بایگانی مطالب خواندنی  جالب..
بایگانی مطالب خواندنی  جالب..

بایگانی مطالب خواندنی جالب..

نقشه برداری از مغز برای انتقال به رایانه وچندنکته ی مهم


نقشه برداری از مغز برای انتقال به رایانه

نقشه برداری از مغز برای انتقال به رایانه 

یک مخترع اهل سان‌فرانسیسکو در اقدامی که بیشتر شبیه فیلمهای علمی-تخیلی است از نقشه خود برای ساخت سیستمی خبر داده که بتواند مغزش را بر روی رایانه آپلود کند.

به گزارش سرویس علمی ، راندال کوئن، مخترع آمریکایی اظهار کرد که کلید این کار، «SIM» (ذهن مستقل از زیرلایه) است.

به گفته این دانشمند، با نقشه‌برداری از مغز، کاهش فعالیت آن تا حد محاسبات و بازتولید این محاسبات به شکل کد، انسان‌ها می‌توانند به طور نامحدود زندگی کرده و توسط سیلیکون برابرسازی شوند.

کوئن اظهار کرد: منظور من از برابرسازی مشابه برابرسازی یک مکینتاش بر روی رایانه است. این یک نوع کد مستقل از پلت‌فرم است.

به گفته وی، همه اینها از طریق «ذهن مستقل از زیرلایه» ممکن می‌شود که نه یک هوش مصنوعی، بلکه ذهن دانلود شده انسان بر روی رایانه است.

وی در نشستی در سان‌فرانسیسکو اظهار کرد: دانشمندان عصب‌شناسی 99 درصد مطمئن هستند که مغز یک سازوکار است. مغز به محاسبه پرداخته و همچنین وظایفی را انجام می‌دهد. اگر بتوان چگونگی عملکرد آن را درک کرد، می‌توان جایگزینی برای آن ساخت.

کوئن بر این باور است که با استفاده از سیستم وی می‌توان در جهان‌های دیگر و حتی جهان مجازی زندگی کرد.

این مخترع در حال حاضر سازمانی موسوم به carboncopies را برای کار بر روی مسائل فنی و اخلاقی موجود در این پروژه تاسیس کرده است.

در بیانیه این شرکت آمده است: ما از رویکردهای عملی به سوی آنچه که ما «ذهن‌های مستقل از زیرلایه پیشرفته» به معنی انتقال عملکردهای ذهن از زیرلایه زیستی به زیرلایه‌ای دیگر با قابلیت عملی‌سازی این کارها می‌خوانیم، حمایت می‌کنیم. ما کارگاه‌ها و همایش‌هایی را سازماندهی می‌کنیم که در آن، اشخاص علاقه‌مند می‌توانند به تبادل ایده، شبکه‌سازی با دیگران و به روز نگه داشتن خود در مورد آخرین تحولات در این زمینه بپردازند.

 


اولین کار پس از سکته مغزی

نخستین اقدام، تلفن کردن به اورژانس پیش بیمارستانی( تلفن 115) است، زیرا آن ها برای اندازه گیری قند خون و دادن اکسیژن به بیمار دارای امکانات لازم هستند.

نکته ی مهم بعدی، انتقال بیمار به مرکز درمانی است که دارای وسایل تشخیصی و درمانی کافی و لازم باشد تا بیمار نیازمند انتقال بین بیمارستانی نگردد، مثلا بیمارستان باید دارای دستگاه سی ‌تی ‌اسکن باشد.

بهتر است سنجش اشباع اکسیژن از طریق پایانه‌ های متصل شونده به بند انتهایی انگشت، برای بیمار انجام شود. اگر این وسیله در دسترس نبود، یا اشباع اکسیژن کمتر از 92 درصد بود، باید به بیمار اکسیژن داد.

بسیار دیده شده است که پرسنل اورژانس یا همراهان بیمار، فشار خون او را اندازه گیری می کنند و با دیدن اعداد بالا، سریعا فشار بیمار را پایین می ‌آورند، در صورتی که علت فشار بالا در افراد مبتلا به سکته مغزی، جبران کاهش خون‌ رسانی است. در این بیماران فشار درون مغز بالا می ‌رود و خون ‌رسانی در کل مغز کاهش می ‌یابد. بدن برای جبران این مساله، با افزایش دادن فشار خون بر مقاومت موجود غلبه می ‌کند. به همین دلیل، کاهش دادن فشار خون به این مکانیسم هوشمندانه ی بدن آسیب رسانده و مغز را درگیر کاهش خون ‌رسانی شدید می ‌کند.

استفاده از داروهای خود بیمار یا دارویی جدید نیز تا قبل از تایید تشخیص، ممنوع است.

برای تشخیص دقیق، بیمار نیازمند عکسبرداری از مغز به روش سی ‌تی ‌اسکن است. اگر در سی ‌تی ‌اسکن خون‌ ریزی وجود نداشته باشد، آسپیرین برای جلوگیری از بروز لخته ی مجدد در عروق مغزی تجویز می‌ شود.

بیمار به مصرف 325 میلی گرم آسپیرین در روز نیاز دارد که از میزان مصرفی آسپیرین در سکته‌ های قلبی بیشتر است.

بیماران دیابتی نیز نیازمند کنترل قند خون در محدوده ی طبیعی هستند.

در بیمارانی که دمای بدن شان بیشتر از 5/37 درجه سانتی ‌گراد می‌ شود، باید تب را کنترل کرد. افزایش دما با افزایش ناخوشی و مرگ بیمار همراه است.

در نظر داشته باشید تمام بیماران مبتلا به سکته‌ مغزی مستعد بروز تشنج نیستند و نیازی به درمان با داروهای ضد تشنج ندارند، مگر این ‌که تشنج در آن ها بروز کند یا خون ریزی مغزی داشته باشند. در این شرایط برای پیشگیری از بروز تشنج، اقدام به تجویز فنی توئین می ‌کنند.

برای شروع غذا در این بیماران باید با رژیم مایعات شروع کرد. اگر پس از نوشیدن مایعات، علامتی از عدم تحمل غذا و بروز سرفه دیده نشد، می‌ توان رژیم غذایی جامد را شروع کرد.

برای دادن آسپیرین می ‌توان آن را با مربا مخلوط کرد و به بیمار داد تا قابل تحمل شود و برای بیمار، خطری در موقع بلع ایجاد نکند.

گرد اوری :‌گروه ورزش و تندرستی


چه غذاهایی برای سکته مغزی مفید و مضر هستند؟

 

 چه غذاها‌یی در پیش‌گیری از سکته مغزی مفید هستند؟

گرچه هنوز در مورد تأثیر خاص رژیم غذایی در شیوع سکته، شواهد محکمی در دست نیست، ولی بسیاری از پزشکان معتقدند که رژیم درمانی سبب کاهش فشار خون شده، در نتیجه سبب کاهش خطر بروز سکته مغزی می‌شود. در حضور رادیکال‌های آزاد رگ‌های مغزی سریع‌تر دچار ضایعه می‌شوند، بنابراین افزایش مصرف مواد مغذی آنتی اکسیدانی، به مبارزه علیه خطر رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.

- میوه و سبزیجات و هم‌چنین آب آن‌ها، غنی از ویتامین های آنتی‌اکسیدان، پتاسیم و ترکیبات گیاهی مفید بوده و مقدار کمی سدیم  دارند و باید به میزان حداقل 5 واحد در روز مصرف شوند.

تحقیقات در کشور انگلستان نشان داده است دریافت بالای میوه و سبزیجات با شیوع پایین سکته مغزی ارتباط دارد. مطالعه‌ای نیز در بلژیک حاکی از این است که بیماران دارای سطوح بالای ویتامین‌ A در خون که ناشی از مصرف سبزیجات سرشار از بتاکاروتن (پیش نیاز ویتامین A) بوده است، پس از بروز سکته مغزی سریع‌تر بهبود یافته‌اند. تحقیقی نیز در کشور آمریکا به نقش حفاظتی افزایش دریافت ویتامین E در برابر سکته اشاره کرده است. روغن های گیاهی مثل روغن سویا، ذرت، آفتاب‌گردان، پنبه‌دانه، کانولا و سبزیجات دارای برگ سبز سرشار از ویتامین E هستند.

کاهش فشار خون بالا از طریق رژیم غذایی مناسب و مصرف مواد مغذی آنتی اکسیدانی، نقش مهمی در پیشگیری از سکته مغزی دارند.

- حبوبات، مغزها، دانه‌ها و سایر پروتئین‌های گیاهی باید به منظور کاهش دریافت پروتئین‌های حیوانی در رژیم غذایی بیش‌تر منظور شوند. مطالعات در غرب نشان داده‌اند که میزان سکته مغزی در بین افراد گیاه‌خوار  بسیار کم‌تر از مصرف کنندگان گوشت قرمز است.

- ماهی‌های روغنی  خصوصاً قزل‌آلا و قباد، سبب بهبود جریان خون می‌شوند. مصرف حداقل دو بار در هفته از این ماهی‌ها در برابر سکته مغزی نقش حفاظتی ایفا می‌کند.

- نان، برنج، ماکارونی، سیب‌زمینی  و غلات صبحانه (مثل برشتوک) حاوی مقدار کمی چربی و در عین حال سرشار از نوعی انرژی هستند که تدریجاً آزاد می‌شود و بدین ترتیب به افراد کمک می‌کند تا مدت طولانی‌تری احساس سیری کنند.

- مغزها، دانه‌ها و روغن‌کتان حاوی نوعی اسید چرب ضروری به نام لینولئیک اسید هستند. در طی مطالعه‌ای که محققان فنلاندی ترتیب داده بودند مشاهده شد که مردان میانسالی که قربانی سکته شده بودند، در مقایسه با مردانی که سکته نکرده بودند، سطوح پایین‌تری از این اسید چرب ضروری را داشتند.

- مواد غذایی غنی از ماده معدنی سلنیوم از جمله ماهی، جوانه گندم و تخم‌ آفتاب‌گردان برای پیش‌گیری از سکته توصیه می‌شود. دریافت پایین این ماده معدنی با افزایش خطر سکته مغزی ارتباط دارد.


از چه غذاهایی باید پرهیز کرد؟

- به منظور کمک به کاهش فشارخون از غذاهای شور باید پرهیز کرد. محدودیت مصرف غذاهای کنسرو شده و آماده مصرف، کنسرو سبزیجات در آب نمک، فرآورده‌های گوشتی و غذاهای دودی توصیه می‌شود.


چه توصیه‌هایی برای اطرافیان بیماران مبتلا به سکته مغزی دارید؟

اولاً، باید این بیماران را درک نمایند، به ویژه وقتی که قادر به حرکت نیستند. جا به جا کردن مکرر بیمار، از ابتلا به زخم بستر جلوگیری می‌کند. از مشکلات مهم این بیماران اختلالات روحی به ویژه افسردگی است که با رفتار مناسب اطرافیان تا حد زیادی قابل پیش‌گیری و بهبود است.

دوماً: هرگز برای سکته‌های مغزی خود درمانی نکنید و چنان چه بیمار امکان بلع غذا را ندارد و با لوله ی‌ معده تغذیه می‌کند، لوله را خارج نکنید و یا اگر خود بیمار لوله‌اش را درآورد حتماً توسط پزشک متخصص دوباره گذاشته شود. در غیر این صورت موجب خطراتی برای بیمار می‌شود. این بیماران ممکن است برای مدت طولانی از راه لوله ی معده تغذیه شوند که نگران‌کننده نیست و هم‌چنین ممکن است سوند ادرار داشته باشند.

برای پیش‌گیری از بروز مجدد سکته، منابع غذایی حاوی آلفا لینولئیک اسید (نوعی اسید چرب ضروری) از قبیل گردو، سویا و روغن کانولا(گلزا) مفید هستند.

فراهم کردن داروهای مناسب تحت نظر پزشک متخصص و رژیم غذایی مناسب تحت نظر رژیم درمان، امکانات فیزیوتراپی و سایر وسایل کمکی، کمک‌های دیگری است که از اطرافیان بیمار بر می‌آید. فراموش نکنید که ممکن است یک روز خود ما دچار سکته شویم.

بهبودی سکته مغزی بستگی به فاکتورهای متعددی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به شدت ضایعه، سن بیمار و عوامل مساعد‌کننده مثل اعتیاد  و دیابت  و... اشاره کرد. در کل 30 درصد بیماران بهبودی کامل پیدا می‌کنند و در 30 درصد از بیماران عوارضی از بیماری باقی می‌ماند.


چند نکته ی مهم:

- برای پیش‌گیری از بروز مجدد سکته، منابع غذایی حاوی آلفا لینولئیک اسید (نوعی اسید چرب ضروری) از قبیل گردو ، سویا و روغن کانولا(گلزا) مفید هستند.

- مصرف بیش‌تر از 300 گرم الکل در هفته، سبب افزایش خطر سکته به میزان 4 برابر افراد غیر الکلی می شود.

- به سیگاری‌ها توصیه می‌شود به ترک آن مبادرت ورزند.

دکتر اکبر سلطان‌زاده- متخصص بیماری‌های داخلی مغز و اعصاب


جلوگیری از پیر شدن مغـز با ویتامین D

مطالعات جدید نشان می‌دهد میزان بالای ویتامین D و مکمل ها ، سلامت مغز را در سنین بالا حفظ می کند.

 حافظه و سرعت پردازش اطلاعات مغز  سه هزار مرد اروپایی بین ۴۰ تا ۷۹ ساله ارزیابی شد.

دیگر عوامل موثر در تیزی و چالاکی مغز، مانند میزان فعالیت جسمانی و وضع روانی این افراد نیز بررسی شد.

در آزمایش های گرفته شده از این افراد مشخص شد که سطح بالای ویتامین D در خون، نمرات بالا در تست‌های حافظه، و تجزیه و تحلیل اطلاعات را در این افراد همراه داشته است.

در افرادی هم که سطح ویتامین D خون  آنان پائین بود نمرات آنها نیز کاهش یافته بود.

ویتامین D برخی فعالیت‌های هورمونی خاص را در مغز افزایش می دهد.

بررسی عملکردهای بسیاری از این افراد و در نظر گرفتن عوامل دیگری مانند افسردگی، فصل و سطح فعالیت های فیزیکی افراد شرکت کننده نیز ، از نکات قوت این تحقیق است.

افزایش سرعت تحلیل اطلاعات، با افزایش سطح ویتامین D در افراد بالای ۶۰ سال، قابل توجه است.

به گفته محققان، با توجه به تاثیرات این ویتامین در جلوگیری از پیر شدن مغز، تاثیر آن روی سلامت پر اهمیت است، به ویژه برای افراد مسن که کمبود ویتامین D بیشتر در آنها مشاهده می‌شود.

آرشیو های مرتبط : جلوگیری پیری مغز , ویتامین D ,

آشنایی با ویتامین D

 ویتامین D چندین نقش کلیدی در بدن دارد، و از همه مهمتر کمک به جذب مواد معدنی کلسیم و فسفر از غذایی که می‌خورید.
ویتامین دی یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است که در بسیاری از مواد غذایی مانند ماهی، تخم‌ مرغ، شیر غنی‌شده و روغن کبد ماهی یافت می‌شود.

اشکال شیمیایی متعددی از ویتامین دی وجود دارد. دو شکل این ویتامین در انسان‌ها نقش دارند: اگوکلسیفرول (ویتامین دی 2) و کوله‌کلسیفرول (ویتامین دی‌3). ویتامین دی 2 در گیاهان ساخته می‌شود. ویتامین دی 3 در پوست انسان هنگام قرار گیری در معرض پرتوهای ماورای بنفش B نور خورشید ساخته می‌شود. مواد غذایی را ممکن است با ویتامین دی 2 یا دی 3 غنی کنند.

تاثیرات ویتامین D  در بدن

ویتامین D برای افراد مبتلا به پوکی استخوان بسیار مهم است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که کلسیم و ویتامین D به همراه هم تراکم استخوانی را در زنان پس از سن یائسگی افزایش می‌دهند.

 ویتامین D همچنین درمان سایر اختلالات همراه با تحلیل‌رفتگی استخوان مانند راشیتیسم (نرمی استخوان)‌ در کودکان کمک می‌کند.

 افرادی که میزان کافی ویتامین D از راه غذا دریافت نمی‌کنند، ممکن است نیاز به مصرف مکمل‌های این ویتامین داشته باشند.

 کمبود ویتامین D در این گروه‌ها شایع‌‌تر است:

 افراد بالای 50 سال.
 قرار نگرفتن در معرض نور خورشید.
بیماری‌های کلیوی که بر جذب مواد معدنی تاثیر می‌گذارند
 داشتن پوست تیره‌تر.
 گیاهخواران.
 نوزادانی که تنها با شیر مادر تغذیه می‌شوند.
[چه افرادی به مکمل ویتامین D نیاز دارند؟]

کمبود ویتامین D به مشکلات هورمونی، ضعف و درد عضلانی، و سایر علائم می‌انجامد.
 

تحقیقات نشان داده است که لوسیون‌های حاوی ویتامین D به درمان بیماری پوستی پسوریاز کمک می‌کند.

ویتامین D همچنین برای درمان بیماری‌های دیگری از پیشگیری از سرطان گرفته تا فشار خون بالا به کار رفته است، اما شواهد قطعی در مورد تاثیربخشی آن در این موارد وجود ندارد.

[عمر بیشتر با ویتامین دی]

[ویتامین D قدرت مغز مردان میانسال را افزایش می‌دهد]

دوزهای ویتامین D و نحوه مصرف

 انستیتو پزشکی آمریکا این مقادیر را برای دریافت روزانه ویتامین D تعیین کرده است که باید از مواد غذایی یا در صورت ناکافی بودن از مکمل‌های ویتامین D به دست آید:

200 واحد بین‌المللی در روز برای کودکان و بزرگسالان زیر 50 سال.
400 واحد بین‌المللی در روز برای سنین 51 تا 70 .
600 واحد بین‌المللی برای 70 سالگی به بالا.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که این مقادیر توصیه‌شده بسیار پایین است،‌ به خصوص برای افرادی که در معرض خطر پوکی استخوان هستند. برخی کارشناسان پیشنهاد می‌کنند همه بزرگسالان بالای 50 سال 800 تا 1000 واحد بین‌المللی ویتامین D دریافت کنند.

 حد بالای مجاز ویتامین D - بیش‌ترین حدی که می‌توان ویتامین D را بدون خطر مصرف کرد- 12000 واحد بین‌المللی در روز برای بزرگسالان و کودکان بالای یک سال است. مقادیر بیشتر از این حد ممکن است باعث مسمومیت شود.

 منابع غذایی ویتامین D

بهترین منبع طبیعی ویتامین D نور خورشید است. تنها 10 تا 15 دقیقه قرارگرفتن در معرض آفتاب بدون کرم ضدآفتاب، برای چند بار در هفته میزان کافی ویتامین D را برای بدن فراهم می‌آورد.

 ویتامینD   همچنین در مواد غذایی مانند کره،‌ تخم‌ مرغ و روغن کبد ماهی یافت می‌شود. ویتامین D اغلب برای غنی‌‌کردن غذاهایی مانند شیر و غلات صبحانه به کار می‌برد.

 انواع مکمل‌های ویتامین D

ویتامین D به صورت قرص و کپسول در بازار دارویی موجود است. همچنین در مولتی‌‌ویتامین‌های استاندارد هم  ویتامین D وجود دارد.

مانند همه مکمل‌ها باید مکمل‌‌های ویتامین ‌D را در جایی خنک و خشک،‌ دور از رطوبت و نور مستقیم خورشید نگهدارید.

 ویتامین D به دو شکل ویتامین D2 و D3 فروخته می‌شود. ویتامین D3 تاثیر قوی‌تری دارد.

 هشدارها و احتیاطات

 ویتامین‌ D در دوزهای معمول اثرات جانبی خاصی ندارد.

ویتامین با بسیاری از داروها از جمله داروهایی که برای فشار خون بالا و مشکلات قلبی مصرف می‌شوند، تداخل دارد. اگر شما دارویی را به طور مرتب مصرف می‌کنید، از دکترتان در مورد بی‌خطر بودن مصرف آن با مکمل‌های ویتامین D مشورت کنید.

علائم اوردوز (مصرف زیاده از حد)‌ ویتامین D شامل تهوع، استفراغ، ضعف، یبوست، و کاهش وزن است. دوزهای بالای ویتامین D همچنین به اغتشاش ذهنی و مشکلات کلیوی و قلبی می‌انجامد.

   
 


خواص ویتامین ها ومواد معدنی

خواص ویتامین ها ومواد معدنی واحد آشپزی و تغذیه تبیان زنجان-

ویتامین های محلول در آب:عبارت اند از ویتامین های B(complex) و C این ویتامین ها محلول در آب هستندبرای جذب و جریان یافتن در خون به آب نیاز دارند و در بدن قادر به ذخیره سازی نیستند.(مصرف بیش از حد آنها معمولا از بدن دفع می شود و خطر جدی ای در پی ندارد).

ویتامین های محلول در چربی:عبارت اند از ویتامین های A-D-E-K این ویتامین ها محلول در چربی هستند برای جذب و جریان یافتن در خون به چربی نیاز دارند و در بدن قادر به ذخیره سازی هستند.(مصرف بیش از حد آنها خطر بیش تری دارد).

ویتامین هایی که در صورت قرار گرفتن معرض هوا و نور خورشید خاصیتشان از بین می رود عبارت اند از:

ویتامین هایA-E-C(که در صورت تماس با هوا خاصیت خود را از دست داده.) و ویتامین هایFOLIKACID-A-E-K-B6-B12-C (که چنان چه در معرض نور خورشید قرار بگیرندخاصیتشان از بین می رود).

 اصلی ترین منابع ویتامین ها

سبزیجات اصلی ترین منابع ویتامین ها هستند.همچنین ویتامین ها ترکیبات آلی ای هستندکه به مقدار خیلی جزعی برای متابولیسم مواد غذایی اعمال حیاتی بدن رشد و نمو و تندرستی ضرورتدارند. تغذیه ی ناقص و رژیم غذایی نا مناسب سببکمبود یا فقدان یک یا چند ویتامین می شود و به بیماری هایی از قبیل بری بری و پلاگر می انجامد.

مواد معدنی: مواد غیر ارگانیکی هستند که به کمک ویتامین ها آنزیم ها و هور مون ها عملکرد صحیح بدن را موجب می شوند مواد معدنی ضروری برای بدن انسان 20 نوع اند و به دو گروه تقسیم می شوند:

مواد معدنی اصلی:شامل کلسیم کلر منیزیم فسفر پتاسیم سدیم گوگرد.

مواد معدنی فرعی:شامل آهن روی کبالت مس فلور ید منگنز کرم نیکل سلنیوم سیلیکون وانادیوم و مولبیدیوم.

مواد معدنی بر حسب سهولت و سرعت جذب و دفع به 3 گروه تقسیم می شوند:

1-مواد معدنی دارای جذب و دفع سریع و آسان:مانند سدیم و پتاسیم.

2-مواد معدنی که به سختی جذب و به سهولت دفع می شود: مانند کلسیم- فسفر منیزیم و منگنز.

3-مواد معدنی که به سختی جذب و دفع می شوند:مانند آهن-مس-روی-کبالت



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد