بایگانی مطالب خواندنی  جالب..
بایگانی مطالب خواندنی  جالب..

بایگانی مطالب خواندنی جالب..

بهترین اقدامات در فصول مختلف برای باغداری


فروردین ماه

در فروردین ماه هرس درختان  برای فرم دهی و درختان بارور انجام می شود، انجام دادن اصلاح داخل باغات (کوددهی ،بیل کاری ،مبارزه با علفهای هرز ،آبیاری و……) بانکت بندی باغات دیم جهت ذخیره رطوبت وتامین آب در مناطق خشک است، که به منظور جمع آوری آب های حاصل از بارش برف و باران، کاهش سرعت آب  و افزایش نفوذ آن به داخل زمین احداث می شود.  همچنین سربرداری نهال هایی که تازه کاشت نموده ایم نیز انجام می شود.


اردیبهشت ماه

در اردیبهشت ماه آبیاری، سربرداری، کاشت نهال و همچنین قیم زنی جهت هدایت رشد عمودی نهال و جلوگیری از صدمات فیزیکی به نهال های که تازه کاشت نموده ایم انجام میشود و همچنین ادامه هرس برای فرم دهی درختان نیز انجام می پذیرد.

خرداد ماه

در خرداد ماه تهیه نمونه های برگ ، خاک وآب انجام می شود که ارسال آن به آزمایشگاه برای تعیین میزان عناصر موجود و عمل پیوند انجام می پذیرد .

تیر ماه

در تیر ماه بهترین زمان برای سمپاشی درختان و کنترل آفت و بیماری ها است، زیرا دراین زمان درختان نیازمند مبارزه با آفات هستند.

کنترل علفهای هرز نیز در این زمان انجام می پذیرد ،چون در فصل تابستان که جذب آب برای گیاهان جنبه حیاتی دارد، نباید اجازه داد که علف های هرز آب مورد نیاز گیاهان را به مصرف برسانند علاوه بر روش مبارزه مکانیکی مداوم، سمپاشی علف های هرز به وسیله سموم علف کش با رعایت احتیاط های لازم به خصوص در مورد درختانی که در کنار جوی ها و حاشیه ها قرار دارند، مفید خواهد بود.

همچنین مالچ پاشی نیز انجام میشود، زیرا در روزهای گرم به حفظ رطوبت خاک کمک می کند حتی اگر نور خورشید سطح مالچ را گرم کند، خاک زیر آن محفوظ بوده و خنک و مرطوب می ماند.

مرداد ماه

برداشت باغات، محصولات سردرختی وعملیات بسته بندی محصولات در مرداد ماه انجام میشود و همچنین بازار یابی برای فروش محصولات.

یکی دیگه از کارهایی که در مرداد ماه به آن می پردازند تهیه نمونه از برگ، آب و خاک است که برای آزمایشگاه ارسال می شود.

همچنین شست وشوی درختان به منظور حذف دوده و گرد و غبار نیز انجام می شود، فشار آب باید به حدی باشد که موجب ریزش برگها و شکستن شاخه ها نشود.

شهریور ماه

در شهریور ماه اجرای عملیات آماده سازی زمین جهت کشت پاییزه ،ادامه عملیات کنترل و نظارت بر برداشت، بسته بندی و بازاریابی نیز انجام می پزیرد.

همچنین خارج کردن پیازهایی که گل دهی آنها به اتمام رسیده است وادامه عملیات هرس نیز انجام می شود.

هرس تابستانه مکمل هرس زمستانه است اما نباید به شدت هرس زمستانه باشد. هرس تابستانه شامل حذف شاخه های خشک، حذف تنه جوش و پا جوش (حذف شاخه های نرک)، حذف شاخه های مزاحم و گل های خشک می باشد.

مهر ماه

عملیات برداشت در مهر ماه صورت می پذیرد، بسته بندی وبازار یابی ، حذف درختان کهنسال وخشکیده و شاخه های خشکیده وانجام پیوند شکمی، همچنین بازدید از ادوات و وسایل کشاورزی و تعمیر یا خرید وسایل لازم و بازدید از انبار سموم مورد نیاز برای سال آینده انجام میشود .

آبان ماه

عملیات آماده سازی اراضی مساعد جهت کشت پاییزه در آبان ماه انجام می شود (نقشه کاشت، چاله کنی ،تهیه کود حیوانی ،آغاز کشت پاییزه ، ادامه اصلاح باغات ،حذف درختان کهنسال وخشکیده و شاخه های خشکیده).

آذر ماه

ادامه تهیه الگوی کشت، انتخاب نوع و محل تهیه نهال ، ادامه عملیات آماده سازی زمین جهت کشت ،در صورت مساعد بودن آب و هوا بهتر است در آذر ماه انجام شود.کشت پاییزه ،آبیاری بعد از کشت و همچنین در مرحله دوم برگ های خزان کرده و بقایای گیاهی سالم را جمع آوری و در گوشه ای از باغچه دفن نمایید تا تبدیل به کمپوست شوند و بقایای گیاهی پوسیده و بیمار را در محل دیگری سوزانده و معدوم نمایید.

دی ماه

در دی ماه بستن حصار اطراف نهالهای جوان انجام می شود که از آسیب جوندگان  در امان باشند.

بهمن ماه

انجام هرس خشک. هرس و آماده سازی باغ برای کوددهی از جمله کارهای عملیاتی هست که معمولا در بهمن ماه انجام میشه .

پیش ازغرقابی شدن و یخ زدن زمین در اثر بارندگی و سرمای زمستان، خاک باغچه را زیر و رو کرده و با اضافه و مخلوط کردن مقداری کود دامی کاملاً پوسیده برای کاشت در بهار آماده کنید.

اسفند ماه

در اسفند ماه در صورت مساعد بودن هوا شروع کشت بهاره ، توسعه باغات آبی ودیمی ، انهدام شاخه های خشکیده و آلوده و همچنین هرس انجام می شود. در نیمه دوم اسفندماه اقدام به کاشت بهاره نمود و ضمناً کاشت های قبلی را نیز بازنگری کرده و در صورت خشک شدن واکاری می کنند.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد