بایگانی مطالب خواندنی  جالب..
بایگانی مطالب خواندنی  جالب..

بایگانی مطالب خواندنی جالب..

1-چگونه غصه به درد جسمی بدل می‌شود? 2 -خودمان خراب شده ایم، نه دنیا»3 - نامه ای از لندن: «علم حفظ کردنی نیست»

چگونه غصه به درد جسمی بدل می‌شود


مادر لی ریکبی، سرباز بریتانیایی که چند سال پیش در خیابانی در لندن به قتل رسید، می‌گوید از زمان مرگ پسرش هر روز در ناحیه سینه درد دارد. چرا داغداری روی برخی افراد چنین تاثیری دارد؟

وقتی شیرا شیلر پسر ۱۰ ساله خود مکس را ناگهان به خاطر نارسایی قلبی از دست داد علاوه بر غصه خوردن به عوارض جسمی مثل درد قفسه سینه دچار شد.

او می گوید: "مثل این است که چیزی روی سینه شما نشسته است. مثل اینکه دستی قلب شما را می‌فشارد. روزهایی که حالم خوب نیست احساس می‌کنم نمی‌توانم نفس بکشم."

او تنها کسی نیست که چنین دردی احساس می کند. لین ریگبی ۴۹ ساله که پسرش لی در سال ۲۰۱۳ در جنوب شرقی لندن به قتل رسید، به بی بی سی گفت: "من هر روز در ناحیه سینه احساس درد می‌کنم و این درد هیچگاه قطع نمی‌شود."

کلماتی مثل "دل‌شکستگی"، "درد" و "زجر" معمولا برای توصیف فشارهای عاطفی شدید به کار می‌روند اما کسانی که دچار اندوه شدید می‌شوند می‌گویند غصه را در شکل دردهای جسمانی تجربه می‌کنند.

به گفته انجمن روانشناسی بریتانیا دل درد شدید، تپش شدید قلب، لرزش اندامها، زنده شدن خاطرات گذشته و حساسیت شدید به سرو صدا از جمله پیامدهای جسمانی داغداری است ولی این عوارض جسمانی در همه یکسان نیست و مردم از نظر احساسی و عاطفی در غم از دست دادن عزیرانشان، واکنش‌های مختلفی نشان می‌دهند.

باربارا وانت، گوینده و مجری تلوزیون، به یاد می‌آورد که پس از مرگ شوهرش نیک کلارک، از مجریان بی‌بی‌سی، در سال ۲۰۰۶، در ناحیه شکم درد شدیدی احساس می‌کرد. او می گوید: "خیلی سنگین بود، مثل یک وزنه سنگین و مثل یک عفونت گوارشی بود."

باربارا وانت که اکنون مدیر یک نهاد خیریه به نام "وینستونز ویش" است که به کودکان داغدار کمک می‌کند، می‌گوید دو سال از غذا خوردن لذت نمی‌برد و هیچگاه احساس گرسنگی نمی‌کرد:

"به حدی لاغر شده بودم که دیگران از ظاهر من می‌ترسیدند." صدایش مثل جیغ کلاغ شده بود و پزشکان به او گفتند این عارضه، شوکی است که به جسم او وارد شده است.

دانشوران از مدت ها پیش متوجه شده بودند که غم و غصه شدید علاوه بر عوارض روحی پیامدهای عاطفی نیز دارد.

آزمایش‌های پژوهشگران در دانشگاه لس آنجلس نشان داده است که بخشی از قشر مغز به نام کورتکس قدامی سینگولیت، دردهای جسمی را کنترل می‌کند، در عین حال مسئول دریافت و پردازش دردهای عاطلفی است.

احساس درد در قفسه سینه عارضه شایعی است. الکس لیون استاد دانشگاه پزشکی و متخصص قلب و عروق می گوید: "تعدادی از بیماران من پس از یک دوره دشوار عاطفی به درد و یا تپش قلب مبتلا شدند."

این حالت که معمولا "عارضه دل‌شکستگی" نامیده می‌شود با عنوان کاردیومیوپاتی (اختلال ماهیچه قلب) تاکوتسوبو یا کاردیومیوپاتی ناشی از استرس شناخته می‌شود. به گفته بنیاد بیماری‌های قلبی بریتانیا این حالت معمولا پس از یک دوره استرس عاطفی و یا جسمی شدید روی می دهد: "عضلات قلب به ناگهان ضعیف می‌شوند و یکی از حفره‌های قلب تغییر شکل پیدا می‌کند."

تخمین زده می‌شود که در بریتانیا هر ساله از هر یک میلیون نفر، صد نفر دچار این عارضه می‌شوند. تحقیقاتی که امپریال کالج لندن انجام داده نشان می‌دهد بروز این حالت ممکن است واکنش طبیعی برای حفاظت قلب در برابر افزایش تولید آدرنالین باشد که معمولا در حالت شوک و یا اندوه شدید اتفاق می‌افتد.

از دست دادن عزیران در عین حال فرد داغدار را در برابر عفونت آسیب‌پذیر می‌کند. پژوهشی در دانشگاه بیرمنگهام نشان داده که در افراد داغدار و بخصوص افراد سالخورده ممکن است کارکرد نوتروفیل‌ها را مختل کنند. نوتروفیل پر شمارترین نوع گلبول سفید است که در مقابله با باکتری‌ها و پیشگیری از بیماری‌هایی مثل عفونت ریه نقش مهمی دارد.

شاید این نکته بتواند توضیح دهد چرا در برخی موارد زوج‌های سالخورده به فاصله کوتاهی از یکدیگر فوت می‌کنند، یک نمونه برجسته آن مرگ مارجی و کلیفورد هارتلند، زوج سالخورده ساکن شهر کاونتری بود که در سال ۲۰۱۴ در هفتاد و ششمین سالگرد ازدواج خود به فاصله ۱۴ ساعت از یکدیگر درگذشتند. در همان سال زوج دیگری به نام دان و مکسین سیمپسونز در کالیفرنیا که ۶۲ سال با هم زندگی کرده بودند به فاصله ۴ ساعت از یکدیگر در یک تختخواب و در حالی که در ساعات آخر زندگی دست‌های یکدیگر را گرفته بودند، در گذشتند.

آنا فیلیپس پروفسور طب رفتاری در دانشگاه بیرمنگهام و سرپرست تحقیقات در باره نوتروفیل‌‎ها می‌گوید: "مردم اصطلاحا می‌گویند که دل‌شکستگی شدید باعث مرگ می‌شود. ما ترجیح می‌دهیم بگوییم که این افراد تحت تاثیر تغییرات سیستم ایمنی می‌میرند."

پژوهش ویلیامز و دیگران نیز نشان می‌دهد واکسن در افرادی که در یک سال اخیر داغدار بوده‌اند، پادتن کمتری تولید می‌کند.

ولی با وجود حجم پژوهش‌ها و دانش پزشکی موجود در مورد رابطه غصه و نارحتی‌های جسمی، بروز این عوارض برای خود افراد داغدار کاملا غیرمترقبه است. جسیکا میچل از مسئولان یک بنیاد خیریه که به افراد داغدار کمک می‌کند می‌گوید: "گاهی اوقات مردم از تغییر در وضعیت جسمی خود به شدت تعجب کرده و احساس می‌کنند مریض شده‌اند."

افرادی که با این بنیاد خیریه تماس می‌گیرند معمولا از خستگی ممتد، بی‌خوابی، سردرد، تغییر در اشتها، تغییر در سیکل عادت ماهانه شکایت کرده و احساس می‌کنند زودتر از گذشته مریض می‌شوند. جسیکا میچل می‌افزاید: "از این موارد دریافته‌ایم که غصه خوردن و داغداری از نظر جسمی نیز به افراد فشار زیادی می‌آورد و این فشار فقط در ذهن و روح احساس نمی‌شود."

شیرا شیلر به یاد می‌آورد پس از مرگ پسرش به خود یادآوری می‌کرد که دیوانه نشده و احساس درد شکم او واقعی است:

"من و همسرم در مورد پیامدهای جسمی دوران داغداری صحبت می‌کردیم و متوجه شدیم که هر دوی ما درد مشابهی داریم."

شیرا شیلر می‌افزاید درک نکردن این موارد نشان می‌دهد که جامعه حاضر نیست در مورد داغ از دست دادن عزیران با صراحت حرف بزند:

"این هنوز هم تابوی بزرگی است. مردم حوصله ندارند درد دل و ناراحتی شما را بشنوند."


«خودمان خراب شده ایم، نه دنیا»

  • 6 مهٔ 2016 - 17 اردیبهشت 1395
 
تصویر روی جلد لغتنامۀ جیبی «کالینز» که به اندازۀ یک پاکت سیگار است و لغت «دنیا» (world) را این طور معنی کرده است: «عالم هستی - حیطۀ وجود – بشریت – جامعۀ انسانی.» لغتنامۀ جیبی است، فرهنگ شش جلدی «معین نیست» که به جای «بشریت» و «جامعۀ انسانی» بگوید: «چیزی است که انسان را از خدا باز دارد.»

سلام. می گویند «گوتفرید لایبنیتس» (۱)، فیلسوف و ریاضیدان بزرگ آلمانی، و از بازیگران صحنۀ سیاست آلمان و اروپا در قرنِ پُر تحوّل هفدهم میلادی، گفته است: «همیشه ما باید خودمان را با دنیا سازگار کنیم، چون دنیا خودش را با ما سازگار نخواهد کرد.(۲)» آیا این حرفِ «لایبنیتس» در مفهوم به این حرف «مسعود سعد سلمان» (۳)، شاعر بزرگ قرن پنجم هجری، شباهت دارد، که می گوید: «اگر زمانه [با تو] نسازد، تو با زمانه بساز»؟ آیا کلمۀ «دنیا» در ذهن آن فیلسوف آلمانی همان معنایی را دارد که کلمۀ «زمانه» در ذهن این شاعر ایرانی؟

امروز، خیلی از مردم در شِکوه و دادخواهی از «دنیا» و «زمانه» با صفتهایی یاد می کنند که در معنی تقریباً یا کاملاً یکسان است. این نمونه ها را از نوشته های اینترنی گرفته ام: «زمانه خراب است»، «دنیا خراب شده است»؛ «دنیای پلید»، «زمانۀ کثیف»؛ «عجب دنیای بی رحمی!»، «عجب زمانۀ بدی شده است!»؛ «این دنیای ستمگر»، «در این زمانۀ نامرد»؛ «با این دنیای لعنتی»، «از دست این زمانۀ لاکردار!»

البتّه شما تعریف کلمۀ «دنیا» را از «فرهنگ فارسی معین» بپرسید، می گوید: «دنیا : – (یک) جهانی که در آن هستیم؛ عالم مادّی؛ این جهان، عالمِ حاضر در مقابل آخرت، عقبی. (دو) کرۀ زمین. (سه) در تصوّف چیزی است که انسان را از خدا باز دارد.»


 
نامه ای از لندن: «علم حفظ کردنی نیست»

از «لغتنامۀ دهخدا» هم بپرسید، همینها را می گوید، به اضافۀ چیزهایی که یا قوطیهاش در دکّۀ عطّاری زبان فارسی خالی شده است، یا هیچوقت قوطی نداشته است (۴)، یا حفظ عفّت کلام آنها را «ناگفتنی» می کند. «زمانه» را هم در تعریف با «زمان» به معنی «روزگار» و «دهر» یکی دانسته اند

. امّا همۀ فارسی زبانها، چه برزگرها و چرخ ریسهای بیسواد «زحمت آباد»، چه «بحرالعلوم»ها و «ذی فنون»های «رحمت آباد» (۵)، می دانند که «دنیا» و «زمانه» معنیهای دیگری دارد که از اینها خیلی مهمّ تر است.

من بندۀ حقّ نمی خواهم بگویم که ما، مثل خیلی چیزهای دیگر «دنیا»ی امروز، یک لغتنامۀ جامع و صحیح و دقیق و سالم هم نداریم! نه خیر، داریم، همه چیز داریم، و از لطف و مرحمت خدا، خوبش را هم داریم. امّا این انگلیسها که صدها جور لغتنامه دارند، در یکی از آنها که مخصوص زبان آموزان خارجی است، و اعتبار تاریخی دانشگاه آکسفورد انگلستان پشتوانۀ دقّت و صحّت آن است، برای کلمۀ «ورلد» (world)، که در فارسی به ش می گوییم «دنیا» یا «جهان» سه تا «معنی» یا «تعریف» اصلی داده است، که در لغتنامه های فارسی پیدا نمی شود، از این قرار:

 
اگر در یک روزنامۀ انگلیسی
 بنویسند:«What a cruel world we live in» که یعنی «در چه دنیای بیرحمی زندگی می کنیم» منظورشان از «دنیا» کره زمین، عالم مادّی، این جهان، عالمِ حاضر در مقابل آخرت، عقبی نیست، بلکه جامعۀ انسانی است، وضعی است که بشریت به وجود آورده است.

یک - «کرۀ زمین با همۀ مملکتهای آن و همۀ مردمانی که در آن مملکتها زندگی می کنند. ۲- همۀ مردم و جامعه های کرۀ زمین. ۳- زندگی فرد و آنچه به زندگی او وابسته است.» و البتّه در یک لغتنامۀ جامع و معتبر اینترنتی ۳۱ معنی یا تعریف دیگر به این سه تا اضافه شده است. خوب، لابد این انگلیسیها متّه به خشخاش کلمه ها می گذارند. دنیا دنیاست دیگر. از هر بچّۀ چهار پنج ساله ای بپرسید «دنیا» یعنی چی؟ کرۀ زمین را نشانتان می دهد، ولی اگر به ش بگویید: «دنیا خراب شده است!» در جوابتان می گوید: «نه!» و اگر این حرف را تکرار کنید، ممکن است خیال کند مسخره ش می کنید و با دلخوری بگوید : «خودتان خراب شده اید، نه دنیا!»


زیر نویسها:

۱- «گوتفرید لایبنیتس» (Gottfried Leibniz)، فیلسوف و ریاضیدان بزرگ آلمانی، و از بازیگران صحنۀ سیاست آلمان و اروپا در قرنِ پُر تحوّل هفدهم میلادی،که عصر خرد گرایی آغاز شده بود.

۲- «همیشه ما باید خودمان را با دنیا سازگار کنیم، چون دنیا خودش را با ما سازگار نخواهد کرد.» این گفته را «مثیو استوارت» (Matthew Stewrt) مؤلّف کتاب «درباری و رافضی» (The Courtier and the Heretic)، دربارۀ زندگی و افکار «لایبنیتس» و «اسپینوزا»، نقل کرده است.

۳- بیت کامل مسعود سعد سلمان این است: «اگر سپهر بگردد ز حال خود، تو مگرد، / وگر زمانه نسازد، تو با زمانه بساز!» این طور که از مصرع اوّل برداشت می شود، توصیه به ایستادگی در برابر سختیهاست، ولی اگر «زمانه» را «وضع مردم ساختۀ جامعه» نگیریم، و آن را «زمان» و «دهر» بدانیم، مفهوم مصرع دوم سازگار شدن با تقدیر است، که با مفهوم مصراع اوّل تضادّ پیدا می کند.

۴- عطّارهای قدیم فقط عطر نمی فروختند، بلکه از داروهای گیاهی چیزهایی سرشان می شد و بعضیشان حتّی طبابت هم می کردند و در قوطیهاشان گیاهداروی هر دردی را داشتند

. به همین دلیل مثلاً وقتی که کسی حرفی می زد که عجیب بود و دور از منطق عام، گفته می شد که حرفش «در قوطی هیچ عطّاری پیدا نمی شود. » من بندۀ حق هم وقتی که این جور تعریفها و معنیها را در لغتنامه در برابر کلمۀ «دنیا» می بینم، به این ضرب المثل پناه می برم: «دنیا: - تأنیث ادنی ، به معنی نزدیکتر ... (یک تعریف ناخوشایند دیگر هم در اینجا نانوشته می ماند) ... مشتق از دنو که به معنی قریب باشد چرا که دنیا اقرب است به سوی آدمی به نسبت عقبی ... (و یک تعریف منافی با عفّت کلام دیگر که آن هم در اینجا نانوشته می ماند) ... مشتق از دنائت که به معنی ناکسی و زبونی است ... کنایه از معاشرت و مجامعت ... و ...

۵- معنی و منظور از «زحمت آباد» و «رحمت آباد» معلوم و روشن است و احتیاجی به توضیح ندارد، امّا گفتنی است که در واقعیت بسیار آبادیهایی به اسم «رحمت آباد» داریم، امّا فکر نمی کردم که در عالم واقعیت اسم هیچ آبادی ای را «زحمت آباد» گذاشته باشند. در اینترنت اینها را یافتم: زحمت آباد در استان کرمان، نزدیک عنبرآباد؛ رودخانۀ زحمت آباد؛ زحمت آباد قلعه گنج. امّا بعضی از شاعران استعارۀ «محنت آباد» را در اشاره به «دنیا» به کار برده اند. نظامی گنجه ای گفته است: «چو روزی بگذرم زین محنت آباد، / از آن ترسم کزین هم ناوری یاد.» و حافظ شیرازی گفته است: «چه گویمت که به میخانه دوش مست و خراب / سروش عالم غیبم چه مژده‌ها داده ست: / که ای بلند نظر شاهباز سدره نشین/ نشیمن تو نه این کنج محنت آباد است .»


آوریل 2016 - 10 اردیبهشت 1395

نامه ای از لندن: «علم حفظ کردنی نیست»

شما را نمی دانم، امّا من سی، چهل سالی ست که نسبت به کلمۀ «علم»، هم دچارِ شکّ شده ام، هم دچارِ حسّاسیت. لابُد می خواهید بدانید که منظورم از «علم» که اصلش عربی است، همان «دانشِ» فارسی است؟ نه خیر! اگر به خاطرتان باشد، چند وقت پیش هم دربارۀ فرقِ «دانش» و «علم»، عرض و عریضه ای داشتم. امّا این بار می خواهم بگویم چرا دانستنِ این فرق خیلی اهمیت دارد.

به یادم می آید که چهل سال پیش در ایران، تلویزیونها مسابقه هایی می گذاشتند که پایه ش سؤالهایی از «اطّلاعاتِ عمومی» بود. اینجا، در انگلیس هم، تلویزیونها از این مسابقه ها می گذارند و همان طور که می دانید، به «اطّلاعاتِ عمومی» می گویند «جِنِرال نالج» (general knowledge). جنرال: «عمومی»، نالج هم، در این مورد، «اطّلاعات» (۱).


البتّه ما کلمۀ «نالج» انگلیسی را، به جای «اطّلاعات»، می توانیم به «دانش» (۲) ترجمه کنیم، و مثلاً بگوییم: «فلانکس دربارۀ کشورهای آمریکای لاتین دانشِ زیادی دارد!» (۳) امّا «دانشِ» این آدم دربارۀ کشورهای آمریکای لاتین هر قدر هم که زیاد باشد، این «دانشِ» اطّلاع هست، آگاهی هست، خبر هست، امّا «علم» نیست.

فارسی زبانها کلمۀ «دانش» و خویشاوندهاش، از جمله دانستن، دانایی، دانشور، و دانشمند را همیشه داشته اند، امّا از وقتی که با نظام آموزشهای تخصّصی و عالی در غرب آشنا شدند، با راهنماییِ عقل سلیم «نالج» انگلیسی را به آگاهی، اطّلاع، و دانش ترجمه کردند، و به کلمۀ «ساینسِ» (۴) انگلیسی که رسیدند، برای آن کلمۀ عربی «علم» را به کار بردند و در موردهایی هم ازجمع مکسّر آن، یعنی «علوم» استفاده کردند (۵).

تفاوتِ مفهومِ دو کلمۀ «نالج» و «ساینس»، یعنی تفاوتِ «دانش» و «علم» سؤالی ست که در سایتهای اینترنتی انگلیسی هم مطرح شده است، و جوابهایی، در یک جا مختصر، در یک جا مفصّل، به آنها داده اند. یکی از جوابهای ساده و مختصر، امّا نه جامع و مانع (۶)، این است که: «علم مطالعۀ اصولی جهانِ طبیعی و مادّی بر اساس آزمایش و مشاهده است، و دانش چیزهایی است که دربارۀ علم می دانیم.»

فردوسی طوسی که فرموده است: «توانا بود هر که دانا بود/ ز دانش دل پیر برنا بود»، منظورش از «دانش» علم پزشکی، ریاضیات، نجوم، و مانند اینها نبوده است، آگاهی درست و عقلی و منطقی از ماهیت زندگی و عالم هستی بوده است (۷).

بنابراین اگر من و شما برویم مثلاً زبان انگلیسی یا عربی یاد بگیریم و آن قدر خوب یاد بگیریم که مثل رئیس دانشگاه «آکسفورد»، یا رئیس حوزۀ علمیۀ «الازهر» حرف بزنیم و بنویسیم، «دانش زبان» داریم، نه «علم زبان»، یعنی «زبان دان»، شده ایم، نه «زبان شناس» (۸).

بله، اگر چیزهایی را که کسهایی با فکرِ صد سال، هزار سال، یا چند هزار سالِ پیش گفته اند و خیال کرده اند، یا خواسته اند ما خیال کنیم که تا آخرِ عمرِ حیات و عمر زمین درست و معتبر و غیر قابل شکّ و تردید است، حفظ بکنیم و به دیگران پس بدهیم، نه علم داریم، نه عالم هستیم، چون علم «حفظ کردنی» نیست، «فهمیدنی» است. در حفظ کردن «فهم» آدم به کار نمی افتد، و گاهی حتّی از کار می افتد. در فهمیدنِ «علم» است که آدم شکّ می کند، سؤال می کند، پیش می رود و فکرش «علمیت» (۹) پیدا می کند.

1 - خواص آب 2- علت خواب رفتگی مکرر دست ها و پاها چیست؟3 -,خواص مفید پوست لیمو,


یکی از خواص آب این است که کارایی مغز را بالا می برد:اگر یادتان نمی آید که در مقدمه ی این مقاله چه نوشته بود، احتمالاً مغزتان خشک شده است.از آنجا که تقریباً %۸۰ از بافت مغزی از آب تشکیل شده است، ضروری است که آب کافی به آن برسانید. آزمایشات بالینی نشان داده است که کمبود آب کارایی حافظه کوتاه مدت را پایین می آورد و به قدرت تمرکز آسیب می رساند.منطق پشت این مسئله کاملاً واضح است: اگر آن ماده را از مغزتان کم کنید، گرفتار مشکلات عملکردی می شوید. این مثل راندن ماشین بدون بنزین است.

در مغز، آب مایعاتی را که پروتئین و آنزیم ها را حمل می کنند را رقیق می کند، و به رساندن این مواد به مقصد کمک می کند. وقتی آب بدن کم می شود، این مایعات برای رساندن بار خود کندتر می شوند و عملکرد مغز نیز آسیب می بیند.همچنین یکی دیگر از خواص آب این است که،آب باعث از بین بردن رادیکال های آزاد که باعث خرابی سلول ها در مغز میشود را از بین می برد.

 

.یکی دیگر از خواص آب که میتوان به آن اشاره کرد این است که از بسیاری از بیماری های خطرناک جلوگیری می کند:ورم مفاصل، سرطان و بیماری های قلبی، بیماری هایی خطرناک و جدی هستند که میلیون ها نفر را گرفتار می کنند، اما شما می توانید با خوردن آب از ابتلا به این بیماری ها پیشگیری کنید.آب یکی از مهمترین عناصر در غضروف و نرمه استخوان و مایع زلالی، مایعی که در اطراف مفاصل وجود دارد که باعث چرب کردن محیط می شود، است.وقتی میزان کافی از آب در این ناحیه وجود داشته باشد، اصطکاک کمتری دراطراف مفاصل به وجود می آید و احتمال ابتلا به ورم مفاصل نیز کمتر می شود.همچنین وقتی میزان کافی آب در سیستم ما باشد، گرچه باعث می شود مجبور شویم تند تند به دستشویی برویم، اما بدن از سموم پاک می شود. اگر این سموم کمتر در بدن ما باقی بمانند، احتمال ابتلا به سرطان نیز کاهش می یابد.پس می توان گفت یکی از خواص آب این است که ،آب نه تنها کمک می کند تا سموم از بدن دفع شوند، نمک اضافی بدن را نیز دفع میکند. تحقیقات نشان داده است که وجود نمک زیاد در بدن باعث بالا رفتن فشار خون شده که این هم منجر به بروز بیماری های قلبی می شود.

.یکی دیگر از خواص آب این است که به کاهش وزن کمک می کند:

اگر گرسنه هستید، سعی کنید شکمتان را با آب پر کنید. آب حاوی هیچ میزان کالری یا چربی نیست و ثابت شده است که گرسنگی را نیز برطرف می کند.همچنین یک لیوان آب متابولیسم بدن شما را نیز افزایش می دهد.از آنجا که همه ی عملیات های بدن به آب نیاز دارند، بدیهی است که وقتی کم آب بخورید همه چیز در بدنتان کندتر پیش می رود. آب بیشتر باعث بالا بردن متابولیسم می شود که این هم به نوبه ی خود کالری سوزی می کند.تحقیقات نشان داده است که پس از خوردن دو لیوان آب، ۱۰ تا ۴۰ دقیقه طول می کشد تا متابولیسم بدنتان شروع شود.و وقتی متابولیسم آغاز شد، شما %۳۰ سریعتر کالری می سوزانید.تحقیقات نشان داده است که اگر آب مصرفی خود تا ۶ لیوان در روز بالا ببرید، ۵٫۳ پوند در سال کم خواهید کرد.

خواص آب

.یکی دیگر از خواصآب این است که کرم خوردگی دندان را برطرف می کند:می گویند که یک لبخند با آینه یک تومان هم خرج ندارد، اما میلیون ها تومان می ارزد. پس محافظت از دندان ها واجب می شود.می دانیم که تامین آب مورد نیاز بدن، به تولید مایعات مختلف در بدن کمک می کند، مثل بزاق دهان که باعث از بین بردن کرم خوردگی دندان ها می شود.پوسیدگی دندان از تولید اسید ایجاد می شود که مینای دندان را می خورد، اما بزاق دهان این اسید را خنثی می کند. همچنین حاوی مواد معدنی خاصی است که به بازسازی دندان ها کمک می کند.اگر میزان کافی آب به بدنتان برسانید، و کمتر شکلات و آبنبات بخورید، مطمئن باشید که دندانهایی سالم خواهید داشت.

. نوشیدنآب زیاد ضرر دارد

نوشیدن میزان معین آب در روز ضروری است اما نیازی به زیاد کردن این میزان نیست. کاری که باید بکنید جبران میزان آبی است که از دست می دهید.یک فرد متوسط روزانه حدود ۲ تا ۳ لیوان آب از تنفس، و ۱ لیوان دیگر از طریق عرق کردن از دست می دهد. اگر ۳ تا ۴ لیوان نیز به طور تقریبی از طریق ادرار دفع کند، بدن حدوداً به ۸ لیوان در روز آب نیاز پیدا می کند.شما باید همان میزان آبی که در روز از دست داده اید، را برای بدن دوباره تامین کنید نه بیشتر.اگر بیشتر از میزان مورد نیاز آب به بدن برسانید، تعادل سدیم در بدن از بین می رود که منجر به مشکلات گوارشی، حملات ناگهانی و حتی بیهوشی می شود.

از دیگر خواصآبمیتوان به موارد زیر اشاره کرد:


* به عنوان یک حلال بسیار قوی در بدن.
* یکی از خواص آب رقیق ساختن جریان خون برای تسهیل جریان خون در عروق.
* یکی از خواص آب ،تنظیم درجه حرارت و خنک سازی بدن توسط تعریق.
* یکی دیگر از خواص آب حفظ رطوبت غشای مخاطی واقع در دهان و ریه ها.
* روانکاری مفاصل، سیستم گوارشی و نسوج بدن،از دیگر خواص آب است.
* کاهش آماس مثانه با زدودن باکتریها از مثانه.
* از دیگر خوااص آب،کمک به هضم و گوارش غذا و جلوگیری از یبوست.
* حمل مواد مغذی و اکسیژن به سلولها ی بدن.
* مرطوب کننده پوست، چشمها، دهان و مجاری تنفسی.
* به عنوان یک ضربه گیر در چشم،نخاع و کیسه آمنیوتی پیرامون جنین.
* حمل و پاکسازی مواد زائد حاصل از متابولیسم درون بدن مانند اوره و دی اکسید کربن.
* تنظیم الکترولیتهای درون بدن مانند سدیم و پتاسیم.
* افزایش عملکرد فیزیکی و ذهنی از دیگر خواص آب است.
* کاهش سردرد و سرگیجه.
*یکی دیگر از خواص آب که میتوان به آن اشاره کرد این است که،نوشیدن آب کافی از ایجاد عارضه های پوستی مانند اگزما، پسوریازیس، خشکی و چین و چروک پوست پیشگیری میکند.

آکاایران: علت خواب رفتگی مکرر دست ها و پاها چیست؟
آکاایران: دکتر استنلی ایادورای، استادیار پزشکی اعصاب و ماهیچه در دانشگاه اوهایو، می‌گوید: "وقتی که فردی با شکایت از بی‌حسی و خوابرفتگی دستها و پاها نزد ما می‌آید، ما به این نگاه می‌کنیم که این حالت از کی آغاز شده و نحوۀ پیشرفت آن به چه صورت بوده، و بدین ترتیب امکان حدس زدن علت را پیدا می‌کنیم. اگر بتوانیم علت ریشه‌ای موضوع را پیدا کنیم، می‌توانیم آن را درمان کنیم یا حداقل با استفاده از دارو از عوارضش بکاهیم."
نهایتاً ممکن است برای تشخیص ممکن است به آزمایش خون، ام آر آی، سی تی اسکن یا ای ام جی احتیاج پیدا کنید. اما تا آن زمان می‌توانید در زیر با 7 عامل عمدۀ خواب رفتن دست و پا آشنا شوید:

عصب تحت فشار در گردن یا کمر

آیا درد یا خوابرفتگی از گردن به سمت بازوهایتان یا از کمر به پاهایتان منتشر می‌شود؟ این اتفاق ممکن است در اثر فشار بر روی عصب در نتیجۀ یک جراحت، بد نشستن یا حتی آرتروز رخ داده باشد. فیزیوتراپی یا داروهایی نظیر گاباپنتین می‌تواند در درمان این وضعیت موثر باشد.
 
کمبود ویتامین
اگر خوابرفتگی در هر دو دستتان اتفاق می‌افتد، ممکن است دچار کمبود ویتامین ب 12 شده باشید. در این مورد، احتمالاً احساس خستگی و بی‌حالی به شما دست می‌دهد و ممکن است دچار کم خونی نیز باشید. اگر با آزمایش خون متوجه شدید که مشکل کمبود ویتامین ب است، با استفاده از مکملهای ب 12 یا تزریق می‌توانید مشکل را حل کنید.
 
سندرم تونل کارپال
زیاد تایپ می‌کنید؟ با ابزارهای برقی زیاد کار دارید؟ حرکت یا لرزش مکرر می‌تواند باعث فشرده شدن یک عصب در مچ شما شده و این موضوع به نوبۀ خود می‌تواند به خواب رفتن دستها بیانجامد. معمولاً برای تشخیص سندروم تونل کارپال از ای ام جی و سونوگرافی استفاده می‌شود. اگر دچار این سندرم باشید، لازم است تا نحوۀ انجام فعالیتهای روزمرۀ خود را تغییر دهید. دیگر درمانهای تونل کارپال، شامل فیزیوتراپی، استفاده از داروهای ضدالتهابی و حتی بعضاً جراحی می‌شود.

 تنگی مجرای گردنی یا نخاعی

تنگ شدن فضاهای درون کانال نخاعی در گردن یا ستون فقرات می‌تواند بر طناب نخاعی و یا ریشۀ اعصاب فشار وارد کند و باعث احساس خوابرفتگی شود. تنگی مجرا با استفاده از ام آر آی یا سی تی اسکن قابل تشخیص است و بسته به شدت آن با فیزیوتراپی یا تزریق اپیدورال یا جراحی قابل درمان است.
 
دیابت
اگر به دیابت مبتلا هستید یا اینکه بدنتان به انسولین مقاوم شده که مقدمۀ دیابت است، بهتر است بدانید که قند خون بالا همچون سم برای اعصاب عمل می‌کند و می‌تواند باعث احساس خواب رفتگی در دستها و پاهایتان شود. همچنین افزایش تشنگی و گرسنگی و تکرر ادرار می‌توانند از دیگر نشانه‌های دیابت باشند. در صورت این نشانه‌ها از پزشک بخواهید که برایتان آزمایش خون ناشتا بنویسد. با تغییر در سبک زندگی و استفاده از دارو می‌تواند، می‌‌توانید دیابت را تحت کنترل بگیرد.
به گزارش آکاایران: 
کم کاری تیرویید
تیرویید کم کار می‌تواند باعث خوابرفتگی و همچنین خستگی، حساسیت نسبت به سرما، افزایش وزن بی دلیل، خشکی پوست و ریزش مو شود. این موضوع با یک آزمایش خون به راحتی قابل تشخیص است. اگر دچار این مشکل باشید، می‌توانید هرمونهای مصنوعی تیرویید مصرف کنید.

ام اس اگر دچار احساس بی حسی یا خوابرفتگی هستید و علاوه بر آن، دچار دوبینی، سر به هوایی یا مشکل در کنترل ادرار و مدفوع نیز هستید، ممکن است علت آن ام اس باشد. ام آر آی می‌تواند پلاکها یا زخمهایی در مغز یا طناب نخاعی که با ام اس اتفاق می‌افتند را آشکار کند. داروهای مختلفی برای درمان عوارض و کاهش سرعت پیشرفت بیماری در دسترس هستند.


ﺩﺳﺖ ﻭ ﭘــﺎ ﮔﺮ ﺑﺸﮑﻨﺪ ﺑﺎ ﻧﺴﺨﻪ ﺩﺭﻣﺎﻥ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ
ﭼﺸﻢ ﮔﺮﻳﺎﻥ ﻫﻢ ﺩﻣﻲ ﺑﺎ ﺑﻮﺳﻪ ﺧﻨﺪﺍﻥ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ
ﺳﻴــﻞ ﺑــﺎﺭﺍﻥ ﮔــــﺮ ﺑﺒــــﺎﺭﺩ ﺍﺯ ﻧﺴﻴـــــﻢ ﺻﻮﺭﺗﻲ
ﻏــﻢ ﻣﺨـــﻮﺭ ﺑﺎ ﺧﻨﺪﻩ ﺍﻱ ﺍﺯ ﺩﻳﺪﻩ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ
ﻣﺨﺘﺼــــﺮ ﮔــﻮﻳﻢ ﺍﮔـــﺮ ﻭﻳــﺮﺍﻥ ﺷـﻮﺩ ﮐﺎﺷﺎﻧﻪ ﺍﻱ
ﺟــﺎﻱ ﻫــﺮ ﻭﻳــﺮﺍﻧﻪ ﺍﻱ ﮐﺎﺧــﻲ ﻧﻤﺎﻳـﺎﻥ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ
ﺍﻱ ﺧــﺪﺍ ﻫــﺮﮔﺰ ﻧﺒﻴﻨـــﻢ ﺑﺸــﮑﻨﺪ ﻗﻠـــﺐ ﮐﺴﻲ

ﺩﻝ ﺷﮑﺴﺘﻪﺑﺎﻃﻨﺶ ﺍﺯ ﺭﻳﺸـﻪ ﻭﻳـــﺮﺍﻥ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ...!


(ازدواج مجدد)

@مردی ازدواج مجدد میکنه و وقتی زن متوجه میشه به روی خودش نمیاره و خودش رو به بی اطلاعی میزنه. شرایط زندگی روز به روز بهتر میشه و ١٦ سال به خوبی و خوشی زندگی میکنند. مرد میمیره و بعد از مراسم خانواده مرد تو خونه جمع میشن و میخوان موضوع ازدواج مجدد مرحوم رو به خانم بگن. زن هم خیلی عادی و بیخیال بهشون نگاه میکنه. بالاخره پدرشوهرش میاد میگه دخترم میخوام موضوع مهمی رو باهات درمیوم بگذارم فقط ازت خواهش میکنم منطقی باش و شرایط رو از این که هست سخت تر نکن. زن میپرسه میخوای درمورد ازدواج دوم شوهرم صحبت کنی؟ همه با تعجب میگن مگه تو میدونستی؟ میگه از همون ابتدا فهمیدم ولی به روی خودم نیاوردم چون اگه اون روز دعوا راه مینداختم ..... شبهامون رو تقسیم میکرد خرجی خونه رو تقسیم میکرد تا ازم ناراحت میشد میرفت پیش اون یکی من هم خودم رو به بی اطلاعی زدم و درنتیجه: هرشب کنارم بود از این میترسید که متوجه بشم خرجی خونه بیشتر شد و مرتب برام هدیه میخرید همیشه دنبال راضی کردنم بود و میترسید پیش من لو بره اصلاً بهترین سالهای همونهایی بود که اون ازدواج مجدد کرده بود و من مثل ملکه زندگی میکردم و شوهرم مثل مرگ ازم میترسید. از این بهتر چی بخوام؟

میگن شیطون کتاباشو جمع کرده رفته پیشش برای یک دوره آموزش فشرده ....


خواص مفید پوست لیمو

آکاایران: بسیاری از ما درباره خواص مفید و ارزش غذایی پوست لیمو اطلاعی نـداریـم، بـنـابراین بهتراست قبل از دور انداختن پوست لیمو کمی به خواص آن فکر کنیم، چرا که
حتی پوست لیمو نیز بسیار مفید است.
به گزارش آکاایران: بهترین روش برای خوردن پوست لیمو
اکنون اجازه دهید بهترین شیوه برای خوردن پوست لیمو را پیشنهاد کنیم. ابتدا باید لیمو را در فریزر نگهدارید تا فریز شود. سپس آنها را خرد یا رنده کنید. حال می توانید این تکه ها را در سالاد استفاده کنید و یا مستقیماً با مقداری شکر مخلوط کرده و میل بفرمایید.این بهترین شیوه است تا هم از مزه و هم از خواص مفید پوست لیمو بهره مند شوید.
پوست لیمو به بهبودی سلامت استخوان کمک می کند، زیرا سرشار از کلسیم و ویتامین C است که در حفظ و درد بهبود سلامت استخوان نقش دارد. همچنین از ابتلا به بیماری هایی مانند پوکی استخوان، آرتریت رماتوئید و رماتیسم التهابی جلوگیری می کند.
همچنین در کاهش استرس اکسیداتیو نقش دارند. پوست لیمو حاوی مقدار زیادی بیوفلاونوییدهای مرکبات است که مقالات پزشکی و بهداشتی - بسیار قوی برای مبارزه با استرس اکسیداتیو در بدن می باشد.
مردم بندرت آگاهی دارند که از پوست لیمو در جلوگیری و درمان سرطان استفاده می شود. پوست لیمو حاوی سالوسترولQ 40 و لیمونن می باشد که با سلول های سرطانی موجود در بدن مبارزه می کند.
همچنین فلاونوییدهای پلی فنول موجود در پوست لیمو باعث کاهش سطح کلسترول خون می شود که در بهبود سلامت قلب مفید است.
وجود پتاسیم در پوست لیمو باعث حفظ فشار خون در سطح مناسب می شود. علاوه بر این پوست لیمو از بیماری های قلبی، حمله قلبی و ابتلا به دیابت جلوگیری می کند.
پوست لیمو همچنین برای بهداشت دهان و دندان مفید است.کمبود ویتامینC مشکلاتی نظیر خونریزی لثه،اسکوروی و التهاب لثه را به وجود می آورد. پوست لیمو سرشار از اسید سیتریک می باشد که می تواند کمبود ویتامینC موجود را تامین کند به علاوه با مشکلات شناخته شده دهان و لثه به مبارزه بپردازد.
در کاهش وزن نیز موثر است. پوست لیمو دارای اجزاء ترکیب کننده ای هست که به عنوان پکتین شناخته شده است و مسئولیت کاهش وزن بدن را به عهده دارد.
علاوه بر این پوست لیمو در جلوگیری از مشکلات پوستی نظیر چین و چروک، آکنه، رنگدانه ها و لکه های تیره نقش دارد. رادیکال های آزاد نقش بسیار مهمی در این فرایند بازی می کنند. همچنین آنها سرشار از آنتی اکسیدان هستند که تا حد زیادی در سم زدایی پوست نقش دارند.

از دیگر مزایای مفید پوست لیمو می توان به پاکسازی کبد، تقویت مویرگ ها، درمان عفونت گوش، گردش خون منظم، کاهش انقباضات ماهیچه ای، جلوگیری از سکته و … اشاره کرد.


حقیقت زندگی......
روزی استاد روانشناسی وارد کلاس شد و به دانشجویان گفت:" امروز می خواهیم بازی کنیم! "
سپس از آنان خواست که فردی به صورت داوطلبانه به سمت تخته برود. خانمی داوطلب این کار شد.استاد از او خواست اسامی سی نفر از مهمترین افراد زندگی اش را روی تخته بنویسد. آن خانم اسامی اعضای خانواده، بستگان؟، دوستان، همکلاسی ها و همسایگانش را نوشت. سپس استاد از او خواست نام سه نفری را پاک کند که کمتر از بقیه مهم بودند. زن اسامی همکلاسی ها یش را پاک کرد. سپس استاد دوباره از او خواست نام پنج نفر پاک کند. زن اسامی همسایگانش را پاک کرد. این ادامه داشت تا اینکه فقط اسم چهار نفر بر روی تخته باقی ماند:نام مادر، پدر، همسر و تنها پسرش. ..
کلاس را سکوتی مطلق فرا گرفته بود چون حالا همه می دانستند این دیگر برای آن خانم صرفاً یک بازی نبود. استاد از وی خواست نام دو نفر دیگر را حذف کند. کار بسیار دشواری برای آن خانم بود. او با بی میلی تمام نام پدر و مادرش را پاک کرد. استاد گفت:"لطفاً یک اسم دیگر را هم حذف کنید. "زن مضطرب و نگران شده بود و با دستانی لرزان و چشمانی اشکبار نام پسرش را پاک کرد. و بعد بغضش ترکید و هق هق گریست ...
استاد از او خواست سرجایش بنشیند و بعد از چند دقیقه از او پرسید:"چرا اسم همسرتان را باقی گذاشتید؟ والدین تان بودند که شما را بزرگ کردند. و شما پسرتان را به دنیا آوردید. شما همیشه می توانید همسر دیگری داشته باشید! "
دوباره کلاس در سکوت مطلق فرو رفت. همه کنجکاو بودند تا پاسخ زن را بشنوند. زن به آرامی و لحنی نجوا مانند پاسخ داد:"روزی والدینم از دنیا خواهند رفت. پسرم هم وقتی بزرگ شود برای کار یا ادامه تحصیل یا هر علت دیگری ترکم خواهد کرد.
پس تنها فردی که واقعاً کل زندگی اش را با من تقسیم می کند، همسرم است! "
همه ی دانشجویان از جای خود بلند شدند و برای آن که زن حقیقت زندگی را با آنان در میان گذاشته بود، برایش کف زدند.
(ﺍﯾﻦ ﻫﻢ ﻣﯿﮕﺬﺭﺩ" )
ﻣﺮﺩﯼ ﺑﺎ ﻟﺒﺎﺱ ﻭ ﮐﻔﺸﻬﺎیﮔﺮﺍﻧﻘﯿﻤﺖ ﺑﻪ ﺩﯾﻮﺍﺭﯼ ﺧﯿﺮﻩ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻣﯿﮕﺮﯾﺴﺖ. ﻧﺰﺩﯾﮑﺶ ﺷﺪﻡ ﻭ ﺑﻪ ﻧﻘﻄﻪ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺧﯿﺮﻩ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﺑﺎ ﺩﻗﺖ ﻧﮕﺎﻩ ﮐﺮﺩﻡ، ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ :"ﺍﯾﻦ ﻫﻢ ﻣﯿﮕﺬﺭﺩ"ﻋﻠﺖ ﺭﺍ ﭘﺮﺳﯿﺪﻡﮔﻔﺖ: ﺍﯾﻦ ﺩﺳﺖ ﺧﻂ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ. ﭼﻨﺪﺳﺎﻝ ﭘﯿﺶ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻧﻘﻄﻪ ﻫﯿﺰﻡ ﻣﯿﻔﺮﻭﺧﺘﻢ..........ﺣﺎﻝ ﺻﺎﺣﺐ ﭼﻨﺪﯾﻦ ﮐﺎﺭﺧﺎﻧﻪ ﺍﻡ .ﭘﺮﺳﯿﺪﻡ: ﭘﺲ ﭼﺮﺍ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﯾﻨﺠﺎﺑﺮﮔﺸﺘﯽ؟ﮔﻔﺖ: ﺁﻣﺪﻡ ﺗﺎ ﺑﺎﺯ ﺑﻨﻮﯾﺴﻢ :"ﺍﯾﻦ ﻫﻢ ﻣﯿﮕﺬﺭﺩ"

گر به دولت برسی، مست نگردی مردی،
گر به ذلت برسی، پست نگردی مردی،
اهل عالم همه بازیچه دست هوسند،
گر تو بازیچه این دست نگردی مردی...

خانمی یک طوطی گران قیمت خرید، اما روز بعد آن را به مغازه برگرداند، او به صاحب مغازه گفت این پرنده صحبت نمی کند. صاحب مغازه گفت: آیا در قفسش آینه ای هست؟ طوطی ها عاشق آینه هستند، آن ها تصویرشان را در آینه می بینند و شروع به صحبت می کنند. آن خانم یک آینه خرید و رفت. روز بعد باز آن خانم برگشت. طوطی هنوز صحبت نمی کرد. صاحب مغازه پرسید: نردبان چه؟ آیا در قفسش نردبانی هست؟ طوطی ها عاشق نردبان هستند. آن خانم یک نردبان خرید و رفت. اما روز بعد باز هم آن خانم آمد. صاحب مغازه گفت: آیا طوطی شما در قفسش تاب دارد؟ نه؟ خب مشکل همین است. به محض این که شروع به تاب خوردن کند، حرف زدنش تحسین همه را بر می انگیزد.
 آن خانم با بی میلی یک تاب خرید و رفت. وقتی که آن خانم روز بعد وارد مغازه شد، چهره اش کاملأ تغییر کرده بود. او گفت: طوطی مُرد. صاحب مغازه شوکه شد و پرسید: آیا او حتی یک کلمه هم حرف نزد؟ آن خانم پاسخ داد : چرا، درست قبل از مردنش رو به من کرد و با صدای ضعیفی گفت آیا در آن مغازه غذایی برای طوطی ها نمی فروختند؟! داستان زندگی برخی از ما هم همینطوره، متن و اصل نیازها و زندگی را فراموش کرده ایم و فقط نظر به حاشیه ها دوخته ایم! اگر سرگرم ظواهر زندگی و تجملات شویم، لذت بردن از زندگی و اصل زندگی را فراموش می کنیم و فرصت عمر را از دست می دهیم.


"پدر"
تکیه گاهی ست که بهشت زیر پایش نیست؛
اما همیشه به جرم پدر بودن، باید ایستادگی کند!
و با وجود تمام مشکلات، به تو لبخند بزند تا تو دلگرم شوی...
که اگر بدانی چه کسی کشتی زندگی را از میان موجهای سهمگین روزگار به ساحل آرام رویاهایت، رسانده است
"پدرت" را می پرستی!
هیچ چیز به اندازه یک "کوه"، شبیه "پدر" نیست...

پسر بچه ای بود که اخلاق خوبی نداشت و همه اطرافیان از این رفتار او خسته شده بود ند روزی پدرش او را صدا کرد وگفت پسر دلم می خواهد کاری برای من انجام بدهی پسر گفت باشه
پدر اورا به اتاقی برد و جعبه میخی بدستش داد و گفت پسرم از تو می خواهم که هر بار که عصبانی شدی میخی بر روی این دیوار بکوبی
روز اول پسر بچه ?? میخ به دیوار کوبید . طی چند هفته بعد ؛ همان طور که یاد می گرفت چگونه عصبانیتش را کنترل کند تعداد میخهای کوبیده شده به دیوار کمتر میشد .
او فهمید که کنترل عصبانیتش آسانتر از کوبیدن میخها بر دیوار است
به پدرش گفت و پدر نیز پیشنهاد داد هر روز که می تواند عصبانیتش را کنترل کند ؛‌ یکی از میخها را از دیوار بیرون آورد.
روزها گذشت و پسر ک بلاخره توانست به پدرش بگوید که تمام میخها را از دیوار بیرون آورده است .
پدر دست پسرک را گرفت و به کنار دیوار برد وگفت : پسرم تو کار خوبی انجام دادی اما به سوراخهای دیوار نگاه کن دیوار هر گز مثل گذشته نمی شود وقتی تودر هنگام عصبانیت حرفی را میزنی ؛ آن حرف ها هم چنینی آثاری را در دل کسانی که دلشونو شکستیم به جای می گذارند که متاسفانه جای بعضی از اونها هرگز با عذر خواهی پر نمیشه.
ما چطور هیچ تا حالا فکر کردیم چقدر ازاین میخها در دیوار دل دیگران فرو کردیم
بیایم از خدا بخواهیم که به ما انقدر مهربانی وگذشت بدهد تا هرگز دردیوار دل دیگران میخی فرو نکنیم .
i

راهکارهایی برای باهوش تر شدن و تمرکز مغز

راهکارهایی برای باهوش تر شدن و تمرکز مغز

1395/02/05
,[categoriy]

راهکارهایی برای باهوش تر شدن و تمرکز مغز -آکاراهکارهایی برای باهوش تر شدن و تمرکز مغز -آکا

آکاایران: راهکارهایی برای باهوش تر شدن و تمرکز مغز

آکاایران: برای اینکه بتوانید از مغزتان نهایت بهره را ببرید و برای تمرکز و همچنین باهوش تر شدن مغزتان راهکارهایی وجود دارد که سماتک به شما آموزش می دهد. هرکسی ممکن است گاهی حواسش پرت شود. با افزایش سن ممکن است به سادگی سابق نتوانید مسائل را به یاد بیاورید. این امری طبیعی و بخشی از فرایند سالخوردگی است. چند اقدامی که در این زمینه به شما کمک میکنند:

 

به گزارش آکاایران: • همه چیز را بنویسید
• از تقویم و یادآور گوشی همراه خود حتی برای موارد ساده استفاده کنید
• هر بار بر یک کار تمرکز کنید

 

از مغز خود استفاده کنید
اگر از مغز خود استفاده نکنید، غیر فعال میشود. فعال نگه داشتن مغز ذهن شما را هوشیار نگه میدارید. افرادی که از نظر ذهنی فعالیتهای چالش برانگیزی انجام میدهند کمتر در خطر بیماری آلزایمر قرار دارند.

 

• کتاب بخوانید
• مکالمه های طولانی داشته باشید (مثل ارائه و تدریس)
• به رادیو گوش دهید

 

نظم و ترتیب موجود را به هم بریزید
خاطرتان هست در کودکی بازی داشتیم که کلمات را از انتها به ابتدا ادا می کردیم؟ محققین در دانشگاه دوک تمرین هایی را ایجاد کرده اند با نام “نوروبیک” که مغز را وادار به تفکر به طرق جدید می کند. از آنجایی که که حواس پنجگانه در یادگیری نقش کلیدی ایفاء می کنند بنابراین با استفاده از آنها می توان ذهن را تمرین داد. اگر راست دست هستید سعی کنید از دست چپتان استفاده کنید. مسیر خانه تا محل کارتان را تغییر بدهید و مسیرهای جدیدی را امتحان کنید. چشمهایتان را ببندید و سعی کنید غذاها را از روی طعمشان شناسایی کنید.

 

عقل سالم در بدن سالم!
تمرین بدنی مخصوصا تمرین هایی که باعث افزایش تعداد ضربان قلب می شوند مانند پیاده روی و شنا، باعث افزایش جریان خون به مغز نیز می شوند. اگرچه هنوز دانشمندان دلیل آن را نمی دانند اما اینگونه فعالیتها باعث افزایش خون موجود در مغز و نیز بهبود پیوندهای بین سلول های مغزی می شود. با ادامه انجام فعالیت های بدنی، می توانید به حافظه، تخیل و حتی توانایی برنامه ریزی امورتان کمک کنید.

 

قدرت ذهن در گروی رژیم غذایی سالم
با انتخاب غذاهای سالم که برای قلب و تناسب اندام مفید هستند به کارکرد صحیح مغزتان نیز کمک می کنید. چاقی در میانسالی احتمال زوال عقل در سالهای بعد را تا دو برابر افزایش می دهد. کلسترول و فشار خون بالا نیز بر میزان این احتمال می افزاید. چند نکته ساده را مد نظر داشته باشید:

 

• به جای سرخ کردن غذا از روش های سالمتر استفاده کنید
• روغن های سالم مانند روغن دانه های گیاهی و زیتون را جایگزین کره، خامه و روغن حیوانی نمایید
• از میوه ها و سبزیجات رنگی مصرف کنید
• مصرف ماهی فراموش نشود

 

مراقب آنچه مینوشید باشد
می دانید که نوشیدن نوشابه های الکلی بر قضاوت، تکلم، حرکات و حافظه شما تاثیر منفی می گذارد. این را هم می دانید که الکل آثار بلند مدت مخربی نیز دارد؟  مصرف مداوم الکل در طولانی مدت باعث کوچک شدن لوب های پیشین مغز می شود و این آسیب ها حتی با ترک الکل نیز برگشت پذیر نخواهند بود.  

 

بازی های کامپیوتری ذهن را تمرین میدهند
چندین پژوهش نشان داده است که بازیهای کامپیوتری بخشی از مغز را که مسئول کنترل حرکت، حافظه، برنامه ریزی و مهارتهای حرکتی است تحریک و فعال میکند. برخی کارشناسان معتقدند بازی تنها میتواند مهارت شما در بازی را ارتقا میدهد. هنوز توافقی در این زمینه وجود ندارد اما میتوان به کودکان اجازه داد زمان مشخصی را به بازیهای کامپیوتری اختصاص دهند.

 

موسیقی به ذهن کمک میکند
نواختن موسیقی در کودکی به بخش تفکر مغز کمک میکند در بزرگسالی بهتر کار کند. تجربه موسیقی عملکرد ذهنی را که ارتباطی با موسیقی ندارند مانند حافظه و توانایی برنامه ریزی تقویت میکند. همچنین به هماهنگی بهتر دست و بدن کمک مینماید. علاوه بر اینها موسیقی تفریح خوبی است. نگران نباشید، هیچ وقت برای شروع دیر نیست.

 

اجتماعی باشید
صحبت کردن با دیگران در خانه، مدرسه یا اجتماع، عملکرد مغز را بهبود میبخشد. مطالعات نشان میدهند که فعالیتهای اجتماعی برای مغز مفید است بنابراین وارد فعالیتهای اجتماعی شوید، در کلاس مورد علاقه تان ثبت نام کنید یا با دوستانتان تماس بگیرید.  

 

آرامش خود را حفظ کنید
استرس بیش از حد به بخش خاکستری مغز صدمه میزند. بخش خاکستری مغز دربردارنده سلولهایی است که اطلاعات را ذخیره و پردازش میکنند. چند روش ساده برای آرام شدن:

 

• نفس عمیق بکشید
• موضوعی برای خندیدن و شاد شدن پیدا کنید
• به موسیقی گوش کنید
• یوگا یا مدیتیشن انجام دهید

 

تاثیر خواب بر مغز
پیش و پس از یادگیری مطلب جدید، خواب کافی داشته یاشید. وقتی خسته باشید تمرکز برایتان دشوار میشود. وقتی پس از یادگیری مطلب جدیدی میخوابید، مغز اطلاعات جدید را ضبط میکند تا بعدا بتوانید آنها را به خاطر بیاورید. استراحت طولانی در شب برای خلق و حافظه لازم است. بزرگسالان به 7 تا 8 ساعت خواب شبانه نیاز دارند.

 

کمک به حافظه
هرکسی ممکن است گاهی حواسش پرت شود. با افزایش سن ممکن است به سادگی سابق نتوانید مسائل را به یاد بیاورید. این امری طبیعی و بخشی از فرایند سالخوردگی است. چند اقدامی که در این زمینه به شما کمک میکنند:

 

• همه چیز را بنویسید
• از تقویم و یادآور گوشی همراه خود حتی برای موارد ساده استفاده کنید
• هر بار بر یک کار تمرکز کنید

 

تکرار نام دیگران
در به یاد آوردن نامها مشکل دارید؟ همیشه در حین صحبت با اشخاص نام آنها را تکرار کنید (اگر نمیخواهید با صدای بلند این کار را انجام دهید، حداقل در ذهن خود بگویید). میتوانید تصویر یا شعری از خود بسازید که بین اسامی آنها در ذهنتان ارتباط ایجاد کند.