بایگانی مطالب خواندنی  جالب..
بایگانی مطالب خواندنی  جالب..

بایگانی مطالب خواندنی جالب..

مورچه زامبی و قارچی که کنترلش میکند

 مورچه زامبی و قارچی که کنترلش میکند

یک مورچه زامبی که یک قارچ انگلی ذهن او را کنترل میکند.یک هیدرا که تقریباً جاودانی است و حتی با نصف کردنش هم نمیتوانید به او آسیب بزنید.

فیلم‌های‌هالیووی را فراموش کنید؛ زامبی‌ها موجودات ساده ای هستند و علایق ساده ای دارند. دلیل عادی بودن رفتار زامبی‌ها این است که پاتوژن یا عامل بیماری زا که بدن را ویروسی کرده است برای تکثیر نیاز به رفتارهای عجیب و پیچیده ندارد. این ویروس فرمان گرسنگی می‌دهد و به عروقی نفوذ می‌کند که از آنها بتواند وارد بدن میزبان بعدی شود.

اما روی سیاره ما مورچه زامبی زامبی شده ای وجود دارد که تحت تاثیر دگرگونی‌های بسیار پیچیده تر و نگران کننده تری قرار دارد. این دگرگونی‌ها زیر سر یک قارچ انگلی است که میتواند ذهن حشرات را کنترل کند. چیزی که بین میزبان و انگلی که مغز ندارد اتفاق می‌افتد بسیار پیچیده تر از آن چیزی است که در فیلم‌های‌هالیوودی دیده ایم. در برخی از فیلم‌ها به جنبه‌های علمی‌کنترل مغز توسط ویروس توجه شده است اما با دیدن این فیلم‌ها نمی‌توان به واقعیت علمی‌این پدیده پی برد.

خیلی از ما مورچه‌ها را موجدات بی آزاری می‌دانیم که فقط موقع پیک نیک کمی‌ما را اذیت می‌کنند اما دیدن رفتار مورچه زامبی شده با این قارچ انگلی میتواند این تصور را تغییر دهد. این نوع قارچ انگلی فقط به یک گونه مورچه حمله می‌کند و متعلق به گونه Ophiocordyceps است. وقتی یکی از اعضای جامعه منظم مورچه‌ها با این قارچ آلوده می‌شود، تلوتلو خوران از کلونی اش بیرون می‌آید و دیگر کنترلی روی مغزش ندارد. پاتوژن با ترکیبی از مواد شیمیایی مغز مورچه زامبی شده را کاملاً به کنترل خود در می‌آورد.

مورچه زامبی شده به فرمان قارچ انگلی، به سمت بخش مشخصی از جنگل حرکت می‌کند. دانشمندان با بررسی مسیرهای حرکتی این مورچه‌های زامبی شده متوجه شده اند که پاتوژنی که بدن مورچه را عفونی میکند، مثل GPS عمل میکند؛ با این تفاوت که مورچه هیچ سوالی نمی‌پرسد و فقط کوش به فرمان این فرمان‌های GPS است.

این مورچه‌ها طوری کنترل می‌شوند که قسمت مشخصی از زیر برگ را گاز بزنند. مورچه‌های زامبی شده دقیقاً قسمت زیرین برگ و رگ برگ اصلی برگ‌هایی که رو به شمال و شمال غربی داشتند و ۲۵ سانتیمتر با زمین فاصله داشتند را میخوردند. باورش این همه دقت کمی‌سخت است اما واقعیت دارد. جالب است بدانید که همه این اتفاقات دقیقاً در اطراف ظهر اتفاق می‌افتد. همین ویژگی‌ها این نمونه را به یکی از پیچیده ترین عفونت‌هایی تبدیل کرده است که میتواند رفتار میزبان را کنترل کند.

حالا چرا انگل این زمان و مکان را انتخاب می‌کند؟ پاسخ ساده است؛ شرایط تامین رطوبت و درجه حرارت ایده آل خودش. محققان با بردن مورچه‌های زامبی شده به محیط‌های خشک تر و گرمتر متوجه شدند که قارچ‌های انگلی دیگر نمی‌توانند رشد کنند. وقتی مورچه خودش را به رگ برگ اصلی زیر برگ میرساند و آن را گاز میزند، تقریباً می‌میرد و از پشت سرش یک ساقه بیرون میزند که در حین زیبا بودن، میتواند بسیار خطرناک باشد. همین ساقه‌هاگ‌های این قارچ انگلی را بین سایر اعضای کلونی پخش می‌کند. این‌هاگ‌ها به اسکلت خارجی مورچه‌های دیگر می‌چسبد و با یک روش تهاجمی‌شروع به گسترش در کلونی میکند.

برای اینکه این ساقه به اسکلت خارجی برسد، قارچ به مورچه فشار می‌آورد. براساس مطالعاتی که روی قارچ‌های انگلی گیاهی صورت گرفته– بویژه برنج – مشخص شده است که این نوع قارچ‌ها میتوانند داخل‌هاگ شان فشاری معادل فشار یک چرخ ۷۴۷ ایجاد کنند. با تجمع این فشار در اسکلت مورچه زامبی شده و رسیدن آن به سطح کافی، یک سوراخ در دیوار اسکلت ایجاد می‌شود و به تمام مواد ژنتیکی مورچه آسیب می‌زند.

در نتیجه این چرخه مجدداً ایجاد می‌شود.

براساس گفته محققان علاوه بر ۱۶۰ گونه قارچ انگلی که میتوانند مورچه‌ها را کنترل کنند، هزار گونه دیگر هم در طبیعت وجود دارند که باید شناخته شوند. البته این ۱۶۰ گونه شامل آرایه ای از قارچ‌های انگلی که مخصوص هدف قرار دادن سایر گونه‌های حشرات هستند، نمی‌شود. قارچ‌های انگلی هستند که مخصوص عفونی کردن سوسک‌ها، پروانه و سایر حشرات هستند. در بین این حشرات پروانه وضعیت شان از بقیه بدتر است و گاهی اوقات بدنشان دو تا سه شکاف برمی‌دارد.

رابطه بین مورچه زامبی شده و قارچ انگلی تصویر قابل توجهی از در هم آمیختگی میزبان و ویروس ارائه می‌دهد که برای دانشمندان بسیار نو و بدیع است و راه‌های جدیدی را پیش آنها می‌گشاید. یکی از این راه‌های جدید، بررسی فسیل برگ ۴۸ میلیون ساله ای است که رد یک گاز مورچه روی آن است. با بررسی این برگ و آن گونه خاص از مورچه میتوان نحوه تکامل سیستم دفاعی مورچه را مشخص کرد و درباره آن گیاه و ارتباط آن با قارچ انگلی هم به نتیجه‌های خوبی رسید.

قارچ‌های انگلی باید منتقل شوند و اینکار را نمی‌توان داخل لانه انجام داد زیرا مورچه‌ها حیوانات بسیار فعالی هستند و به همین خاطر سیستم ایمنی بسیار تکامل یافته و پیشگیرانه ای دارند که متکی بر رفتار دفاعی است. این ویژگی کلونی‌های مورچه‌ها را به چیزی به نام ایمنی اجتماعی رسانده است. مورچه‌ها خیلی راحت و ساده اعضای بیمار جامعه را پیدا می‌کنند و با بیرون بردن آن از لانه مانع از گسترش بیماری میشوند.

علیرغم این اقدامات متقابل مورچه‌ها، این قارچ‌های انگلی بسیار خطرناک هستند و میتوانند یک کلونی را به کلی از بین ببرند. چیزی که تا به انجا اشاره نشده است و ماجرا را بسیار پیچیده تر میکند این است که قارچ انگلی میتواند خودش و مورچه زامبی شده را به سمت انقراض هدایت کند. بله؛ درست متوجه شدید. قارچ‌های انگلی خودشان هم با یک قارچ انگلی دیگر زامبی شده اند.

عامل موفقیت این قارچ انگلی برای تبدیل کردن یک کلونی فعال یه یک گورستان در دل جنگل این است که اجازه می‌دهند ارگانیسم‌های دیگر خودشان را دچار عفونت کنند. این ارگانیسم‌های عفونی هم قارچ انگلی و هم مورچه زامبی شده را عفونی می‌کنند. در نتیجه قارچ انگلی مورچه زامبی شده به‌هاگدانی تکیه میکند که‌هاگ‌ها را آزاد می‌کند و باعث بقای این چرخه و ورود انگل‌های دیگر به چرخه می‌شود. در یک مطالعه مشخص شده است که ۶٫۵ درصد از قارچ‌های مورچه‌های زامبی شده بدن مورچه‌ها را با‌هاگ‌های بادوام تغذیه می‌کنند.

علیرغم تصویر نسبتاً دقیقی که از چرخه ویروسی شدن مورچه زامبی شده وجود دارد، این داستان هنوز هم مرموز است. اما محققان مشغول مطالعه روی مورچه‌های آلوده شده هستند تا مشخص شود قارچ‌ها از چه مواد شیمیایی برای کنترل مغز مورچه زامبی شده استفاده می‌کنند و کنترل ذهن چطور روی انتقال قارچ تاثیر میگذارد.

این گونه قارچ تنها گونه ای نیست که اثرات روانگردان ایجاد میکند. ماده روانگردان LSD از ارگوت که نوعی قارچ است که روی گیاهان می‌روید، تهیه میشود. این ماده روانگردان با انسان‌ها همان کاری را میکند که قارچ انگلی با مورچه زامبی شده میکند.

محققان می‌گویند ممکن است نیمی‌از حیات روی زمین انگلی باشد. البته از لحاظ تاریخی رایج ترین روش رشد و گسترش حیات روی زمین همین رشد انگلی بوده است اما تنها اقلیت کمی‌از این میزان با کنترل کامل ذهن همراه است. دلیل این رفتار چیست؟ چرا باید بخواهید رفتار میزبان تان را کنترل کنید؟

منبع

باتری ماشین چگونه کار می کند؟ شارژ و نگهداری باتری خودرو.

باتری ماشین چگونه کار می کند؟ شارژ و نگهداری باتری خودرو

ساختار داخلی باتری های اسیدی - سربی

باتری‌های خودرو‌ها که نقش مهمی‌در سیستم استارت و برق خودرو بازی می‌کنند اغلب از نوع سربی اسیدی هستند. اگر صاحب خودرو باشید یا تجربه دیدن باتری‌های اسیدی را داشته باشید می‌دانید که این باتری‌ها می‌توانند چه دردسر‌هایی برای صاحبشان ایجاد کنند. از خالی کردن باتری تا انفجار آن ! در …اتری‌های خودرو‌ها که نقش مهمی‌در سیستم استارت و برق خودرو بازی می‌کنند اغلب از نوع سربی اسیدی هستند. اگر صاحب خودرو باشید یا تجربه دیدن باتری‌های اسیدی را داشته باشید می‌دانید که این باتری‌ها می‌توانند چه دردسر‌هایی برای صاحبشان ایجاد کنند. از خالی کردن باتری تا انفجار آن ! در این مطلب از سری مطالب ساختنی ، می‌خواهیم نحوه شارژ باتری‌های اسیدی ،نگه داری بهتر از این باتری‌ها و در نتیجه بالا بردن طول عمر این باتری‌ها را به شما آموزش دهیم.

باتری سربی اسیدی چیست ؟

باتری سربی اسیدی از چند تیغه سربی تشکیل شده است که در محلولی رقیق شده از اسید سولفوریک قرار گرفته اند. هر صفحه دارای یک توری است که مواد فعال روی آن قرار گرفته است . در صفحه قطب منفی اکسید سرب به عنوان ماده فعال قرار گرفته است در حالی که در صفحات مربوط به قطب مثبت ، خود فلز سرب قرار دارد ، همه صحفات منفی به هم دیگر متصل هستند. همه صفحات مثبت هم همین طور .
وقتی باتری به مدار برق ماشین متصل می‌شود. فرآیند خالی شدن یا دشارژ (Discharge) باتری آغاز می‌شود. در این فرآیند ، اسید سولفوریک به عنوان مایع الکترولیت ارتباط دو ماده فعال روی صفحات مثبت و منفی را بر قرار می‌کند. این فرآیند الکترو شیمیایی انرژی بسیار زیادی را آزاد کرده و مواد روی صفحات را به سولفات سرب تبدیل می‌کند. هر دو ماده قطب مثب و منفی به سولفات سرب تبدیل می‌شوند. در خلال این واکنش الکترو شیمیایی ، اتم‌های هیدروژن و اکسیژن آزاد شده ، واکنش نشان داده و تشکیل آب می‌دهند. در نتیجه ، صفحات مثبت الکترون آزاد می‌کنند و صفحات منفی به همان اندازه نیاز به الکترون دارند. همین باعث ایجاد پتانسیل الکتریکی یا همان ولتاژ در دو سر باتری خواهد کرد. این واکنش تنها زمانی به شکل وسیع ادامه پیدا می‌کند که باتری در مدار باشد و به یک بار الکتریکی وصل شده باشد.

ساختار داخلی باتری‌های اسیدی - سربی
ساختار داخلی باتری‌های اسیدی – سربی

انواع باتری‌های سربی اسیدی :

در واقع خود باتری‌های سربی – اسیدی را می‌توان به دو دسته کلی طبقه بندی کرد که با نام‌های باتری استارت (کرانک) و باتری‌های چرخه عمیق (Deep Cycle) شناخته می‌شوند. باتری استارت به نام باتری SLI یا باتری آتش کننده موتور هم شناخته می‌شوند. این باتری‌ها برای این طراحی شده اند که جریانی عظیم را در لحظه استارت موتور‌های مختلف ارائه کنند. این باتری‌ها صفحات بیتشری درون خود دارند و این صفحه‌ها بسیار نازک تر هستند. باتری‌های چرخه عمیق دارای صفحات کم تر اما ضخیم تری هستند و برای چندین بار چرخه خالی شدن و پر شدن طراحی می‌شوند.
ولتاژ باتری به تعداد سلول‌هایش بستگی دارد. هر سلول باتری اسید-سرب دارای دو صفحه است که دارای اختلاق پتانسیل ۲ ولت هستند. مایع الکترولیت میان این صفحات هم محلولی از اسید سولفوریک رقیق شده با آب است. این محلول را با چیزی به نام درصد گرانش می‌سنجند .

درصد غلظت آب باتری به این شکل اندازه گرفته می‌شود: وزن مخلوط آب مقطر و اسید سولفوریک موجود تقسیم بر وزن آب خالص با همان حجم.
با این اوصاف ، درصد گرانش آب خالص همواره ۱ است .

باتری و سلول‌هایش

هر باتری سربی اسیدی در واقع ترکیبی از چند سلول کوچک تر سربی اسیدی است . این آرایه از سلول‌ها به نام یک باتری شناخته می‌شوند. یک باتری ۶ سلولی می‌تواند ۱۲ ولت اختلاف پتانسیل ایجاد کند (هر سلول ۲ ولت). یک باتری سربی اسیدی کوچ دو ولتی تنها یک سلول دارد.
ظرفیت باتری ماشین نیز مانند همه باتری‌های دیگر با واحد آمپر ساعت (Ah) سنجیده می‌شود. هر آمپر ساعت برابر با ۳۶۰۰ کولومب است و به این معنا است که باتری می‌تواند جریان ۱ آمپر را به مدل یک ساعت در مدار جاری سازد. یک باتری ۱۰۰Ah می‌تواند به مدت ۱۰۰ ساعت یک جریان یک آمپری را تامین کند.
رده باتری بر اساس دشارژ مداوم در زمانی خاص تخمین زده می‌شود. برای مثال ۱۰ ساعت . این بدان معنا است که پس از ۱۰ ساعت مصرف مداوم باتری ، اختلاف پتانسیل دو سر مثبت و منفی آن به حد اقل خود می‌رسند. به شکل معمول ، یک باتری ۱۰۰ آمپر ساعت به مدت ۵ ساعت جریان ۲۰ آمپر تولید می‌کند.
در زمان شارژ مجدد، توان انرژی الکتریکی منبع خارجی یا همان شارژر (در ماشین دینام و در مصارف دیگر شارژر باتری‌های سربی-اسیدی) تغییرات شیمیایی درون باتری را معکوس می‌کند . این گونه است که انگار سلول‌های باتری نو شده و باتری دوباره شارژ می‌شود.

چرخه باتری و طول عمر باتری خودرو

یک دشارژ کامل از ۱۰۰ درصد به ۲۰ درصد و سپس شارژ دوباره به کامل را یک چرخه کامل باتری می‌نامند. به طور کلی ، طول عمر باتری به تعداد همین چرخه‌های کامل در طول روز بستگی دارد. برای مثال اگر یک باتری هر روز تا ۵۰ درصد خالی شود و دوباره پر شود طول عمری حدود دو برابر باتری دارد که هر از گاهی خالی شده و دوباره پر می‌شود.
بنابراین بهتر است باتری‌ها را همه روزه شارژ و دشارژ کنیم تا طول عمرشان افزایش یابد. البته وقتی که از خودرو استفاده می‌کنید. باتری‌ها خود به خود مورد استفاده قرار گرفته و دوباره شارژ می‌شوند. اما در مورد باتری‌های برق اضطراری یا روشنایی اضطراری اینگونه نیست و شما باید آن‌ها را روزانه دشارژ و شارژ کنید. این کار بهره وری باتری در چرخه شارژ و دشارژ را بهتر کرده و از خود دشارژی (خالی شدن خود به خود باتری یا در اصطلاح خوابیدن باتری) جلوگیری خواهد کرد.
خالی شدن خود به خودی باتری‌های سربی اسیدی
اگر یک باتری سربی اسیدی را به بار الکتریکی وصل نکنید، در دمای ۲۷ درجه ، باتری با سرعت ۴ درصد ظرفیت در هفته شروع به خالی شدن می‌کند. یک باتری ۱۲۵ آمپر ساعتی حدود ۵ آمپر ساعت در هفته شارژ از دست خواهد داد.
این خود دشارژی اینقدر ادامه پیدا می‌کند که شارژ ناچیزی در باتری بماند یا به اصطلاح باتری بخوابد.

طول عمر باتری‌های خودرو

همه سلول‌های یک باتری مثل هم عمل نمی‌کنند. سلول‌های بر اثر افزایش طول عمر عملکرد متفاوتی نسبت به هم نشان خواهند داد. طول عمر از لحظه ای آغاز می‌شود که باتری سربی اسیدی از کارخانه بیرون می‌آید.
در موقع شارژ نیز بعضی سلول‌ها به سرعت شارژ می‌شوند ولی بعضی دیگر با سرعتی کم تر شارژ خواهند شد. وقتی این اتفاق بیفتد . باتری دیگر قادر به نگاه داشتن شارژ کافی نیست و با وصل شدن به مدار به سرعت شروع به خالی شدن می‌کند.
برای این که از این مشکل جلوگیری شود، از یک روش برای مساوی کردن سلول‌ها استفاده می‌شود.
این مساوی سازی اینگونه اجرا می‌شود که در زمان شارژ باتری ،باتری را کمی‌بیش از ظرفیتش شارژ می‌کنند و حتی پس از این که ولتاژ دو سرش به حد اکثر اختلاف رسید ، به شارژ باتری ادامه می‌دهد. به دلیل همین شارژ اضافه (Overcharging)،سلول‌های ضعیف تر باتری هم زمان و انرژی کافی برای قبول شارژ کامل را دارا خواهند بود.یک باتری سربی اسیدی ۱۲ ولتی باید ولتاژی حدود ۱۳٫۸  ولت را در حالت شارژ کامل نشان دهد. (مدار مانیتور کننده ولتاژ باتری بسازید)

نرخ خالی شدن باتری خودرو

یک باتری سربی اسیدی می‌تواند با جریانی کم و در زمانی زیاد و یا با جریانی بالا و در زمانی کم خالی (Discharge) شود. برای مثال یک باتری ۱۰ آمپر ساعتی را می‌تواند با جریانی برابر با یک آمپر و در مدت ۱۰ ساعت خالی کنید و یا آن را با ۱۰ آمپر و در زمان یک ساعت کاملا دشارژ نمایید.
نرخ خالی شدن باتری اسیدی در بارهای الکتریکی پایین مانند یک خط راست است . اما اگر بار الکتریکی روی باتری افزایش پیدا کند این خط راست دیگر باقی نمانده و باتری شروع به تلف کردن انرژی و داغ شدن می‌کند و به سرعت انرژی از دست خواهد داد.

سولفاته شدن باتری خودرو

سولفاته شدن مهم ترین دلیل خرابی و پایین آمدن بهره وری باتری‌های خودرو است. باتری‌هایی که از تکنولوژی سرب و اسید استفاده می‌کند همگی چه کم و چه زیاد درگیر این مشکل خواهند بود. انبار شدن سولفات سرب روی پایانه‌ها و صفحات باتری باعث می‌شود فرآیند شارژ شدن و خالی شدن سلول‌های باتری به خوبی صورت نپذیرد.

سولفاته شدن صفحات داخلی باتری در حضور مایع ضد سولفات و در شرایط معمولی
سولفاته شدن صفحات داخلی باتری در حضور مایع ضد سولفات و در شرایط معمولی

معمولا کریستال‌های سولفات سرب در زمان تنظیم آب باتری و شارژ دوباره آن خارج می‌شوند. اما بهتر است باتری‌ها را پس از استفاده به سرعت شارژ دوباره کنید (این عمل در خودرو به صورت اتوماتیک و توسط دینام و آفتامات انجام می‌شود)
همیشه آب باتری را در سطح نرمال آن نگه دارید . این کار را باید با اضافه کردن آب مقطر یا آب دیونیزه انجام دهید. توجه کنید آب لوله کشی و آب معدنی حامل املاحی است که روند شیمیایی باتری را به تغییر داده و باتری را خراب می‌کنند.

در هم شکست باتری

در هم شکست یا فروپاشی باتری (Battery Breakdown) به حالتی گفته می‌شود که باتری دیگر قادر به عملکرد صحیح نیست و نیاز به تعمیر اساسی و حتی تعویض دارد.

  •  خالی شدن خود به خود : وقتی باتری به مدت زیادی در حالت شارژ بماند و چرخه شارژ و خالی شدن روی آن انجام نشود اتفاق می‌افتد و می‌تواند باتری را خراب کند.
  • از دست دادن ظرفیت : به دلیل سولفاته شدن ، شارژ نادرست و یا خشک شدن آب باتری اتفاق می‌افتد.
  •  بیش از حد شارژ شدن : باتری خیلی بالاتر از ظرفیتش شارژ شده باشد.
  • سولفاته شدن : وقتی لایه ای از سولفات سرب روی پایانه‌ها و صفحات داخلی باتری را بگیرد
  •  از بین رفتن توری‌ها : توری‌های صفحات باتری از بین رفته اند و مواد فعال را آزاد کرده اند.
  • داغ شدن بیش از حد و یا از دست دادن آب : بیشتر به دلیل شارژ بیش از حد مجاز اتفاق می‌افتد.

انفجار باتری خودرو

باتری‌های سربی اسیدی (از جمله باتری‌های خوردو) ممکن است بر اثر برخی عوامل منفجر شوند. این وضعیت یک حالت خطرناک است که به دلایل زیر ممکن است رخ دهد :

  • اتصال کوتاه : وقتی پایانه‌های مثبت و منفی باتری مستقیما به هم متصل می‌شوند ، انرژی جمع شده در صفحات مثبت و منفی باتری به سرعت شروع به آزاد شدن می‌کند. این فشار و شک روی صفحات باعث می‌شود که این صفحات میان خودشان شروع به تخلیه و جرقه زدن کنند که این کار باعث جوش آمدن مایع الکترولیت درون باتری و بخار شدن آن و در نتیجه انفجار محفظه بسته باتری شود.
  • شارژ بیش از حد باتری: وقتی باتری شروع به شارژ بیش از حد مجاز می‌کند. ولتاژ شارژ از حد “تولید گاز” بالا تر می‌رود. این کار باعث ایجاد گاز هیدروژن اضافی خواهد شد. ولتاژ گاز برای یک باتری ۱۲ ولتی ماشین چیزی حدود ۱۴٫۳ ولت در دمای اتاق است .

آزمایش انفجار باتری را می‌توانید در ویدیوی زیر ببینید :

جالب است بدانید اگر یک یا چند سلول باتری خراب یا ضعیف شده باشد،ولتاژ تولید گاز در باتری می‌تواند از ولتاژ خود باتری پایین تر آمده باشد. سلول ضعیف تر با سرعت کم تر از سلول‌های سالم شارژ خواهد شد. بنابر این ولتاژ بالاتر بر اثر شارژ اضافی در بین سلول‌های سالم ایجاد می‌شود و ممکن است ولتاژ را از حد تولید گاز بالا تر ببرد. هیدروژن تولید شده درون محفظه‌های مهر و موم شده باتری در اکثر مواقع دوباره ترکیب شده و دوباره به چرخه بر می‌گردد، اما برخی اوقات این گاز در باتری‌های خراب و یا بیش از حد پرشده به بیرون نشت کرده و در حضور شعله یا جرقه باعث آتش سوزی و انفجار می‌شود.

چند نکته مهم در مورد شارژ باتری‌های خودرو

  • قبل از شارژ دستی باتری‌های سربی اسیدی آب آن را با آب مقطر تنظیم کنید . وجود آب فضای خالی برای تولید و انبار شدن گاز را کاهش می‌دهد.
  • همیشه باتری را خارج از مدار شارژ کنید.
  • قبل از شارژ کردن یک دستمال خیس در کنار سرپوش‌های باتری قرار دهید ، این کار احتمال سرایت آتش یا جرقه احتمالی در صورت اتصال کوتاه کردن احتمالی ترمینال‌ها را کم می‌کند.
  • هیچگاه مایع یا گاز قابل استعال را در کنار باتری نگهداری نکنید.
  • شارژر باتری را بعد از این که آن را به پایانه‌های باتری وصل کردید به برق بزنید. این کار از ایجاد جرقه در پایانه‌ها جلوگیری می‌کند.
  • هیچگاه اشیا و ابزار فلزی را روی باتری قرار ندهید . ممکن است این کار باعث ایجاد اتصال کوتاه بین دو سر باتری شود.
  • همیشه اول پایانه منفی را از مدار قطع کنید.
  • قبل از هر گونه شارژ کردن ، ابتدا به سرهای باتری ضربه‌های آرام وارد کرده و هر نوع سولفات‌ها و مواد چسبیده روی آن‌ها را جدا و تمیز کنید. باقی ماندن این مواد روی پایانه‌ها باعث بالا رفتن مقاومت الکتریکی پایانه و بالا رفتن دما و کم شدن جریان شارژ می‌گردد.
  • هیچ گاه از دستکش‌های روکش فلزی یا دست بدون محافظ برای شارژ یا جدا کردن باتری استفاده نکنید. دمای اتصال می‌تواند پوست دست شما رو بسوزاند.
  • همیشه از شارژر‌های دارای ترانسفرمر استفاده کنید . همواره پس از جدا کردن شارژر از برق شهری ، شارژر را از پایانه‌های باتری جدا کنید .

منبع با تغییراتی از تیم ساختنی

بیشتر بخوانید »

خودروهای جدید آینده بهترین خواهدبود.

سل جدید خودرو تسلا بهترین خواهد بود!

ویژگی های جدید خودرو تسلا قرار است این خودروی برقی را به انتحاب شماره یک خریداران تبدیل کند.

حالا که ارزش یک بشکه نفت از قیمت یک بشکه خالی هم کمتر شده، اوضاع بازار خودرو های برقی حسابی خراب ‏است. ارزش سهام‌های شرکت تسلا موتورز ‏‎(Tesla Motors)‎، که از پیشتازان این بازار است، در این ماه بسیار پایین ‏آمده و میزان فروش خودرو تسلا کمتر از حداقل میزان پیش بینی …

بیشتر بخوانید »

خودرو های بدون راننده دیر یا زود دنیا را تسخیر خواهند کرد !

ون مسافربری تمام الکتریکی فولکس واگن که در نمایشگاه 2016 CES پرده برداری شد

وقتی نمایشگاه CES 2016 از تاریخ ۶ تا ۹ ژانویه در لاس وگاس امریکا برگزار شد ، همه چشم‌ها را در صنعت الکترونیک و خودرو متوجه خود کرد. این نمایشگاه دستاورد‌های جدید را از پهباد‌ها گرفته تا خودرو‌های بدون راننده و کلوپ کتاب گری شپیرو (Gary Shapiro) را به نمایش …

بیشتر بخوانید »

نقشه های گوگل چطور ترافیک را پیش بینی می کند؟

اپلیکیشن نقشه های گوگل اخیرا به ویژگی پیش بینی وضع ترافیک هم مجهز شده که می تواند به صرفه جویی در زمان و هزینه ها کمک قابل توجهی کند.

اگر شما هم از آن افرادی هستید که برای رفت و آمد‌های روزانه یا مسافرت‌های خود از نقشه‌های گوگل (Google Maps) استفاده می‌کنند، حتما متوجه شده اید که جدیدا این اپلیکیشن می‌تواند به خوبی ترافیک را پیش بینی کند. مثلا شما می‌دانید که سریع ترین راه برای خارج شدن از …

بیشتر بخوانید »

برنامه گوگل برای حذف رانندگی انسان در ۵ سال با اتومبیل خودکار

اتومبیل خودکار گوگل

در این تابستان نمونه اولیه اتومبیل خودکار گوگل به جاده‌ها می‌آید. غول تکنولوژی این خبر را هفته پیش منتشر کرد. جاده‌های واقعی در دنیای واقعی. این اتومبیل فرمان یا پدال ندارد و تمام کار رانندگی به عهده کامپیوتر است. درست است که این موضوع خیلی جالب به نظر می‌رسد اما …

بیشتر بخوانید »

سال ۲۰۲۵ خانه و ماشین مان را چطور کنترل خواهیم کرد؟

این هدست ها نقش زیادی در ورود ایمن اینترنت اشیا به زندگی ما دارند

اینترنت اشیا برای همه جالب است؛ حتی کسانی که فوبی فناوری‌های جدید دارند. از طرفی اینترنت اشیا همه غیرممکن‌ها را ممکن کرده و اینترنت را وارد عرصه‌های مختلف کرده است. اگر از چشم یک شهروند به اینترنت اشیا نگاه کنید، این فناوری بیش از هر چیز در حوزه محصولات خانگی …

بیشتر بخوانید »

ویدیو : ثبت یک رکورد گینس جدید برای پرواز با هاوربرد

الکساندرو درو یک مخترع هاوربرد ات که توانست رکورد گینس حرکت با هاوربرد را بشکند

اگر فیلم بازگشت به آینده را دیده باشید حتماً دلتان می‌خواهد حرکت با‌هاوربرد را تجربه کنید. البته این آرزو خیلی دور از دسترس هم نیست و ساخت‌هاوربرد HENDO آن را دست یافتنی تر کرده است. الکساندرو درو یک مخترع است که منتظر تجاری شدن این‌هاوربرد نشده است و خودش یک …

بیشتر بخوانید »

تابستان امسال : اولین آزمایش شهری ماشین بدون راننده گوگل

ماشین بدون راننده گوگل برای اولین بار در خیابان های خلوت استرالیا آزمایش خواهد شد

پروژه‌های متنوع و بلند پروازانه گوگل آنقدر زیاد شده است که دیگر کسی گوگل را فقط با خدمات اطلاعاتی و اینترنتی نمی‌شناسد. این کمپانی امتیاز شرکت‌های رباتیک را می‌خرد، بالون‌های وای فای آزمایش می‌کند و ماشین بدون راننده می‌سازد. ماشین بدون راننده گوگل یکی از جدیدترین پروژه‌های این کمپانی است …

بیشتر بخوانید »

قضیه چیه ؟ چرا خیابان های بزرگتر ترافیک بیشتری دارند؟

هر چه خیابان های بیشتری بسازیم، ترافیک هم بیشتر می شود. قضیه چیه؟

برای کسانی که در شهرهایی بزرگی مثل تهران بزرگ شده اند، نشستن در ماشین به معنای معطل شدن در ترافیک است. خیلی هم فرقی نمی‌کند چه ساعتی از روز مشغول رانندگی باشید؛ معمولاً در ساعت‌های شلوغی ترافیک بیشتر است اما گاهی بعد از نیمه شب و وسط ظهر هم ترافیک …

بیشتر بخوانید »

آیا سوخت خودروهای آینده انرژی هسته ای خواهد بود؟

فورد نوکلئون که قرار بود از انرژی هسته ای به عنوان سوخت استفاده کند، هیچگاه ساخته نشد

در دهه ۱۹۵۰ که به عنوان نقطه اوج عصر اتمی‌هم مشهور است، کمپانی فور یک ماشین مفهومی با نام فورد نوکلئون (Ford Nucleon) طراحی کرد. مسئولین کمپانی فورد در آن زمان اظهار کردند که این ماشین هسته ای را بر مبنای این فرض ساخته اند که راکتورهای هسته ای در …

بیشتر بخوانید »