بایگانی مطالب خواندنی  جالب..
بایگانی مطالب خواندنی  جالب..

بایگانی مطالب خواندنی جالب..

میزی که خانه را گرم می‌کند/عکس

میزی که خانه را گرم می‌کند/عکس



کاربردهای میز Zero Energy,ویژگیهای میز Zero Energy,میز Zero Energy

میز Zero Energy  دمای اتاق را نزدیک به ثابت نگه می‌دارد

 

میز Zero Energy که خانه را گرم می‌کند/عکس

دو طراح فرانسوی یک میز را طراحی کرده‌اند که گرما را گرفته و آزاد می‌سازد. میز Zero Energy Furniture به هیچ وجه از برق استفاده نکرده، بلکه در عوض موم زیر سطح آن در اثر گرم شدن هوا آب شده و گرما را جذب می‌کند. این موم سپس در زمان سرما محکم شده و گرما را آزاد می‌کند.

این کار باعث ثابت ماندن دمای اتاق و کاهش 60 درصدی هزینه‌های انرژی می‌شود. میز Zero Energy توسط ژان سباستین لاگرانژ و رافائل مینارد ساخته شده است. به گفته آن‌ها، این میز می‌تواند مسائل آب و هوا و انرژی را در مقیاس لوازم خانگی بجای مقیاس ساختمانی مورد خطاب قرار دهد. در زیر سطح میز Zero Energy، ردیف‌هایی از آلومینیوم چین‌دار قرار دارد که از یک ماده تغییردهنده فاز که نوعی موم است، پشتیبانی می‌کند.

 

میز Zero Energy,نوآوریهای علمی,بیشتر بدانید علمی

در زیر سطح میز Zero Energy، ردیف‌هایی از  آلومینیوم چین‌دار قرار دارد

 

 زمانی که دمای اتاق به 22 درجه سانتیگراد برسد، موم آب شده و با جذب گرمای محیط، دما را کاهش می‌دهد. سپس با کاهش دما، این موم محک شده و با برگرداندن دما با اتاق، محیط را مجددا گرم می‌کند. در این حالت میز Zero Energy مانند یک اسفنج حرارتی، دمای اتاق را نزدیک به ثابت نگه می‌دارد.


به گفته طراحان میز Zero Energy، این میز بیشتر برای اتاقهایی با دمای نوسان‌دار مانند اتاق ملاقات که تا 15 نفر در آن جا می‌گیرند، مناسب است. زمانی که دمای هوا در جلسه گرم می‌شود، میز می‌تواند گرمای اضافی از بدنهای درون اتاق را گرفته و پس از خالی شدن اتاق، آن را بازگرداند. طراحان میز Zero Energy اکنون قصد دارند سایر محصولات با قابلیت صرفه‌جویی در انرژی را مانند لامپهایی که می‌توانند گرما را ضبط و آزاد کنند، تولید کنند.

منبع : isna.ir

قرص ضد پیری جدید تولید شد .. معاینه سریع و آسان چشم با جدیدترین اسکنر دستی

قرص ضد پیری جدید تولید شد



افزایش طول عمر,پیری,ضد پیری

ترکیب دارویی جدید ضد پیری باعث حفظ سلامت بدن و افزایش چشمگیر طول عمر موش‌ها شده است

 

قرص ضد پیری جدید تولید شد
محققان آمریکایی ترکیب دارویی جدیدی را توسعه داده‌اند که با فعال کردن پروتئین SITRI1، علاوه بر توقف روند پیری، باعث حفظ سلامت بدن و افزایش چشمگیر طول عمر موش‌ها شده است.
پروتئین سیرتوئین-1 یا SIRT1 نقش مهمی در حفظ تعادل سوخت و ساز بدن در بافت‌های مختلف ایفا کرده و فعال کردن آن باعث افزایش سطح سلامت کلی بدن می‌شود.
ترکیب دارویی جدید با فعال کردن پروتئین سیرتوئین-1 علاوه بر افزایش طول عمر، بیماری‌های مرتبط با افزایش سن را به تأخیر انداخته و سلامت کلی بدن را ارتقاء می‌دهد.


تیم تحقیقاتی موسسه ملی سالمندی (NIA) در موسسه ملی بهداشت آمریکا به سرپرستی دکتر «رافائل د کابو»، تأثیرات یک مولکول کوچک که SIRT1 را فعال می‌کنند، مورد ارزیابی قرار دادند.
حیوانات از شش ماهگی تا پایان عمر با رژیم غذایی استاندارد با 100 میلی‌گرم/کیلوگرم از مولکول SIRT1720 تغذیه شدند.محققان دریافتند که مولکول SIRT1720 باعث افزایش 8.8 درصدی طول عمر موش‌ها می‌شود؛ همچنین درصد وزن و چربی حیوان کاهش و عملکرد عضلات و هماهنگی حرکتی افزایش پیدا کرد.
کاهش کلسترول و سطوح کلسترول LDL که از بروز بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند، افزایش حساسیت به انسولین که از دیابت جلوگیری می‌کند، اثر ضد التهابی در برخی بافت‌ها که از بروز بیماری‌های مرتبط با افزایش سن جلوگیری می‌کند، از دیگر کاربردهای ترکیب دارویی جدید ضد پیری عنوان شده است.


به گفته دکتر «کابو»، ترکیب دارویی افزایش دهنده SIRT1 قادر به کند کردن فرآیند پیری و بیماری‌های مرتبط با سن در مدل‌های حیوانی است که یک استراتژی بالقوه امیدوارکننده‌ برای افزایش طول عمر، سلامت و توقف روند پیری انسان در اختیار محققان قرار می‌دهد.
نتایج این مطالعه در مجله Cell Reports منتشر شده است.

منبع



معاینه سریع و آسان چشم با جدیدترین اسکنر دستی



چشم,جدیدترین اسکنر دستی چشم,معاینه چشم با اسکنر دستی

معاینه سریع و آسان چشم با جدیدترین اسکنر دستی
اسکنر دستی تیم تحقیقاتی موسسه فناوری ماساچوست (ام آی تی) امکان معاینه آسان‌ و سریع‌ شبکیه چشم را فراهم می‌کند.
به طور معمول، معاینه‌ چشم با استفاده از ابزار نسبتا بزرگی انجام می‌شود که بیشتر در مطب یک چشم‌پزشک یا عینک‌ساز وجود دارد. با این حال، اندازه نمونه اولیه و قابل‌حمل ابزار موسسه ام آی تی، به یک دوربین فیلم‌برداری مصرفی شباهت دارد.
این سامانه قادر به معاینه چشم بیمار ظرف چند ثانیه بوده و با استفاده از فرآیند اندازه‌گیری منفرد، به دنبال یافتن شرایطی مانند رتینوپاتی دیابتی، گلوکوم و دژنراسیون ماکولاست.


سامانه ابداعی از روشی موسوم به «توموگرافی (پرتونگاری مقطعی) انسجام نوری» (OCT) استفاده می‌کند که در آن پرتوهای نور مادون‌قرمز بر روی شبکیه تابانده می‌شوند.با اندازه‌گیری هر دو مدت زمان انعکاس پرتوها و شدت این انعکاس‌ها، اسکنر قادر به ارائه تصویری سه‌بعدی و رادارمانند از شبکیه است.
این فناوری در اسکنرهای بزرگ‌تر معمولی نیز وجود دارد، اما وجود یک آینه مینیاتوری جهت اسکن پرتو تصویربرداری‌کننده، امکان استفاده از آن را در ابزار جدید فراهم می‌کند.

 

یکی از چالش‌های موجود در مورد اسکنر‌های دستی، لرزیدن دست کاربر است که منجر به تولید تصاویر مبهم می‌شود.به منظور رفع این نارسایی، ابزار موسسه ام آی تی به سرعت چندین اسکن را از یک بخش شبکیه و از جهت‌های مختلف تهیه می‌کند.
سپس این اسکن‌ها برای تشکیل یک تصویر کامپوزیت سه‌بعدی، ترکیب می‌شوند و جزئیاتی که در یک اسکن وارد نشده‌اند، در اسکن‌های دیگر گنجانده می‌شوند.اسکنرهای قابل‌حمل دیگر از پیش موجودند، اما ارائه اسکن سه‌بعدی با سرعت بالا و وجود آینه مینیاتوری، مشخصات منحصربه‌فرد اسکنر موسسه ام آی تی است.


دو نسخه از این ابداع در آزمایشگاه، آزمایش شده‌اند و نتایجی مشابهی را از لحاظ کیفیت، با اسکنرهای بزرگتر معمولی ارائه داده‌اند.دانشمندان امیدوارند با توسعه بیشتر این اسکنر، بتوان از اسکنرهای کوچکتر در کشورهای در حال توسعه استفاده کرد.موسسه ام آی تی در این پروژه با دانشگاه ارلانگن آلمان و شرکت‌های تحقیقاتی Praevium/Thorlabs همکاری داشت.
جزئیات سامانه جدید در مجله Biomedical Optics Express منتشر شد.

منبع:isna.ir



نجات بیماران با کلیه‌های چاپ سه بعدی!



کلیه‌,پیوند کلیه‌,تولید کلیه با چاپگر سه بعدی

نجات بیماران با کلیه‌های چاپ سه بعدی!
دانشمندان با توسعه روش‌های تولید کلیه انسانی در محیط آزمایشگاه می توانند کلیه‌های قابل پیوند با عملکرد نمونه واقعی تولید کنند.
بسیاری از بیماران در صف طولانی انتظار پیوند اعضا قرار دارند و برخی از بیماران بدلیل کمبود عضو اهدایی، جان خود را از دست می‌دهند.محققان بدنبال توسعه روش‌هایی برای تولید اندام مصنوعی قابل پیوند با عملکرد نمونه واقعی هستند و استفاده از فناوری چاپ سه بعدی در آینده کاربردهای فراوانی خواهد داشت.


پس از تولید گوش و کبد با کمک چاپگرهای سه بعدی، محققان دانشگاه علوم و تکنولوژی هواژونگ چین نمونه های مینیاتوری کلیه را با استفاده از سلول های انسانی و عملکردی مشابه کلیه واقعی تولید کرده اند.
این فناوری شامل تولید کلیه و سایر نسخه های مینیاتوری اندام با کمک سلول های انسانی و چاپگر سه بعدی است؛ تولید نسخه بزرگتر کلیه چاپ سه بعدی می تواند جایگزین مناسبی برای بیماران دچار نارسایی کلیوی باشد.

 

کلیه‌,پیوند کلیه‌,تولید کلیه با چاپگر سه بعدی

نسخه های مینیاتوری کلیه چاپ سه بعدی توسط محققان چینی


با این حال برخی محققان از جمله دکتر «لیندا گریفیت» از محققان مهندسی بیولوژیکی موسسه فناوری ماساچوست (MIT) نسبت به دستاورد محققان چینی تردیدهایی را مطرح می کند.
به گفته «گریفیت»، محدودیت های فیزیکی زیادی برای چاپ سلول با وضوح مشابه اندام واقعی وجود دارد و این مسئله نیازمند توسعه روش کاملا جدیدی است که محققان چینی هنوز توضیح دقیقی در این خصوص ارائه نکرده اند.


هزینه انجام تحقیقات و آزمایشات بالینی اندام چاپ سه بعدی در حال حاضر بسیار بالا است و با توجه به زمان طولانی تحقیق، تولید، آزمایش و زمان عرضه به بازار، سرمایه گذران تمایل چندانی به حمایت از تحقیقات شرکت های بیوتکنولوژی فعال در این بخش ندارند.

منبع: 


چرا هیچ غذایی به رنگ آبی نیست؟



آبی, رنگ آبی, غذا

توناژ‌های مختلف رنگ آبی خاصیت قلیایی دارند

 

چرا هیچ غذایی به رنگ آبی نیست؟
ساختن رنگ آبی در طبیعت بسیار دشوار است. توناژ‌های مختلف رنگ آبی خاصیت قلیایی دارند و متابولیسم و یا سوخت و ساز بدن اغلب گیاهان و جانوران کره زمین تا حدودی خاصیت اسیدی دارند. در اندک گیاهانی هم که گل‌های آبی رنگ می‌دهند،  این رنگدانه تنها در گلبرگ‌ها به چشم می‌خورد و در خاک‌های اسیدی و زمان‌های مختلف سال این رنگ به ارغوانی و یا صورتی تغییر پیدا می‌کند.

 

برای نمونه، در برخی کشورها میوه خاصی به نام Blueberry (قره‌قاط) کشت می‌شود که در ظاهر آبی رنگ است اما در حقیقت ارغوانی و یا نیلی است هرچند پوشش سفید رنگ و پودری شکل روی میوه باعث می‌شود که آبی به نظر بیاید.
همان‌طور که در ابتدای متن نیز گفته شد، حیوان آبی رنگ هم وجود ندارد و چنانچه با این حیوان آبی رنگ در طبیعت برخورد کردید بدانید که علت پولک‌ها و یا فلس‌های روی بدن آن جانور است که نور را به قسمت‌های آبی طیف نور پراکنده می‌کند.

به خاطر اینکه رنگ آبی در طبیعت بسیار نادر است، غذاهایی که به این رنگ هستند نیز در نظر انسان بدمزه و نامطبوع جلوه می‌کنند و در مقابل میوه‌های قرمز، خوش‌مزه و اشتها آور جلوه می‌نمایند.
منبع : itresan.com



خانواده های سالم چگونه اند؟

خانواده های سالم چگونه اند؟

image

ویژگی های خانواده خوشبخت

بعضی ها فکر می کنند همین که با همسر و فرزندشان مشکل آنچنانی ندارند و صدای داد و بیدادشان، گوش فلک را کر نمی کند، خانواده سالمی دارند. آنها تصور می کنند، اگر اهل اعتیاد نیستند و تا به حال پایشان به پاسگاه پلیس و دادگاه کشیده نشده، پس جزو خانواده های سالم این مملکت هستند. درستی یا نا درستی تصورشان با خودشان، اما روانشناسان، ویژگی های دیگری را در مورد یک خانواده سالم عنوان کرده اند.

خانواده هایی که بتوانند خود را به تعادل برسانند و درگیر یا مغلوب مشکلات مختلف و موقعیت های چالش انگیز نگردند و از پا نیفتند و بتوانند از سیستم سالم مراوده و ارتباط مطلوب، مرز متناسب و… برخوردار گردند، در چرخه خود از سلامت و انسجام مناسبی برخوردار گردیده و اعضاء آن، خوشبختی و شادکامی را به صورت روشن تری احساس می کنند.
ببینید خانواده تان ویژگی های زیر را دارد:

۱- در خانواده های سالم، زن و مرد برای دیدن و رسیدن به یکدیگر لحظه شماری می کنند، ساعتیه که مرد از یک روز شلوغ کاری، به خانه بر می گردد، برای زوج های خوشبخت و سالم ، ساعت اوج روز است، دلشان می تپد و خودشان را برای دیدن یکدیگر آماده می کنند، در صورتی که در خانواده های با سطح سلامت پایین تر، زن و شوهر به سفر رفتن و یا میهمانی رفتن یکدیگر به صورت جدا جدا، علاقه دارند و دائم می گویند: خدا کند امشب شوهرم دیر بیاید و یا ای کاش خانمم امشب خونه مادرش بماند!

۲- در خانواده های سالم، زن و شوهر برای یکدیگر گفتنی بسیار دارند و هر گاه در کنار هم باشند، میان آن ها گفتگوی گرمی برقرار می شود، اتفاقات روز گذشته را برای یکدیگر بازگو می کنند، در مورد اطرافیان صحبت می کنند و نظر می دهند و نظر طرف مقابل را جویا می شوند، آب و هوا، تیترهای خبری، برنامه های آینده، جوک و …خلاصه باهم حرف می زنند، در صورتی که خانواده های غیرخوشبخت، بیشتر لحظه ها به قهر می گذرد و پرسش و پاسخ ها میان آن ها بسیار کوتاه هستند و هر گاه زن و شوهر کنار هم قرار بگیرند، شوهر، روزنامه می خواند، جدول حل می کند، تلویزیون نگاه می کند یا برعکس… یا به عبارتی هر کس به کاری مشغول می گردد.

۳- در خانواده های خوشبخت، همسران به سلیقه هم آشنا بوده و به آن عمل می کنند، برای نمونه، خوراک، پوشاک، معاشرت یا رفت و آمد و خرید. آن چیزی را می پوشند که عشقشان دوست دارد، آن رفتاری را می کنند که همسرشان می پسندد، در صورتی که در خانواده های غیرسالم، همسران نسبت به سلیقه طرف مقابل بی خبر و بی تفاوت بوده و تنها به خواسته های شخصی خود اندیشیده و عمل می کنند.

۴- در خانواده های سالم و خوشبخت، اتحاد، همبستگی و یکپارچگی وجود دارد اما در خانواده غیرخوشبخت، گسستگی و تکروی، هر گاه میان اعضاء خانواده ای واژه هایی هم چون «به من چه»، «به تو چه»، «به من مربوط نیست»، «به تو مربوط نیست»، «به کسی مربوط نیست»، «به خودم مربوط است»، را بسیار شنیدید، این گمان را ببرید که با خانواده ای بدون آینده و غیر خوشبخت، رو به رو هستید. در خانواده سالم” منی” وجود ندارد، همه اش “ما”ست.

۵ – در خانواده های خوشبخت، اعتماد وجود دارد و اعضاء به راحتی گفته های یکدیگر را پذیرفته و در درستی آن تردید نمی کنند ولی در خانواده های غیرخوشبخت، برای دریافت پذیرش گفته خود، پیوسته بایستی برای دیگر اعضاء سوگند خورد، سوگند به جان این و آن، یا به مقدسات شان و طرف مقابل، در تلاش برای فهمیدن صحت حرف همسر است و یا گرفتن یک سوتی که مشت او را باز کند!

۶- در خانواده های خوشبخت، احترام وجود دارد، در ارتباطات گفتاری و غیرگفتاری و همین طور درخواست نیازها و پاسخ به آن ها و ارائه سرویس و برخورد با یکدیگر به گونه ای است که دارای استاندارد ادب و حرمت و با وجود صمیمیت، مدیریت و حرف شنوی از بزرگ ترها و در نظر گرفتن موقعیت کوچک ترها در یک مجموعه، رعایت گشته و لحاظ می شوند.

۷- در خانواده های خوشبخت، بودن با یکدیگر را هر جایی که ممکن باشد، همچون میهمانی، مسافرت، خرید، پارک و حتی در مراسم سوگواری و به خاک سپاری به بودن با دیگران، ترجیح می دهند. در صورتی که خانواده های غیرسالم، مرد خانواده بیشتر به برنامه های مجردی مردانه، کشش و رغبت نشان می دهد و زن خانواده بیشتر به میهمانی و دوره ها و مسافرت های زنانه و غیرخانوادگی، علاقه نشان می دهد.