بایگانی مطالب خواندنی  جالب..
بایگانی مطالب خواندنی  جالب..

بایگانی مطالب خواندنی جالب..

بقعه پنج تن زرندیه زیارتگاهی از دل تاریخ دراستان مرکزی اطراف شهر ساوه شهرستان زرندیه است

بقعه پنج تن زرندیه زیارتگاهی از دل تاریخ است

میراث آریا/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر شده، بقعه پنج تن زرندیه زیارتگاهی از دل تاریخ است.

موقعیت جغرافیایی بنا

این بقعه تاریخی در محله زرند کهنه و جنوب غرب شهر مامونیه مرکز شهرستان زرندیه از توابع استان مرکزی واقع شده است. اثر مذکور در بافت قدیم محله زرند کهنه ودر میان قبرستان عمومی این محله در واقع شده است.

تاریخچه بنا

مستنداتی که تاریخ دقیق از زمان ساخت این بنای تاریخی ارائه دهد وجود ندارد، تنها با اتکا به فرم، شیوه معماری و برخی شواهد موجود از قبیل تدفین انجام شده در سردابه آرامگاه و عناصر تاریخی بدست آمده از آن میتوان دوره اولیه شکل گیری این بنا را مربوط به دوره ایلخانی و تکامل آنرا در قالب الحاقات در دوره های بعد ازآن یعنی دوره صفوی و قاجار در نظر گرفت. بنای مذکور به نام امامزاده پنج تن آل عبا یا سید احمد ابن زین العابدین نیز معروف است و اکثر اهالی معتقدند که در این محل، پنج تن از امامزادگان مدفون هستند.

قابل ذکر است که بر روی سنگ نبشته کوچکی که در بنا نصب است اسامی سه تن از امامزادگان مدفون در بقعه حک شده و نام دو تن دیگر مشخص نیست. مردم محلی معتقدند که امامزادگان از فرزندان امام هفتم، امام موسی کاظم (ع) هستند و به همین دلیل با نام پنج تن و یا سیداحمدابن الحسن ابن امام زین العابدین معروف است و مورد توجه و زیارتگاه مردم محلی و اهالی شهرستان است. آنچنانکه از عبارات نوشته شده بر سطوح دیوارهای بقعه و فضای کفش کن بر می آید بنای بقعه در دو دوره، اواخر دوره قاجار و دوره پهلوی مورد تعمیر واقع شد. جدا از تلفیق استادانه بخشهای الحاقی به پیکره بقعه بعنوان قدیمی ترین عنصر معماری بر جای مانده از این بنا، وجود برخی از عناصر از جمله سردابه در زیر فضای آرامگاه که سنت تدفین دوره ایلخانی در فضاهای سردابه ای را تداوم بخشیده، این اثر را بعنوان نمونه ای زیبا و در خور توجه معرفی کرده است.

ویژگی های معماری بنا

این بنا مشتمل برایوان، کفش کن، بقعه، سردابه، حجره ها و رواق واقع در بالای حجره هاست که در چند دوره تاریخی شکل گرفته اند. ایوانی که همزمان با انجام دیگر الحاقات به شالوده اصلی بنا، متصل شده با تزیینات رسمی بندی و اجرای خفته راسته ها در لچکی ها و جرزهای طرفین در جلوی اثر به منظور کاستن از ارتفاع بنا در نظر بینده و بدست دادن ترکیبی موزون و خوشایند جای گرفته است. از ایوانچه های طرفین ایوان دو رشته پلکان به رواقی می رسد که در بالای حجرهای الحاق شده به بقعه واقع شده اند. این رواق ها به پیروی از حجره ها، در سه جهت یعنی شرق، غرب و جنوب به پیکره بقعه متصل شده اند. درب ورودی از ایوان به فضایی مستطیل شکل که بین ایوان و بقعه به عنوان پیش فضا فاصله انداخته راه دارد.

بر بالای این فضا به منظور اتصال ایوان به پیکره بقعه اتاقی چهار ضلعی که در نمای رو به ایوان آن پنجره هایی چوبی کار گذاشته شده جای گرفته است. بقعه که قدیمی ترین بخش معماری این بنا بحساب می آید از بیرون و داخل دارای قاعده ای چهار ضلعی است. حجره هایی عقب نشسته که درب آهنی کار گذاشته شده در هر یک از اضلاع داخلی این قسمت از بنا به چشم می خورند. گنبد بقعه از نوع دوپوش گسسته تشکیل شده که پوش اول گنبد عرقچینی کم خیز وپوش دوم گنبدی است که کلاف های چوبی رانش آن را مهار نموده و بقای آن را تثبیت کرده اند.

سوابق مرمتی بنا

قبور امزادگان مدفون در بنا در مجموع دو قبر سکو مانند هستند که یکی در وسط بقعه در میان ضریحی جدید و دیگری در سردابه ای که دسترسی به آن از زاویه شمال شرق بقعه و توسط رشته پلکانی امکانپذیر است جای دارند. به غیر از چند حدیث از پیامبر اکرم (ص) و عباراتی که از تعمیر بنا بدست استاد عبدالله فرزند استاد ابو القاسم معمار باشی قمی در تاریخ 26محرم 1336 ه. ق و التماس دعای برخی اشخاص، در چهار طاقنما از هشت طاقنمای اجرا شده بر بالای گوشواره و حجره ها آمده باقی سطوح داخلی بنا را لایه ای از گچ می پوشاند. این اثر در سال 1336 ه. ق بدست ابوالقاسم معمار باشی قمی و بار دیگر در سال1341ه. ش بدست دو بردار معمار، مصطفی و صدرالله و آخرین بار در دهه های 80 و 90 مورد تعمیر واقع شده است. بنای بقعه در سال 1387 و به شماره 23810 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

بقعه پنج تن زرندیه زیارتگاهی از دل تاریخ است

کشف یک سنگ نگاره دو هزار و 550 ساله از آخرین پادشاه بابل

ایرنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، کشف یک سنگ نگاره دو هزار و 550 ساله از آخرین پادشاه بابل در عربستان صورت گرفت.

این سنگ نگاره تاریخی که چندی پیش توسط باستان شناسان عضو کمیسیون گردشگری و میراث ملی عربستان در استان الحدید این کشور کشف شد، شامل 26 ردیف نوشته شده به خط میخی است که آن را به طولانی ترین کتیبه کشف شده به خط میخی در عربستان تبدیل می کند. کشف این سنگ نگاره درهای جدیدی را به روی تاریخ روابط شبه جزیره عربستان و ساکنان باستانیش با منطقه همسایه بین النهرین باز خواهد کرد.

این طرح که روی سنگ بازالت کنده کاری و حک شده، نبونئید آخرین پادشاه بابل را در حالی نشان می دهد که یک عصای سلطنتی به دست دارد و چهار نماد شامل یک هلال ماه، خورشید، یک مار و یک گل در برابر وی خودنمایی می کنند. محققان حدس می زنند این نمادها مفهوم مذهبی داشته و به خدایان معبد پانتئون در بین النهرین مربوط باشند. تیمی از پژوهشگران همچنان در حال مقایسه این کتیبه سنگی با نمونه های مشابه هستند تا بتوانند معنای دقیق نمادهای مذکور را استنباط کنند.


محققان پیشتر نیز در این منطقه کتیبه و ابلیسک هایی کشف کرده بودند که به آخرین پادشاه بابل اشاره دارند. نبونئید از 556 تا 539 سال قبل از میلاد بر بابل حکمرانی کرد تا اینکه سرانجام به دست کوروش کبیر سرنگون شد. امپراطوری بابل در روزهای اوجش، از خلیج فارس تا دریای مدیترانه کشیده می شد. وقتی نبونئید حکومت را بدست گرفت، بخشهایی از عربستان امروزی را فتح کرد.

کشف یک سنگ نگاره دو هزار و ۵۵۰ ساله از آخرین پادشاه بابل
  • خبر گردشگری
  • خبر
  • عربستان
  • قدمت ارگ تاریخی ماچو پیچو بیشتر از آن است که پیشتر تصور میشد

    ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، قدمت ارگ تاریخی ماچو پیچو بیشتر از آن است که پیشتر تصور میشد.



  • بر این اساس میتوان نتیجه گرفت پاچاکوتی، امپراتور اینکاها که ماچوپیچو را بنا کرده بود نیز زودتر از آنچه انتظار می رفت، به قدرت رسیده است.

    گروهی از محققان به سرپرستی ریچارد برگر از دانشگاه ییل با استفاده از روش تاریخ گذاری رادیوکربن به این نتیجه دست یافته اند.

    براساس اسناد تاریخی گمان می رفت ماچوپیچو پس از 1440 یا حتی 1450 بنا شده است. با این حال برگر و گروهی از محققان برای دستیابی به تاریخ دقیق تر ساخت این مکان بقایای افرادی را که در آن کشف شده اند با روش تاریخ گذاری رادیوکربن مورد بررسی قرار دادند. محققان برای این کار بقایای 26 نفر را که از گورستان های واقع در ماچوپیچو در سال 1912 کشف شده اند مورد بررسی قرار دادند.

    نتایج بررسی های جدید در ژورنال Antiquity منتشر شده است.

    ماچوپیچو که در میان دو کوه بنا شده است، به عنوان یکی از مهمترین محوطه های باستان شناسی جهان شناخته می شود. ماچوپیچو به عنوان میراث جهانی یونسکو در سال 1983 میلادی به ثبت رسید و به عنوان یک شاهکار خالص معماری و نشانه ای منحصر بفرد از تمدن اینکاها شناخته شد.

    قدمت ارگ تاریخی ماچو پیچو بیشتر از آن است که پیشتر تصور میشد

شگفتی‌هایی درباره تکنیک‌های مهندسان درساختن تخت جمشید!

شگفتی‌هایی درباره تکنیک‌های مهندسان تخت جمشید!

بتا به حال فکر کرده‌اید که کدام یک از آثار تاریخی و فرهنگی ایران برایتان افتخارآمیز است؟ اگر توریستی از شما بخواهد فقط یک اثر را معرفی کنید، کدام را معرفی می‌کنید؟ برای بسیاری از ایرانیان، تخت جمشید یک اثر منحصر بفرد و غرورآمیز محسوب می‌شود. از گفته‌های توریست‌ها هم مشخص است که از دیدن تخت جمشید به وجد آمده‌اند و برایشان اثری استثنایی بوده است. ویژگی‌های منحصر به فرد تخت جمشید باعث شد در سال 1979 به عنوان اولین آثار ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت برسد و میراثی برای همه مردم جهان شود.

امّا اگر از تاریخچه غنی و هنرمندانه این اثر بگذریم، یکی از عواملی که شکوه و عظمت را در این اثر به بازدیدکنندگان منتقل می‌کند، ستون‌ها، درگاه‌ها و دیوارهای عظیم الجثه‌اند که از سنگ ساخته شده‌اند. شاید با دیدن این عظمت و در عین حال هنرمندانه و ظریف به این فکر کنید که در 2500 سال پیش که امکانات به مراتب کمتر از امروز بوده، چطور این تخته‌های سنگی بزرگ انقدر هنرمندانه به خدمت کاخ آمده‌اند و در کنار هم این مجموعه بی‌نظیر را تشکیل داده‌اند؟ در این متن می‌خواهیم همین موضوع را بررسی کنیم که این سنگ‌ها را چطور و با چه ابزاری به این شکل هنرمندانه به کاخ اضافه کردند و از آنها برای اهداف مختلف استفاده کرده‌اند. در ادامه به چند مورد از تکنیک‌های آنها اشاره می‌کنیم.

از چه سنگ‌هایی برای ساخت تخت جمشید استفاده می‌کردند؟

 نکته اول این است که بدانیم سنگ‌هایی که در تخت جمشید استفاده شده را از کجا آورده‌اند؟ سنگ‌هایی که در این بنای بی‌بدیل استفاده شده را پژوهشگران بیشتر از این دو نوع می‌دانند:

  1. سنگ‌های کمی صخره‌ای که از جنس آهکی هستند و رنگشان خاکستری شفاف است با سنگواره‌های دوره کرتاسه میانی. این سنگ را از کان‌های شمال غرب صفّه و اطراف تخت جمشید و نواحی دور و نزدیک آن به اینجا می‌آوردند.

  2. سنگ‌های صخره‌ای که از جنس آهک هستند ولی سخت‌تر و فشرده‌تر از نوع قبلی هستند و رنگشان خاکستری مایل به سیاه است. این نوع سنگ را از کان‌های مجد آباد که 40 کیلومتری غرب تخت جمشید است به اینجا می‌آوردند

 ساخت تخت جمشید

کندن تخته سنگ‌ها برای استفاده در تخت جمشید

 یکی از سوال‌های پژوهشگران این بوده که چطور این سنگ‌های درشت را می‌کندند؟ فعلا با کاوش‌های انجام شده حدس می‌زنند که اول بر لبه صخره‌های پهن قسمتی بی‌زبره را مشخص می‌کردند، بعد با وسیله‌ای مانند کلنگ با سر دسته کوتاه، قلم، تیشه و میخ‌های مخصوص، گودال‌های 60 سانتی‌متری با فاصله‌های مشخص حفر می‌کردند و بعد گوِه‌هایی از چوب خشک می‌گذاشتند و رویش آب می‌ریختند. آب گُوِه‌ها را منبسط می‌کرد و همین، باعث فشار به سنگ میشد و تکه بزرگی از آن را جدا می‌کرد و به بیرون پرتاب می‌کرد.

اگر رگه‌های خوبی در سنگ معدن بود، از آن استفاده می‌کردند و با کمک گیره و اهرم از آن تکه تکه می‌بریدند. گاهی تخت سنگ‌ها را از همانجایی که استخراج می‌کردند، زمخت و به صورت شیء که می‌خواستند بتراشند درست می‌کردند و اطرافش زائده‌هایی برای حمل بهتر ایجاد می‌کردند. لبه‌ها را نمی‌تراشیدند چون ممکن بود در اثر جابه‌جایی آسیب ببیند. در نهایت سنگ نیم تراشیده را به پایین می‌غلتاندند و از راه رودخانه و جاده به محل کار می‌بردند. در مواقعی هم با همان کلنگ‌های مخصوصشان، راهرویی میان تخته سنگ ایجاد می‌کردند و عمودی پایین می‌رفتند، بعد قطعات را کوچکتر می‌کردند مثل نمونه‌ای که حتّی در حال حاضر هم می‌توانید پایین آرامگاه که نیمه تمام مانده ببینید.

حمل سنگ‌ها تا تخت جمشید

 مرحله بعد از جدا کردن تخته سنگ‌ها، حملش تا تخت جمشید بود. گفته شده برای این کار، هر سنگ را روی چند تخته چوبی بزرگ می‌گذاشتند و زیر تخته‌ها، غلتکی کوچک قرار می‌دادند و با هل دادن سنگ و غلتک، به جلو حرکت می‌کردند.

برای حرکت در جاده، از حیوانات بارکش کمک می‌گرفتند و برای عبور از رودخانه، از قایق استفاده می‌کردند. به نظر می‌رسد گاهی که سنگ گرد بود و شرایطش فراهم بود، گل و شن در مسیر می‌ریختند و سنگ را رویش می‌غلتاندند.

بالا کشیدن سنگ‌ها برای ساخت تخت جمشید

 حالا سوال این است که این ستون و درگاه‌های بلند چگونه ایجاد میشده و این سنگ‌های سنگین در این ارتفاع بلند قرار می‌گرفتند. برای این موضوع پژوهشگران به دو راهکار تاکید بیشتری می‌کنند که با توجه به ارتفاع و نوع کار ممکن بوده از این دو روش استفاده کنند:

  • ایجاد تلی از خاک و ایجاد شیبی تند در کنار درگاه‌ها و مکان‌هایی که می‌خواستند قلمه ستون و قطعات بالایی را بگذارند. در این روش، سنگ را تا بالا می‌غلتانیدند و به بالا می‌رساندند.

  • گفته شده برای ستون‌های چند متری مثل آپادانا، استفاده از روش تل خاک فایده نداشته و برای اینها نوعی داربست می‌ساختند و با قرقره و چرخ، سنگ‌ها را بالا می‌بردند. برای داربست هم از چوب کاج و بلوط و سدر که محکم بوده استفاده می‌کردند.

ساخت تخت جمشید

جفت کردن و بستن سنگ‌های تخت جمشید

 شاید تعجب کنید اگر بگوییم برای چفت کردن سنگ‌ها از ملاطی استفاده نمی‌کردند! چند روش برای چفت کردن سنگ‌ها در تخت جمشید تا کنون کشف شده

دو سطحی که قرار بود به هم بچسبند را چنان می‌تراشیدند که هر دو کاملا صاف شده و بر هم سوار می‌شدند. حتّی برای اینکه یادشان نرود کدام سنگ روی کدام باید قرار بگیرد، علامت‌هایی روی آنها می‌گذاشتند.

گاهی از قفل و چفت استفاده می‌کردند؛ یعنی قسمتی از یک تخته سنگ را برجسته می‌کردند و به همان میزان سنگی که قرار بود به آن بچسبد را گود می‌کردند که برجستگی داخل سنگ دیگر چفت شود.

روش دیگر به این شکل بود که در هر دو سنگی که قرار بود به هم وصل شوند، گودی ایجاد می‌کردند و آنها را با میله‌ای آهنین (بست) به هم وصل می‌کردند. رویش هم سرب مذاب می‌ریختند و صیقلش می‌دادند. این بست‌ها به شکل‌های مختلفی ساخته میشد از جمله: دم‌چلچله‌ای، استوانه‌ای، قلمی و سرتبری. از روی همین بست‌ها می‌توان دوره ساخت هر بنا را حدس زد زیرا در هر دوره، یکی از آنها بیشتر استفاده می‌شده.

سنگ‌های تخت جمشید

تراش سنگ‌ها در تخت جمشید

 برای تراش سنگ‌های هر قسمت مراحل مختلفی طی میشد؛ ابتدا با استفاده از قلم‌های زمخت، کنر، پتک، تیشه مخصوص، چکش و سایر ابزارها، بخش‌هایی را جدا می‌کردند، بعد با استفاهده از قلم‌های یک یا چند دندانه‌ای، سطح سنگ را به صورت دلخواهشان درمی‌آوردند و بعد با براده‌های آهنی و صمغ‌هایی، قسمت‌های تراشیده شده را صاف و شفاف می‌کردند.

آرایش نقوش در سنگ‌های تخت جمشید

در آن دوره، نقش‌ها را به سه صورت تزیین می‌کردند: چسباندن فلزات گرانبها، نگاریدن و نقر کردن تزیینات اصلی لباس، تاج و کلاه با سوزن به شکلی که نمونه‌های آن را هنوز هم می‌توانید ببینید و شکل دیگر، رنگ‌آمیزی بود که با گذر زمان رنگ‌ها از چهره بنا پاک شده امّا آثارش همچنان دیده می‌شود.

 سنگ‌های تخت جمشید

تألیف: لست سکند

منبع: کتاب راهنمای مستند تخت جمشید از شاپور شهبازی

مطالب مرتبط

مهمترین آثار باستانی ایران در موزه‌ های خارجی