شبکه های اجتماعی تلفن همراه که این روزها به وفور برروی گوشی های تلفن هوشمند قابل استفاده و نصب است هرکدام علاوه بر معدود مزایایی که دارند همراه با خود انبوهی از مشکلات جدید را وارد جامعه می کنند.
بررسی محتوایی این شبکه ها نشان می دهد که بسیاری از کاربران آنها علاوه بر استفاده های بعضا غیراخلاقی از این شبکه ها برخی کاربردهای جدید و بعضا خطرناک نیز برای آن تعریف کرده اند. نفوذ برخی گروه های غیر اخلاقی،گروهک ها سیاسی و فرقه ای و برخی گروه های مافیایی به این شبکه ها و شبکه سازی و جذب افراد در طولانی مدت از برنامه های ،این گونه برنامه ریزان است همچنین ترویج فرهنگ مصرف گرایی و بی بندو باری از نتایج استفاده از این شبگه های اجتماعی است.
در این باره دکتر مجید ابهری ضمن اشاره به صدمات جبران ناپذیری که شبکههای اجتماعی همچون اینستاگرام، تانگو و.... بر بدنه اجتماعی وارد می کند گفت: نرم افزارهای موبایلی به ابزار ایجاد ناهنجاری های فرهنگی و رفتاری در جامعه تبدیل شده اند. با توجه به اینکه ایجاد انحراف در سبک زندگی و گسترش معیارهای فرهنگی مورد نظر دشمنان در جامعه جوانی ایرانی می باشد برای تحقق این افکار در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و در تلفن های همراه، نرم افزارهایی در این راستا به کار گرفته شده اند.
وی در ادامه افزود: استفاده از این ابزار علاوه بر آنکه موجب کم رنگ شدن روابط اجتماعی و عاطفی در جامعه می گردد و جوانان را به انزوا و گوشه گیری می کشاند باعث می شود در سلیقه و نگاه جوانان انحراف ایجاد شده و با بعضی از حرکت های انجام شده در این شبکه ها مانند نشان دادن زیبایی و جلوه های قشنگ از کشورهای غربی و یا ترویج اشرافی گری و مصرف گرایی و ترویج استفاده از مشروبات الکلی با نشان دادن عکس های زیبا، اکثریت جوانان کشور دچار یاس و دلسردی شوند.
این آسیب شناس اجتماعی تصریح کرد: 95 درصد از جوانان و نوجوانان کشور به خودی خود توانایی مقابله با جنبه ضد فرهنگی و جنگ نرم را نداشته و با بی علاقگی به این گونه مناسبات نگاه می کنند. متاسفانه در بعضی از نرم افزارها، صفحاتی ایجاد شده که جوانان به مصرف گرایی و رقابت های ناسالم و اشراف زدگی سوق داده شده و با تشکیل صفحاتی مانند بچه پولدارهای تهرانی، شمال شهری ها اقداماتی مانند نمایش ساعت های گران قیمت، خودرو، گوشی های موبالی و تلفن های همراه میلیون تومانی می نمایند.
وی با تاکید بر به انحراف کشیده شدن جوانان در این شبکههای اجتماعی عنوان کرد: هدف اصلی از این اقدامات به انحراف کشیدن جوانان است. گسترش فناوری و ورود آن به جوامع مختلف دارای عوارض و عواقبی است که در صورت عدم برنامهریزی و بسترسازی، ابعاد منفی آن بیشتر خواهد شد. این نرمافزارها چندان محیرالعقول نیستند که قابل کنترل نباشند. از حدود پنج سال پیش اینگونه نرمافزارها در اروپا و امریکا و در بسیاری از کشورها شروع به تولد و رشد کردند بنابراین ورود آنها به کشور ما کاملا قابل پیشبینی بود.
مجید ابهری در ادامه سخنانش اضافه کرد: متاسفانه از در و دیوار نرمافزارهای عجیب و غریب وارد کشور شده است. برای مقابله با این نرم افزارها تنها باید از نگاه رفتارشناسی با آن همسو شویم و خود و فرهنگمان را در مقابل آن واکسینه کنیم. بسترسازی فکری به خصوص برای نوجوانان و جوانان و آموزشهای لازم به آنها میتواند تا حدودی از ناهنجاریهای پیشبینی شده کاهش دهد.
این کارشناس اجتماعی با اشاره به اینکه استفاده ناصحیح از این شبکههای اجتماعی عوارض جسمی و روحی نیز به همراه دارد گفت: عوارض جسمی و عصبی و روحی ناشی از کاربری این نرمافزارها به گونهای است که بعد از چند جلسه تبدیل به اعتیاد میشود یعنی کاربر وقتی به هر علت نمیتواند به این برنامهها دسترسی داشته باشد دچار اضطراب و در پارهای از موارد افسردگی میشود بنابراین گوشهگیری، انزوا، دور شدن از روابط عاطفی و اجتماعی، افتادن در دام افرادی با هویت قلابی و دروغین اولیهترین آسیبهای ناشی از استفاده از این نرمافزارها است.
هرچه بیشتر پیش میرویم، شبکههای اجتماعی بیشتر در زندگی ما نقش پیدا میکنند و بیشتر از پیش روابط ما را تحتالشعاع قرار میدهند. روزانه سرویسهای جدیدی برای ارتباط با دوستان به وجود میآیند که شاید باعث شدهاند ما از دوستانمان بیشتر فاصله بگیریم. میگویند که ارتباطات انسانها خیلی گستردهاست و بر روی جوانب مختلف زندگی آنها تاثیر میگذارد، اما حال به سمتی پیش میرویم که دوستانمان را در یک صفحه چند اینچی میبینیم، با آنها صحبت میکنیم و ارتباط برقرار میکنیم.آمار جدیدی در مورد شبکههای اجتماعی که باید بدانیددر این نوشته جدیدترین اطلاعات بدست آمده از شبکههای اجتماعی را با هم بررسی میکنیم. ابتدا بگذارید ببینیم که چه مقدار کاربر در شبکههای اجتماعی فعال هستند. ( البته قبلا تا حدودی در این مورد در اینفوگرافیک آداب استفاده از شبکههای اجتماعی به شما اطلاعات دادیم )
توییتر حالا بیشتر از ۵۵۰ میلیون عضو دارد و ۲۱۵ میلیون نفر آنها به صورت ماهیانه از توییتر استفاده میکنند
بین ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ توییتر بیشتر از ۴۴٪ پیشرفت کرده است
۳۴٪ بازاریابها از توییتر برای پیدا کردن مشتری استفاده میکنند
گوگل پلاس چیزی حدود ۱ میلیارد عضو دارد که حدود ۳۵۹ میلیون نفر آنها به صورت ماهیانه از پلاس استفاده میکنند
گوگل پلاس در هر سال حدود ۳۴٪ پیشرفت کرده است
افراد بین ۴۵ تا ۵۴ سال فعالیت خود را در گوگل پلاس به میزان ۵۶٪ افزایش داده اند
یوتیوب بیشتر از یک میلیارد کاربر فعال در ماه دارد
پینترست بیشتر از ۲۰ میلیون کاربر فعال در ماه دارد
اینستاگرام هم با توجه به پیشرفتهای اخیر، نرخ کاربران ماهیانه خود را به حدود ۱۵۰ میلیون کاربر رسانده است.
نتیجهحالا که این اطلاعات را خواندیم، بهتر است از آنها در جهت بهبود فعالیت خود و سازمانمان در شبکههای اجتماعی استفاده کنیم. انتخاب این که در چه شبکهای باید فعال باشیم، انتخاب مهم و سختی است. این که بدانیم کاربران هدف ما در چه شبکهای عضو هستند و در چه شبکهای بیشتر فعال هستند و بیشتر تحت تاثیر قرار میگیرند؛ یکی از مهمترین مباحث در بحث بازاریابی شبکههای اجتماعی است.
گوگل در اروپا نفوذ بسیار زیادی دارد. همین امر باعث شده تا اتحادیه اروپا که بیشتر گرایشهایی سوسیالیستی دارد، از بابت یکهتازی گوگل در بازار دیجیتال اروپا نگران باشد. به همین دلیل آنها سعی کردهاند تا با روشهای مختلفی گوگل را با چالش مواجه کنند. به نظر میرسد این اتحادیه در تازهترین اقدام، قصد دارد تا گوگل را مجبور کند سرویس جستجویش را از سایر سرویسهایش تفکیک کند.
به گزارش فاینانشیال تایمز، پارلمان اروپا در پی آن است تا طی حکمی از گوگل بخواهد، سرویس جستجوی خود را از سایر سرویسهایش جدا کند، تا بدین صورت سیطرهی این کمپانی بر بازار را با چالش مواجه کند و امکان رقابت را برای سایر شرکتها به وجود بیاورد.
فاینانشیال تایمز مدعی است که حرکتهایی در پارلمان اروپا آغاز شده که حمایت حزب خلق اروپا و S&D (سوسیالیستها) را همراه دارند. این احزاب، دو جبهه بزرگ پارلمان اروپا هستند که در مجموع ۵۵ درصد از کرسیها به آنها تعلق دارد. به نظر میرسد که این احزاب به دنبال آن هستند تا کمیسیون اروپا (که بر خلاف پارلمان، صلاحیت قانونی برای اجرای حکم تفکیک یا انحلال کمپانیها را دارد) را تحت فشار قرار داده و با ارائهی درخواستی گوگل را به چالشی جدید بکشانند.
گزارشها حاکی از آنند که پارلمان تمایل دارد تا کمیسیون به هر طریقی که میتواند به سیطره گوگل در دنیای فناوری در اروپا پایان دهد. برای پارلمان فرقی نمیکند که این کار به چه شکل صورت گیرد؛ چه از طریق به چالش کشیدن قوانین حریمخصوصی موتور جستحوی گوگل (که هم اکنون این پرونده متوقف شده تا مأمور رقابت جدید کمیسیون، مارگارت وستگر موضوع را بررسی کند) و چه با استفاده از روشهای دیگر. مأمور رقابت پیشین، یواکین آلمونیا معتقد بود که تحت قوانین رقابت جاری، امکان صدور حکم برای تفکیک سرویسهای گوگل وجود ندارد.
یکی از شواهد این تحرکات، کمپینی علیه گوگل است که اخیراً در اروپا و به خصوص در رسانههای آلمانی به راه افتاده است. مأمور اقتصاد دیجیتال جدید کمیسیون اروپا، گانتر اوتینگر آلمانی است که پیشنهاد اصلاح قانون کپیرایت را مطرح کرده و نشان داده که طرفدار رسانههای اروپایی است که غالباً معتقدند، گوگل برای استفاده از بخشهایی از متون آنها در نتایج جستجو، باید مبلغی را به آنها پرداخت کند.
گوگل حالا دیگر فقط با یک چالش مسألهی حریمخصوصی روبرو نیست. وستگر همچنین در حال تدوین شکایتنامههای دیگری در مقابل سیاست گوگل در ارائهی سرویسهایش بر روی سیستمعامل اندروید است که از جمله آنها میتوان به ارائهی اجباری سرویسهای گوگل به صورت پیش فرض بر روی این سیستمعامل اشاره کرد.
گوگل تاکنون با چالشهای زیادی در اروپا مواجه شده که یکی از آنها مربوط به مسألهی حفاظت از اطلاعات کاربران بوده است. قوانین سفت و سخت فراوان ملی فراوانی از سوی کشورهای مختلف اروپایی وضع شده تا گوگل را با مشکل مواجه کنند. اوتینگر طی یک مراسم پرسش و پاسخ با اتحادیه رسانههای آلمانی (DPA) در روز پنجشنبه هفته گذشته گفت که «اگر کمپانیهای خارج از اتحادیه اروپا میخواهند با ارائهی سرویسهای دیجیتال خود در بازار دیجیتال اروپا فعالیت کنند و به اطلاعاتی دسترسی داشته باشند که بتوانند آنها را ذخیره و ارزیابی کنند، باید پایبند به قوانین ما باشند».
وی در ادامه افزود:
ما در اروپا قوانین کپیرایت ویژهای داریم و از کمپانی هایی چون گوگل میخواهیم که به استانداردهای کپیرایت اروپا احترام بگذارند.
به همه این مسایل کمپین «حق فراموش شدن» را هم اضافه کنید؛ موضوعی که به خاطر سیطرهی گوگل در حوزه دیجیتال در اروپا، بسیار تأثیرگذار خواهد بود. به نظر میرسد این کمپانی اروپایی مسایل فراوانی را باید با اروپاییها حل و فصل کند.
فاینانشیال تایمز در پایان گزارش خود به این موضوع اشاره میکند که طرح جدید بر علیه گوگل، در روز پنجشنبه هفته جاری به رأی گذاشته میشود. در صورتی که این طرح تصویب شود، هنوز ضمانت اجرایی برای آن وجود ندارد. قدرت اجرای احکام در دستان کمیسیون اروپا است که میتواند در صورت صلاحدید، به درخواست پارلمان، پاسخ مثبت یا منفی بدهد. تنها چند هفته از شکلگیری کمیسیون جدید اروپا میگذرد؛ بنابراین نمیتوان حدس زد که آنها چه تصمیمی را در این باره اتخاذ خواهند کرد. بدون شک، مدیران گوگل از مانتنویو نیز این اخبار را پیگیرانه دنبال میکنند.
منبع:زومیت
منبع »:فردا باتشکر از
واحد دانش و تکنولوژی تبیان زنجان