بایگانی مطالب خواندنی  جالب..
بایگانی مطالب خواندنی  جالب..

بایگانی مطالب خواندنی جالب..

از عادات روزمره زندگی با تاثیر منفی بر اندامهای بدن، موجب پیری ز

رخی از عادات روزمره زندگی با تاثیر منفی بر اندامهای بدن، موجب پیری زودرس می شود :

تماشای تلویزیون
در حالیکه اکثر مردم تماشای تلویزیون را تنها موجب تضعیف بینایی خود می دانند، باید گفت که براساس تحقیقات کارشناسان دانشگاه کوئینزلند، به ازای هر ساعت تماشای تلویزیون، ۲۲ دقیقه از طول عمر انسان کم می شود. همچنین بررسی ها نشان می دهد، تماشای تلویزیون خطر ابتلا به الزایمر را بطور محسوسی افزایش می دهد.

نوشیدن مایعات با نی
نوشیدن مایعات با استفاده از نی یا از طریق بطری های آن که معمولا در بازیهای ورزشی و توسط ورزشکاران مشاهده می شود، عملکردی مانند سیگار کشیدن داشته و با جمع کردن دهان موجب پیدایش چین و چروک در این ناحیه می شود که این چروک ها چهره فرد را پیرتر نشان می دهد.

خیلی زیاد یا خیلی کم ورزش کردن

فواید ورزش برای سلامتی و شادابی بدن بر هیچکس پوشیده نیست بطوریکه ورزش کردن موجب ایمنی در برابر ابتلا به آلزایمر، درمان بیماریهای روحی و روانی، افزایش جریان خون و در نتیجه شادابی و جوانی پوست می گردد. اما افراط در ورزش نیز می تواند موجب سختی مفاصل و آسیب های غیرقابل درمان به استخوانها شود.

استفاده از دستگاه های گرمازا
بسیاری از مردم از روشهای مختلف برای جوانسازی پوست خود استفاده می کنند، در حالیکه نمی دانند طرز زندگی آنها موجب پیری زودرس آنان شده، بدون آنکه متوجه آن باشند بخاری ها و وسایل گرمازا با گرمای تولیدی خود موجب از بین رفتن رطوبت محیط و در نتیجه خشکی پوست می شود یکی از آثار منفی نبود رطوبت در محیط زندگی، چروک شدن پوست می باشد. قراردادن یک لیوان آب در محیط یا پوشیدن لباسهای کلفت در خانه برای گرم شدن، برای سلامت پوست مناسب تر است.

مصرف شکر

درست است که همه از مضرات شکر برای سلامتی بدن آگاه هستند، اما اینکه شکر تاثیر قوی تری از نور خورشید و سیگار بر چین و چروک پوست دارند، نکته فراموش شده ای است. هنگامیکه سطح شکر در خون بالا می رود، پروسه ای به نام "گلیکیشن" رخ می دهد که کلاژن پوست را تخریب و موجب چروک و آویزان شدن آن می شوند.

شغل

در حالیکه هریک از انسانها در مشاغلی مشغول به کار هستند که برای سایرین مفید و موثر است، اما بطور غیر مستقیم موجب تضعیف و رکود تدریجی قوای بدن فرد می گردد. براساس تحقیقات دانشمندان کار منبع اصلی استرس و در نتیجه بیماریهای قلبی و تحلیل سلولها می باشد. بعلاوه صرف وقت زیاد در محل کار به معنی کاهش وقت برای فعالیت های مفیدی چون ورزش کردن، تهیه و مصرف غذاهای سالم و خواب کافی می باشد. برای کاهش این آسیب ها باید ساعات کاری خود را کاهش و بخشی از ساعات عصر و تعطیلات آخر هفته را به اینگونه فعالیت های مفید اختصاص داد.

صابون

ممکن است تصور کنید صابون بهترین دوست برای پوست شماست، اما کاملا در اشتباهید. چراکه پوست دارای پوششی اسیدی است که بعنوان حصاری طبیعی عمل می کند و با استفاده از صابون این لایه روغنی محافظ از روی پوست شسته شده و علاوه بر خشکی پوست، آسیب پذیری آن در برابر باکتری ها و آلودگی ها نیز بیشتر می شود. صابونهای با PH طبیعی و فاقد مواد شیمیایی می تواند راه حلی برای این کار باشند.

استفاده از هدفون و هندزفری

کاهش شنوایی، یکی از نشانه های کهولت سن محسوب می شود، اما استفاده از هدفون و هندزفری برای گوش دادن به موزیک، می تواند روند سنگینی گوش را تسریع کند. موسیقی با صدای بلند آثار مخرب آنها را تشدید می کند.

خوابیدن

خوابیدن طولانی روی یک سمت بدن و فشار درازمدت یک طرف صورت روی بالش موجب پیدایش خطوطی در چهره می شود که در صورت تکرار آن، این خطوط برای همیشه روی صورت می مانند. قرار گرفتن صورت روی بالشی همچنین رطوبت پوست را گرفته و خشکی و چین و چروک ایجاد می کند. به پشت خوابیدن و استفاده از ابریشم و ساتن بعنوان روبالشی، تاثیر بسزایی در کاهش این اثرات دارد.

رژیم غذایی کم چرب

برخی از افراد برای جلوگیری از چاقی و بیماریهای قلبی، چربی ها را بطور کامل از برنامه غذایی خود حذف می کنند، در حالیکه نبود چربی های مفیدی مانند امگا ۳ در بدن تاثیرات مخربی بر بدن بخصوص در پوست دارند. روغن زیتون، روغن کنجد و روغن ماهی نه تنها مضر نبوده؛ بلکه سلامتی و جوانی پوست و افزایش قوای جسمی را بدنبال دارد.
 


.:: هشدار بسیار مهم بهداشتی در مورد اندوسکوپی ::.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

اگر اخیرا برای اهدای خون به سازمان انتقال خون مراجعه کرده باشید، در کمال تعجب متوجه می شوید که در کنار سوالاتی مثل ارتباطات جنسی، سفر به کشورها یا مناطق خاص (مثل تایلند، عراق،...) یا اعمال جراحی و دریافت خون اهدایی، سوال جدیدی به لیست اضافه شده است تحت عنوان: "آیا در چند ماه گذشته آندوسکوپی انجام داده اید؟!"

اما چرا انجام اندوسکوپی اینقدر پروسه پُرریسکی شناخته شده است؟ چرا احتمال می رود که کسی که اندوسکوپی کرده، می تواند ناقل ویروس هایی مثل هپاتیت B و HIV (بیماری ایدز) باشد تا حدی که از پذیرش خون ایشان به عنوان خون سالم خودداری می گردد؟
سعید امیری کارشناس تجهیزات پزشکی در گفت وگو با مردم سالاری دو دلیل اصلی را برای این امر مطرح می کند اول اینکه دستگاه های اندوسکوپی لازم است به طور صحیح و دقیق، شستشو و ضدعفونی گردند که متاسفانه به خاطر مشکلا ت ذیل این امر ندرتا در ایران انجام می شود:
- تراکم بیمار و عدم فرصت کافی برای انجام شستشو و ضدعفونی بین دو بیمار به ویژه در بیمارستان های دولتی- دانشگاهی و بیمارستان های تامین اجتماعی و حتی بیمارستان های نظامی. توضیح اینکه یک سیکل کامل شستشو و ضدعفونی حداقل 15 دقیقه به طول می انجامد.
- ترس پزشکان از خراب شدن دستگاه ها به دلیل شستشو و ضدعفونی مکرر و هزینه های تعمیرات ناشی از آن.
- عجله پزشکان برای انجام سریع تر بیماران و تمام شدن کارشان و مراجعه به مطب یا بیمارستان دیگر.
- دستی بودن اکثر شستشو ضدعفونی ها و عدم استفاده از ماشین های شستشوی اتوماتیک و یا استفاده از محلول های ضدعفونی نامناسب و ضعیف.

علت دوم این است که در حین انجام اندوسکوپی، معمولا از یکسری ابزار برای نمونه برداری، تزریق دارو بداخل بافت معده یا روده، برش پولیپ ها و... استفاده می شود که به دلیل تماس مستقیم با بافت، خون و مخاط بیماران به شدت آلوده بوده و می تواند هر گونه ویروس، آلودگی عفونی و میکروبی را از بیماران قبلی به بعدی ها منتقل کند. ریسک بالای این گونه ابزارها (به دلیل وارد شدن به داخل بافت بیمار) در حدی است که لا زم است به صورت استریل برای بیماران استفاده گردند.

این کارشناس تجهیزات پزشکی افزود: ابزارهای اندوسکوپی دو دسته اند: الف- یکبار مصرف(غیرقابل ضدعفونی و غیرقابل استریل مجدد کردن) که نباید برای 2 بیمار استفاده شوند. ب- چند بار مصرف(قابل اتوکلاو شدن و استریل شدن) ابزارهای یکبار مصرف معمولا دارای طراحی ساده بوده و از مواد اولیه بسیار ارزان تولید می شود به طوری که بیماران بتوانند از عهده پرداخت هزینه های آن برآیند و ابزارهای چند بار مصرف معمولا طراحی پیچیده تری داشته و از جنسی است که قابلیت استریل شدن و تحمل دمای بالای اتوکلاو (وسیله ای که ابزارهای پزشکی را با دما و فشار بالا استریل می کند) را داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه طبق دستوالعمل های بهداشتی و کنترل عفونت، کلیه ابزارهایی که با بافت و خون بیماران در تماس هستند، لازم است یا قابل استریل شدن باشند(که متاسفانه در ایران تقریبا برای ابزارهای اندوسکوپی انجام نمی شود) و یا از نوع یکبار مصرف استفاده شوند افزود: متاسفانه در کشور ما این ابزارهای ارزان قیمت بارها و بارها استفاده می شوند و در بهترین حالت فقط به یک ضدعفونی ساده و کوتاه و البته ناکافی و ناقص بسنده می شود. (به دلیل نوع طراحی این گونه ابزارها، خون و مخاط طوری به داخل آنها نفوذ می کند که قابل پاک شدن نیست و لذا ضدعفونی کردن ابزار عملا بی فایده و بی اثر است). و این بی توجهی ها توسط افرادی (پزشکان و پرستاران) انجام می پذیرد که به خوبی از نتیجه کار خود و فاجعه بعد آن خبر داشته ولی به راحتی این کار را انجام می دهند. وظیفه همه ما اطلاع رسانی به همه هموطنان است تا خودشان مراقب سلامتیشان باشند تا افراد سودجو یا اهمال کار در هر لباسی نتوانند از بی اطلاعی مردم سو»استفاده کرده و سلامتی ایشان را به خطر بیندازند.

این کارشناس تجهیزات پزشکی در پایان 2 پیشنهاد را به بیماران مطرح کرد و گفت: اگر برای اندوسکوپی معده (یا کولونوسکوپی روده و یا برونکوسکوپی ریه) به پزشک یا بیمارستانی مراجعه نمودید؛ اولا : مطمئن شوید که دستگاه به خوبی شستشو و ضدعفونی شده باشد (چگونه!!؟). حتما لازم است دستگاه بین 10 تا 20 دقیقه (بسته به نوع محلول) در محلول به طور کامل غوطه ور باشد. لذا اگر در آن بیمارستان (یا مطب) یک دستگاه باشد، مریض ها نمی توانند با فاصله 6 - 5 دقیقه از هم اندوسکوپی شوند! اگر شک داشتید می توانید از پرستار بخواهید که دستگاه غوطه ور شده در محلول را به شما نشان دهد تا خیالتان راحت شود. ثانیا: مطمئن شوید که ابزاری که برای شما استفاده می شود (اعم از پنس نمونه برداری، سوزن تزریق و...) استریل باشند. اگر از انواع یکبار مصرف استفاده می شود، لازم است از بسته بندی های استریل نو باز شوند که مطمئن ترین حالت است. اگر از نوع چند بار مصرف استفاده می شوند، یا توسط دستگاه استریل شده اند (مطمئن تر از استریل با محلول) که باز هم لازم است داخل بسته بندی های مخصوص باشند و هنگام مصرف باز شوند و یا توسط محلول ضدعفونی شده است که لازم است مدت طولانی (بین 1 تا 10 ساعت) داخل محلول بوده باشند.

این حق شماست که نسبت به سلامتی خود حساس و نگران باشید و از پرستار بخش اندوسکوپی و یا پزشک بخواهید که دستگاه ضدعفونی شده، ابزار و بسته بندی آن را به شما نشان دهد و اطمینان خاطر شما را جلب نماید. پرستارها تقصیر را گردن دکترها می اندازند که وقت لازم را برای ضدعفونی کردن دستگاه در اختیار قرار نمی دهند و یا به خاطر کم کردن هزینه ها و افزایش درآمد از شستشو و ضدعفونی صحیح دستگاه ها و استریل کردن ابزارها و یا دور انداختن ابزار یکبار مصرف مصرف شده جلوگیری می کنند. دکترها هم تقصیر را گردن وضعیت اقتصادی بیمارستان، بضاعت کم بیماران (کم کردن هزینه بیمار)، اهمال کاری پرستاران، تراکم زیاد بیمار و حتی پایین بودن تعرفه های پزشکی! می اندازند.
به گزارش مردم سالاری، امیری ضمن هشدار به مراکز درمانی; شستشو و ضدعفونی نکردن صحیح دستگاه های اندوسکوپی، استفاده مکرر از ابزارهای یکبار مصرف برای تعداد زیادی بیمار، استریل نکردن ابزارهای چند بار مصرف با دستگاه های ویژه (دستگاه های استریل) و استفاده از محلول های ضدعفونی قوی در زمان طولانی (بستگی به محلول مورد استفاده بین 1 تا 10 ساعت) جنایت در حق بیماران دانست و افزود: مسوولیت این کار با پزشک، پرستار، مسوولین، کنترل عفونت بیمارستان، مسوولین بیمارستان، مسوولین وزارت بهداشت است، چه خود را به بی خبری بزنند و چه نزنند.
 


.:: خوراکی های تابستانه برای کاهش وزن ::.

برخی از مواد غذایی مصرفی در فصل‌ بهار و تابستان باعث کاهش وزن می شوند که در زیر با بعضی از این مواد غذایی آشنا می شوید:

توت‌ فرنگی
فیبر موجود در توت‌ فرنگی انتخاب خوبی برای کاهش وزن است. در مطالعات اخیر روشن شده است افرادی که روزانه ۸ گرم فیبر استفاده می‌کنند با کاهش بیش از ۹۰۰ گرم وزن در ماه روبه‌رو می‌شوند. یک فنجان توت‌فرنگی ۳ گرم فیبر دارد و به علت داشتن ویتامین ث و آنتی‌اکسیدان‌ها ضمن رسیدن به تناسب اندام به فرد کمک می‌کند تا سلامت پوست خود را حفظ کند.

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ حاوی منبع خوبی از پروتئین است. افرادی که اقدام به خوردن تخم‌مرغ در وعده صبحانه می‌کنند دو برابر افرادی که از نان و شیرینی استفاده می‌کنند، وزن از دست می‌دهند.

سالاد

سرشار شدن وعده غذایی با فیبر و غذاهای غنی از آب مصرف کالری را تا ۱۲ درصد کاهش می‌دهد. به جز سالاد و سوپ سبزیجات نیز انتخاب مؤثری در وعده ناهار برای کاهش ۲۰ درصد کالری در روز است.

قارچ

قارچ به علت طعم دلپذیرش مورد توجه خیلی از افراد قرار دارد. این ماده غذایی خوش طعم کالری کمی داشته و می‌تواند جایگزین خوبی برای گوشت باشد.
 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


.:: هشدارهایی که ناخن ها به ما می دهند ::.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

آیا می دانستید ناخن ها می توانند گویای سلامت و یا عدم سلامتی بدن ما باشند؟ علایم وجود مشکلاتی در قلب، ریه و کبد می توانند خود را بصورت سفیدی، کبودی و یا ناهمواری در ناخن آشکار سازند. هر چند که مشاهده یک عامل جدید ممکن است اجباراً نشانه ای از بروز یک بیماری خاص نباشد، اما بد نیست با علائمی که در شکل و رنگ ناخن ها پدیدار می شوند، آشنا شوید. با مطالعه این مطلب می توانید به رازهایی که ناخن ها آشکار می کنند، پی ببرید.

ناخن رنگ پریده : گاهی اوقات داشتن ناخن های رنگ پریده می تواند نشانه ای از وجود برخی بیماری های جدی مانند کم خونی، نارسایی قلبی، بیماری های کبدی و سوء تغذیه باشد.

ناخن سفید رنگ :
ناخن سفید با لبه ی تیره رنگ می تواند از علایم مشکلات کبدی مانند هپاتیت باشد.

ناخن زرد رنگ :
یکی از شایع ترین دلایل زرد بودن ناخن، عفونت های قارچی است. در موارد شدید بستر ناخن عقب رفته و ناخن ضخیم و ترک خورده می شود. در موارد کمیاب، زردی ناخن می تواند نشان دهنده مشکلات جدی تیروئید، ریه، دیابت و یا بیماری پوستی پپسوریازیس باشد.

ناخن های کبود :
ناخن کبود بدان معناست که بدن نمی تواند اکسیژن کافی دریافت کند. این مشکل به صورت بالقوه نشان دهنده بروز یک نوع عفونت ریه ای مانند ذات الریه و یا برخی مشکلات قلبی است.

ناخن های مواج و ناهموار :
اگر سطح ناخن مواج و دارای فرورفتگی و برآمدگی باشد و پوست زیر ناخن به قهوه ای مایل به قرمز تغییر رنگ داده باشد، می تواند از نشانه های اولیه ی بیماری پوستی پسوریازیس و یا التهاب مفاصل باشد.

ناخن پوسته پوسته شده و ترک خورده :
ناخن های خشک و شکننده که دائما ترک خورده و ترک ها به بستر ناخن پیش می روند، به مشکلات تیروئید مربوط می شود. اما اگر ترک های ایجاد شده به رنگ زرد متمایل باشند، احتمال عفونت های قارچی بیشتر است.

پف کردگی بستر ناخن :
پوست اطراف ناخن، اگر پف کرده و به رنگ قرمز متمایل باشد می تواند به عنوان التهاب ناخن شناخته شود. لوپوس و بیماری های بافت همبند از این دسته به شمار می آیند. همچنین وجود عفونت در بدن نیز می تواند باعث قرمزی و التهاب پوست شود.

خطوط تیره زیر ناخن :
خطوط تیره زیر ناخن را نباید نادیده گرفت و در اولین فرصت باید به پزشک مراجعه شود. اغلب دلیل نمایان شدن این خطوط، وجود تومور های سیاه رنگ قشر عمیق پوست ملانوما است که از خطرناک ترین نوع سرطان پوست به شمار می آید.

جویدن ناخن :
جویدن ناخن ممکن است چیزی بیشتر از یک عادت قدیمی نباشد، اما در برخی موارد می تواند از علائم استرس مزمن باشد که نیاز به درمان دارد. همچنین جویدن و کندن ناخن می تواند نشانه وسواس جبری باشد که در این صورت باید با پزشک معالج مشورت شود.

گرچه برخی شرایط و ناهنجاری ها در بدن موجب تغییر رنگ و شکل ناخن ها می شوند، اما این تغییرات در موارد نادر نشان دهنده بیماری است، به گونه ای که تمام افرادی که ناخن های سفید رنگ دارند، حتما به هپاتیت مبتلا نیستند. با این وجود اگر ناخن هایی سالم دارید احتمالاً بدن شما نیز از شر مشکلات فوق در امان است. اما چنانچه نگران تغییرات ظاهری ناخن های خود هستید، به طور حتم مراجعه به یک متخصص پوست بی ضرر خواهد بود.
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد