای و سایر نوشیدنی ها را نیز مصرف نمایید.

    کدام نوع قهوه کافئین کمتری دارد؟
    قهوه اسپرسو به نظر طعم قوی تری دارد ولی حاوی کافئین زیادی نیست. قهوه اسپرسو در حجم کوچک تری (٣٠ میلی لیتری) سرو می شود در آن حجم، کافئین کمتری از قهوه ی تصفیه شده که معمولا در حجم بیشتری (١٢٥ میلی لیتری) سرو می شود، دارد.

    مثلا یک فنجان 30 میلی لیتری اسپرسو، 60 تا 80 میلی گرم کافئین دارد اما یک فنجان 125 میلی لیتری قهوه تصفیه شده، حدوداً 100 میلی گرم کافئین دارد. باید بدانید قهوه اسپرسو دارای ذرات چرب به مقدار بسیار اندک می باشد بنابراین خطری برای افراد مبتلا به چربی و بیماری قلبی و عروقی ندارد.

    قهوه ربوستای خالص نسبت به قهوه عربیکا، دو برابر کافئین بیشتری دارد. قهوه تصفیه شده ای که در قهوه جوش برقی آماده می شود، نسبت به اسپرسو، کافئین بیشتری دارد زیرا در مدت طولانی تری در حالت دم قرار داشته است.

    دور قهوه ی جوشیده خط بکشید
    از مصرف قهوه جوشیده (قهوه ترک) پرهیز کنید زیرا دانه های قهوه حاوی چربی بسیار بالایی هستند و موجب افزایش کلسترول خون می شوند. هنگامی که آب جوش را مستقیم بر روی این دانه ها می ریزیم، چربی موجود در آنها جدا و داخل آب می شود.

    بنابراین اگر در مصرف این قهوه تصفیه نشده افراط کنید، به مشکلات قلبی- عروقی دچار می شوید. می توانید قهوه های فوری را با خیال راحت مصرف کنید زیرا این نوع از قهوه کاملاً چربی زدایی شده است و شما می توانید با خیال آسوده بر روی آن آب جوش بریزید.

    قهوه جوش های دارای صافی کاغذی را تهیه کنید
    اگر دوست دارید قهوه ترک مصرف کنید اما به علت چربی آن از مصرفش خودداری می کنید ، توصیه می شود ، این قهوه را درون قهوه جوش هایی که دارای صافی فلزی هستند، دم نکنید زیرا چربی آن گرفته نمی شود بهتر است به سراغ قهوه جوش هایی که صافی کاغذی دارند و یا صافی هایشان تاریخ مصرف دارد، بروید.

    قبل از خواب قهوه می نوشید !! بدترین زمان مصرف قهوه
    اگر نسبت به کافئین حساس هستید، بهتر است که پس از ساعت 4 عصر، لب به قهوه نزنید و در کل سعی کنید مصرف قهوه روزانه خود را به حداقل برسانید زیرا قهوه در مدت زمان خواب و کیفیت آن تأثیرات زیادی دارد.

    کافئین در مغز به گیرندگان آدنوزین مرتبط می شود و عملکرد این ماده آرامبخش، که عموماً در زمان خواب تولید می شود، را مختل می سازد.

    کافئین سبب تحریک محرک های عصبی می شود و در نتیجه خواب را از چشمان شما می گیرد. البته تأثیرات کافئین در همه افراد یکسان نیست و این قضیه با سوخت و ساز بدن هر فردی قابل توجیه است.

    بعضی از افراد که سوخت و ساز آرام تری دارند و بدن آنها کافئین را با سرعت کمتری دفع می کند و این ماده به مدت طولانی تری در خون آنها باقی می ماند. بنابراین این افراد نباید قهوه را در ساعت عصر مصرف نمایند و بهتر است مصرف قهوه در صبح باشد.


    نوشیدن قهوه در دوران بارداری

    مصرف کافئین در دوران بارداری نباید بیش از 200 میلی گرم در روز باشد زیرا نباید جنین را بیش از حد در معرض کافئین قرار داد، چرا که هنوز آنزیم های دفع این ماده در بدن او تکامل نیافته اند و این احتمال وجود دارد که کافئین رشد جنین را با مشکل مواجه سازد و حتی منجر به زایمان زودهنگام شود.

    نابراین در این دوره، کافئین کمتری مصرف نمایید و در روز بیش از یک فنجان قهوه یا یک نوشیدنی کافئین دار دیگر، مصرف نکنید.

    مصرف قهوه به همراه بعضی از داروها
    در کبد ، متابولیسم و سوخت و ساز داروهای شیمیایی و کافئین با یک آنزیم مشترک انجام می شود. بنابراین کافئین با مولکول های دارویی وارد رقابت شده و بیشتر در خون باقی می ماند، در این شرایط احتمال عدم تأثیر داروها قوی تر خواهد شد.

    اگر داروی خاصی مصرف می کنید و تحت درمان هستید در خصوص مصرف قهوه با پزشکتان مشورت کنید و سؤالاتی از او در مورد تأثیرات قهوه بر عملکرد داروهای مصرفی، بپرسید.

    بعضی از داروها مانند آنتی بیوتیک ها، بنزودیازپین (داروی آرام بخش- ضد اضطراب، صرع و بی خوابی)، داروهای خواب آور و نیز داروهای تنگ کننده عروق را در کنار قهوه مصرف نکنید.


     

    خواص قهوه

    اگر به نکات بالا دقت کنید، می‌توانید تا حد زیادی قهوه تقلبی را از قهوه اصل تشخیص دهید. قهوه اصل بسیار خوشمزه بوده و خواص زیادی برای بدن دارد. اما باید دقت کنید که در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. از جمله خواص و فواید قهوه این است که قهوه اثرات چربی‌سوزی بسیار زیادی دارد. مطالعات مختلف نشان داده که کافئین موجود در قهوه می‌تواند سوخت و ساز بدن را ۳ تا ۱۱ درصد بالا ببرد. این رقم در مورد افراد چاق حتی به ۳۰ درصد هم می‌رسد. قهوه از آنجا که حاوی میزان زیادی کافئین است، آدرنالین خون را بالا می‌برد و به چربی‌سوزی در بدن کمک می‌کند.

    یک فنجان قهوه حاوی موادی مغذی چون ویتامین B، پتاسیم، منگنز، منیزیم و نیاسین است. بنابراین نوشیدن دو تا سه فنجان قهوه در روز می‌تواند مواد مغذی بدن را برای شما فراهم کند. کافئین موجود در قهوه باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود. مطالعات نشان داده ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ در افرادی که قهوه مصرف می‌کنند ۵۰ درصد کمتر از دیگر افراد است. قهوه به دلیل داشتن مواد غذایی و خاصیت شگفت آورش باعث جلوگیری از ابتلا به آلزایمر می‌شود. همچنین کافئین که ماده اصلی قهوه است، خطر ابتلا به بیماری‌هایی چون پارکینسون را کاهش می‌دهد. بر اساس برخی مطالعات، مصرف روزانه قهوه ۳۰ تا ۵۰ درصد احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون را کاهش می‌دهد.

    قهوه از کبد محافظت می‌کند. این ماده نشاط آور و ضد افسردگی است. طبق تحقیقات کسانی که قهوه مصرف می‌کنند کمتر دچار انواع سرطان از جمله سرطان روده می‌شوند. مصرف قهوه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را که ناشی از فشار خون بالاست کاهش می‌دهد. کافئین نقش پررنگی در این موضوع دارد

    خاصیت فوق العاده قهوه با شیر برای بدن

  5. کدخبر: ۵۵۲۷۲۱
    برای مقابله با آسیب‌های بدن ناشی از التهاب، آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند پلی‌فنول‌ها به کاهش استرس اکسیداتیو در بدن ما کمک می‌کنند.
    خاصیت فوق العاده قهوه با شیر برای بدن

    به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، ارث نوشت، مطالعه جدید به رهبری دانشگاه کپنهاگ نشان داده است که قهوه با شیر می‌تواند اثر ضد التهابی قوی داشته باشد زیرا ترکیب آنتی اکسیدان‌های قهوه با پروتئین‌های شیر خواص ضد التهابی سلول‌های ایمنی را دو برابر می‌کند.

    هنگامی که پاتوژن‌ها و سایر مواد خارجی وارد بدن ما می‌شوند، سیستم‌ ایمنی بدن ما با استفاده از ارتشی از گلبول‌های سفید و مواد شیمیایی برای محافظت از ما واکنش نشان می‌دهد که منجر به التهاب می‌شود. برای مقابله با آسیب‌های بدن ناشی از التهاب، آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند پلی‌فنول‌ها به کاهش استرس اکسیداتیو در بدن ما کمک می‌کنند. با این حال، چیزهای زیادی در مورد این مواد مفید ناشناخته باقی مانده است. اکنون، محققان بررسی کرده‌اند که وقتی پلی‌فنل‌ها با مولکول‌های دیگر، مانند آمینو اسیدها واکنش می‌دهند، چه اتفاقی می‌افتد.

    ماریان لوند، نویسنده ارشد این تحقیق و متخصص علوم غذایی در کپنهاگ گفت: در این مطالعه، ما نشان می‌دهیم که وقتی پلی‌فنل با یک اسید آمینه واکنش می‌دهد، اثر مهاری آن بر التهاب در سلول‌های ایمنی افزایش می‌یابد. به این ترتیب، به وضوح قابل تصور است که این ترکیب می‌تواند تأثیر مفیدی بر التهاب در انسان نیز داشته باشد.

    برای بررسی اثر ضدالتهابی پلی‌فنل‌های مخلوط با پروتئین، دانشمندان از التهاب مصنوعی روی سلول‌های ایمنی استفاده و کشف کردند، سلول‌هایی که در معرض این ترکیب قرار می‌گیرند دو برابر بیشتر از سلول‌هایی که فقط پلی‌فنول‌ها به آن اضافه می‌شود، در مبارزه با التهاب مؤثر هستند.

    نتایج نشان می‌دهد که واکنش بین پلی‌فنل‌ها و پروتئین‌ها در برخی از نوشیدنی‌های قهوه با شیری که ما مطالعه کردیم اتفاق می‌افتد. در واقع، واکنش آنقدر سریع اتفاق می‌افتد که اجتناب از آن در هر یک از غذاهایی که تاکنون مطالعه کرده‌ایم سخت بوده است.

    از آنجایی که انسان آنقدر پلی‌فنول را جذب نمی‌کند، بسیاری از محققان در حال مطالعه چگونگی کپسوله‌ کردن پلی‌فنول‌ها در ساختارهای پروتئینی هستند که جذب آنها را در بدن بهبود می‌بخشد. این راهبرد مزیت اضافی افزایش اثرات ضد التهابی پلی‌فنول‌ها را به همراه دارد.

    آیانوشیدن قهوه با معده خالی باعث مشکلات گوارشی می‌شود؟

    این مطالعه در مجله Agricultural and Food Chemistry منتشر شده است.هوه ممکن است عوارض جانبی منفی نیز داشته باشد صرف نظر از اینکه آن را با معده خالی می‌نوشید. به عنوان نمونه کافئین می‌تواند اعتیاد آور باشد و ژنتیک برخی از افراد ممکن است آنها را نسبت به آن حساس کند. به این دلیل که مصرف منظم قهوه می‌تواند شیمی‌مغز شما را تغییر دهد و برای تولید همان اثرات به تدریج به مقدار بیشتری کافئین نیاز دارد.

    نوشیدن مقادیر بیش از حد قهوه ممکن است منجر به اضطراب، بی قراری، تپش قلب و وخیم تر شدن حملات وحشت شود. حتی ممکن است در برخی افراد به سردرد، میگرن و فشار خون بالا منجر شود به همین دلیل اغلب متخصصان موافقند باید میزان کافئین خود را حدود ۴۰۰ میلی گرم در روز کاهش دهید. از آنجا که اثرات آن در بزرگسالان می‌تواند تا ۷ ساعت طول بکشد، همچنین قهوه می‌تواند خواب شما را مختل کند به ویژه اگر آن را اواخر روز بنوشید.

    به زنان باردار توصیه می‌شود مصرف قهوه خود را به یک تا ۲ فنجان در روز محدود کنند. به خاطر داشته باشید به نظر نمی‌رسد نوشیدن قهوه با معده خالی بر قدرت یا فراوانی این اثرات تاثیر بگذارد.

    بسیاری از مردم صبح قبل از خوردن صبحانه از نوشیدن قهوه لذت می‌برند. با وجود افسانه های پایدار شواهد علمی‌ اندکی نشان می‌دهد نوشیدن آن با معده خالی مضر باشد. در عوض، بدون توجه به نحوه مصرف تاثیرات مشابهی روی بدن شما می‌گذارد. در عین حال، اگر هنگام نوشیدن قهوه با معده خالی دچار مشکلات گوارشی می‌شوید سعی کنید آن را همراه صبحانه میل کن.

سن خواب زمان مرگ را تعیین می‌کند ( سلامتی خواب در طولانی بودن عمر انسان مفید است)

نفر

۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۸

سن خواب زمان مرگ را تعیین می‌کند

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: دانشمندان از «سن خواب» برای استنباط سلامت طولانی مدت استفاده می‌کنند.

محققان پزشکی استنفورد یک معیار گویا دیگر را توصیف کرده‌اند که می‌تواند مرگ و میر را پیش‌بینی کند که سن خواب نامیده می شود. سن خواب یک سن پیش بینی شده است که بر اساس کیفیت خواب با سلامت فرد مرتبط است.

بنابراین برای مثال، اگر ویژگی‌های خواب ده‌ها فرد ۵۵ ساله را تجزیه و تحلیل کنید و آنها را میانگین بگیرید، ایده‌ای خواهید داشت که خواب در آن سن چگونه است.به عنوان مثال، فردی که ۵۵ سال دارد و در طول شب با چرخه‌های REM با کیفیت خوب می خوابد ، از نظر تئوری ممکن است ، ۴۵ سال داشته باشد.

متخصص خواب امانوئل میگنوت و همکارانش حدود ۱۲۰۰۰ مطالعه را تجزیه و تحلیل کردند، که هر یک از آنها بر روی یک فرد متمرکز بود و ویژگی های خواب آنها را مانند حرکت چانه و پاها، تنفس و ضربان قلب گزارش می کرد.

هدف آنها ایجاد سیستمی بود که سن خواب فرد را تعیین می کرد و با استفاده از یادگیری ماشینی، تغییرات خواب را که بیشترین ارتباط را با مرگ و میر دارند، شناسایی می کرد.به طور کلی، خواب افراد در سنین مختلف متفاوت است و تغییرات در کیفیت خواب یکی از اولین و مستندترین نشانه های پیری و سلامت ضعیف است.

سن خواب مشخص نیست و ما قدرت بهبود آن را داریم. این مطالعه به رهبری میگنوت، پروفسور کریگ رینولدز در پزشکی خواب در پزشکی استنفورد منتشر شد. ریولدز با میگنو، که ۳۰ سال روی خواب مطالعه کرده است، در مورد اینکه چرا سن خواب مهم است، چگونه محاسبه می شود و یافته های این مطالعه در مورد سلامتی ما چه می گوید ، بررسی کرده است.

اما چرا سن خواب را مطالعه کنیم؟

هنگامی که می خوابید ، ارتباط شما با ورودی های حسی قطع می شود . در حالت ایده آل، دنیای بیرونی پر سر و صدا یا نورها شما را آزار نمی دهد.

در طول خواب، این فقط مغز نیست که یک برنامه خودکار را پشت سر می گذارد، بلکه ضربان قلب و تنفس نیز تغییر می کند، و تغییرات در اینها می تواند پیش بینی کننده اولیه یک اختلال سلامتی باشد.ما حدود یک سوم زندگی خود را در خواب می گذرانیم ، این یک جزء اساسی از رفاه عمومی ما است.به خوبی شناخته شده است که تقریباً در هر اختلالی ، خواب یکی از اولین چیزهایی است که مختل می شود.

به عنوان مثال، حدود ۵ یا ۱۰ سال قبل از ظاهر شدن سایر علائم در بیماران پارکینسون، یک اختلال خواب خاص رخ می دهد که در طی آن بیمار به شدت رویاهایی می بیند ، فریاد می زند یا با مشت به دیوار می کوبد.

مهمترین یافته از این مطالعه چه بود؟

یافته اصلی ما این بود که تکه تکه شدن خواب - زمانی که افراد چندین بار در طول شب برای کمتر از یک دقیقه بیدار می شوند و آن را به خاطر نمی آورند، قوی ترین پیش بینی کننده مرگ و میر بود.اگرچه پیوندی در داده‌ها مشاهده می‌کنیم، اما چگونگی کمک آن به مرگ و میر ناشناخته است.

حتی اگر سن خواب شما بیشتر از سن تقویمی باشد، به این معنی نیست که خطر مرگ و میر شما بالاتر خواهد بود.آدم‌هایی را می‌بینید که در ۹۰ سالگی سیگار می‌کشند و الکل می‌نوشند و از خود می‌پرسید: چطور این شخص این همه مدت زنده مانده است؟

رفتن به رختخواب و بیدار شدن در ساعات منظم کلیدی برای بهبود خواب شما است. این بدان معنا نیست ست که زیاد بخوابید، بلکه اطمینان حاصل کنید که کاملاً استراحت کرده اید.این مقدار برای همه متفاوت است و بازه آن نسبت به‌ افراد مختلف، متغییر است.

تاریک نگه داشتن محیط خواب در شب، ورزش منظم اما نه خیلی نزدیک به زمان خواب، عدم مصرف الکل و کافئین در حوالی زمان خواب و پرهیز از وعده های غذایی سنگین در شب، همگی به خواب سالم کمک می کنند.

چگونه سن خواب را در این مطالعه محاسبه شد؟

محققان از یک برنامه یادگیری ماشینی برای پیش بینی سن خواب با استفاده از داده های مطالعه خواب و سن هر فرد در این برنامه ها استفاده کردند ، که به آن ها می گوید : یک خواب متوسط در یک سن خاص چگونه به نظر می رسد.

این الگوریتم الگوهای موجود در داده ها را تشخیص می دهد و از آن اطلاعات برای پیش بینی سن خواب استفاده می کند.محققان می گویند: هنگامی که الگوریتم ساخته شد ، می توانیم از آن برای تعیین سن خواب بیشتر استفاده کنیم.برای برخی افراد، سن خواب آنها بسیار بزرگتر از سن تقویمی آنها به نظر می رسد.ما می توانیم از تفاوت بین سن تقویمی و سن خواب آنها برای پیش بینی مرگ و میر استفاده کنیم.بر اساس این ایده که سن خواب بالاتر نشان دهنده یک مشکل سلامتی است.

در واقع، ما دریافتیم ، افراد با سن خواب بالاتر در مقایسه با سن واقعی خود، بر اساس خواب بیمارانی که بعداً فوت کردند ، در معرض خطر مرگ و میر بیشتری قرار دارند.از مطالعات دیگر، می دانیم که خواب ضعیف در شرایط مختلفی مانند آپنه خواب ، تخریب عصبی ، چاقی و درد مزمن دیده می شود.

اینکه خواب ضعیف چگونه باعث، تشدید یا نتیجه این شرایط می شود، ناشناخته است.

محققان می گویند: امیدواریم بتوانیم از مطالعات خواب برای پیش‌بینی و درمان بهتر بیماری قبل از تظاهر به مرگ استفاده کنیم.این مطالعه تنها شامل ۱۲۰۰۰ نفر بود. در آینده، ما سعی خواهیم کرد وقوع حملات قلبی، سکته مغزی و بیماری آلزایمر را که باعث مرگ و میر می شود در آینده پیش بینی کنیم.

ما با دانشمندان دانشگاه هاروارد برای جمع آور۲۵۰۰۰۰ مطالعه خواب کار می کنیم. بسیاری از داده‌های این مجموعه بزرگ‌تر ۱۰ سال پیش جمع‌آوری شد و به ما امکان پیش‌بینی بهتر مرگ و میر را داده است.

به این دلیل یک باره در خواب فلج می شوید!

فلج خواب که عوام به آن بختک می‌گویند زمانی اتفاق می‌افتد که در حالی که از خواب بیدار می شوید یا به خواب می روید نمی توانید حرکت کنید یا صحبت کنید؛ این پدیده می تواند ترسناک باشد اما بی ضرر است و بیشتر مردم فقط یک یا دو بار در زندگی خود آن را تجربه می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در هنگام فلج خواب فرد بیدار است اما نمی تواند حرکت کند و یا صحبت کند و این حالت توام با رویاهای وحشتناک است و می‌تواند برای چند دقیقه به طول بیانجامد.

بیشتر بخوانید:

ارتباط شگفت انگیز قرار گرفتن در معرض نور خورشید و اشتها

با کمک هوش مصنوعی می‌توانیم زبان حیوانات را بفهمیم؟

در واقع حالت اختناق و سنگینی است که گاهی در خواب به انسان دست می‌دهد، رویای وحشتناک با احساس خفقان و سنگینی بدن که انسان را از خواب می‌پراند.

علل فلج خواب

فلج خواب زمانی اتفاق می افتد که نمی توانید عضلات خود را در هنگام بیدار شدن یا به خواب رفتن حرکت دهید. این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که شما در حالت خواب هستید اما مغزتان فعال است.

مشخص نیست که چرا فلج خواب ممکن است اتفاق بیفتد اما با موارد زیر مرتبط است:

اختلال در الگوهای خواب، به عنوان مثال، به دلیل شیفت کاری

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

اختلال اضطراب عمومی

اختلال هراس

سابقه خانوادگی فلج خواب

بختک چیست؟

کارهایی که می توانید برای جلوگیری از فلج خواب انجام دهید

سعی کنید به طور منظم ۶ تا ۸ ساعت در روز بخوابید

هر شب تقریباً در ساعت یکسانی به رختخواب بروید و هر روز صبح در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید

ورزش منظم داشته باشید، اما نه در ۴ ساعت قبل از خواب


ر این مقاله قصد داریم شما را با نشانه‌ها و علائمی آشنا کنیم که نشان می‌دهد شما با خودتان مهربان نیستید و از خود مراقبت نمی‌کنید.

به  گزارش آی زندگی و به نقل از sistersletter، بدن ما قادر است با علائم و نشانه‌هایی وضعیت درونی خود را گزارش دهد؛ این علامت‌ها نشان می‌دهند که آیا شما مراقب خودتان هستید یا خیر؟

اگرچه بدن مان نمی‌تواند خیلی واضح کلمات را به زبان بیاورد و با ما صحبت کند؛  اما روش خاص خود را دارد و از این طریق اطلاعاتی را به ما منتقل می‌کند.

به سردرد، تنش عضلانی، درد، ناراحتی معده و کمبود انرژی فکر کنید.

همهٔ اینها راه‌هایی هستند که بدن به شما اطلاع می‌دهد یک مشکلی وجود دارد.

احساس خستگی

اگر احساس می‌کنید همیشه خسته هستید و در طول روز چرت می‌زنید؛ یک جای کار می‎لنگد.

خستگی بیش از حد یکی از آن علائمی است که به راحتی از آن چشم پوشی می‌کنیم و آن را به سبک زندگی پرمشغله خود ربط می دهیم.

به غیر از کمبود خواب، عوامل بسیار زیادی وجود دارد که باعث خستگی می‌شود.

حواس پرتی

ممکن است در حال آشپزی باشید و ۱۵ دقیقه بعد متوجه شوید که اجاق گاز را روشن نکرده اید. یا در حالی که تلفن همراه در دستتان بوده، به دنبال آن می‌گردید.

این حواس پرتی و عدم تمرکز می‌تواند مربوط به دوران پیش از یائسگی باشد، اما ممکن است نشانه ای از کمبود خواب باشد. علاوه بر این شاید شما نیاز به استراحت و تنفس عمیق برای کاهش استرس دارید.

چربی دور کمر شما در حال رشد است

بله، بسیاری از زنان با افزایش سن اضافه وزن پیدا می‌کنند. اما افزایش وزن به این معنی است که باید عادات غذایی خود را تغییر دهید و فعالیت بدنی خود را افزایش دهید. خوشبختانه با تغییراتی ساده می‌توانید وزن کم کنید.

خیلی سریع مریض می‌شوید

اگر به سرعت بیماری‌ها را به سمت خود جذب می‌کنید و دچار سرماخوردگی، آنفولانزا و هر چیز دیگری می‌شوید؛ این نشانه ای است که سیستم ایمنی شما در بهترین حالت خود نیست.

سیستم ایمنی ما برای مقابله با استرس‌های فیزیکی، احساسی و بیرونی ساخته شده است، اما اگر دائماً با تمام آن عوامل استرس‌زا بدون تسکین مقابله کنید، پس از یک نقطه خاص، سیستم ایمنی بدن تان کم می‌آورد و در برابر این بیماری‌ها آسیب پذیر می‌شود.

دوست دارید با همه حرف بزنید و ارتباط برقرار کنید.

شما به محض دیدن عزیزان، همکاران و حتی افراد تصادفی در فروشگاه مواد غذایی به سمت آن‌ها می‌روید و دوست دارید حرف بزنید.

یا برای کوچک‌ترین چیزها گریه می‌کنید.

این طغیان‌های عاطفی ممکن است به دلیل استرس مزمن حل نشده باشد. بنابراین باید خود مراقبتی بهتری داشته باشید و احتمالاً با یک درمانگر صحبت کنید.

کاهش میل جنسی

این طبیعی است که بعد از یائسگی یا شرایط روحی خاص، زندگی جنسی شما دچار تغییر شود. اما اگر از نظر جسمی، ذهنی و عاطفی از خود مراقبت نکنید، این میل در شما فروکش کرده و نشان دهندهٔ این است شما در شرایط نرمالی قرار ندارید.

کم بودن مدفوع

اگر میزان مدفوع تان کم است و یبوست دارید بدون شک مشکلی در بدن شما وجود دارد. این مشکل در تغذیه، مصرف آب، ورزش یا میزان استرس شما است.

ریزش زیاد موها

اگر به درستی از بدن و ذهن خود مراقبت نکنید، موهایتان خشک و شکننده می‌شوند، بیشتر می‌ریزند یا نازک‌تر می‌شوند.

تبلیغ

ناگفته‌هایی از شیخ احمد کافی به روایت ازخواهرکوچکترش .

۲۹

دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
۲ نفر

از مسجد علی‌آباد تا مقصد پیاده راه می‌افتیم و فرصت مناسبی پیدا می‌شود که در طول مسیر به سؤالات ذهنمان فکر کنیم! نخستین چیز که نظرمان را جلب می‌کند، این است که اهالی با شنیدن نام شیخ احمد کافی خیلی احترام می گذارند و در پیدا کردن آدرس منزلش کمکمان می کنند.

مرحوم شیخ احمد کافی

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام: روی زنگ در خانه عبارت جالبی نوشته شده: «منزل کافی، لطفاً زنگ‌های دیگر را نزنید.»‌ این کار صاحبخانه برای این است که مبادا کسانی که با اهل این خانه کاری دارند به اشتباه زنگ خانه دیگران را بزنند و خدای ناکرده باعث ناراحتی همسایه‌ها شوند. بانویی میانسال با چهره‌ای مهربان به استقبالمان می‌آید و ما را به داخل خانه راهنمایی می‌کند. در نگاه اول مبهوت می‌شویم از این‌ همه سادگی! چشمان ما عادت ندارند به  دیدن چنین خانه‌ای و تو را می‌برد به زمانی که هنوز مبلمان و تخت، پایش به هر خانه‌ای باز نشده بود. خانه‌ای آراسته، تمیز و مرتب با چند فرش ساده و چند پشتی که می‌توانیم به راحتی به آن تکیه بدهیم و به خاطرات «طیبه کافی» بانوی هم محله‌ای که کوچک‌ترین خواهر «شیخ احمد کافی» و متولد مهر ماه سال ۱۳۳۶ است، گوش کنیم و در این بین چند ماجرای جذاب و خواندنی که در اسناد و کتاب‌های  تاریخی آمده را برایتان گردآوری کردیم.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

مرحوم «شیخ احمد کافی» در سحرگاه جمعه ۳۰ تیرماه ۱۳۵۷ بر اثر تصادف رانندگی به شکل مرموزی درگذشت. در این تصادف یک کامیون ارتشی با ماشین پژویی که او سوار آن بود و شخصی به نام «عنابستانی» رانندگی آن را به عهده داشت، تصادف کرد. برادر احمد کافی از احتمال کشته شدن او در آمبولانس توسط عوامل ساواک، سخن گفته است اما پس از گذشت ٤٤ سال از انقلاب هنوز ابهاماتی در مورد مرگ مشکوک شیخ احمدکافی وجود دارد. از «نعمت‌اله‌نصیری» سومین رئیس سازمان امنیت و اطلاعات کشور (ساواک) نقل شده است که ماجرای تصادف به‌دستور مستقیم  خود محمدرضا پهلوی بوده است. به بهانه چهل و چهارمین سالگرد درگذشت شیخ «احمدکافی» سراغ «طیبه کافی» خواهر او در محله علی‌آباد در محدوده منطقه۱۶ رفتیم.

برادرم را یک دل سیر ندیدم

شاید نسل جدید او را خوب نشناسد اما کسانی که انقلاب را دیده‌اند، می‌گویند شیخ احمد کافی یکی از وزنه‌های تأثیرگذار دوران مبارزات علیه رژیم پهلوی بود. کسی که هنوز سخنرانی‌هایش طرفدار دارد و به قول قدیمی‌ها شیخ احمد کلید ورود به قلب جوان‌ها را داشت. حالا کنار خواهرش یعنی کوچک‌ترین فرزند خانواده کافی نشسته‌ایم. خواهری که باوجود اختلاف سنی زیاد با برادرش، هنوز خاطرات بسیاری از برادر به یاد دارد. وقتی می‌خواهیم از آن روزها برای ما بگوید، آه بلندی می‌کشد و می‌گوید برادرم را یک دل سیر ندیدم و ادامه می‌دهد: «تازه جرقه‌های انقلاب خورده بود و برادرم بیشتر اوقات در خانه نبود. شب‌ها به مسجد می‌رفت و روزها به منبر. گاهی مادرم اعتراض می‌کرد و می‌گفت قرار ما نبود که تو را نبینیم اما زبان خوشی داشت و زود از مادر دلجویی می‌کرد.»

ناگفته‌هایی از شیخ احمد کافی به روایت خواهر | صحنه تصادف برادرم ساختگی بود

«طیبه کافی» کمی مکث می‌کند و ادامه می‌دهد:«خیلی به هم وابسته بودیم. یادم می‌آید وقتی برای نخستین بار به ایلام تبعید شد، در یک تماس تلفنی ابراز دلتنگی کرد. بعد از آن دیگر طاقت نیاوردم و با خانواده راهی ایلام شدیم. چندروزی پیش او ماندیم تا رفع دلتنگی شود و کمی در محضرش باشیم.»

کافی نگاهی به‌ عکس همسر شهیدش می‌کند و ادامه می‌دهد: «همسرم از دوستان نزدیک برادرم شیخ احمد بود. یک روز به خانه آمد و گفت خواستگاری برایت در نظرگرفته‌ام، فقط باید بدانی اگر در خانه پدرت از لحاظ مالی تأمین بودی، در خانه شوهر قرار نیست همین‌طور باشد. باید سازگار باشی! همیشه اعتقاد داشت اگر شخص مناسبی در اطرافتان هست، خودتان پیشنهاد ازدواج بدهید. مثل همیشه به حرف‌هایی که بالای منبر می‌زد، عمل کرد و ازدواج ما هم این‌طور رقم خورد.» در بین صحبت‌ها به‌سادگی خانه اشاره می‌کنیم. لبخند شیرینی می‌زند و می‌گوید: «همیشه اگر برادرم چیزی را به مردم توصیه می‌کرد، ابتدا در خانه خودمان به اجرا درمی‌آمد. اگر می‌گفت فلان کار را نکنید، اول از همه اعضای خانواده را منع می‌کرد. حالا اگر من خانه پرزرق و برق فراهم کنم، پس نصیحت‌های برادرم چه می‌شود که همیشه بر ساده زیستی تأکید می‌کرد؟ به‌علاوه اینکه خودش با وجود وضع مالی خوب، همیشه ساده زندگی می‌کرد و می‌گفت جلو خرج‌های بیهوده را بگیرید. یادم می‌آید هیچ‌وقت غذای زیاد در خانه‌اش پخته نمی‌شد و تجملاتی در منزلش وجود نداشت. حتی وقتی برادرهایم ازدواج کردند، آنها را به خانه خودش آورد. می‌گفت اینجا بزرگ است و می‌توانیم همه درکنار هم زندگی کنیم.» خواهرمرحوم کافی ادامه می‌دهد: «نصیحت برادرم هنوز درگوشم است. او می‌گفت اگر می‌خواهی مردم به حرف‌هایت گوش کنند، اول از خودت شروع کن.»

ناگفته‌هایی از شیخ احمد کافی به روایت خواهر | صحنه تصادف برادرم ساختگی بود

دوست نداشت چراغ مهدیه خاموش بماند

بعید است تابه‌حال اسمی از مهدیه تهران به گوشتان نخورده باشد. مهدیه‌ای که بیشتر اعیاد مذهبی و عزاداری‌ها در آنجا با شور متفاوتی برگزار می‌شود. بد نیست بدانید این مهدیه یادگار شیخ احمد کافی است. روزگار درازی هم هست که از معروف‌ترین مکان‌های مذهبی پایتخت محسوب می‌شود. خانم کافی درباره ساخت این مهدیه می‌گوید: «برادرم مهدیه‌های زیادی در شهرستان‌ها ساخت اما سال ۱۳۴۷ با کمک‌های مردمی قطعه زمینی به مساحت ۴ هزارمترمربع در محله امیریه، روبه‌روی منزلش خرید و مهدیه تهران را ساخت. قبل از آن در خانه شخصی‌اش بساط روضه و دعا برپا می‌کرد. بیشتر اوقات هم به مجالس دعوت می‌شد اما بعد از ساخت مهدیه تأکید داشت که نباید چراغ مهدیه خاموش شود. اگر به برنامه‌ای در شهرستان دعوت می‌شد، می‌گفت باید پنجشنبه‌ها در مهدیه باشم.»

می‌دانیم برادرم را ساواک به شهادت رساند

«بارها ساواکی‌ها به خانه‌مان ریختند. هرچه داشتیم وسط حیاط پخش ‌کردند و به دنبال کتاب‌ها و یادداشت‌های برادرم می‌گشتند. خانه ما آب‌انبار داشت؛ یادم می‌آید یکبار حتی آب‌انبار را هم ساعت‌ها گشتند. پدرم مدیر مدرسه بود و اغلب سکوت می‌کرد اما مادرم آنها را نفرین می‌کرد.» خواهر مرحوم کافی ادامه می‌دهد: «یک تصادف مشکوک برادرم را از ما گرفت. ۳۰ تیر سال ۵۷ و شب تولد آقا امام زمان(عج) بود. امام خمینی(ره) دستور دادند که به خاطر کشتار قم توسط رژیم پهلوی، جشنی گرفته نشود. برادرم همان روز راهی مشهد مقدس و در یک تصادف مشکوک کشته شد. خیلی‌ها می‌گویند تصادف ساختگی بود. بعدها مشخص شد راننده‌اش یک ساواکی بوده اما چیزی که با چشمانم دیدم این است که وقتی با اعضای خانواده به صحنه تصادف رسیدیم، پیکر برادرم شسته شده و صحنه تصادف کاملاً از بین رفته بود. پیکرش را به سختی از  عناصر رژیم گرفتیم و قرار شد او را بی‌سر و صدا به خاک بسپاریم که درست بعد از خاکسپاری راهپیمایی عظیم مردم مشهد شروع و شعار مرگ بر شاه بر زبان‌ها جاری شد.»

دزدی که پیش شیخ توبه کرد و کاسب معتبر بازار شد

از خانم کافی می‌خواهیم خاطره‌ای از برادرش برای ما بگوید. او پس از کمی تأمل می‌گوید: «این خاطره را از برادرم شنیده‌ام. روزی درحال سخنرانی بود که جوانی نزد او آمد و اعتراف به دزدی کرد. جوان به برادرم گفته بود خلافکار است و آخرین دزدی‌اش، چراغ ماشین خود شیخ احمد بوده است. برادرم دست ایشان را گرفته و به بازار می‌برد. به کاسبان بازار می‌گوید که این جوان از شما دزدی کرده و به خاطر من حلالش کنید. کاسبان بازار که از شجاعت جوان لذت می‌برند، کمک کرده وکاری برای او دست‌وپا می‌کنند. شاید جالب باشد بدانید که آن جوان‌سال‌ها یکی از کاسبان سرشناس و معتبر بازار تهران بود.»

خانه‌ای آشنا برای نیازمندان و دردمندان  

خانه شیخ کافی در علی‌آباد معروف است، خانه‌ای که نیازمندان زیادی دست‌پر از آنجا برمی‌گردند. حالا خیلی‌ها می‌دانند اگر گرفتار شدند، می‌توانند در این خانه را بزنند و مشکل‌شان را مطرح کنند. خواهر مرحوم کافی می‌گوید: «نزدیک به ۲۷ سال است که در این محله زندگی می‌کنم. افراد زیادی من را می‌شناسند و بیشتر افراد من را به‌واسطه احترام به برادرم مورد لطف قرار می‌دهند. در این سال‌ها صندوق قرض‌الحسنه‌ای در خانه راه‌اندازی کرده‌ام تا گره از مشکلات هم‌محله‌ای‌ها باز کنیم. اهالی محله هرچقدر که در توان داشته باشند، به این صندوق می‌دهند. نیازمندان را شناسایی می‌کنیم و با توجه به اولویت مشکلات‌شان، به آنها وام می‌دهیم. آنها هم ماهانه مبلغ بسیار کمی از پول را به صندوق برمی‌گردانند.»

او ادامه می‌دهد: «با اینکه اداره این صندوق با من است اما بانی آن مردم هستند. چیزی که در این کار خیر برای ما اهمیت زیادی دارد، کمک به نیازمندان بدون باخبر شدن همسایه‌هاست. ماه رمضان امسال ۱۲۰سبد کالا به خانواده‌های نیازمند دادیم.»

علی‌آبادی‌ها دلبسته مسجد محل 

«علی‌آباد محله خوبی است. بافت مذهبی دارد و اهالی برای شهدا و خانواده آنها احترام خاصی قائلند.» خواهر شیخ کافی با بیان این مطلب می‌گوید: «موضوعی که در اینجا بسیار قابل‌توجه است، استقبال مردم از مسجد علی‌آباد است. این استقبال به‌اندازه‌ای است که گاهی در مسجد جای نشستن نیست و این مسئله نشان‌دهنده مذهبی بودن مردم این محله است. البته بیشتر اهالی این منطقه بومی هستند و این یکی دیگر از نقاط قوت محله است.»

ناگفته‌هایی از شیخ احمد کافی به روایت خواهر | صحنه تصادف برادرم ساختگی بود

حرف و کلامش برای مردم حرمت داشت

 قدیمی‌ها هنوز هم نوای یا امام زمان(عج) شیخ احمد کافی را به خاطر دارند. نوایی که انگار در جان آنها طنین انداخته است. خیلی‌ها اعتقاد دارند چیزی که او را از همردیفان خودش در آن زمان متمایز کرده بود، کمک به نیازمندان بود. برادرش حاج «حسین کافی» می‌گوید: «ایشان زیاد به منبر می‌رفت؛ بسیاری از هیئت‌ها برای آمدن ایشان مبالغ زیادی در نظر می‌گرفتند اما قبولی این کار توسط شیخ احمد به چند دلیل بود. اول اینکه اعتقاد داشت نباید منبرها را خالی گذاشت و دوم اینکه می‌توانست درآمدش را برای ساخت مسجد و کمک به نیازمندان صرف کند.» او ادامه می‌دهد: «گاهی در منبر اعلام می‌کرد که برای فلان مشکل نیاز به کمک مردمی است. مردم هم پول جمع می‌کردند و خیلی زود مشکل افراد حل می‌شد چون حرف شیخ احمد برای مردم حرمت و احترام داشت.»

با اعضای خانواده مهربان بود

از مرحوم کافی ۴ پسر و ۲ دختر به یادگار مانده است. فرزندانی که تبعید و بازجویی‌های پدر توسط ساواک را شاهد بودند. «محسن کافی» فرزند دوم حاج احمد کافی است که از بین بچه‌هایش، نخستین فرزند روحانی او به شمار می‌رود. محسن کافی در حوزه علمیه مشهد طلبه شده و بعد از آن وارد حوزه علمیه قم شده است. او درباره تأثیر شیخ احمد در زندگی شخصی‌اش می‌گوید: «۱۵ ساله بودم که ایشان از دنیا رفتند. ۸ ماه قبل از فوت پدرم، در حوزه علمیه مشهد طلبه شدم و تا سال۶۵ در آنجا ادامه تحصیل دادم.قطعاً تأثیر پدر در زندگی ما زیاد بوده است. ایشان تأکید زیادی به پرهیزکاری داشتند. عشق ایشان به خانواده مثال‌زدنی بود. با افراد خانواده بسیار مهربان بودند و ساعت‌های زیادی در شبانه‌روز به مطالعه می‌پرداختند.»

ناگفته‌هایی از شیخ احمد کافی به روایت خواهر | صحنه تصادف برادرم ساختگی بود

دکان عرق فروشی که کتابخانه شد

نزدیک مهدیه تهران، سه، چهارتا دکان پایین‌تر، یک دکان عرق‌فروشی بود. شیخ کافی خیلی ناراحت بودکه جنب مهدیه، عرق‌فروشی است. یک روز هم از خانه بیرون آمد و دید یک مشت از این جوان‌هایی که نباید جلو دکانش باشند، هستند. پیرمردی ارمنی و عرق‌فروش بود که «آرشاک» صدایش می‌زدند. بنابراین یک بچه مذهبی را فرستاد و گفت برو ببین‌ اینها چکار می‌کنند؟ آمد و گفت:حاج‌آقا ‌این (آرشاک) می‌فرستد دنبال جوان‌های مردم، وقتی می‌آیند آنجا، یک پیاله آبجو همین‌طوری و مجانی به ‌اینها می‌دهد. یک ساندویچ همین‌طوری به آنها تعارف می‌کند. کباب برای‌ اینها درست می‌کند، می‌خواهد ‌اینها را مبتلا (به شراب‌خوری) کند و بکشد.

شیخ احمد کافی، یک روز ‌این ارمنی را خواستش و آمد خانه‌شان. به او گفت من را می‌شناسی؟ گفت :«بله حاج آقا. شما سه چهار ساله ‌اینجا تشریف دارید.» بعد به آرشاک گفت:«من سه تا پیشنهاد به تو می‌دهم؛ اول اینکه ۱۰ هزار تومان از پول آخوندیم که از کسی هم نمی‌گیرم، قربه الی‌الله‌ به تو می‌دهم، تو در عوض، تغییر شغل بده یعنی خودت باش، دکانت هم باشد، فقط شغلت را عوض کن. دوم ‌اینکه دکانت را بفروش؛ من از تو می‌خرم و سوم اینکه درب دکانت را می‌بندم.»

ارمنی در جواب گفت: «تغییر شغل که نمی‌دهم؛ دکان را هم نمی‌فروشم. حالا چطور می‌خواهی ببندی حاجی؟» شیخ به او گفت:«تو با یک کسی‌ داری حرف می‌زنی که یک خرده‌ای قانون‌ها را هم می‌داند.» گفت: «چطور؟» پاسخ داد:«چندساله که قانون تصویب شده که پیاله‌فروشی ممنوعه! یعنی بطری‌بطری بفروشی طوری نیست ولی اگر در پیاله بریزی و بفروشی ممنوعه و تو اینجا پیاله‌فروشی داری. ‌این جریمه دارد. به یکی از این بچه‌های مذهبی یک ماه ۲ هزار تومان حقوق می‌دهم، می‌گویم‌ اینجا بایستد تا شراب ریختی توی پیاله، می‌گویم یک تلفن بکند کلانتری محل، بیایند جریمه‌ات کنند. اگر جریمه‌ات نکردند به مقام بالاترش شکایت می‌کنم، ‌این‌قدر پیگیری می‌کنم تا در دکانت را ببندم. من یک آخوند پاشنه‌گیر بالا کشیده‌ای هستم. در کارهای دینی عجیبم. به قیافه‌ام نگاه نکن که شُل و وِل هستم، در این کارها (نهی ازمنکر) قرص هستم. در دین ما هم خرید عرق و هم فروش عرق و هم خوردن عرق و هم درست‌ کردنش حرام است. هم کار کردن در کارخانه عرق‌فروشی و هم جنس به آن فروختن همه حرام است.» خلاصه اینکه در نهایت حرفهای شیخ احمد کافی به دل آرشاک نشست و با رضایت حاضر به فروش مغازه شد . دکان عرق فروشی آرشاک را ۵۰ هزار تومان خرید و آنجا به کتابفروشی اسلامی‌ تبدیل و جای شیشه‌های عرق و شراب، کتاب‌های دینی چیده‌ شد.

کد خبر