بایگانی مطالب خواندنی  جالب..
بایگانی مطالب خواندنی  جالب..

بایگانی مطالب خواندنی جالب..

اینترنت چیست ؟


اینترنت چیست ؟

 

اینترنت هسته اصلی تجارت امروزی است و هسته اصلی اینترنت وب می باشد . اما ، اینترنت چیست ؟ وب به چه معنی می باشد ؟ چه تفاوتی با هم دارند ؟ اول اینترنت ، شاخه های اینترنت را می توان در پرتاب ماهواره روسی در اکتبر 1957 جستجو کرد . دستاورد این آزمایش برای شوروی آنچنان بود که در آمریکا یک بحران ایجاد کرد . اگر پرتاب این ماهواره در خارج از آمریکا برای مردم اهمیت نداشت آنها این ناراحتی را داشتند که روسها در زمینه علم و تکنولوژی از آنها جلو افتاده اند . در آن زمان ، وزیر دفاع آمریکا Neil McElroy بود ، وی همچنین رئیس اجرایی شرکت Procter & Gamble بود . ا

و همان زمانی که مدیر آن شرکت بود در ذهنش ایده فروختن صابون را در نمایشهای تلویزیونی و رادیویی می پروراند ، که به نمایش صابون معروف شد . این کاملا ً مشخص بود که آمریکا می بایست دوباره به قدرت اول علم و تکنولوژی تبدیل شود . برای رسیدن به این هدف ، McElroy ، همزمانی که شرکت Procter & Gamble را اداره می کرد پیشنهاد ایجاد Advanced Research Projects Agency یا ARPA را ارائه کرد . بودجه این طرح در سال 1958 در مجلس به تصویب رسید و این گروه کار خود را شروع کردند . (سایت Procter & Gamble )

به سال 1966 می رویم . Bob Taylor مدیر بخش Information Processing Techniques Office یا IPTO در ARPA بود . وی 3 کامپیوتر در دفتر خود داشت . یک ترمینال به کامپیوتر ِ Boston متصل بود ، یکی دیگر به San Francisco و دیگری به Santa Monica . هر کامپیوتر زبان و دستورات خاص خودش را داشت و نمی توانست با کامپیوتر های دیگر صحبت کند . این اشکال همیشه ذهن Taylor را مشغول می کرد و این مساله باعث تولید و ساختن ARPANET شد .

شبکه ARPA بر پایه تکنولوژی به نام Packet Switching استوار بود که منجر به ساختن پروتکول شبکه ای TCP/IP یا transmission control protocol/internet protocol شد . برای خیلی از مردم کلمه پروتکول مفهوم یک کلمه در روابط سیاسی را دارد . دلیل استفاده از این کلمه در شبکه به خاطر Tom Marill و پروژه ای است که او در سال 1966 برای ARPA انجام داد . در دنیای شبکه ها ، کلمه پروتکول به معنی قوانینی است که برای انتقال پیام ها بر روی شبکه وضع شده است . بنابراین این طور فکر کنید که یک پروتکول قانونی است که کامپیوتر ها برای صحبت کردن با یکدیگر بر روی شبکه باید رعایت کنند . یک پروتکول شبکه باید دارای قوانین مربوط به اعلام وصول پیغام ؛ پیدا کردن خطا و ساختار اطلاعات باشد . در بخش بعدی ، اصول شبکه های کامپیوتری ، شرح مختصری بر تکنولوژی شبکه های کامپیوتری می دهیم .

 خیلی از شبکه های کامپیوتری از Packet Switching استفاده می کنند ، بنابراین بخشی نیز برای این موضوع اختصاص دادیم . ARPANET رشد پیدا کرد و تبدیل به اینترنت شد ، در حقیقت اینترنت شبکه ای از کامپیوتر هاست که از TCP/IP استفاده می کنند .

در سال 1995 بیل گیتس گفت ،" اینترنت مهمترین چیزی است که بعد از IBM PC در سال 1981 ساخته شده است . این حتی مهم تر از به وجود آمدن رابط تصویری کاربران GUI است ، اینترنت یک موج بزرگ اقیانوس است . اینترنت همه قوانین را تغییر خواهد داد ". برای چند سال اینترنت بیشتر در دانشگاه ها استفاده می شد . اینترنت یک ابزار تحقیقاتی بود نه یک ابزار تجاری . پست الکترونیکی متداول ترین ابزار اینترنتی بود . این موضوع وقتی World Wide Web توسط Tim Bernerslee ایجاد شد تغییر پیدا کرد . در بخش وب درباره اینکه چرا یک شاخص مهم اینترنت است و چگونه از اینترنت استفاده می کند می پردازیم ، اما توجه داشته باشید ، وب اینترنت نیست و این دو با هم تفاوت دارند .

وب وقتی محبوب شد که Marc Andreesen که دانشجوی دانشگاه Illinois بود برای آن رابط گرافیکی ساخت و نام آن را موزایک نهاد . درک سریع مایکروسافت از اهمیت پشتیبانی از وب و مرورگر آن باعث ایجاد یکی از داغ ترین مباحث روز ، جنگ مرورگر ها ، بین آنها و Netscape شد . سیاست مایکروسافت در حذف کردن رقیبانش باعث دادگاهی شدن آن شده که هنوز به جایی نرسیده است . مرورگرها یک استاندارد خاص دارند که در پایه و اساس مهم نیست محصول چه شرکتی باشند ، مهم این است که ابزار دیدن وب ، مرورگر ها هستند .

در بخش وب درباره HTML ؛ URL و HTTP توضیحاتی داده خواهد شد . این سه چیز وب را تعریف می کنند . وب تنها یک ابزار اینترنتی است ، در بخش ابزار های اساسی اینترنت درباره چند ابزار دیگر اینترنت مانند FTP ، Telnet توضیحاتی می دهیم . قسمتی از URL مربوط می شود به نام گذاری کامپیوتر ها . نام ها و شماره های کامپیوتر ها یکی از مهمترین مفاهیم اینترنت است ، نحوه تبدیل نام ها به آدرس های اینترنتی را در بخش سیستم Domain ها بررسی می کنیم .

منبع :وبلاگ نیوز



دانستنیهای لازم درباره ی شبکه های اجتماعی

امروزه شبکه‌های اجتماعی بنا بر خواسته‌ها و تمایلات افراد، آنان را در گروه‌های خاص (مانند اجتماعات کوچک روستایی یا تقسیمات همسایگی) گروه‌بندی می‌کنند. درست است که شبکه‌های اجتماعی برای محیط‌های بسته‌تر به‌ویژه در محل کار، دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها نیز کاربرد دارد، ولی بیشتر محبوبیت آن در محیط آنلاین و جهانی به‌دست آمده است.

این امر به این دلیل است که در اینترنت برخلاف دبیرستان‌ها، کالج‌ها یا محل‌های کاری، میلیون‌ها نفر وجود دارند که به‌دنبال افراد دیگر می‌گردند و می‌خواهند اطلاعات دست اول جمع کنند یا معلومات‌شان را با بقیه به اشتراک بگذارند یا این که روابط دوستی یا روابط حرفه‌ای خود را گسترش دهند. برخی هم دنبال نیروی کار هستند و برای حرفه‌های مختلف بازاریابی می‌کنند و حتی گروه‌هایی از افراد که اطلاعاتی درباره پایان تقویم مایاها و جابه‌جایی عظیم در 21 دسامبر 2012 به اشتراک می‌گذارند. موضوع‌ها و جذابیت‌ها در دنیای آنلاین به گوناگونی و گران‌بهایی داستان‌های دنیای واقعی ماست.

وقتی صحبت از شبکه‌های اجتماعی به‌‌میان می‌آید، یعنی وب‌سایت‌هایی که عمومی‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. این وب‌سایت‌ها به سایت‌های اجتماعی معروفند. وب‌سایت‌های شبکه‌های اجتماعی مثل یک اجتماع آنلاین از کاربران اینترنت عمل می‌کنند. بیشتر اعضای این اجتماع‌های آنلاین، علایق خود درباره سرگرمی‌ها، دین یا سیاست را به اشتراک می‌گذارند و این موضوع‌ها بستگی به نوع وب‌سایت دارد. به‌محض این‌که شما به یک وب‌سایت شبکه اجتماعی دسترسی پیدا کردید، می‌توانید موجودی اجتماعی‌تر شوید. این اجتماعی‌تر شدن می‌تواند خواندن صفحه پروفایل دیگر اعضای شبکه و حتی برقراری تماس با آنها باشد.

دوستانی که می‌توانید در این شبکه‌ها پیدا کنید تنها یکی از فواید شبکه اجتماعی آنلاین است. از فواید دیگر آن، تنوع است چراکه اینترنت به افراد در سرتاسر دنیا این امکان را می‌دهد که به شبکه‌های اجتماعی متصل شوند. یعنی اگر شما در ایران زندگی می‌کنید، می‌توانید دوستی آنلاین خود را با افرادی در هند یا اوکراین گسترش دهید و نه‌تنها می‌توانید دوستان جدید پیدا کنید بلکه می‌توانید اطلاعات جدیدی درباره فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف یاد بگیرید.

اگر مواظب اطرافیان آنلاین خود و افرادی که با آنها در دنیای مجازی صحبت می‌کنید، باشید آنگاه می‌توانید با اطمینان خاطر بیشتری از شبکه اجتماعی آنلاین لذت ببرید.

همان‌طور که گفته شد شبکه اجتماعی اغلب به‌معنای گروه‌بندی افراد خاص یا سازمان‌هاست. درحالی‌که تعدادی وب‌سایت شبکه اجتماعی وجود دارد که روی موضوعات ویژه‌ای تمرکز کرده‌اند، بقیه از پرداختن به این موضوعات غافل شده‌اند. وب‌سایت‌هایی که روی موضوع خاصی تمرکز نکرده‌اند معمولا به‌عنوان وب‌سایت‌های شبکه اجتماعی سنتی شناخته می‌شوند و بیشتر عضویت بازدارند. یعنی هر کسی می‌تواند بدون توجه به سرگرمی، اعتقادات یا نگرشی که دارد در آن وب‌سایت عضو شود. البته با عضویت در این وب‌سایت‌ها می‌توانید شبکه‌ای از دوستان را برای خود ایجاد کنید و اعضایی که علایق یا اهداف مشترک با شما ندارند را حذف کنید.

خطراتی نیز در این شبکه‌های اجتماعی در کمین کاربران آن است. خطراتی مثل دزدی اطلاعات یا ویروس‌هایی که روزبه‌روز در حال افزایش هستند. خطری که بیشتر کاربران را تهدید می‌کند، شکارچیان آنلاین یا افرادی هستند که ادعا می‌کنند کسی هستند که واقعا نیستند! درست است که این خطر در دنیای آنلاین گریبانگیر کاربران وب است ولی مشابه این مساله در دنیای واقعی نیز وجود دارد. درست مثل این که شخصی غریبه را در خیابان، مدرسه یا محل کار ملاقات می‌کنید. پس باید با احتیاط بیشتری دوستان خود را انتخاب کنید. به‌ویژه در دنیای آنلاین که ممکن است شخص روبه‌رو را از نزدیک ندیده باشید!

اگر مواظب اطرافیان آنلاین خود و افرادی که با آنها در دنیای مجازی صحبت می‌کنید، باشید آنگاه می‌توانید با اطمینان خاطر بیشتری از شبکه اجتماعی آنلاین لذت ببرید. مکالمات تلفنی زیادی باید انجام دهید تا بتوانید شخصی را بشناسید ولی واقعا تا زمانی که او را حضوری ملاقات نکرده‌اید نمی‌توانید قضاوت کاملا صحیحی درباره شخصیت آن شخص داشته باشید. کافیست از عقل سلیم خود کمک بگیرید و به صدای درون خود گوش کنید! اگر چیزی درباره صحبت‌های آنلاین صحیح نباشد، آنها به شما خواهند گفت!

اگر به‌طور کامل درباره این موضوع اطلاعاتی پیدا کردید و مطمئن شدید، می‌توانید جستجوی خود را در صدها اجتماعات آنلاین آغاز کنید تا در آنها عضو شوید. این کار با یک جستجوی اینترنتی ساده و استاندارد، به‌راحتی به‌پایان می‌رسد.

محمد حسین کردونی



۴ ترفند کوچک در Yahoo Mail

برای استفاده از ترفندهای زیر ابتدا از mail.yahoo.com وارد صفحه Yahoo Mail شوید. سپس ترفندهای زیر را اجرا کنید:

1- آدرسهای مسدود شده

بدین وسیله قصد داریم تا آدرسهایی که نمیخواهیم از جانب آنها ایمیلی برای ما ارسال شود را مسدود کنیم. بدین منظور روی لینک Options کلیک کنید. در صفحه بعد به Block Addresses بروید.

 در این صفحه در قسمت Add Block ایمیل فردی را که میخواهید از جانب او ایمیلی برای شما نیاید را وارد کنید تا او بلاک شود. در حال حاضر شما تا 500 نفر را میتوانید مسدود کنید.

2- مشاهده IP افراد فرستنده ایمیل

بدین وسیله شما میتوانید IP افرادی که برایتان ایمیل ارسال کرده اند را پس از باز کردن ایمیلشان مشاهده کنید. بدین منظور پس از مراجعه به Options ، به General Preferences بروید.

 در قسمت Headers گزینه دوم یعنی Show all headers on incoming messages را انتخاب کنید. در پایان روی دکمه Save کلیک کنید. اکنون هر ایمیلی را که در Inbox تان باز کنید در قسمت X-Originating-IP میتوانید IP ارسال کننده را مشاهده کنید.

3- تنظیم تعداد ایمیلهای قرار گرفته شده در صفحه

با استفاده از این ترفند میتوانید تعداد ایمیلهای وارد شده در هر صفحه را تنظیم کنید که در هر صفحه Inbox جای بگیرد. اگر قصد پاک کردن کلیه ایمیل هایتان را داشته باشید این روش میتوانید کار شما را آسان تر گرداند.

 برای این کار پس از رفتن به صفحه Options مجدد به General Preferences بروید. حال در قسمت Messages per Page یکی از اعداد 10 ، 25 ، 50 ، 100 و 200 را انتخاب کنید. این اعداد نمایانگر تعداد ایمیلها در هر صفحه است. در پایان دکمه Save را بزنید تا اطلاعات ذخیره شود.

4- نام شما در ایمیلهای ارسالی

ممکن است دوست داشته باشید نام شما در ایمیلهایی که میفرستید یک نام خاص باشد تا نام و نام خانوادگی تان که در ابتدای ثبت نام وارد کرده اید. برای تنظیم نام تان در ایمیلهای ارسالی پس از مراجعه به Options و سپس General Preferences در قسمت From name یک نام برای خود در نظر بگیرید و با استفاده از دکمه Save تغییرات را ذخیره کنید.

منبع:تک محفل




پیوست های ایمیل را باز نکنید

 کارشناس معاونت فنی دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی از ورود ویروس جدید به رایانه های شخصی که با عنوان «Here you Have» و از طریق پیوست ایمیل ها وارد کامپیوتر های شخصی می شوند خبر داد و گفت: برای محافظت رایانه های خود پیوست ایمیل ها را باز نکنید.

 درجه خطر این ویروس متوسط اعلام شده است.

 این کرم از طریق ایمیل با عنوان «Here you Have» و یا «Just For You» و از طریق پیوست به رایانه های شخصی افراد که دارای سیستم عامل های ویندوز نفوذ می کند.

با اجرای این ضمیمه رایانه به این ویروس آلوده شده و از فعالیت آنتی ویروس ها و دیگر نرم افزارهای امنیتی نصب شده داخل رایانه جلوگیری می کند.

بعد از این مرحله این ویروس شروع به فرستادن هرزنامه و گسترش خود میان دیگرکاربران به صورت خودکار می کند.برای اطمینان پیوست ها و ضمیمه های ایمیل های دریافتی را هرگز بازنکنید حتی اگر آن ایمیل موجه به نظر برسد.

این ویروس که از طریق ایمیل ارسال می شود حاوی لینکی به یک وب سایت ارایه دهنده فیلم ها و متن های پی دی اف است اما زمانی که کاربر بر روی این لینک کلیک می کند کار نصب ویروس بر روی رایانه آغاز می شود.

گفتنی است ؛ تاکنون تعداد زیادی از رایانه های سازمان های فضایی ناسا و شرکت های بزرگی مانند کوکاکولا به این ویروس آلوده شده است.

منبع:ایران ناز



مطالعه این مطالب را نیز پیشنهاد میکنیم : :



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد