بایگانی مطالب خواندنی  جالب..
بایگانی مطالب خواندنی  جالب..

بایگانی مطالب خواندنی جالب..

زنان باردار به اندازه چند نفر غذا بخورند؟

زنان باردار به اندازه چند نفر غذا بخورند؟

  • 24 ژوئیه 2017 - 02 مرداد 1396
 Image caption افسانه خوردن "به جای دو نفر" در حاملگی٬ کار را خراب کرده است

پژوهش‌ تازه نشان می‌دهد بیشتر زنان نمی‌دانند که هنگام بارداری چقدر باید غذا بخورند.

افسانه خوردن "به جای دو نفر" در حاملگی٬ کارها را خراب کرده است. بسیاری به این موضوع باور دارند و به این توصیه عمل می‌کنند در حالی که اشتباه است.

پس چه میزان کالری کافی است؟

تحقیق مشترک یک موسسه (National Charity Partnership) نشان می‌دهد که فقط یک سوم زنان باردار جواب درست این سوال را می‌دانند.

موسسه سلامت 'نایس' (نهاد ناظر بر کیفیت سلامت در بریتانیا) توصیه می‌کند که در شش ماه اول بارداری زنان به هیچ میزان کالری اضافه بر قبل احتیاج ندارند.

اما در سه ماه آخر٬ باید روزانه ۲۰۰ کالری بیشتر غذا بخورند. یعنی چیزی معادل دو نان تست سبوس‌دار که روی آن روغن زیتون زده باشید.

اما تحقیقات تازه نشان می‌دهد که اطلاعات درست در این زمینه به زنان باردار نمی‌رسد.

افسانه خوردن به اندازه دو نفر

۲۱۰۰ زن در این تحقیق شرکت کردند. از هر سه نفر آنان٬ دست‌کم یک نفر فکر می‌کرد که باید از اول حاملگی روزی ۳۰۰ کالری اضافه بخورد.

موسسه‌های سلامت مادران به دنبال آن هستند که افسانه خوردن برای دو نفر را باطل کنند.

بیش از یک چهارم زنان باردار قبول داشتند که از این توصیه استفاده کرده‌اند تا خوردن غذاهای ناسالم را هنگام بارداری توجیه کنند.

الکس دیویس٬ مدیر موسسه مشارکتی خیریه در بریتانیا٬ اعتقاد دارد که این افسانه باعث شده اطلاعات درست به زنان باردار نرسد.

او می‌گوید تغذیه سالم و خوردن به اندازه کافی قبل و بعد از حاملگی بسیار مهم است، چون باعث کاهش مشکلات و پیچیدگی‌های بارداری می‌شود مثلا احتمال ابتلا به دیابت نوع دو هنگام حاملگی را کم می‌کند. در بلندمدت هم از بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید:

یک زن به طور متوسط روزانه ۲۰۰۰ کالری نیاز دارد که شامل آب و نوشیدنی هر دو می‌شود. اما در سه ماه آخر بارداری٬ باید روزانه ۲۰۰ کالری بیشتر بخورد. در شش ماه نخست به کالری اضافه بر قبل نیازی ندارد.

چه چیزهایی بخورم؟

یک رژیم غذایی متعادل متشکل از پنج گروه اصلی غذایی یعنی سبزیجات٬ کربوهیدرات‌ مثل پاستا و سیب‌زمینی٬ پروتئین مثل ماهی و تخم‌مرغ و گوشت و لبنیات مثل شیر و ماست است.

  • صبحانه کامل و مقوی برای جلوگیری از خوردن تنقلات شیرین و چرب غیرمفید
  • دست‌کم پنج واحد غذایی میوه و سبزیجات
  • خوردن فیبر از طریق دانه کامل غلات فرآوری نشده و آجیل
  • بیش از یک سوم غذا باید به کربوهیدرات شامل برنج پاستا سیب‌زمینی و نان اختصاص یابد
  • مصرف روزانه پروتئین شامل گوشت ماهی و تخم مرغ
  • مصرف دست‌کم دو بار ماهی در هفته که یک بار آن ماهی روغنی مانند سلمون باشد
  • در بخش لبنیات از محصولات کم چرب استفاده شود
  • بیسکوییت و نوشیدنی‌های حاوی شکر باید بسیار محدود باشد
  • از میان‌وعده‌های سالم مثل سالاد سبزیجات و سوپ و … استفاده شود

زیاد خوردن در حاملگی می‌تواند برای مادر و کودک هر دو مضر باشد.

به گفته پروفسور ژانیکا رایمر٬ در زنان بارداری که اضافه وزن دارند٬ خطر ابتلا به دیابت دوره بارداری٬ سقط جنین٬ بالارفتن فشار خون و پری‌اکلامپسیا افزایش می‌یابد.

همچنین احتمال زایمان زودرس٬ سزارین فوری٬ خون‌ریزی بعد زایمان و نارسایی‌های خطرناک دیگر هم بیشتر می‌شود.

زنانی که اضافه وزن دارند٬ احتمالا نوزادان درشت‌تری به دنیا می‌آورند که در آینده ممکن است در معرض خطر چاقی و مشکلات سلامت باشند.

پولتان را دور نریزید، 'زنان باردار نیازی به مولتی ویتامین ندارند'

تحقیقات نشان می دهد که نیازی به مصرف مولتی ویتامین‌ها در دوران بارداری نیست و مصرف آنها به معنای دور ریختن پول است چون هیچ مادری در دوران بارداری نیازی به آن ندارد.

براساس گزارش مجله دارو محققان به این نتیجه رسیدند که مولتی ویتامین هیچ تاثیری در سلامت مادر و نوزاد ندارند.

اما براساس دستور العمل نظام بهداشت و درمان بریتانیا زنان باردار باید قرص فولیک اسید و ویتامین دی مصرف کنند.

براساس تحقیقات انجام شده مصرف بیش از حد ویتامین آ برای زن باردارخطرناک است زیرا به نوزاد آسیب می زند.

جانت فویل، از انجمن سلطنتی مامایی بریتانیا می‌گوید: "ما زنان باردار را تشویق می‌کنیم که در دوران بارداری تغذیه سالم داشته باشند، میوه، سبزیجات و فولیک اسید مصرف کنند."

"ما همچنین به زنان باردار تاکید می‌کنیم که نیازی نیست بجای دو نفر غذا بخورند بلکه فقط به تغذیه مناسب نیاز دارند."

مصرف استامینوفن را در دوران بارداری کاهش دهید'

دانشمندان به زنان هشدار داده‌اند که هنگام بارداری در مورد مصرف استامینوفن احتیاط کنند زیرا این مسکن رایج ممکن است بر روی توان باروری کودکان پسر تاثیر منفی بگذارد.

پژوهشگران در دانشگاه ادینبورگ با انجام آزمایش بر روی موش‌ها به این نتیجه رسیدند که بعد از یک هفته مصرف استامینوفن تولید هورمون تستوسترون متوقف می‌شود.

این هورمون در تشکیل اعضای تولید مثل در جنین پسر و توان باروری آنها نقش اساسی دارد.

بر اساس دستورالعمل‌های پزشکی در بریتانیا مسکن استامینوفن تنها در صورت لزوم، آن هم برای مدتی کوتاه می‌تواند توسط زنان باردار مصرف شود و آن دسته از زنان باردار که برای دراز مدت نیاز به استفاده از مسکن دارند باید به پزشک مراجعه کنند.

سازمان نظارت بر محصولات دارویی در بریتانیا می‌گوید که استامینوفن یکی از مسکن‌هایی است که مصرف آن عموما برای زنان باردار امن تلقی می‌‌شود.

اما پژوهش‌های گذشته، از جمله تحقیقاتی که در دانمارک انجام شده، هم نشان داده‌اند که مصرف استامینوفن توسط زنان باردار ممکن است توان باروری کودکان پسر را با مشکل مواجه کند.

دکتر راد میچل، سرپرست گروه پژوهش دانشگاه ادینبورگ گفت: "نتیجه تحقیقات اخیر اضافه بر شواهد موجود نشان می‌دهد که استفاده دراز مدت از استامینوفن ممکن است در جنین پسر باعث اختلالاتی در توان باروری شود."

استامینوفن یا پاراستامول یکی از پرفروش‌ترین داروهایی است که تقریبا در همه جای دنیا بدون نسخه پزشک در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

استامینوفن نامی است که برای داروی پاراستامول در آمریکا، کانادا و ژاپن انتخاب شده است و همچنین با نام‌های تجاری مختلفی مانند پنادول و تایلنول در کشورهای دیگر انگلیسی زبان به فروش می‌رسد. پاراستامول عموما به عنوان یک مسکن ضعیف دردهای جسمی و تب‌بر مصرف می‌شود.

البته پژوهشگران هشدار می‌دهند هنوز برای آنکه بدانیم نتیجه تحقیقات اخیر تا چه حد در مورد انسان صدق می کند بسیار زود است، زیرا انجام تحقیقاتی مشابه روی زنان باردار غیر اخلاقی و نتیجتا غیر ممکن است.

از سوی دیگر کالج سلطنتی پزشکی کودکان می گوید که استامینوفن مسکنی مفید برای درمان بسیاری از دردهاست و نباید به طور کلی کنار گذاشته شود.

دکتر مارتین وارد-پلات، سخنگوی این کالج می گوید: "تب در دوران بارداری می‌تواند به جنین در حال رشد آسیب‌‌های زیادی برساند. بنابر این مصرف مقداری استامینوفن در بعضی از مواقع ضروری است."




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد